Op herhaling in Oekraïne (3): Relaxed Odessa en heet Kyiv [66] (slot)
Op herhaling in Oekraïne (3): Relaxed Odessa en heet Kyiv [66] (slot)
Deel 1: Warszawa-Biłgoraj-L'viv-Odessa-Vylkove
Deel 2: Vylkove-Izmayil-Zatoka
We zijn alweer bij het laatste deel aangekomen van onze reis van twee en een halve week. Na de avonturen in Zuid-Bessarabië is het tijd om terug te gaan naar de grote steden. We bezoeken eerst Odessa/Одеса, wat op zo'n 60 km ten noorden van onze huidige locatie, Zatoka/Затока, ligt. We blijven daar anderhalve dag en nemen dan een nachttrein naar de hoofdstad Kyiv/Київ. Odessa ben ik één keer geweest, maar dat is alweer acht jaar geleden. Kyiv ben ik tot nu toe elke Oekraïnereis geweest, maar dat blijft gewoonweg een geweldige stad. Vanaf Kyiv zullen we met Oekraïne's nationale luchtvaarttrots weer huiswaarts keren, maar tot die tijd doen we alles met de trein ;) Er zitten drie treinreizen in dit deel, variërend in lengte, temperatuur, snelheid, nostalgie en mate van teleurstelling. Een kaartje van het slotdeel is hier te vinden, met daarbij uiteraard een overzichtskaartje.
Het station van Zatoka heet Buhaz/Бугаз. Buhaz is de haven van Zatoka en Zatoka is nogal uitgestrekt, vandaar. Het ligt aan de spoorlijn van Bilhorod-Dnistrovsky/Білгород-Дністровський naar Odessa, waar nog wel iets van treinverkeer plaatsvindt. Er rijden per dag een tweetal langeafstandstreinen en enkele stoptreinen, wij gaan met de stoptrein naar Odessa. De spoorlijn ligt hier op een dunne landtong in de monding van de Dnister, die een soort van binnenzeetje vormt - de in het vorige verslag genoemde Dnistrovskyi Liman. Via een opening van een paar honderd meter tussen de landtongen die de Dnistrovskyi Liman van de Zwarte Zee scheiden zijn de twee wateren met elkaar verbonden, maar de landtongen zijn wel met elkaar verbonden middels een brug. De weg over deze brug vormt de enige weg tussen Oekraïne en het deel van Zuid-Bessarabië ten zuiden hiervan. Het enige alternatief is de korte corridor over Moldavisch grondgebied, die in deel 1 aan bod is gekomen.
1. Na het lekkere ontbijt checken we uit en lopen we in een paar minuten naar het station toe. Heel heet is het nog niet, maar het gaat wel weer een warme dag worden. Op het station zijn we ruim op tijd, maar kaartjes kopen gaat hier niet. Het loketje wat open zou moeten zijn is het niet, dus dan maar buiten wachten en in de trein een kaartje kopen.
Railway tracks at Buhaz train station by Timon91, on Flickr
2. Het stationsgebouw van Bugaz van de spoorzijde gezien...
Buhaz train station by Timon91, on Flickr
3. ...en van de straatzijde.
Buhaz train station by Timon91, on Flickr
4. De overzichtelijke dienstregeling: per dag twee nachttreinen en vier stoptreinen elke kant op. Wij hebben de stoptrein van 9:56 richting Odessa (6e van boven), de eerstvolgende is pas meer dan vier uur later.
Schedule, Buhaz train station by Timon91, on Flickr
5. Twee minuutjes te laat komt onze elektricha binnenrijden. Wat een prachtige apparaten zijn dit toch! :D
Elektricha to Odessa Holovny at Buhaz train station by Timon91, on Flickr
6. Wij zitten aan de kant van de Dnistrovskyi Liman - de schaduwzijde ;) - maar de zee is ongeveer net zo ver aan de andere kant. De landtong is goed volgebouwd.
Dnistrovskyi Liman seen from the train in Zatoka by Timon91, on Flickr
7. Nadat we de brug over zijn gegaan wordt het nog smaller. Veel dichter bij het strand kun je niet uitstappen denk ik zo Dit stationnetje heet heel toepasselijk Morska/Морска. Op het smalste punt is de landtong slechts 90 meter breed.
Black Sea at Morska train station by Timon91, on Flickr
8. Station Karolino-Buhaz/Кароліно-Бугаз is de eerste grote halte die we aandoen. Hier kruisen we een elektricha de andere kant op.
Elektricha at Karolino-Buhaz train station by Timon91, on Flickr
9. Hierna duiken we landinwaarts, de zee zien we niet meer. Wel passeren we af en toe een meertje.
Lake seen from the elektricha Bilhorod-Dnistrovskyi-Odessa by Timon91, on Flickr
10. Station "Sukhyi Liman" - Droge Delta.
Sukhyi Liman train station by Timon91, on Flickr
De rest van de rit naar Odessa is verder niet zo boeiend. Wel kruisen we nog redelijk wat goederenvervoer. Vlak voordat we de stad in rijden lopen we nog een kwartier vertraging op, ongewoon voor Oekraïne :') Door de vele stops en het slechte spoor duurt de rit van 60 km meer dan twee uur, we zijn blij als we in Odessa aankomen.
11. Het treintje zat niet heel vol, we hebben de hele reis een zeszitter voor onszelf gehad. Hier een plaatje van het interieur na aankomst in Odessa als iedereen al uitgestapt is. Voor de rit van Buhaz naar Odessa hebben we ieder 25 UAH betaald.
Elektricha Bilgorod-Dnistrovskyi-Odessa interior by Timon91, on Flickr
12. Odessa Holovny, met rechts wat elektricha's en links de langeafstandstreinen.
Odessa Holovny train station by Timon91, on Flickr
13. Het imposante stationsgebouw van Odessa.
Odessa Holovny train station by Timon91, on Flickr
Alle 40 foto's van Odessa staan hier, ongeveer de helft staat ook in het verslag. Met de marshrutka gaan we naar ons hotel, waar we gelukkig al kunnen inchecken en onze bagage achterlaten. Na een korte pauze gaan we de stad in.
14. Hretska Ploshcha (het Griekse Plein) ligt vlakbij ons hotel maar is verder vrij sfeerloos.
Hretska Ploshcha, Odessa by Timon91, on Flickr
15. Vulitsya Derybasivska is de autovrije hoofdstraat van Odessa. Het is hier op en top toeristisch; het zegt genoeg hoe dit arme, arme paard hier is toegetakeld... :')
Vulitsya Derybasivska, Odessa by Timon91, on Flickr
16. Ik heb het even opgezocht, maar dat kenteken lijkt wel degelijk te kloppen. Ik denk alleen niet dat het nog het originele kenteken is :')
Dutch license plate, Odessa by Timon91, on Flickr
17. Het imposante operagebouw, wat niet ver van...
Opera building, Odessa by Timon91, on Flickr
18. ...het Pushkin-museum af ligt. Op straat is het redelijk druk, maar het is duidelijk nog geen hoogzomer.
Pushkin Museum, Odessa by Timon91, on Flickr
19. Zwammenstructuren kunnen ook heel interessant zijn.
Fungi in Odessa by Timon91, on Flickr
20. De trappen van Potemkin heten "het" hoogtepunt van Odessa te zijn, maar het is een redelijke teleurstelling :') De trap is half geblokkeerd door de bouw van een podium voor een of ander concert, de hitte is bijna ondraaglijk en omdat het verder niet druk is hebben de talrijke "friends" genoeg kans om jou aan te spreken om je een excursie naar bijvoorbeeld de Donaudelta aan te smeren :') We lopen naar beneden en weer naar boven, dan zijn we al gesloopt door de zon :')
Potemkin stairs, Odessa by Timon91, on Flickr
Ergens in een straatje waar het heel leuk mensen kijken is drinken we een biertje om wat bij te komen, daarna lopen we weer verder.
21. De architectuur van Odessa is prachtig. Je kan lang naar een compleet willekeurig gebouw blijven kijken.
Architecture in Odessa by Timon91, on Flickr
22. De Transfiguratiekathedraal is in 1936 door het antireligieuze Stalinregime opgeblazen, maar na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie is deze weer herbouwd. In 2010 is de vernieuwde versie geopend. Deze bevat nog meer overkill aan goud, marmer en standbeelden dan de normale kerken. Als Turkmenistan orthodox geweest was, dan had deze unit midden in Aşgabat gestaan :')
Transfiguration Cathedral, Odessa by Timon91, on Flickr
De rest van de middag doen we weinig, 's avonds eten we weer Georgisch omdat er nou eenmaal veel Georgische restaurants zijn in Oekraïne. Dit is de beste van de reis, alleen het dessert valt een beetje tegen.
De volgende ochtend beginnen we met een tramritje naar de grote bazaar naast het station. Foto's heb ik hier niet gemaakt, maar het is een aanrader als je in Odessa bent. Zoals het een bazaar betaamt kun je hier zo ongeveer alles kopen, zelf slagen we ook voor het een en ander :) In een overvolle tram roesten we terug naar het hotel, waar we nog even uitrusten en dan uitchecken. Vanavond hebben we de nachttrein naar Kyiv, maar eerst hebben we nog de hele middag in de stad.
23. Het Paustovsky-museum is heel klein, maar een echt Sovjetmuseum: teveel personeel - de verhouding bezoekers tot personeel is 1:1 - weinig bordjes en uiteraard ééntalig. Zonder een gids is er weinig aan maar ook met gids is het lastig te volgen, want ze spreekt alleen Russisch. Wel hebben we weer wat over Paustovsky geleerd :)
Paustovsky Museum, Odessa by Timon91, on Flickr
24. Je hebt wel een leuk zicht op de boten die wachten tot ze de haven in mogen.
View over the Black Sea, Odessa by Timon91, on Flickr
25. Via een naargeestig en verwaarloosd park, waar we de plaatselijke hangjongeren even gadeslaan, dalen we af naar de volgebouwde kust.
Stray cats in Odessa by Timon91, on Flickr
26. Heel druk is het niet, maar echt uitnodigend ziet het smerige water er eerlijk gezegd ook niet uit :') We eten wat op een terrasje en vervolgen dan onze weg.
Beach in Odessa by Timon91, on Flickr
27. Vanaf hier loopt er een geweldig vervoersmiddel terug de heuvel op: een nostalgische kabelbaan! In de Sovjettijd waren er vele en veel ervan zijn inmiddels afgebroken, maar deze functioneert nog in volle glorie. Een aanrader om eens te proberen en daarnaast scheelt het een heel stuk lopen ;) Alles is hier nog bij het oude, behalve de beschildering van de karretjes. Bij een normale kabelbaan remmen ze in de stations wat af zodat je makkelijk en veilig kunt in- en uitstappen, hier niet. Je moet half mee rennen en er in springen en onderwijl hopen dat je niet ergens klem komt te zitten :')
Cable car in Odessa by Timon91, on Flickr
28. Mooi uitzicht op de Zwarte Zee!
Cable car in Odessa by Timon91, on Flickr
29. Nadat we het uitstappen ternauwernood overleefd hebben lopen we terug naar het station, onderweg komen we nog een gezellig parkje tegen.
Military park, Odessa by Timon91, on Flickr
30. Het Kulykove Pole park heeft betere tijden gekend.
Kulykove Pole Park, Odessa by Timon91, on Flickr
31. Dit is ook de plek waar tijdens de Euromaidan-revolutie in 2014 veel tegendemonstraties hebben plaatsgevonden. Bij een brand in het handelsgebouw (dit gebouw) zijn op 2 mei 2014 maar liefst 46 mensen omgekomen en meer dan 200 mensen gewond geraakt :( Er hangen nog steeds veel bloemen, foto's en kaartjes aan het hek.
Trade building, Kulykove Pole Park, Odessa by Timon91, on Flickr
32. De trams in Odessa zijn ouder dan de exemplaren die we eerder deze reis gezien hebben, maar de rails liggen hier vaak nog wel in een soort fundering zodat het hier niet lijkt alsof ze bij elke overgang tussen twee stukken spoor gaan ontsporen. Verder zijn ze bijna altijd vol, maar dat is elders in Oekraïne niet anders.
Tram in Odessa by Timon91, on Flickr
Per marshrutka reizen we terug naar het centrum, eten wat met een andere vriend van mij die hier toevallig is (de hier ook bekende maar momenteel inactieve forumgebruiker Jay20) en net uit Transnistrië is aangekomen, halen dan onze bagage op en begeven ons in een monsterlijk volle marshrutka weer richting station. We zitten helemaal achterin dus even gaan betalen bij het uitstappen is godsonmogelijk, maar gelukkig is er nog het Fameuze Doorgeefspel. Je geeft je geld aan een persoon die iets dichter bij de chauffeur staat en zegt "tweemaal naar het treinstation", waarop deze persoon de procedure herhaalt totdat het geld bij de chauffeur is. En inderdaad, aangekomen bij het treinstation stoppen we, gaat de achterste deur keurig open en kunnen we uitstappen
33. Er zijn meerdere nachttreinen naar Kyiv, die net als op andere routes in Oekraïne verschillen in route, snelheid, aantal stops en moderniteiten. De meest exotische is degene die wij gaan nemen, want trein 148 volgt als enige niet de hoofdlijn via Zhmerynka/Жмеринка (zie dit spoorkaartje), maar rijdt via Pomichna/Помічна en Hrebinka/Гребінка. Alhoewel dit slechts 16 km langer is dan de hoofdroute is dit grotendeels hobbelig enkelspoor en deels niet geëlektrificeerd, zodat ze ruim 3,5 uur langzamer is dan de op één na langzaamste optie :') 50 km/h gemiddeld halen we niet. Links staat het gevaarte wat ons naar Kyiv gaat brengen.
Trains to Kyiv and Kharkiv at Odessa Holovny train station by Timon91, on Flickr
34. We kunnen instappen, maar zoals al te verwachten was heeft de trein lekker de hele dag staan bakken in de volle zon, zodat het binnen niet uit te houden is. Hier ons coupeetje, waar we de bagage droppen en dan weer naar buiten vluchten, nu het nog kan.
Night train Odessa-Kyiv interior by Timon91, on Flickr
35. We reizen in de 1e klasse (Spalny Vagon), waarvan slechts één rijtuig is. Het gros van de trein bestaat uit Platzkartny (3e klasse), waar het in deze temperaturen echt niet uit te houden is. Hier en daar kan er een raam open, maar het meeste zit dichtgetimmerd omdat er "airco" is.
Night train to Kyiv at Odessa Holovny train station by Timon91, on Flickr
36. Teruggekeken naar het stationsgebouw. Het rijdende wrak wat achter ons rijtuig zit bevat een paar schoolklassen, waarvan enkele leerlingen door de provodnitsa een flinke berisping krijgen omdat ze een raam proberen te openen wat muurvast zit. DB-achtige toestanden :')
Trains to Kyiv and Kharkiv at Odessa Holovny train station by Timon91, on Flickr
37. In totaal zijn er iets van 17-18 rijtuigen.
Night train to Kyiv at Odessa Holovny train station by Timon91, on Flickr
Terwijl we wachten speelt er een geestig tafereel af: twee Turkse toeristen (een stel van onze leeftijd) komen vrolijk lachend met de uitgeprinte e-tickets op de provodnitsa van ons rijtuig af gelopen, waarop de provodnitsa ze vriendelijk glimlachend naar binnen wijst en vertelt welk coupeetje ze hebben. Enkele minuten later komen ze zwetend en chagrijnig kijkend weer naar buiten, hun voorhoofden afvegend. De realiteit dat ze de komende 14 uur in deze oven zitten lijkt ook ingedaald :')
38. In de trein naar Kharkiv/Харків, die van hetzelfde perron vertrekt, kun je je auto meenemen.
Trains to Kyiv and Kharkiv at Odessa Holovny train station by Timon91, on Flickr
39. Aan de andere kant staat een elektricha te wachten.
Elektricha at Odessa Holovny train station by Timon91, on Flickr
40. Het reisschema van vandaag en morgen.
Schedule of the night train Odessa-Kyiv by Timon91, on Flickr
41. Op tijd vertrekken we, al gauw slaat de airco aan. Ondanks de leeftijd van dit rijtuig is die er dus wel, al doet die het alleen tijdens het rijden. Tijdens een lange stop is het zo weer opgewarmd door de hitte die nog in het rijtuig gevangen zit. Al met al koelt wel iets af, dus het is nog uit te houden. Na een mooie zonsondergang gaan we slapen.
Sunset near Berezivka by Timon91, on Flickr
De nacht is hobbelig, warm en we slapen matig. Het voordeel van deze trein is dat je 's avonds niet heel laat vertrekt maar 's ochtends ook op een prettig tijdstip in Kyiv aankomt, je wordt dus niet midden in de nacht door de provodnitsa uit je bed getimmerd. De rest van de nachttreinen vertrekken laat uit Odessa of zijn juist heel vroeg in Kyiv.
42. Vlak voordat we bij het hoofdstation van Kyiv zijn steken we de rivier over en hebben een mooi uitzicht op het Moederland monument.
Entering Kyiv by train by Timon91, on Flickr
In Kyiv hebben we twee dagen en twee nachten. Ons hotel is op loopafstand van het station, we droppen onze bagage en gaan dan de stad in. Om één of andere vage reden staan de muntjesautomaten op de metrostations tegenwoordig allemaal uit en kun je alleen bij de kassa's muntjes kopen. Resultaat: complete chaos. Tot buiten staan er meer dan honderd mensen te wachten, maar we lopen om de rij heen, ik wurm me er net als vele anderen zo goed mogelijk doorheen en weet binnen 10 minuten wat muntjes te bemachtigen. Normaal wachten heeft hier toch geen zin :')
Alle 33 foto's van Kyiv staan op Flickr, ook hiervan staat iets van de helft in het verslag. In Kyiv ben ik al vaak geweest en de hitte begint bij ons wel z'n tol te eisen, heel veel zin in fotograferen heb ik niet meer.
43. Maidan Nazalezhnosty, een naam die sinds een jaar of vijf een stuk bekender is in het buitenland.
View over Maidan Nazalezhnosty, Kyiv by Timon91, on Flickr
We lopen een rondje, beneden op het plein is een kick-off van een gaar Amerikaans missionarissenprogramma gaande, dus er schalt een Amerikaanse stem over het plein die echt het bloed onder je nagels vandaan haalt :')
44. De St. Sophia kathedraal is de moeite waard en deze ligt in de buurt van Maidan, dus we besluiten om daar heen te lopen.
Square in front of St. Sophia Cathedral, Kyiv by Timon91, on Flickr
45. Op het terrein blijkt helaas ook de inhoud van een cruiseschip aanwezig te zijn :') Amerikaanse cruisetoeristen lopen gewoon achter hun neus en een vlaggetje aan, zonder elkaar of anderen in acht te nemen. Vooral binnen in de gebouwen is het hilarisch om te zien hoe dat soms gaat, hoewel je zelf ook moet uitkijken om geen zonneklep of opzetstuk van een zonnebril in je schouder te krijgen :') De kerken en gebouwen zijn wel de moeite van het bezoeken waard ;)
St. Sophia Cathedral, Kyiv by Timon91, on Flickr
46. Binnen in de kathedraal, die hier al bijna 1000 jaar staat.
Interior of St. Sophia Cathedral, Kyiv by Timon91, on Flickr
Het lopen is vermoeiend en echt fatsoenlijk ontbeten hebben we niet, dus als we een restaurantje tegenkomen en een hoofdgerecht bestellen besluiten we om daarna nóg maar een hoofdgerecht te nemen: "Would you like some dessert?", "Yes, we would like to have this and this please", "Okay, but those are main courses", "Yes, we know"
47. Oekraïense dumplings hebben ze ook :')
National Dumplings, Kyiv by Timon91, on Flickr
48. Deze suikertaart op Andriyivskyi Uzvyz is ook wel de moeite waard.
Andriyvska Tserkva, Podil, Kyiv by Timon91, on Flickr
Als altijd zijn er veel souvenirstandjes hier, waar je ook de nodige Sovjet-prullaria kunt kopen. We struinen wat over deze prachtige, bochtige straat en dalen via deze weg af naar één van de oudste wijken van Kyiv, de wijk die vroeger het centrum van de stad was: Podil.
49. Er zijn veel straten autovrij nu, het is prettig rondlopen hier. Links de in Oekraïne zeer bekende buffetrestaurantketen Puzata Khata, waar we een paar keer gegeten hebben. Voor nu slaan we even over ;)
Traffic free Podil, Kyiv by Timon91, on Flickr
50. Nadat we met de metro terug naar het hotel zijn gegaan, ingecheckt en wat uitgerust hebben is het tijd voor wat eten. Puzata Khata hebben we op zich wel zin in, de dichtstbijzijnde vestiging zit aan de andere kant van het station. De achteringang van Kyiv-Pass ziet er een stuk moderner uit dan de wat klassiekere voorkant.
Kyiv-Pass south entrance by Timon91, on Flickr
Puzata Khata is rond etenstijd altijd druk, maar er zijn nog wel wat tafeltjes vrij. Na het eten zijn we nog getuige van een Oekraïense achtervolging. Een stuk of vijf politieagenten zitten een groepje vrouwen achterna die het station uitgerend komen, vermoedelijk een bende zakkenrollers. Zodra ze het station uit zijn stopt de politie abrupt met rennen. Vermoedelijk zijn zij verantwoordelijk voor het station en alles wat daarbuiten gebeurt, tsja, dat is niet hun probleem :')
51. De volgende dag is onze laatste hele dag in Oekraïne. Het wordt tevens de heetste dag, dus bijtijds gaan we richting het Lavra, het beroemde grottenklooster. De grotten zelf zijn interessant maar als je niet orthodox bent betekent het ook niet zoveel. Het uitzicht vanaf de klokkentoren mag er wel wezen! :D
View from the Lavra Bell Tower, Kyiv by Timon91, on Flickr
52. Uitzicht op de kathedraal.
View from the Lavra Bell Tower, Kyiv by Timon91, on Flickr
53. Metrostation Arsenalnaya is één van de diepste ter wereld - volgens Kyiv de diepste, maar er zijn meer stations met die claim. Twee joekels van roltrappen brengen je 105 meter lager. Vlak langs de rivier loopt een heuvelrug, vandaar dat het station zo diep ligt. Het volgende station ligt aan de rivieroever en is weer bovengronds ;)
Escalator, Arsenalnaya metro station, Kyiv by Timon91, on Flickr
54. Station Hidropark, op een eiland in de rivier. Het Lavra kun je nog zien liggen.
Hidropark metro station, Kyiv by Timon91, on Flickr
Hier eten we wat (Georgisch!) en chillen wat op een stadsstrandje. De Dnipro is heel breed hier, met meerdere eilanden er in. Het water stroomt rustig, dus het is ook geschikt om te zwemmen.
55. De hoofdstraat Khreshchatyk is in het weekend deels autovrij. Heerlijk om even rond te lopen :)
Traffic free Khreshchatyk, Kyiv by Timon91, on Flickr
56. Het 70-jarig bestaan van de NAVO wordt ook in Oekraïne gevierd. Weer een nieuw staaltje anti-Rusland propaganda? :')
70 years NATO, Kyiv by Timon91, on Flickr
57. Vlak hierbij staat de vriendschapsboog, die de vriendschap tussen Rusland en Oekraïne symboliseert. Hoe deze de golf anti-Rusland propaganda heeft overleefd is mij ook een raadsel, maar hij staat er nog steeds. Wel is er een scheur op geschilderd, dus er is wel iets mee gedaan ;) Eerlijk gezegd had ik nog eerder verwacht dat ze hem helemaal blauw-geel geschilderd zouden hebben, maar dat hebben ze gelukkig (nog) niet gedaan :')
People's Friendship Arch, Kyiv by Timon91, on Flickr
58. Vanaf de boog loopt er een nieuwe voetgangersbrug over de hoofdweg heen die tussen de heuveltjes door naar de rivier loopt. Een welkome aanwinst en er wordt veel gebruik van gemaakt!
New pedestrian bridge, Kyiv by Timon91, on Flickr
59. Zie hier ;) Er zitten een paar stukken glazen brugdelen in, maar die zijn afgesloten. Niet echt een goed voorteken voor als het weer open gaat :')
New pedestrian bridge, Kyiv by Timon91, on Flickr
60. De brug en de boog. Het park waar we nu staan was altijd relatief afgelegen en daarom erg rustig en behoorlijk vervallen, maar dat krijgt nu ook een facelift.
New pedestrian bridge, Kyiv by Timon91, on Flickr
Via een illegaal paadje lopen we de heuvel af, naar Podil. Daar eten we wat bij een Joods restaurant en gaan dan terug naar het hotel om in te pakken. Het is een mooie vakantie geweest, maar we zijn ook blij om weer naar huis te gaan. We vliegen terug naar huis met Ukraine International Airlines, kortweg UIA. Vanaf hun hub, het vliegveld Kyiv-Boryspil, kun je met deze veredelde lowcost maatschappij vaak goedkoop naar het Verre Oosten vliegen, maar of je dat wilt is vraag twee :') Voor de drie uur durende vlucht naar Düsseldorf maakt het niet zoveel uit ;) Het vliegveld ligt een aardig stukje buiten de stad en tot voor kort was je op marshrutka's of taxi's aangewezen om er te komen. Een paar maanden geleden is er een spoorwegverbinding geopend, want het vliegveld ligt vlakbij de hoofdlijn Kyiv-Kharkiv dus meer dan een aftakking van 3 km en een stationnetje hebben ze niet hoeven bouwen. Ongeveer elke 30-45 minuten rijdt er een trein, maar soms zitten er wel lange gaten tussen - taktverkeer is er niet. Een kaartje kost bovendien 80 UAH - buiten, aan de voorzijde van het station, staan marshrutka's met grote bordjes "AIRPORT 50 UAH" - en het treintje is er één van de variant "een slechtere hadden jullie niet kunnen kiezen" :')
61. Een enkel Pesa-dieseltje, daar moet je het mee doen. We stappen 25 minuten voor vertrek in, maar veel later hadden we niet moeten komen want dan was het staan geworden :') Er zijn gelukkig wel aan bagagerekken gedacht, maar er is echt te weinig capaciteit. Volgens mij was het goedkoper geweest om een paar ouwe elektricha's een flinke opknapbeurt te geven, maar ja, dat is slechts mijn mening :')
Airport train Kyiv interior by Timon91, on Flickr
62. We vertrekken op tijd, en we steken weer de Dnipro over ;)
Crossing the Dnipro in Kyiv by Timon91, on Flickr
63. De trein stopt één keer onderweg, in Darnytsia (Oost-Kyiv). In totaal duurt de rit naar het vliegveld zo'n 40 minuten, de trein rijdt wel lekker door. Dat het laatste stukje niet geëlektrificeerd is, is hoogst vreemd. Nu zijn er dus dieseltreinen nodig terwijl meer dan 90% van de route geëlektrificeerd is. De UZ heeft deze koekblikken speciaal voor dit lijntje aangeschaft, maar dat had toch echt wel anders gekund. Een gevalletje "jammer maar helaas". Overigens vindt de UZ dit wel hét paradepaardje, want hun Facebookpagina staat er vol mee :')
Train to Kyiv at Kyiv-Boryspil train station by Timon91, on Flickr
64. Het treintje in "vol" ornaat. Zelfs Syntus zou zich hiervoor schamen.
Train to Kyiv at Kyiv-Boryspil train station by Timon91, on Flickr
65. Naar de terminal is het nog een klein stukje lopen. Het treintje rijdt vrijwel meteen mee terug, maar de mensen die nu nog in de rij voor de op het oog Oekraïens trage kassa staan halen het niet meer, die zullen 40 minuten moeten wachten op de volgende.
Kyiv-Boryspil train station by Timon91, on Flickr
Het inchecken bij UIA hebben we online al gedaan, maar de bagage inleveren gaat gepaard met een vage rij, veel chaos en vooral geen gaten voor je laten vallen :') Verder gaat het wel snel, maken we onze laatste Hryvnia's op en ook het instappen gaat vrij snel. Eerst met een bus, die helemaal naar het eind van de luchthaven rijdt. Op een gegeven moment had ik het idee dat we elk moment een bordje "Kharkiv" konden tegenkomen :') Voordeel is wel dat we weinig hoeven te taxiën en zo in de lucht zitten.
66. We zien veel van Polen onderweg, hallo Warszawa!
Warszawa seen from an airplane by Timon91, on Flickr
Ook Frankfurt an der Oder en Kostrzyn nad Odrą herkennen we nog, daarna wordt het bewolkt - Berlin missen we helaas. In Düsseldorf zijn we op tijd, met de RE19 gaan we terug naar Arnhem. Helaas zit de trein luidruchtig vol, maar we zijn in ieder geval volgens planning terug in Arnhem. Het was weer een mooie Oekraïnereis en ik ga zeker nog eens terug! :) Mocht je een Oekraïnereis overwegen: schroom niet en doe het gewoon. Het is in vele opzichten een prachtig land en het heeft heel veel te bieden - meer dan alleen de Chernobyltour, die ik gezien de huidige populariteit niet zou aanraden ;) Bedankt voor het meelezen en ik hoop dat jullie het wat vonden! :D
Deel 2: Vylkove-Izmayil-Zatoka
We zijn alweer bij het laatste deel aangekomen van onze reis van twee en een halve week. Na de avonturen in Zuid-Bessarabië is het tijd om terug te gaan naar de grote steden. We bezoeken eerst Odessa/Одеса, wat op zo'n 60 km ten noorden van onze huidige locatie, Zatoka/Затока, ligt. We blijven daar anderhalve dag en nemen dan een nachttrein naar de hoofdstad Kyiv/Київ. Odessa ben ik één keer geweest, maar dat is alweer acht jaar geleden. Kyiv ben ik tot nu toe elke Oekraïnereis geweest, maar dat blijft gewoonweg een geweldige stad. Vanaf Kyiv zullen we met Oekraïne's nationale luchtvaarttrots weer huiswaarts keren, maar tot die tijd doen we alles met de trein ;) Er zitten drie treinreizen in dit deel, variërend in lengte, temperatuur, snelheid, nostalgie en mate van teleurstelling. Een kaartje van het slotdeel is hier te vinden, met daarbij uiteraard een overzichtskaartje.
Het station van Zatoka heet Buhaz/Бугаз. Buhaz is de haven van Zatoka en Zatoka is nogal uitgestrekt, vandaar. Het ligt aan de spoorlijn van Bilhorod-Dnistrovsky/Білгород-Дністровський naar Odessa, waar nog wel iets van treinverkeer plaatsvindt. Er rijden per dag een tweetal langeafstandstreinen en enkele stoptreinen, wij gaan met de stoptrein naar Odessa. De spoorlijn ligt hier op een dunne landtong in de monding van de Dnister, die een soort van binnenzeetje vormt - de in het vorige verslag genoemde Dnistrovskyi Liman. Via een opening van een paar honderd meter tussen de landtongen die de Dnistrovskyi Liman van de Zwarte Zee scheiden zijn de twee wateren met elkaar verbonden, maar de landtongen zijn wel met elkaar verbonden middels een brug. De weg over deze brug vormt de enige weg tussen Oekraïne en het deel van Zuid-Bessarabië ten zuiden hiervan. Het enige alternatief is de korte corridor over Moldavisch grondgebied, die in deel 1 aan bod is gekomen.
1. Na het lekkere ontbijt checken we uit en lopen we in een paar minuten naar het station toe. Heel heet is het nog niet, maar het gaat wel weer een warme dag worden. Op het station zijn we ruim op tijd, maar kaartjes kopen gaat hier niet. Het loketje wat open zou moeten zijn is het niet, dus dan maar buiten wachten en in de trein een kaartje kopen.
Railway tracks at Buhaz train station by Timon91, on Flickr
2. Het stationsgebouw van Bugaz van de spoorzijde gezien...
Buhaz train station by Timon91, on Flickr
3. ...en van de straatzijde.
Buhaz train station by Timon91, on Flickr
4. De overzichtelijke dienstregeling: per dag twee nachttreinen en vier stoptreinen elke kant op. Wij hebben de stoptrein van 9:56 richting Odessa (6e van boven), de eerstvolgende is pas meer dan vier uur later.
Schedule, Buhaz train station by Timon91, on Flickr
5. Twee minuutjes te laat komt onze elektricha binnenrijden. Wat een prachtige apparaten zijn dit toch! :D
Elektricha to Odessa Holovny at Buhaz train station by Timon91, on Flickr
6. Wij zitten aan de kant van de Dnistrovskyi Liman - de schaduwzijde ;) - maar de zee is ongeveer net zo ver aan de andere kant. De landtong is goed volgebouwd.
Dnistrovskyi Liman seen from the train in Zatoka by Timon91, on Flickr
7. Nadat we de brug over zijn gegaan wordt het nog smaller. Veel dichter bij het strand kun je niet uitstappen denk ik zo Dit stationnetje heet heel toepasselijk Morska/Морска. Op het smalste punt is de landtong slechts 90 meter breed.
Black Sea at Morska train station by Timon91, on Flickr
8. Station Karolino-Buhaz/Кароліно-Бугаз is de eerste grote halte die we aandoen. Hier kruisen we een elektricha de andere kant op.
Elektricha at Karolino-Buhaz train station by Timon91, on Flickr
9. Hierna duiken we landinwaarts, de zee zien we niet meer. Wel passeren we af en toe een meertje.
Lake seen from the elektricha Bilhorod-Dnistrovskyi-Odessa by Timon91, on Flickr
10. Station "Sukhyi Liman" - Droge Delta.
Sukhyi Liman train station by Timon91, on Flickr
De rest van de rit naar Odessa is verder niet zo boeiend. Wel kruisen we nog redelijk wat goederenvervoer. Vlak voordat we de stad in rijden lopen we nog een kwartier vertraging op, ongewoon voor Oekraïne :') Door de vele stops en het slechte spoor duurt de rit van 60 km meer dan twee uur, we zijn blij als we in Odessa aankomen.
11. Het treintje zat niet heel vol, we hebben de hele reis een zeszitter voor onszelf gehad. Hier een plaatje van het interieur na aankomst in Odessa als iedereen al uitgestapt is. Voor de rit van Buhaz naar Odessa hebben we ieder 25 UAH betaald.
Elektricha Bilgorod-Dnistrovskyi-Odessa interior by Timon91, on Flickr
12. Odessa Holovny, met rechts wat elektricha's en links de langeafstandstreinen.
Odessa Holovny train station by Timon91, on Flickr
13. Het imposante stationsgebouw van Odessa.
Odessa Holovny train station by Timon91, on Flickr
Alle 40 foto's van Odessa staan hier, ongeveer de helft staat ook in het verslag. Met de marshrutka gaan we naar ons hotel, waar we gelukkig al kunnen inchecken en onze bagage achterlaten. Na een korte pauze gaan we de stad in.
14. Hretska Ploshcha (het Griekse Plein) ligt vlakbij ons hotel maar is verder vrij sfeerloos.
Hretska Ploshcha, Odessa by Timon91, on Flickr
15. Vulitsya Derybasivska is de autovrije hoofdstraat van Odessa. Het is hier op en top toeristisch; het zegt genoeg hoe dit arme, arme paard hier is toegetakeld... :')
Vulitsya Derybasivska, Odessa by Timon91, on Flickr
16. Ik heb het even opgezocht, maar dat kenteken lijkt wel degelijk te kloppen. Ik denk alleen niet dat het nog het originele kenteken is :')
Dutch license plate, Odessa by Timon91, on Flickr
17. Het imposante operagebouw, wat niet ver van...
Opera building, Odessa by Timon91, on Flickr
18. ...het Pushkin-museum af ligt. Op straat is het redelijk druk, maar het is duidelijk nog geen hoogzomer.
Pushkin Museum, Odessa by Timon91, on Flickr
19. Zwammenstructuren kunnen ook heel interessant zijn.
Fungi in Odessa by Timon91, on Flickr
20. De trappen van Potemkin heten "het" hoogtepunt van Odessa te zijn, maar het is een redelijke teleurstelling :') De trap is half geblokkeerd door de bouw van een podium voor een of ander concert, de hitte is bijna ondraaglijk en omdat het verder niet druk is hebben de talrijke "friends" genoeg kans om jou aan te spreken om je een excursie naar bijvoorbeeld de Donaudelta aan te smeren :') We lopen naar beneden en weer naar boven, dan zijn we al gesloopt door de zon :')
Potemkin stairs, Odessa by Timon91, on Flickr
Ergens in een straatje waar het heel leuk mensen kijken is drinken we een biertje om wat bij te komen, daarna lopen we weer verder.
21. De architectuur van Odessa is prachtig. Je kan lang naar een compleet willekeurig gebouw blijven kijken.
Architecture in Odessa by Timon91, on Flickr
22. De Transfiguratiekathedraal is in 1936 door het antireligieuze Stalinregime opgeblazen, maar na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie is deze weer herbouwd. In 2010 is de vernieuwde versie geopend. Deze bevat nog meer overkill aan goud, marmer en standbeelden dan de normale kerken. Als Turkmenistan orthodox geweest was, dan had deze unit midden in Aşgabat gestaan :')
Transfiguration Cathedral, Odessa by Timon91, on Flickr
De rest van de middag doen we weinig, 's avonds eten we weer Georgisch omdat er nou eenmaal veel Georgische restaurants zijn in Oekraïne. Dit is de beste van de reis, alleen het dessert valt een beetje tegen.
De volgende ochtend beginnen we met een tramritje naar de grote bazaar naast het station. Foto's heb ik hier niet gemaakt, maar het is een aanrader als je in Odessa bent. Zoals het een bazaar betaamt kun je hier zo ongeveer alles kopen, zelf slagen we ook voor het een en ander :) In een overvolle tram roesten we terug naar het hotel, waar we nog even uitrusten en dan uitchecken. Vanavond hebben we de nachttrein naar Kyiv, maar eerst hebben we nog de hele middag in de stad.
23. Het Paustovsky-museum is heel klein, maar een echt Sovjetmuseum: teveel personeel - de verhouding bezoekers tot personeel is 1:1 - weinig bordjes en uiteraard ééntalig. Zonder een gids is er weinig aan maar ook met gids is het lastig te volgen, want ze spreekt alleen Russisch. Wel hebben we weer wat over Paustovsky geleerd :)
Paustovsky Museum, Odessa by Timon91, on Flickr
24. Je hebt wel een leuk zicht op de boten die wachten tot ze de haven in mogen.
View over the Black Sea, Odessa by Timon91, on Flickr
25. Via een naargeestig en verwaarloosd park, waar we de plaatselijke hangjongeren even gadeslaan, dalen we af naar de volgebouwde kust.
Stray cats in Odessa by Timon91, on Flickr
26. Heel druk is het niet, maar echt uitnodigend ziet het smerige water er eerlijk gezegd ook niet uit :') We eten wat op een terrasje en vervolgen dan onze weg.
Beach in Odessa by Timon91, on Flickr
27. Vanaf hier loopt er een geweldig vervoersmiddel terug de heuvel op: een nostalgische kabelbaan! In de Sovjettijd waren er vele en veel ervan zijn inmiddels afgebroken, maar deze functioneert nog in volle glorie. Een aanrader om eens te proberen en daarnaast scheelt het een heel stuk lopen ;) Alles is hier nog bij het oude, behalve de beschildering van de karretjes. Bij een normale kabelbaan remmen ze in de stations wat af zodat je makkelijk en veilig kunt in- en uitstappen, hier niet. Je moet half mee rennen en er in springen en onderwijl hopen dat je niet ergens klem komt te zitten :')
Cable car in Odessa by Timon91, on Flickr
28. Mooi uitzicht op de Zwarte Zee!
Cable car in Odessa by Timon91, on Flickr
29. Nadat we het uitstappen ternauwernood overleefd hebben lopen we terug naar het station, onderweg komen we nog een gezellig parkje tegen.
Military park, Odessa by Timon91, on Flickr
30. Het Kulykove Pole park heeft betere tijden gekend.
Kulykove Pole Park, Odessa by Timon91, on Flickr
31. Dit is ook de plek waar tijdens de Euromaidan-revolutie in 2014 veel tegendemonstraties hebben plaatsgevonden. Bij een brand in het handelsgebouw (dit gebouw) zijn op 2 mei 2014 maar liefst 46 mensen omgekomen en meer dan 200 mensen gewond geraakt :( Er hangen nog steeds veel bloemen, foto's en kaartjes aan het hek.
Trade building, Kulykove Pole Park, Odessa by Timon91, on Flickr
32. De trams in Odessa zijn ouder dan de exemplaren die we eerder deze reis gezien hebben, maar de rails liggen hier vaak nog wel in een soort fundering zodat het hier niet lijkt alsof ze bij elke overgang tussen twee stukken spoor gaan ontsporen. Verder zijn ze bijna altijd vol, maar dat is elders in Oekraïne niet anders.
Tram in Odessa by Timon91, on Flickr
Per marshrutka reizen we terug naar het centrum, eten wat met een andere vriend van mij die hier toevallig is (de hier ook bekende maar momenteel inactieve forumgebruiker Jay20) en net uit Transnistrië is aangekomen, halen dan onze bagage op en begeven ons in een monsterlijk volle marshrutka weer richting station. We zitten helemaal achterin dus even gaan betalen bij het uitstappen is godsonmogelijk, maar gelukkig is er nog het Fameuze Doorgeefspel. Je geeft je geld aan een persoon die iets dichter bij de chauffeur staat en zegt "tweemaal naar het treinstation", waarop deze persoon de procedure herhaalt totdat het geld bij de chauffeur is. En inderdaad, aangekomen bij het treinstation stoppen we, gaat de achterste deur keurig open en kunnen we uitstappen
33. Er zijn meerdere nachttreinen naar Kyiv, die net als op andere routes in Oekraïne verschillen in route, snelheid, aantal stops en moderniteiten. De meest exotische is degene die wij gaan nemen, want trein 148 volgt als enige niet de hoofdlijn via Zhmerynka/Жмеринка (zie dit spoorkaartje), maar rijdt via Pomichna/Помічна en Hrebinka/Гребінка. Alhoewel dit slechts 16 km langer is dan de hoofdroute is dit grotendeels hobbelig enkelspoor en deels niet geëlektrificeerd, zodat ze ruim 3,5 uur langzamer is dan de op één na langzaamste optie :') 50 km/h gemiddeld halen we niet. Links staat het gevaarte wat ons naar Kyiv gaat brengen.
Trains to Kyiv and Kharkiv at Odessa Holovny train station by Timon91, on Flickr
34. We kunnen instappen, maar zoals al te verwachten was heeft de trein lekker de hele dag staan bakken in de volle zon, zodat het binnen niet uit te houden is. Hier ons coupeetje, waar we de bagage droppen en dan weer naar buiten vluchten, nu het nog kan.
Night train Odessa-Kyiv interior by Timon91, on Flickr
35. We reizen in de 1e klasse (Spalny Vagon), waarvan slechts één rijtuig is. Het gros van de trein bestaat uit Platzkartny (3e klasse), waar het in deze temperaturen echt niet uit te houden is. Hier en daar kan er een raam open, maar het meeste zit dichtgetimmerd omdat er "airco" is.
Night train to Kyiv at Odessa Holovny train station by Timon91, on Flickr
36. Teruggekeken naar het stationsgebouw. Het rijdende wrak wat achter ons rijtuig zit bevat een paar schoolklassen, waarvan enkele leerlingen door de provodnitsa een flinke berisping krijgen omdat ze een raam proberen te openen wat muurvast zit. DB-achtige toestanden :')
Trains to Kyiv and Kharkiv at Odessa Holovny train station by Timon91, on Flickr
37. In totaal zijn er iets van 17-18 rijtuigen.
Night train to Kyiv at Odessa Holovny train station by Timon91, on Flickr
Terwijl we wachten speelt er een geestig tafereel af: twee Turkse toeristen (een stel van onze leeftijd) komen vrolijk lachend met de uitgeprinte e-tickets op de provodnitsa van ons rijtuig af gelopen, waarop de provodnitsa ze vriendelijk glimlachend naar binnen wijst en vertelt welk coupeetje ze hebben. Enkele minuten later komen ze zwetend en chagrijnig kijkend weer naar buiten, hun voorhoofden afvegend. De realiteit dat ze de komende 14 uur in deze oven zitten lijkt ook ingedaald :')
38. In de trein naar Kharkiv/Харків, die van hetzelfde perron vertrekt, kun je je auto meenemen.
Trains to Kyiv and Kharkiv at Odessa Holovny train station by Timon91, on Flickr
39. Aan de andere kant staat een elektricha te wachten.
Elektricha at Odessa Holovny train station by Timon91, on Flickr
40. Het reisschema van vandaag en morgen.
Schedule of the night train Odessa-Kyiv by Timon91, on Flickr
41. Op tijd vertrekken we, al gauw slaat de airco aan. Ondanks de leeftijd van dit rijtuig is die er dus wel, al doet die het alleen tijdens het rijden. Tijdens een lange stop is het zo weer opgewarmd door de hitte die nog in het rijtuig gevangen zit. Al met al koelt wel iets af, dus het is nog uit te houden. Na een mooie zonsondergang gaan we slapen.
Sunset near Berezivka by Timon91, on Flickr
De nacht is hobbelig, warm en we slapen matig. Het voordeel van deze trein is dat je 's avonds niet heel laat vertrekt maar 's ochtends ook op een prettig tijdstip in Kyiv aankomt, je wordt dus niet midden in de nacht door de provodnitsa uit je bed getimmerd. De rest van de nachttreinen vertrekken laat uit Odessa of zijn juist heel vroeg in Kyiv.
42. Vlak voordat we bij het hoofdstation van Kyiv zijn steken we de rivier over en hebben een mooi uitzicht op het Moederland monument.
Entering Kyiv by train by Timon91, on Flickr
In Kyiv hebben we twee dagen en twee nachten. Ons hotel is op loopafstand van het station, we droppen onze bagage en gaan dan de stad in. Om één of andere vage reden staan de muntjesautomaten op de metrostations tegenwoordig allemaal uit en kun je alleen bij de kassa's muntjes kopen. Resultaat: complete chaos. Tot buiten staan er meer dan honderd mensen te wachten, maar we lopen om de rij heen, ik wurm me er net als vele anderen zo goed mogelijk doorheen en weet binnen 10 minuten wat muntjes te bemachtigen. Normaal wachten heeft hier toch geen zin :')
Alle 33 foto's van Kyiv staan op Flickr, ook hiervan staat iets van de helft in het verslag. In Kyiv ben ik al vaak geweest en de hitte begint bij ons wel z'n tol te eisen, heel veel zin in fotograferen heb ik niet meer.
43. Maidan Nazalezhnosty, een naam die sinds een jaar of vijf een stuk bekender is in het buitenland.
View over Maidan Nazalezhnosty, Kyiv by Timon91, on Flickr
We lopen een rondje, beneden op het plein is een kick-off van een gaar Amerikaans missionarissenprogramma gaande, dus er schalt een Amerikaanse stem over het plein die echt het bloed onder je nagels vandaan haalt :')
44. De St. Sophia kathedraal is de moeite waard en deze ligt in de buurt van Maidan, dus we besluiten om daar heen te lopen.
Square in front of St. Sophia Cathedral, Kyiv by Timon91, on Flickr
45. Op het terrein blijkt helaas ook de inhoud van een cruiseschip aanwezig te zijn :') Amerikaanse cruisetoeristen lopen gewoon achter hun neus en een vlaggetje aan, zonder elkaar of anderen in acht te nemen. Vooral binnen in de gebouwen is het hilarisch om te zien hoe dat soms gaat, hoewel je zelf ook moet uitkijken om geen zonneklep of opzetstuk van een zonnebril in je schouder te krijgen :') De kerken en gebouwen zijn wel de moeite van het bezoeken waard ;)
St. Sophia Cathedral, Kyiv by Timon91, on Flickr
46. Binnen in de kathedraal, die hier al bijna 1000 jaar staat.
Interior of St. Sophia Cathedral, Kyiv by Timon91, on Flickr
Het lopen is vermoeiend en echt fatsoenlijk ontbeten hebben we niet, dus als we een restaurantje tegenkomen en een hoofdgerecht bestellen besluiten we om daarna nóg maar een hoofdgerecht te nemen: "Would you like some dessert?", "Yes, we would like to have this and this please", "Okay, but those are main courses", "Yes, we know"
47. Oekraïense dumplings hebben ze ook :')
National Dumplings, Kyiv by Timon91, on Flickr
48. Deze suikertaart op Andriyivskyi Uzvyz is ook wel de moeite waard.
Andriyvska Tserkva, Podil, Kyiv by Timon91, on Flickr
Als altijd zijn er veel souvenirstandjes hier, waar je ook de nodige Sovjet-prullaria kunt kopen. We struinen wat over deze prachtige, bochtige straat en dalen via deze weg af naar één van de oudste wijken van Kyiv, de wijk die vroeger het centrum van de stad was: Podil.
49. Er zijn veel straten autovrij nu, het is prettig rondlopen hier. Links de in Oekraïne zeer bekende buffetrestaurantketen Puzata Khata, waar we een paar keer gegeten hebben. Voor nu slaan we even over ;)
Traffic free Podil, Kyiv by Timon91, on Flickr
50. Nadat we met de metro terug naar het hotel zijn gegaan, ingecheckt en wat uitgerust hebben is het tijd voor wat eten. Puzata Khata hebben we op zich wel zin in, de dichtstbijzijnde vestiging zit aan de andere kant van het station. De achteringang van Kyiv-Pass ziet er een stuk moderner uit dan de wat klassiekere voorkant.
Kyiv-Pass south entrance by Timon91, on Flickr
Puzata Khata is rond etenstijd altijd druk, maar er zijn nog wel wat tafeltjes vrij. Na het eten zijn we nog getuige van een Oekraïense achtervolging. Een stuk of vijf politieagenten zitten een groepje vrouwen achterna die het station uitgerend komen, vermoedelijk een bende zakkenrollers. Zodra ze het station uit zijn stopt de politie abrupt met rennen. Vermoedelijk zijn zij verantwoordelijk voor het station en alles wat daarbuiten gebeurt, tsja, dat is niet hun probleem :')
51. De volgende dag is onze laatste hele dag in Oekraïne. Het wordt tevens de heetste dag, dus bijtijds gaan we richting het Lavra, het beroemde grottenklooster. De grotten zelf zijn interessant maar als je niet orthodox bent betekent het ook niet zoveel. Het uitzicht vanaf de klokkentoren mag er wel wezen! :D
View from the Lavra Bell Tower, Kyiv by Timon91, on Flickr
52. Uitzicht op de kathedraal.
View from the Lavra Bell Tower, Kyiv by Timon91, on Flickr
53. Metrostation Arsenalnaya is één van de diepste ter wereld - volgens Kyiv de diepste, maar er zijn meer stations met die claim. Twee joekels van roltrappen brengen je 105 meter lager. Vlak langs de rivier loopt een heuvelrug, vandaar dat het station zo diep ligt. Het volgende station ligt aan de rivieroever en is weer bovengronds ;)
Escalator, Arsenalnaya metro station, Kyiv by Timon91, on Flickr
54. Station Hidropark, op een eiland in de rivier. Het Lavra kun je nog zien liggen.
Hidropark metro station, Kyiv by Timon91, on Flickr
Hier eten we wat (Georgisch!) en chillen wat op een stadsstrandje. De Dnipro is heel breed hier, met meerdere eilanden er in. Het water stroomt rustig, dus het is ook geschikt om te zwemmen.
55. De hoofdstraat Khreshchatyk is in het weekend deels autovrij. Heerlijk om even rond te lopen :)
Traffic free Khreshchatyk, Kyiv by Timon91, on Flickr
56. Het 70-jarig bestaan van de NAVO wordt ook in Oekraïne gevierd. Weer een nieuw staaltje anti-Rusland propaganda? :')
70 years NATO, Kyiv by Timon91, on Flickr
57. Vlak hierbij staat de vriendschapsboog, die de vriendschap tussen Rusland en Oekraïne symboliseert. Hoe deze de golf anti-Rusland propaganda heeft overleefd is mij ook een raadsel, maar hij staat er nog steeds. Wel is er een scheur op geschilderd, dus er is wel iets mee gedaan ;) Eerlijk gezegd had ik nog eerder verwacht dat ze hem helemaal blauw-geel geschilderd zouden hebben, maar dat hebben ze gelukkig (nog) niet gedaan :')
People's Friendship Arch, Kyiv by Timon91, on Flickr
58. Vanaf de boog loopt er een nieuwe voetgangersbrug over de hoofdweg heen die tussen de heuveltjes door naar de rivier loopt. Een welkome aanwinst en er wordt veel gebruik van gemaakt!
New pedestrian bridge, Kyiv by Timon91, on Flickr
59. Zie hier ;) Er zitten een paar stukken glazen brugdelen in, maar die zijn afgesloten. Niet echt een goed voorteken voor als het weer open gaat :')
New pedestrian bridge, Kyiv by Timon91, on Flickr
60. De brug en de boog. Het park waar we nu staan was altijd relatief afgelegen en daarom erg rustig en behoorlijk vervallen, maar dat krijgt nu ook een facelift.
New pedestrian bridge, Kyiv by Timon91, on Flickr
Via een illegaal paadje lopen we de heuvel af, naar Podil. Daar eten we wat bij een Joods restaurant en gaan dan terug naar het hotel om in te pakken. Het is een mooie vakantie geweest, maar we zijn ook blij om weer naar huis te gaan. We vliegen terug naar huis met Ukraine International Airlines, kortweg UIA. Vanaf hun hub, het vliegveld Kyiv-Boryspil, kun je met deze veredelde lowcost maatschappij vaak goedkoop naar het Verre Oosten vliegen, maar of je dat wilt is vraag twee :') Voor de drie uur durende vlucht naar Düsseldorf maakt het niet zoveel uit ;) Het vliegveld ligt een aardig stukje buiten de stad en tot voor kort was je op marshrutka's of taxi's aangewezen om er te komen. Een paar maanden geleden is er een spoorwegverbinding geopend, want het vliegveld ligt vlakbij de hoofdlijn Kyiv-Kharkiv dus meer dan een aftakking van 3 km en een stationnetje hebben ze niet hoeven bouwen. Ongeveer elke 30-45 minuten rijdt er een trein, maar soms zitten er wel lange gaten tussen - taktverkeer is er niet. Een kaartje kost bovendien 80 UAH - buiten, aan de voorzijde van het station, staan marshrutka's met grote bordjes "AIRPORT 50 UAH" - en het treintje is er één van de variant "een slechtere hadden jullie niet kunnen kiezen" :')
61. Een enkel Pesa-dieseltje, daar moet je het mee doen. We stappen 25 minuten voor vertrek in, maar veel later hadden we niet moeten komen want dan was het staan geworden :') Er zijn gelukkig wel aan bagagerekken gedacht, maar er is echt te weinig capaciteit. Volgens mij was het goedkoper geweest om een paar ouwe elektricha's een flinke opknapbeurt te geven, maar ja, dat is slechts mijn mening :')
Airport train Kyiv interior by Timon91, on Flickr
62. We vertrekken op tijd, en we steken weer de Dnipro over ;)
Crossing the Dnipro in Kyiv by Timon91, on Flickr
63. De trein stopt één keer onderweg, in Darnytsia (Oost-Kyiv). In totaal duurt de rit naar het vliegveld zo'n 40 minuten, de trein rijdt wel lekker door. Dat het laatste stukje niet geëlektrificeerd is, is hoogst vreemd. Nu zijn er dus dieseltreinen nodig terwijl meer dan 90% van de route geëlektrificeerd is. De UZ heeft deze koekblikken speciaal voor dit lijntje aangeschaft, maar dat had toch echt wel anders gekund. Een gevalletje "jammer maar helaas". Overigens vindt de UZ dit wel hét paradepaardje, want hun Facebookpagina staat er vol mee :')
Train to Kyiv at Kyiv-Boryspil train station by Timon91, on Flickr
64. Het treintje in "vol" ornaat. Zelfs Syntus zou zich hiervoor schamen.
Train to Kyiv at Kyiv-Boryspil train station by Timon91, on Flickr
65. Naar de terminal is het nog een klein stukje lopen. Het treintje rijdt vrijwel meteen mee terug, maar de mensen die nu nog in de rij voor de op het oog Oekraïens trage kassa staan halen het niet meer, die zullen 40 minuten moeten wachten op de volgende.
Kyiv-Boryspil train station by Timon91, on Flickr
Het inchecken bij UIA hebben we online al gedaan, maar de bagage inleveren gaat gepaard met een vage rij, veel chaos en vooral geen gaten voor je laten vallen :') Verder gaat het wel snel, maken we onze laatste Hryvnia's op en ook het instappen gaat vrij snel. Eerst met een bus, die helemaal naar het eind van de luchthaven rijdt. Op een gegeven moment had ik het idee dat we elk moment een bordje "Kharkiv" konden tegenkomen :') Voordeel is wel dat we weinig hoeven te taxiën en zo in de lucht zitten.
66. We zien veel van Polen onderweg, hallo Warszawa!
Warszawa seen from an airplane by Timon91, on Flickr
Ook Frankfurt an der Oder en Kostrzyn nad Odrą herkennen we nog, daarna wordt het bewolkt - Berlin missen we helaas. In Düsseldorf zijn we op tijd, met de RE19 gaan we terug naar Arnhem. Helaas zit de trein luidruchtig vol, maar we zijn in ieder geval volgens planning terug in Arnhem. Het was weer een mooie Oekraïnereis en ik ga zeker nog eens terug! :) Mocht je een Oekraïnereis overwegen: schroom niet en doe het gewoon. Het is in vele opzichten een prachtig land en het heeft heel veel te bieden - meer dan alleen de Chernobyltour, die ik gezien de huidige populariteit niet zou aanraden ;) Bedankt voor het meelezen en ik hoop dat jullie het wat vonden! :D
Laatst gewijzigd door Timon91 op vr 19 jul 2019, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn Flickr account.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8831
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Op herhaling in Oekraïne (3): Relaxed Odessa en heet Kyiv [66] (slot)
Ook dit deel was weer heerlijk om te lezen! :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 08-06-2024 --> 56 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 08-06-2024 --> 56 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Op herhaling in Oekraïne (3): Relaxed Odessa en heet Kyiv [66] (slot)
Fantastisch drieluik Timon, mijn complimenten!
Να πάμε, върви, живей!
Re: Op herhaling in Oekraïne (3): Relaxed Odessa en heet Kyiv [66] (slot)
Schitterend verslag. Jammer dat er geen deel 4 is
Re: Op herhaling in Oekraïne (3): Relaxed Odessa en heet Kyiv [66] (slot)
Prachtig verslag weer, staat nu zeker op het lijstje!
Misschien moet ik toch maar eens haast maken met m'n eigen verslagen :')
Misschien moet ik toch maar eens haast maken met m'n eigen verslagen :')
請勿靠近車門
Re: Op herhaling in Oekraïne (3): Relaxed Odessa en heet Kyiv [66] (slot)
Zo, als dat niet enthousiast maakt..... :pos: :pos: :pos:
Dank Timon voor al weer een schitterend verslag.
Die dumpling zien er wel erg fancy uit. Ik vermoed, dat ze zich in Georgië dood zouden schrikken, als die werden voorgeschoteld. :D
Kleine opmerking: de "url-links" in de tekst bij foto's 13 en 42 werken niet.
Dank Timon voor al weer een schitterend verslag.
Die dumpling zien er wel erg fancy uit. Ik vermoed, dat ze zich in Georgië dood zouden schrikken, als die werden voorgeschoteld. :D
Kleine opmerking: de "url-links" in de tekst bij foto's 13 en 42 werken niet.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Op herhaling in Oekraïne (3): Relaxed Odessa en heet Kyiv [66] (slot)
Weer een heel fijn verslag om te lezen! Ik kan niet wachten om zelf binnenkort weer naar Odessa en Kiev te gaan.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: Op herhaling in Oekraïne (3): Relaxed Odessa en heet Kyiv [66] (slot)
Het was weer fraai! Met mooi weer heb ik Oost-Europa nog niet meegemaakt, alleen met regenachtige dagen en uiteraard in de sneeuw, maar in de volle zon wil ik ook nog eens af kunnen strepen van mijn lijstje. Dank voor het drieluik; wanneer je naar Oost-Groningen wil, ontvang ik wel een PB'tje :pos:
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
Re: Op herhaling in Oekraïne (3): Relaxed Odessa en heet Kyiv [66] (slot)
Ja, na het weekend maar eens in die hoek van Oekraïne kijken :Y maar vanavond eerst richting Chisinau *O*
Re: Op herhaling in Oekraïne (3): Relaxed Odessa en heet Kyiv [66] (slot)
Bedankt allemaal! :D
Helemaal vergeten erin te plakken :@ Is gefixt!isadora schreef:Zo, als dat niet enthousiast maakt..... :pos: :pos: :pos:
Dank Timon voor al weer een schitterend verslag.
Die dumpling zien er wel erg fancy uit. Ik vermoed, dat ze zich in Georgië dood zouden schrikken, als die werden voorgeschoteld. :D
Kleine opmerking: de "url-links" in de tekst bij foto's 13 en 42 werken niet.
Ja dat hangt ook een klein beetje van de tijd van het jaar af Ik stuur je een PB!Mikos schreef:Het was weer fraai! Met mooi weer heb ik Oost-Europa nog niet meegemaakt, alleen met regenachtige dagen en uiteraard in de sneeuw, maar in de volle zon wil ik ook nog eens af kunnen strepen van mijn lijstje. Dank voor het drieluik; wanneer je naar Oost-Groningen wil, ontvang ik wel een PB'tje :pos:
Mijn Flickr account.
Re: Op herhaling in Oekraïne (3): Relaxed Odessa en heet Kyiv [66] (slot)
Werkelijk magisch. Dit najaar ga ik naar Roemenië, kom dan een beetje in de buurt
Re: Op herhaling in Oekraïne (3): Relaxed Odessa en heet Kyiv [66] (slot)
Mooi verslag weer! Dat vliegveldtreintje is inderdaad bijzonder treurig :D
Ik zou het dan wel op een grijze, grauwe novemberdag doen en dan op een zondag zodat er echt niks rijdt naar Finsterwolde en er verder ook helemaal niemand is. The full experience.Timon91 schreef:Ja dat hangt ook een klein beetje van de tijd van het jaar af Ik stuur je een PB!
Re: Op herhaling in Oekraïne (3): Relaxed Odessa en heet Kyiv [66] (slot)
Complimenten, jammer dit alweer het laatste deel van het reisverslag was :D
Zulke prijzen zijn voor een speciale spoorverbinding naar de luchthaven natuurlijk bizar, zelfs voor een (semi-)ontwikkelingsland als Oekraïne.
Voor dat laatste kan ik ook zijn autobiografie Verhaal van een leven aanbevelen, recentelijk in drie delen heruitgegeven door Van Oorschot. Scheelt een reisje naar OdessaTimon91 schreef:Het Paustovsky-museum is heel klein, maar een echt Sovjetmuseum: teveel personeel - de verhouding bezoekers tot personeel is 1:1 - weinig bordjes en uiteraard ééntalig. Zonder een gids is er weinig aan maar ook met gids is het lastig te volgen, want ze spreekt alleen Russisch. Wel hebben we weer wat over Paustovsky geleerd :)
Dus je had maar liefst € 1,04 kunnen besparen door marshrutka te nemen? _O-Timon91 schreef:Een kaartje kost bovendien 80 UAH - buiten, aan de voorzijde van het station, staan marshrutka's met grote bordjes "AIRPORT 50 UAH" -
Zulke prijzen zijn voor een speciale spoorverbinding naar de luchthaven natuurlijk bizar, zelfs voor een (semi-)ontwikkelingsland als Oekraïne.
Re: Op herhaling in Oekraïne (3): Relaxed Odessa en heet Kyiv [66] (slot)
Ach, in Lviv neem je voor 17 cent de trolleybus naar het vliegveld. :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: Op herhaling in Oekraïne (3): Relaxed Odessa en heet Kyiv [66] (slot)
Thanks! :)
Ah, die kan op de leeslijst! Een reisje naar Odessa is natuurlijk geen straf dus zo erg vond ik het nietPHS schreef:Complimenten, jammer dit alweer het laatste deel van het reisverslag was :D
Voor dat laatste kan ik ook zijn autobiografie Verhaal van een leven aanbevelen, recentelijk in drie delen heruitgegeven door Van Oorschot. Scheelt een reisje naar Odessa
De marshrutka's rijden vaker en zijn - als er niet teveel file staat - ook niet veel langzamer. 80 UAH voor een treinkaartje is voor Oekraïne bizar duur voor een ritje van 40 minuten. Ter vergelijking: een platzkartny ligplaats in de nachttrein Rakhiv-L'viv kost je 50% meer (120 UAH). Absoluut gezien is die €2,75 die je voor het luchthavenkoekblik betaalt natuurlijk peanuts.PHS schreef: Dus je had maar liefst € 1,04 kunnen besparen door marshrutka te nemen? _O-
Zulke prijzen zijn voor een speciale spoorverbinding naar de luchthaven natuurlijk bizar, zelfs voor een (semi-)ontwikkelingsland als Oekraïne.
Die ligt dan ook een stuk dichter bij de stad dan Boryspil. In Kyiv kun je voor 8 UAH met de stoptrein naar Kyiv-Volinskyi, en vanaf daar lopen naar vliegveld Zhuliany. Dat ligt zowat in de stad. Een afgelegen vliegveld werken "woekerprijzen" wel in de hand.Stefan schreef:Ach, in Lviv neem je voor 17 cent de trolleybus naar het vliegveld. :')
Mijn Flickr account.
Re: Op herhaling in Oekraïne (3): Relaxed Odessa en heet Kyiv [66] (slot)
Daar heb je ook een punt. Voor ons slaan die bedragen nergens op, maar relatief gezien is het ontiegelijk duur natuurlijk.
(Thanks voor de tip van de stoptrein trouwens, die ga ik binnenkort ook eens proberen )
(Thanks voor de tip van de stoptrein trouwens, die ga ik binnenkort ook eens proberen )
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: Op herhaling in Oekraïne (3): Relaxed Odessa en heet Kyiv [66] (slot)
Terug van Kiev naar Boryispil heb ik twee jaar terug, voordat het spoorlijntje er was, gebruik gemaakt van Sky Bus, betrouwbaar bedrijf, maar zo lijkt het op de site niet echt. Met een mooie online boekingsmodule, die 2 jaar later nog altijd niet werkt :') . Die heb ik toen cash betaald, dus ik weet uit mijn hoofd niet precies wat ik er voor heb betaald, ik geloof 40UAH. Elk kwartier een bus in beide richtingen.
De chauffeur was wel waakzaam; hij plaatste de bagage voor je in het bagageruim, ondertussen stapte er een dakloze in die kwam bedelen om geld, die werd hardhandig de bus uitgegooid. Het leek wel Peppie&Kokkie; die vent stond in de bus om geld te vragen, de chauffeur stapte geruisloos in en greep hem bij zijn nek en gooide hem er in één vloeiende beweging uit.
De chauffeur was wel waakzaam; hij plaatste de bagage voor je in het bagageruim, ondertussen stapte er een dakloze in die kwam bedelen om geld, die werd hardhandig de bus uitgegooid. Het leek wel Peppie&Kokkie; die vent stond in de bus om geld te vragen, de chauffeur stapte geruisloos in en greep hem bij zijn nek en gooide hem er in één vloeiende beweging uit.
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
Re: Op herhaling in Oekraïne (3): Relaxed Odessa en heet Kyiv [66] (slot)
Wat een feest van herkenning. Dankjewel. Kijk uit naar je volgende reizen.
Het is een spectrum.
Re: Op herhaling in Oekraïne (3): Relaxed Odessa en heet Kyiv [66] (slot)
Wat een prachtig verslag weer! Ik heb er weer van genoten! :D
-
- Berichten: 639
- Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Op herhaling in Oekraïne (3): Relaxed Odessa en heet Kyiv [66] (slot)
Leuk drieluik weer Timon, bedankt voor het leuke leesvoer :pos:
Re: Op herhaling in Oekraïne (3): Relaxed Odessa en heet Kyiv [66] (slot)
Dit was weer een prachtige serie plaatjes.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3408
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Op herhaling in Oekraïne (3): Relaxed Odessa en heet Kyiv [66] (slot)
Het duurde even, maar ik ben weer bij gelezen. Zoals gebruikelijk drie prachtige verslagen :D
Re: Op herhaling in Oekraïne (3): Relaxed Odessa en heet Kyiv [66] (slot)
Ik ben ongeveer twee maanden te laat, maar ik heb de verslagen eindelijk helemaal gelezen.
En het was weer genieten! :D
En het was weer genieten! :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten