Iemand meldde mij dat er vanochtend Breaks reden tussen Mt en Luik. *O*MaartenD schreef:Op hgbtf.net wordt gemeld dat de Breaks weer de grens over mogen, op voorwaarde dat alle choppers van de tractieinstallatie in bedrijf zijn.
https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=4 ... 55#p244124
Treinverbinding Maastricht-Luik
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Hmmm ... ik begin een vermoeden te krijgen dat de Belgen Arriva moedwillig van de lijn Maastricht - Luik af willen houden :? .
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Ik weet dat wel zeker *trein*
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Ja ... maar waarom zat dit dan in de aanbesteding :? ?
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Ik reis vanavond op deze route. Ik zal dan ook een update geven over welke treinstellen NMBS vandaag inzet.umbusko schreef:Iemand meldde mij dat er vanochtend Breaks reden tussen Mt en Luik. *O*MaartenD schreef:Op hgbtf.net wordt gemeld dat de Breaks weer de grens over mogen, op voorwaarde dat alle choppers van de tractieinstallatie in bedrijf zijn.
https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=4 ... 55#p244124
simpel en meedogenloos
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Ik had het gevoel van tegenwerking of in ieder geval niet meewerken door NMBS ook en schreef vanuit dat vermoeden vorige week de volgende bijdrage op htbtf.net:KM46 schreef:Hmmm ... ik begin een vermoeden te krijgen dat de Belgen Arriva moedwillig van de lijn Maastricht - Luik af willen houden :? .
Over samenwerking van de vervoerders gesproken: ik vermoed dat men inmiddels in het Drielandentrein-dossier ook wel inziet dat er een tandje moet worden bijgezet. Arriva zal sowieso willen praten en ook de Nederlandse Spoorwegen hebben er belang bij dat de verbinding Maastricht - Luik v.v. verbetert. In de Concessie voor het hoofdrailnet 2015-2025 staat immers in artikel 46 lid 3a: "NS verbetert de volgende grensoverschrijdende verbindingen als volgt: de verbinding met Luik, door middel van een intercityverbinding of een stoptreinverbinding". Aannemelijk is dat deze grensoverschrijdende verbinding voor NS een lage prioriteit kent. NS is wellicht meer dan bereid om Arriva de opdracht te kunnen verlenen om het baanvlak Maastricht (Randwyck) - Eijsden grens te exploiteren. Er komt dan immers een verbetering van de stoptreinverbinding naar (op termijn) twee keer per uur. Een intercityverbinding naar/van België (via Visé-grens) zie ik NS immers niet vóór het einde van de concessie opstarten en dat hoeft op basis van de concessie ook niet wanneer men de stoptreinverbinding heeft verbeterd.
De vraag is dan hoe happig NMBS is op samenwerking gericht op verbetering van de dienstregeling en het reizigerscomfort. Bij mijn weten hoeft NMBS conform Belgische afspraken helemaal niets te verbeteren/veranderen op dit traject. De intentieverklaring is juridisch niet-bindend en afgaande op hun standaarden met betrekking tot comfort en dienstregelingen ben ik weinig hoopvol, al was het maar omdat NMBS weinig financiële middelen heeft. NS zal echter op de achtergrond wel druk op de ketel zetten vanwege hun verplichtingen in de concessie. Laat NMBS nou net zelf een onderzoek doen naar een halfuursdienst tussen Liers en Maastricht. NMBS geeft aan dat ze dat onderzoek op verzoek van verschillende partijen uitvoert, zonder die partijen bij naam te noemen. NS zou één van die partijen kunnen zijn, al was het maar om Arriva dwars te zitten. Dat NMBS -desgevraagd- tegenstrijdige berichten de media in slingert over het 'waarom' van hun eigen onderzoek naar Liers - Maastricht doet mij vermoeden dat NMBS liever met eigen roestbakken (en een vergoeding van NS) het traject gaat rijden. Temeer, omdat men aangeeft dat de verbinding wordt opgestart indien de Raad van Bestuur daarmee in het najaar 2019 instemt. Zoiets wordt alleen aan een Raad van Bestuur voorgelegd als het voornemen zich in een vergevorderd en financieel-commercieel uitgewerkt stadium bevindt. Voor de publieke bühne en met name richting de zich nog van niets bewuste Provincie Limburg (NL) en Arriva wordt dit natuurlijk ontkend, maar het komt NMBS wellicht heel erg goed uit dat de Arriva-treinen tot nu toe niet worden toegelaten. Als NMBS, DVIS, Infrabel en de Belgische politiek echt zo begaan zijn met de veiligheid van mensen in de trein dan moeten ze ook net over de Nederlandse grens principieel zijn en hun onbeveiligde rommel inclusief passagiers niet verder laten rijden dan Maastricht Randwyck. Niet dat het wenselijk is voor de reiziger, maar NS mag conform de concessie nog steeds eigen materieel rijden tussen Maastricht en Maastricht-Randwyck op basis van oude rechten uit 2014.
Ik kreeg daarop een reactie van een forumlid waarin werd gesteld dat NMBS wel degelijk graag meer treinen laat rijden tussen Luik en Maastricht. Het weigeren van de Arriva-treinen zou een puur technische aard hebben (DVIS verleent principieel geen tijdelijke ontheffing voor het ontbreken van ETCS) en niet worden ingegeven door een NMBS die bang is voor concurrentie. Dat laatste geloof ik graag, omdat Arriva in België geen vergunning heeft om te rijden en dus afhankelijk is van een samenwerking met NMBS. Dat NMBS overigens liever met eigen treinen de grens over kachelt snap ik vanuit het perspectief van de Belgen ook. Het blijft een interessante soap om naar te kijken...
simpel en meedogenloos
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Ik zie eigenlijk niet waarom NS zich ineens druk zou willen gaan maken over dit lijntje.
Het zat vooral in de aanbesteding om de vervoerder te dwingen alvast multi-courante treinstellen aan te schaffen, zonder zekerheid te hebben dat de verbinding er daadwerkelijk komt.
Nou... niet omdat de Belgen het zo graag wilden.KM46 schreef:Ja ... maar waarom zat dit dan in de aanbesteding :? ?
Het zat vooral in de aanbesteding om de vervoerder te dwingen alvast multi-courante treinstellen aan te schaffen, zonder zekerheid te hebben dat de verbinding er daadwerkelijk komt.
Laatst gewijzigd door reisthijs op ma 15 jul 2019, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Juist ja. Dat zat ik ook al te denken. Die drie landen trein komt er dus nooit.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Als Arriva/Stadler alsnog ECTS in de trein aanbrengen, verwacht ik dat er genoeg druk uitgeoefend zal worden op de Belgen dat ie er uiteindelijk wel komt. Ze zullen ongetwijfeld met een nieuw tegenargument komen, maar dan is het al helemaal duidelijk dat NMBS gewoon bang is.
請勿靠近車門
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Bang waarvoor?? Ze krijgen geen concurrentie, gegarandeerde inkomsten en hebben al een peiling gehouden in depot hasselt........Cas schreef:Als Arriva/Stadler alsnog ECTS in de trein aanbrengen, verwacht ik dat er genoeg druk uitgeoefend zal worden op de Belgen dat ie er uiteindelijk wel komt. Ze zullen ongetwijfeld met een nieuw tegenargument komen, maar dan is het al helemaal duidelijk dat NMBS gewoon bang is.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
ECTS is dit een beveiligingssysteem voor België?Cas schreef:Als Arriva/Stadler alsnog ECTS in de trein aanbrengen, verwacht ik dat er genoeg druk uitgeoefend zal worden op de Belgen dat ie er uiteindelijk wel komt. Ze zullen ongetwijfeld met een nieuw tegenargument komen, maar dan is het al helemaal duidelijk dat NMBS gewoon bang is.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
De NS had geen concurrentie van Arriva's stoptreinen in Limburg, maar dat betekent zeker niet dat ze er blij mee waren.Ajaxcied schreef:Bang waarvoor?? Ze krijgen geen concurrentie, gegarandeerde inkomsten en hebben al een peiling gehouden in depot hasselt........
Het is zeker niet gegarandeerd, maar de NMBS heeft heus wel door dat zodra er een moderne vervoerder op het spoor komt met goed materieel en betere punctualiteit, dat best wat mensen in Brussel zou kunnen inspireren.
ETCS, oeps, hier is iets van een week geleden nog een pagina aan gewijd in het mierenneukerstopic :')KM46 schreef:ECTS is dit een beveiligingssysteem voor België?
Laatst gewijzigd door Cas op ma 15 jul 2019, 15:32, 2 keer totaal gewijzigd.
請勿靠近車門
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Dat verändert weinig aan zijn vraag vrees ik _O-
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Cas schreef:De NS had geen concurrentie van Arriva's stoptreinen in Limburg, maar dat betekent zeker niet dat ze er blij mee waren.Ajaxcied schreef:Bang waarvoor?? Ze krijgen geen concurrentie, gegarandeerde inkomsten en hebben al een peiling gehouden in depot hasselt........
Het is zeker niet gegarandeerd, maar de NMBS heeft heus wel door dat zodra er een moderne vervoerder op het spoor komt met goed materieel en betere punctualiteit, dat best wat mensen in Brussel zou kunnen inspireren.
Arriva heeft GEEN intressen om zelfstandig de belgische markt op te gaan!! Daarom word nmbs ingehuurd voor dat klusje, in praktijk blijft nmbs dus het alleenrecht houden op de belgische markt.
Daarnaast heeft nmbs aan de bonden en depot hasselt een concept idee ter peiling aangeboden, het idee is dat nmbs word ingehuurd door arriva, hetgeen betekend dat zij altijd verdienen op elke trein, ook al zit er geen hond in. Het financiele verlies is dan voor arriva.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Misschien heeft Arriva nu geen interesse, maar ik kan mij toch voorstellen dat het voelt als een Paard van Troje. De NMBS heeft tenslotte over twee van hun landsgrenzen kunnen zien wat er met je hegemonie kan gebeuren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Voor de NMBS speelt mee dat het behouden van de Belgische thuismarkt extra belangrijk is vanwege het ontbreken van buitenlandse activiteiten (op hun aandeel in Thalys na dan). Voor de NS, DB en binnenkort ook de SNCF is het verliezen van een deel van de binnenlandse markt niet leuk, maar daar staan hun activiteiten met Abellio, Arriva en Keolis tegenover. De NMBS heeft wat dat betreft toch heel erg de boot gemist in de afgelopen twintig jaar.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Als we het over protectionisme hebben, is NS net zo erg als NMBS. Alleen doet NS dat geniepiger, minder opzichtig dan in België. NS doet er ook alles aan om het onderhands gegunde hoofdrailnet te behouden en heeft de toegang voor "open access" aanbieders op het hoofdrailnet al tot 2025 weten uit te stellen. In België wordt de binnenlandse markt al vanaf 2020 vrijgegeven. Wat dat betreft is Nederland dus veel protectionistischer dan België.
Arriva hoeft niet samen te werken met NMBS, dat is toch echt een hardnekkig misverstand. Dat was vroeger zo, maar een Nederlandse vervoerder mag tegenwoordig net zo goed capaciteit aanvragen in België.cherrypie schreef:(...)
omdat Arriva in België geen vergunning heeft om te rijden en dus afhankelijk is van een samenwerking met NMBS.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Neen arriva beschikt NIET over een veiligheidscertificaat voor belgie, dat betekend dus dat je welgeteld twee opties hebt:Statler Rail schreef:Als we het over protectionisme hebben, is NS net zo erg als NMBS. Alleen doet NS dat geniepiger, minder opzichtig dan in België. NS doet er ook alles aan om het onderhands gegunde hoofdrailnet te behouden en heeft de toegang voor "open access" aanbieders op het hoofdrailnet al tot 2025 weten uit te stellen. In België wordt de binnenlandse markt al vanaf 2020 vrijgegeven. Wat dat betreft is Nederland dus veel protectionistischer dan België.
Arriva hoeft niet samen te werken met NMBS, dat is toch echt een hardnekkig misverstand. Dat was vroeger zo, maar een Nederlandse vervoerder mag tegenwoordig net zo goed capaciteit aanvragen in België.cherrypie schreef:(...)
omdat Arriva in België geen vergunning heeft om te rijden en dus afhankelijk is van een samenwerking met NMBS.
1. Alsnog voor het veiligeheidscertificaat gaan, maar dat is zeker niet gemakkelijk.
2. Samenwerken met de zittende macht.
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Je gaat welhaast denken aan de 'Hasselt-methode'. Spoor afbreken, tramrails aanleggen en Maastricht en Luik per sneltram met elkaar verbinden
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Ik durf je met redelijke zekerheid te vertellen at Arriva interesse heeft om op praktisch elke spoormarkt in Europa toe te treden. Daar nu over roeptoeteren in België haalt echter niks uit, sterker nog: dan gooi je alleen maar je eigen glazen in omdat NMBS/De Lijn/whatever in de verdedigingsstand gaan. Daar moet je pas mee beginnen als er ideeën zijn voor concessies en aanbestedingen, en dat lijkt daar nog zeker niet het geval te zijn. Succesvolle uitvoering van dit stukje lijn, in welke constructie dan ook, zou dat idee wel kunnen promoten bij de hoge heren in Brussel. Het gaat niet om Maastricht-Luik, het gaat niet om de precieze financiële constructie, het gaat om iets veel breders.Arriva heeft GEEN intressen om zelfstandig de belgische markt op te gaan!! Daarom word nmbs ingehuurd voor dat klusje, in praktijk blijft nmbs dus het alleenrecht houden op de belgische markt.
Daarnaast heeft nmbs aan de bonden en depot hasselt een concept idee ter peiling aangeboden, het idee is dat nmbs word ingehuurd door arriva, hetgeen betekend dat zij altijd verdienen op elke trein, ook al zit er geen hond in. Het financiele verlies is dan voor arriva.
Dat is echter ook niet iets wat NMBS zo maar van de daken gaat schreeuwen, dat ze hun monopoliepositie koste wat het kost willen behouden en geen anderen dulden op het spoornet. Hun hoofddoel is om Arriva dan ook helemaal buiten te houden, maar als dat niet lukt hebben ze natuurlijk liever dat ze ingehuurd worden door Arriva en nog steeds hun nominale rol behouden. Om te zorgen dat ze dus niet compleet als blokkerders worden gezien, leggen ze dus het beste alternatief voor aan de bonden, zodat er een terugvalpositie is zodra ze Limburg/Den Haag/Arriva niet compleet buiten de deur kunnen houden.
Oh, en @KM46: ETCS is een onderdeel van het bredere ERTMS, wat België's ILT vereist op alle nieuw toegelaten treinen. Dat Arriva's FLIRTs een enorme verbetering over de huidige treinen qua beveiliging zouden zijn wordt voor het gemak vergeten.
Edit: ondertussen is het zelfde punt ook door anderen gemaakt, maar toch.
請勿靠近車門
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Even gedeeltelijk ter zijde: NMBS zet sinds vandaag gemoderniseerde Breaks in tussen Maastricht en Luik.
simpel en meedogenloos
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Ja, dat wisten we vanochtend al. Maar bevestiging kan geen kwaad. :Y
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Ja, ik zag het vanmorgen al langskomen. Maar het zelf meemaken is weer van een andere orde! *O*
simpel en meedogenloos
Re: ‘Spooroorlog’ dreigt wegens verbinding Maastricht-Luik
Bedankt voor de heldere uitleg :pos: .Cas schreef:Oh, en @KM46: ETCS is een onderdeel van het bredere ERTMS, wat België's ILT vereist op alle nieuw toegelaten treinen. Dat Arriva's FLIRTs een enorme verbetering over de huidige treinen qua beveiliging zouden zijn wordt voor het gemak vergeten.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten