Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door Yanaike »

Maar met een hypothetische rechtstreekse buslijn of auto kan dat ook in de helft van de tijd, met nul overstappen en met bijna geen infrastructurele kosten?
lvdmoosdijk
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 03 mar 2017, 21:28

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door lvdmoosdijk »

In de regio rond Eindhoven en Weert is het autobezit hoog.
Reizigers die nu de verbinding naar Antwerpen willen nemen rijden naar Hamont.
Er staan daar regelmatig meer gele dan witte kentekens bij het station.

Omgekeerd geldt hetzelfde voor de Belgen. Die rijden naar Weert of Maarheeze om op onze treinen te stappen.

De verbinding Weert-Hamont zal ook niet leiden tot grote nieuwe stromen tussen beide plaatsen. Waarbij het hogere comfort natuurlijk wel aantrekkelijk is.
Waarschijnlijk wel veel reizigers richting Antwerpen-Brussel, die nu nog via Maastricht-Luik of Breda-Antwerpen gaan.

Ten aanzien van de kosten zit er waarschijnlijk wel een grote inconsequentie bij ProRail, maar ik wil het onderzoek graag erop naslaan: de kosten voor elektrificatie kan je natuurlijk niet geheel op het personenvervoer laten drukken.
Ook alle goederenvervoer heeft baat bij deze ontwikkeling. Voorwaarde daarbij is natuurlijk dat het spoor naar Nyrstar ook meegenomen wordt. Denkend in de energietransitie, past dit natuurlijk binnen de huidige ideeën.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door Yanaike »

lvdmoosdijk schreef: Waarschijnlijk wel veel reizigers richting Antwerpen-Brussel, die nu nog via Maastricht-Luik of Breda-Antwerpen gaan.
Denk je dat Eindhoven - Antwerpen en Eindhoven - Brussel sneller zijn via Weert, dan via Breda?
lvdmoosdijk
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 03 mar 2017, 21:28

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door lvdmoosdijk »

Dat scheelt natuurlijk niet veel. Maar als Antwerpen of Brussel niet je eindbestemming is, gaat er een voordeel ontstaan.

Er zijn veel meer bestemmingen net over de grens. Plannen NMBS voor de komende jaren (2020-2023) in Belgisch Limburg: https://www.slideshare.net/mobile/NMBSo ... e-limburg/
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door Yanaike »

En dat voordeel ontstaat niet met bijv. een snelbus Eindhoven - Turnhout of een snelbus Eindhoven - Neerpelt / Hasselt?

En behalve misschien Leuven, wat zijn wat jou betreft dan nog meer interessante eindbestemmingen in België vanuit Eindhoven?
ZO6176
Berichten: 3559
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door ZO6176 »

Maar flixbus is dan toch in die markt gestapt?
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door Yanaike »

Als er voldoende vervoersvraag blijkt te zijn, vast wel ja
Statler Rail
Berichten: 1029
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door Statler Rail »

De OV-markt Eindhoven - Antwerpen wordt inderdaad al bediend door FlixBus, die zo´n 12x per dag rijdt. Een ritje met de FlixBus kost 1 uur 20 minuten. De IC van Hamont naar Antwerpen doet er alleen al 1 uur en 34 minuten over.

Hamont - Weert is vooral interessant voor regionaal vervoer. Misschien dat Weert - Hasselt nog interessant kan zijn, met aansluiting op de trein van/naar Eindhoven. De verbinding tussen Nederland en Hasselt is vrij slecht namelijk.
lvdmoosdijk
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 03 mar 2017, 21:28

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door lvdmoosdijk »

Voor Belgisch Limburg zijn Eindhoven, Weert en in mindere mate Roermond populaire bestemmingen.
ZO6176
Berichten: 3559
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door ZO6176 »

Statler Rail schreef:De OV-markt Eindhoven - Antwerpen wordt inderdaad al bediend door FlixBus, die zo´n 12x per dag rijdt. Een ritje met de FlixBus kost 1 uur 20 minuten. De IC van Hamont naar Antwerpen doet er alleen al 1 uur en 34 minuten over.

Hamont - Weert is vooral interessant voor regionaal vervoer. Misschien dat Weert - Hasselt nog interessant kan zijn, met aansluiting op de trein van/naar Eindhoven. De verbinding tussen Nederland en Hasselt is vrij slecht namelijk.
Vrij slecht? Ronduit klote! Eindhoven ligt 20 kilometer van de Belgische grens. Veel werknemers, winkelend publiek vanuit België. Alleen kunnen die niet per OV. Ik weet dat DAF en Philips jaren lang (en misschien nu nog) een aantal busdiensten voor hun personeel hadden die best ver in België kwamen.
waldo79
Berichten: 5291
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door waldo79 »

Voor DAF nog best logisch, aangezien die een grote vestiging hebben in Westerlo (grofweg tussen Hasselt, Turnhout en Antwerpen in).
Forumpauze
Durashift
Berichten: 4625
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door Durashift »

lvdmoosdijk schreef:In de regio rond Eindhoven en Weert is het autobezit hoog.
Reizigers die nu de verbinding naar Antwerpen willen nemen rijden naar Hamont.
Er staan daar regelmatig meer gele dan witte kentekens bij het station.

Omgekeerd geldt hetzelfde voor de Belgen. Die rijden naar Weert of Maarheeze om op onze treinen te stappen.

(..)
Het kan een begin zijn om eens veldwerk te (laten) doen en te achterhalen waarvandaan die mensen rijden.. Ik denk vanuit het landelijk gebied uit de omgeving..

De vraag is dan of die mensen bereid zijn om eerst naar station Weert te rijden én dan op de trein te stappen.. of dat hun bestaande reisstructuur na opening spoorlijn voor personenvervoer nog steeds aantrekkelijker is.. :?:


trolly schreef:Leuke theorie hoor, maar ProRail voert niks uit. Daar huren ze aannemers voor in. (..)
Joh.. :shock: :?:

Volgens het beheerplan 2018 wordt er 665 miljoen euro uitbesteed aan werk.
Echter, ProRail 'harkt' ook 119 miljoen euro aan 'opbrengst uren eigen productie'.
Duss.. ProRail voert, kennelijk, ook nog wel wat zaken uit zichzelf uit.. :wink:
(..) ProRail heeft haar plannen opgesteld zodat deze passen bij de beschikbare middelen op de begroting 2018 van IenW en de gebruiksvergoeding die wij van de vervoerders ontvangen. (..)
Qua machinaties: een project 'iets opplussen' kan ervoor zorgen dat IenW een stok heeft om de MinFin mee te poeren voor extra poet uit de pot, : :wink:

Bron: https://www.prorail.nl/sites/default/fi ... _2018_.pdf
Laatst gewijzigd door Durashift op wo 31 jul 2019, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44990
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door Suus »

Er is weinig bovenregionaal nut voor een trein tussen Hamont en Weert, misschien als spoorlijn 18 tussen Overpelt en Hasselt ooit nog eens opnieuw wordt geopend waar de Vlamingen zo van dromen (geloof er niets van...) dat het nog wat extra toegevoegde waarde creëert, maar voor Antwerpen ben je vanuit Eindhoven net zo snel via Breda en vanuit Roermond is Brussel via Luik ook goed te doen.

Enig voordeel is dat de kering van de trein in Hamont op dit moment 40 minuten duurt omdat er gekruist moet worden in Neerpelt, een verlenging naar Weert is dus zonder extra materieel- en personeelsinzet te realiseren vanuit Belgische zijde.
Laatst gewijzigd door Suus op wo 31 jul 2019, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Rame à l'approche
RobertT
Berichten: 278
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door RobertT »

De keren dat ik in de trein tussen Weert en Eindhoven aanwezig was,reisden de meeste Belgen die in Weert waren ingestapt vooral door richting Randstad(Utrecht/Amsterdam).Die kwamen voornamelijk uit het grensgebied,Neerpelt/Hamont
lvdmoosdijk
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 03 mar 2017, 21:28

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door lvdmoosdijk »

Je bevestigt mijn punt:
lvdmoosdijk schreef:In de regio rond Eindhoven en Weert is het autobezit hoog.
Reizigers die nu de verbinding naar Antwerpen willen nemen rijden naar Hamont.
Er staan daar regelmatig meer gele dan witte kentekens bij het station.

Omgekeerd geldt hetzelfde voor de Belgen. Die rijden naar Weert of Maarheeze om op onze treinen te stappen.

De verbinding Weert-Hamont zal ook niet leiden tot grote nieuwe stromen tussen beide plaatsen. Waarbij het hogere comfort natuurlijk wel aantrekkelijk is.
Waarschijnlijk wel veel reizigers richting Antwerpen-Brussel, die nu nog via Maastricht-Luik of Breda-Antwerpen gaan.
Met reizen vanaf het meest nabije station, zal het autogebruik primair verminderen.
Een volgende groep reizigers zullen die reizigers zijn, die met de auto naar Hamont of Weert nu te omslachtig vindt.

Globaal dus dezelfde soort reizigers, die nu ook gebruik maakt van al onze stoptreinen.
De elektrificatie Hamont-Weert is voor mij vergelijkbaar met Landgraaf-Herzogenrath.
Niet vanwege Aken-Luik, maar vanwege betere reismogelijkheden in de directe nabijheid van het traject voor de grootste groep reizigers.
Secundair profiteren de reizigers die de verbinding gebruiken om op te stappen op het netwerk aan de andere kant van de grens.
huibf
Berichten: 3535
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door huibf »

Of de noodzaak er is voor een treinverbinding tussen Weert en Hamont weet ik niet.
Ik zou de verbinding wel toejuichen. De verbindingen zijn slecht of afwezig. De buurtbus in Achel is het net niet.

De stopper Hamont-Antwerpen is ontzettend langzaam. Wat een droevigheid is dat stukje. Overigens zou er ook in Budel dan een stopplaats mogen komen. Of iig een fietspad langs het spoor.
Met alleen een stopper zal het geen succes worden.

Persoonlijk vindt ik Flixbus geen OV. Ik weet niet waarom.

Er wordt niet eens onderzek gedaan naar verbindingen met België . Er zijn wel gesprekken tussen de busvervoeders maar die verzanden helaas. De wil is er ook niet. Een ook de Provincies zitten jammerlijkgenoeg achterover en komen niet in beweging. Alleen bij de woorden HOV en Flex een MaaS schiet men in de actiemodus.

Ik denk het het er niet meer van komt. Dus de beoogde busverbinding van Arriva moet maar weer eens worden opgepakt.
ZO6176
Berichten: 3559
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door ZO6176 »

Als arriva in die busverbinding had geloofd dan was die er zeker gekomen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 7803
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door trolly »

Dat ligt waarschijnlijk net iets ingewikkelder, met verschillende overheden, concessies, subsidies en politieke urgentie. Zelfs een suf boemeltreintje heeft om de één of andere reden een groter sex appeal dan de pragmatische oplossing van gewoon eens per uur een bus. Dat kan er zelfs niet af bij wijze van experiment, terwijl van het lieve sommetje dat voor het spoorlijntje uitgetrokken gaat worden decennia lang zo'n bus zou kunnen rijden. Maar niet sexy dus, en uit een ander potje.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________
lvdmoosdijk
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 03 mar 2017, 21:28

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door lvdmoosdijk »

Vergeet niet dat elektrificatie meer doelen dient.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door Yanaike »

Zoals?
huibf
Berichten: 3535
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door huibf »

lvdmoosdijk schreef:Vergeet niet dat elektrificatie meer doelen dient.
Welke doelen?
Arbeidszekerheid voor de reparatiebedrijven :lol:
lvdmoosdijk
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 03 mar 2017, 21:28

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door lvdmoosdijk »

lvdmoosdijk schreef:Ook alle goederenvervoer heeft baat bij deze ontwikkeling. Voorwaarde daarbij is natuurlijk dat het spoor naar Nyrstar ook meegenomen wordt. Denkend in de energietransitie, past dit natuurlijk binnen de huidige ideeën.
Gebruik van moderne E-loks in plaats van diesel.

Nyrstar zelf doet volop mee: https://www.ed.nl/cranendonck-heeze-lee ... ~a5f12453/
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door Yanaike »

Zoveel goederentreinen rijden er toch niet tussen Weert en Hamont? :?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12905
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door Wubbo »

Als ik het goed heb wordt die fabriek elke werkdag bediend. Maar het aantal doorgaande treinen naar Weert is niet hoog, dat zijn (of waren) er enkele per week.
Gebruikersnaam
Berichten: 473
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Treinverbinding Weert-Hamont op dood spoor

Bericht door Gebruikersnaam »

Planmatig alleen op maandag doorgaande treinen tussen Weert en Hamont. Twee keer Antwerpen Noord -> Geleen-Lutterade DSM en één keer de andere kant op met Lineas als enige gebruiker.
De fabriek wordt 'bei Bedarf' ook op zaterdag bediend, ware het niet dat de zaterdagse trein negen van de tien keer is opgeheven.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten