Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
IJssel-Vecht is inderdaad nogal anders dan bv. GD. Sowieso laat Qbuzz in alle regio's zien dat ze met creatieve oplossingen komen (die soms wat minder uitpakken) en niet stug een oud en achterhaald netwerk blijven rijden.
Die vrijheid biedt de concessie IJssel-Vecht totaal niet gezien wat ik eerder in dit topic heb zien langskomen.
Die vrijheid biedt de concessie IJssel-Vecht totaal niet gezien wat ik eerder in dit topic heb zien langskomen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Misschien is Qbuzz heel creatief met lijnennetten, maar het personeelsbeleid trekt op niets, aangezien er zowel in DAV als Utrecht enorme tekorten zijn die ze ook niet onder controle krijgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
In Utrecht zijn ze vrijwel continu wel aan het opleiden gezien hoeveel instructieritten er rondrijden. Voor DMG zag ik vandaag nog een vacature langskomen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Vacatures en opleiden zijn leuk, maar dat is dan echt rijkelijk laat voor Utrecht, waar er nu al meerdere keren dit jaar problemen met te weinig personeel zijn gemeld. En ja, buschauffeurs vinden is een serieus probleem voor alle vervoerders, maar geen andere vervoerder moest tijdens het Suikerfeest een gedeeltelijke zondagsdienstregeling invoeren terwijl (zeker in de Randstad) andere vervoerders ook een divers personeelsbestand hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Jawel hoor, NS moest het ook...
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Qbuzz was vorig jaar al aan het opleiden hoor. En de jaren daarvoor ook al tig instructieritten gezien.
De arbeidsmarkt is simpelweg krap.
De arbeidsmarkt is simpelweg krap.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- The Greyhound
- Berichten: 814
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Niet alleen tekorten maar ook nog eens een enorm ziekteverzuim, in ieder geval in DAV.Suus schreef:Misschien is Qbuzz heel creatief met lijnennetten, maar het personeelsbeleid trekt op niets, aangezien er zowel in DAV als Utrecht enorme tekorten zijn die ze ook niet onder controle krijgen.
- The Greyhound
- Berichten: 814
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
In de regio's waar ze ''succesvol'' zijn lopen ze aan het handje van een OV bureau. In DMG moesten ze zelf creatief zijn en gaan ze nat.Daniel schreef:IJssel-Vecht is inderdaad nogal anders dan bv. GD. Sowieso laat Qbuzz in alle regio's zien dat ze met creatieve oplossingen komen (die soms wat minder uitpakken) en niet stug een oud en achterhaald netwerk blijven rijden.
Die vrijheid biedt de concessie IJssel-Vecht totaal niet gezien wat ik eerder in dit topic heb zien langskomen.
- The Greyhound
- Berichten: 814
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
EBS heeft backing van het pensionfonds van EGGED. Na het debacle van Waterland wat heel veel geld heeft gekost is het knap dat ze recent 2 concessies binnen hebben weten te halen en hebben laten zien dat je in Zuid-Holland ook netjes en relatief geruisloos een vervoersgebied kan overnemen.NajGeetsrev schreef: Dat EBS meedoet; weet niet of ik daar zo verbaasd over ben. Ze hebben qua financiële backing Egged. Ze hebben recent twee kleinere concessies gewonnen. En kan me best voorstellen dat ze een grote vis willen vangen.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
In (de omgeving van) Rotterdam en in Zuid-oost Friesland was Qbuzz ook behoorlijk succesvol hoor. :YThe Greyhound schreef:In de regio's waar ze ''succesvol'' zijn lopen ze aan het handje van een OV bureau. In DMG moesten ze zelf creatief zijn en gaan ze nat.Daniel schreef:IJssel-Vecht is inderdaad nogal anders dan bv. GD. Sowieso laat Qbuzz in alle regio's zien dat ze met creatieve oplossingen komen (die soms wat minder uitpakken) en niet stug een oud en achterhaald netwerk blijven rijden.
Die vrijheid biedt de concessie IJssel-Vecht totaal niet gezien wat ik eerder in dit topic heb zien langskomen.
Ik vind de Achterhoek nog wel een uitzondering: daar wordt, door het visgraat-model, wel vrijwel elke kern bediend.Cas schreef: bij IJssel-Vecht gaat het om de laatste paar lijntjes rijden, a la Achterhoek-Rivierenland of Midden-Overijssel, terwijl de rest wegbezuinigd mag worden voor een spreekwoordelijke deelfiets 3 kilometer verderop,
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Moet dat niet di 24 september zijn? Dinsdag is meestal een GS vergader-/besluitendag.gkw1969 schreef: Uitslag is 27 september 2019
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9200
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
In het persbericht van de provincie Overijssel wordt over Keolis gesproken en niet Syntus.Statler Rail schreef:De inschrijving is inmiddels gesloten. Er zijn naar verluid biedingen gedaan door Arriva, Connexxion, EBS en Syntus. Qbuzz heeft dus niet ingeschreven.
http://www.overijssel.nl/actueel/nieuws ... -offertes/
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Goed punt, ik doelde ook meer op het Rivierenland-deel, aangezien ik daar bekender ben. De Achterhoek heeft het voordeel dat er veel nuttig spoor ligt waarop aangetakt kan worden, niet gek dat ze daar met het visgraatmodel zijn begonnen.Meltrain schreef:Ik vind de Achterhoek nog wel een uitzondering: daar wordt, door het visgraat-model, wel vrijwel elke kern bediend.Cas schreef: bij IJssel-Vecht gaat het om de laatste paar lijntjes rijden, a la Achterhoek-Rivierenland of Midden-Overijssel, terwijl de rest wegbezuinigd mag worden voor een spreekwoordelijke deelfiets 3 kilometer verderop,
Qua personeelsbeleid mag er inderdaad nog flink wat beter bij Qbuzz, maar in het algemeen ben ik ook in DAV een stuk tevredener over ze dan Arriva. Dat er geen lege bussen urenlange routes over dijken rijden zodat wereldsteden als Arkel overmatig bediend werden, is een compliment voor hun netwerk, geen kritiek. DAV was nodig aan een nieuw netwerk toe, en zeker nu de rijtijden zijn verbeterd is het in een stuk betere staat dan het was onder Arriva, ook qua materieel.
GD gaat volgens mij goed, BRU heb ik ook alleen maar complimenten omdat ze daadwerkelijk veel doen om een beter netwerk neer te zetten zonder zo maar alles te veranderen, en DAV gaat ook de goede kant op zodra ze het personeelsprobleem hebben opgelost.
Maar goed, het gaat hier over IJssel-Vecht. Er werd hierboven iets gezegd over Egged's pensioenfonds, ik dacht dat EBS een normale dochtermaatschappij was a la Abellio?
Laatst gewijzigd door Cas op wo 03 jul 2019, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
請勿靠近車門
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Arriva, Syntus en Connexxion zijn de zittende concessiehouders, dus dat was vrijwel een zekerheidje. Een zittende concessiehouder biedt vrijwel altijd mee. Achter de inschrijving als Syntus ipv Keolis zou ik niet veel zoeken. Het bedrijf heet wellicht officieel nog Syntus, ondanks dat de merknaam Keolis wordt gebruikt. In deze regio maakt dat niet veel uit, want er komt immers een nieuwe merknaam: RRReis.
EBS Public Transportation heeft al een tijdje een vestiging in Zwolle, waar het tenderteam gevestigd is. Dat ze interesse voor IJssel-Vecht hebben komt dan niet echt als een verrassing. Het zou wel een enorme klapper voor EBS zijn als ze de regio IJssel-Vecht zou winnen. Normaal misschien een te grote sprong, maar in dit geval stromen de verschillende gebieden geleidelijk in, waardoor de implementatie beter te behappen is.
Wat betreft een voorspelling van de kansen vind ik het zeer moeilijk. Een zittende concessiehouder is vaak in het voordeel (omdat die altijd meer informatie heeft, want die werkt al jaren samen met zowel concessiehouder als alle relevante stakeholders in dat gebied, en heeft bovendien al materieel, stallingen, personeel, verkoopkanalen, enz. enz. in het gebied), maar hier zijn er drie zittende concessiehouders. Ik neig ernaar dat Syntus het meest in het voordeel is, omdat zij ook al Blauwnet rijden en zowel op de Veluwe als in Midden-Overijssel zittende concessiehouder zijn en daarmee in het voordeel zijn in een heel groot gebied, inclusief de twee grootste steden Apeldoorn en Zwolle. En ze hebben materieel voor Ede e.o., wat voor de andere inschrijvers heel duur is omdat die regio al na twee jaar uitstroomt, dus daar is geen business case op te maken. Ook is Syntus/Keolis concessiehouder in Almere, wat ook weer een voordeel kan opleveren in die hoek.
Anderzijds was het niet toegestaan om nieuwe concessiegrensoverschrijdende verbindingen aan te bieden, dus Syntus kan bijvoorbeeld geen nieuwe lijn naar Almere aanbieden, want dat mag niet. Ook Connexxion kan om die reden dus geen bus uit bijvoorbeeld Enkhuizen naar Lelystad gaan aanbieden. Arriva zou wel lijn 315 in Emmeloord kunnen doorkoppelen, want dat is dan geen nieuwe grensoverschrijdende verbinding (maar of zo'n voordeel dan in beschouwing mag worden genomen is een andere vraag). Kortom: Syntus is het meest in het voordeel door haar gevestigde posities, maar of dat voldoende is om heel IJssel-Vecht te winnen?
EBS Public Transportation heeft al een tijdje een vestiging in Zwolle, waar het tenderteam gevestigd is. Dat ze interesse voor IJssel-Vecht hebben komt dan niet echt als een verrassing. Het zou wel een enorme klapper voor EBS zijn als ze de regio IJssel-Vecht zou winnen. Normaal misschien een te grote sprong, maar in dit geval stromen de verschillende gebieden geleidelijk in, waardoor de implementatie beter te behappen is.
Wat betreft een voorspelling van de kansen vind ik het zeer moeilijk. Een zittende concessiehouder is vaak in het voordeel (omdat die altijd meer informatie heeft, want die werkt al jaren samen met zowel concessiehouder als alle relevante stakeholders in dat gebied, en heeft bovendien al materieel, stallingen, personeel, verkoopkanalen, enz. enz. in het gebied), maar hier zijn er drie zittende concessiehouders. Ik neig ernaar dat Syntus het meest in het voordeel is, omdat zij ook al Blauwnet rijden en zowel op de Veluwe als in Midden-Overijssel zittende concessiehouder zijn en daarmee in het voordeel zijn in een heel groot gebied, inclusief de twee grootste steden Apeldoorn en Zwolle. En ze hebben materieel voor Ede e.o., wat voor de andere inschrijvers heel duur is omdat die regio al na twee jaar uitstroomt, dus daar is geen business case op te maken. Ook is Syntus/Keolis concessiehouder in Almere, wat ook weer een voordeel kan opleveren in die hoek.
Anderzijds was het niet toegestaan om nieuwe concessiegrensoverschrijdende verbindingen aan te bieden, dus Syntus kan bijvoorbeeld geen nieuwe lijn naar Almere aanbieden, want dat mag niet. Ook Connexxion kan om die reden dus geen bus uit bijvoorbeeld Enkhuizen naar Lelystad gaan aanbieden. Arriva zou wel lijn 315 in Emmeloord kunnen doorkoppelen, want dat is dan geen nieuwe grensoverschrijdende verbinding (maar of zo'n voordeel dan in beschouwing mag worden genomen is een andere vraag). Kortom: Syntus is het meest in het voordeel door haar gevestigde posities, maar of dat voldoende is om heel IJssel-Vecht te winnen?
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9200
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Keolis verliest een groot gedeelte van zijn gebied/omzet als ze IJssel-Vecht verliezen. Ze zullen er wel op gebrand zijn om deze binnen te halen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
- The Greyhound
- Berichten: 814
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Keolis en Transdev zijn beide van de Franse staat. Ben benieuwd of ze beiden tot het uiterste gaan om deze concessie te winnen.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Dit is je reinste onzin.Cas schreef:Waar baseer je op dat BRU niet lekker loopt? Zowel uit beleidsdocumenten als uit eigen ervaringen zie ik dat beeld niet terug, eerlijk gezegd.
En wat bedoel je precies met kosten-gedreven? Ik zie bij IJssel-Vecht een heel andere aanpak dan GD: bij IJssel-Vecht gaat het om de laatste paar lijntjes rijden, a la Achterhoek-Rivierenland of Midden-Overijssel, terwijl de rest wegbezuinigd mag worden voor een spreekwoordelijke deelfiets 3 kilometer verderop.
Er mag niets geschrapt worden of omgezet naar alternatief vervoer. Alle vervoersvormen anders dan OV en scholierenlijnen (en daar vallen buurtbussen ook onder) vallen buiten de concessie.
Als een vervoerder een lijn wil schrappen, ten gunste van een deelfiets of deeltaxi, dan is hij dat werk en dat geld kwijt.
De concessiehouder mag alleen regulier Openbaar Vervoer aanbieden en geen alternatieve vervoersvormen. Als die nodig mochten zijn wordt dat separaat aanbesteed.
De indeling in ABC lijnen heeft puur te maken met wat de nieuwe concessiehouder met die lijnen mag doen: A=niets, B=aanpassingen in frequentie, maar niet in lijnvoering, C=alles zolang het maar openbaar vervoer is of scholierenvervoer.
En de lijnen worden ingedeeld op basis van gemiddelde bezetting.
When you're tired of London, you're tired of life
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Daarover heeft laatst een behoorlijk artikel in OV Magazine gestaan. Maar die zit achter een betaalmuur, en ik heb het gelezen in de papieren versie.regenmaker schreef:Keolis verliest een groot gedeelte van zijn gebied/omzet als ze IJssel-Vecht verliezen. Ze zullen er wel op gebrand zijn om deze binnen te halen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 88
- Lid geworden op: di 05 jan 2010, 20:53
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Dit speelt overal, kijk naar Connexxion Amstelland-Meerlanden bijvoorbeeld(als beste voorbeeld)Suus schreef:Misschien is Qbuzz heel creatief met lijnennetten, maar het personeelsbeleid trekt op niets, aangezien er zowel in DAV als Utrecht enorme tekorten zijn die ze ook niet onder controle krijgen.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Dat er een landelijk veel nieuw personeel nodig is klopt ja. Maar volgens mij is het tot op heden bij nog geen enkel vervoersbedrijf (op Qbuzz na dan) gebeurd dat er een hele dienstregeling op is aangepast, of er op grote schaal diensten zijn uitgevallen.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Syntus Utrecht heeft ook een periode met geplande uitval gehad. In Twente daarentegen zijn er totaal geen problemen qua bezetting, volk zat. Zoveel zelfs, dat er weer chauffeurs aan andere concessies worden uitgeleend.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Dat het bij Syntus Utrecht ook zo was heb ik gemist blijkbaar
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Worden er eigenlijk ook details over de aanbesteding gepost of moeten wij puur wachten op de uitslag?
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9200
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Wachten op de uitslag, helaas...
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: zo 14 jan 2018, 10:45
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Wordt er eigenlijk nog een verplichte huisstijl voorgeschreven of mag de vervoerder dat zelf bepalen?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten