Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Suus schreef:Voor de bouw van de Hanzelijn had Lelystad Centrum ook maar twee sporen trouwens, maar het was eigenlijk nooit een echt kopstation
Wat zijn wat jou betreft de kenmerken van een echt kopstation? Stootblok, zakspoor, afgrond? Mij lijken twee kopsporen overigens ook een tamelijk riante uitgangspositie. Niet elk kopstation kan per slot van rekening Den Haag Centraal wezen.
Voor mij is een echt kopstation een station waar maar aan een kant treinen in- en uit kunnen rijden. Een stootblok is daarbij een hulpmiddel om het te bewijzen.
Natuurlijk ontstaat daar het probleem dat diverse kopstations niet ontworpen zijn als kopstation maar in de loop van de tijd het wel zijn geworden. Daardoor is de definitie van kopstation wat vaag geworden. Volgens sommigen is een kopstation een station waar het stationsgebouw dwars voor de sporen staat (zoals idd op Den Haag Centraal, maar ook Enkhuizen en Den Helder). Volgens anderen, zoals ik, hoeft dat niet perse het geval te zijn bij een kopstation, je hebt immers ook doorgangsstations waarbij het stationsgebouw dwars op de sporen staat, zoals Amsterdam Sloterdijk.
In Lelystad konden treinen al sinds de aanleg van het opstelterrein aan twee kanten het station in- en uitrijden. Het was daardoor voor de exploitatie een eindpunt maar fysiek niet. Daarom noem ik het geen kopstation.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Is het niet raar dat ik alsnog €7,50 aan boekingskosten moet betalen wanneer ik mijn ticket koop aan het loket, terwijl ik verplicht ben door een bepaald type cadeaubon om naar het loket te gaan?
Die cadeaubon was dus van tevoren al €17,50 waard i.p.v. €25. Dat vind ik toch wel frappant.
En dus is het duurder dan een enkeltje blauwnet of een enkeltje NS? Blijft gek dat het goedkoper is met 1 vervoerder (welke dat ook is) dan twee (al snap ik wel het door dat degressief ding)
Op de korte afstanden is Blauwnet weer goedkoper dan NS
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Ja en dat 1 vervoerder iets duurder is is ook niet gek maar de combi is nog een stuk duurder dan de duurste vervoerder...
Maar is ook best logisch als je kijkt hoe het opgebouwd is.
Aan te raden valt de Pimpel tijdens de zomermaanden te ontwijken; die zit over het algemeen nogal vol. Daarom worden er extra binnenlandse treinen ingezet tussen Amsterdam en Hengelo. Maar na de zomermaanden kun je gerust een keer een stukje meereizen met de IC Berlijn.
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
Je mag op Amsterdam-Arnhem ook met de ICE mee, zolang je maar een toeslag haalt, toch? Kun je die als los kaartje uit de automaatmachien pulken of laad je die op een chipkaart?
Waarom wordt er een toeslag op de interrail geheven als je met de ÖBB van Oostenrijk naar Italië reist met de EC. En waarom is daar niets over te vinden op de Interrail website?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Ja ik heb dus een zitplaatsreservering maar daar bovenop kwam nog een toeslag van 10 euro p.p. Hetgeen ik alleen kon vinden op de site van de ÖBB inderdaad.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
regenmaker schreef:Ja ik heb dus een zitplaatsreservering maar daar bovenop kwam nog een toeslag van 10 euro p.p. Hetgeen ik alleen kon vinden op de site van de ÖBB inderdaad.
Trenitalia heeft voor al zijn langeafstandstreinen een reserveringsplicht, en daarmee wordt ook de toeslag voor Interrail geheven. Alleen op de Premium-Pass worden geen kosten geheven voor reserveringen, maar die kost dan ook extra.
Weet iemand of de eerste klas upgrades van de treinpakkers ook geldig zijn op de Arriva trein naar Aachen Hbf en de NMBS trein van Maastricht naar Eijsden?