Alargule schreef:Spreiding van bedrijven gaat nou juist alleen maar meer verkeer genereren, waarbij het voor de hand ligt dat het autoverkeer het grootste aandeel heeft.
Juist tegenover gesteld. Het meeste autoverkeer is nog altijd woon-/werkverkeer en als je bedrijven spreiden zal de gemiddelde afstand woon-/werkverkeer juist afnemen. Immers: niet iedereen kan in Amsterdam wonen, dus als je alles daar clustert, dan zullen mensen juist gedwongen worden verder van het werk te wonen en genereer je meer verkeer.
Alargule schreef:Bij een sterke concentratie van bedrijven heeft het ov juist de beste kansen. Kijk naar de Zuidas, waar een station ligt met verbindingen naar bijna alle kanten van het land en het potentieel om daar ook internationale treinen heen te sturen.
Op piesafstand van een internationale luchthaven en ontsloten door drie metrolijnen en twee tramlijnen. En dan zouden Brexitbedrijven naar Maastricht moeten, dat ov-technisch in een uithoek van het netwerk ligt? :neg:
Ooit aan gedacht dat het OV in bijv. Maastricht juist zo slecht is omdat de meeste bedrijven juist naar Amsterdam zijn getrokken. En niet elk bedrijf heeft aansluiting op Schiphol nodig en er woont sowieso al vrijwel niemand, dus de meeste forenzen komen niet via Schiphol. (overigens: het vliegveld bij Maastricht zou natuurlijk ook goederen kunnen vervoeren)
De wegtrek van de bedrijven uit de provinciesteden is juist contraproductief voor het OV buiten de Randstad: wil je naar je werk, dan moet je immers niet meer naar die provinciestad en als je met het OV eerst moet reizen via die provinciestad, dan is de auto vaak aantrekkelijker (directer). Daarnaast trekken jongeren massaal weg vanwege gebrek aan toekomst in die regio (te grote woon-/werkafstanden, voorzieningen die steeds meer verdwijnen, etc.), waardoor het OV daar er nog maar voor een steeds kleinere doelgroep is en dus steeds onrendabeler, maar die overgebleven doelgroep is juist wel relatief veel afhankelijk van het OV, waar het natuurlijk ook wringt.
Als je ook kijkt waar de investeringen in het OV zitten, dan is dat vrijwel allemaal in de Randstad of in de grote corridors naar de Randstad (Eindhoven-Utrecht, Arnhem-Utrecht, Breda-Rotterdam), terwijl het OV in de regio steeds meer wegbezuinigd raakt. Dit is ook direct een politiek probleem voor het OV, want bewoners uit de landelijke gebieden waar dan nauwelijks nog OV is zullen dan een (verdere) aversie tegen het OV krijgen en wil dan ook dat de politiek niet (te veel) in het OV investeert, want ze kunnen er immers zelf toch niet echt gebruik van maken. Hierdoor krijg je ook dat er vooral in asfalt geïnvesteerd wordt en te weinig in OV. Dit zet juist een enorme druk op het OV, waarom denk je bijv. dat er zo bezuinigd is en waarom het spoor 'piept en kraakt'?
En voor het OV zelf levert concentratie ook een probleem op, want NS zit 's ochtends met dat enorme groepen naar Amsterdam, Rotterdam en Den Haag willen, terwijl in de tegenrichting vrijwel niemand reist (want daar is immers nauwelijks werk meer). Dit maakt het OV alleen maar onrendabeler en de oplossingen voor de capaciteitsproblemen ook alleen maar duurder: je moet immers veel investeren voor spooruitbreidingen die eigenlijk slechts 2-3 uur per dag per richting nodig zijn. Als de werkgelegenheid veel meer gespreid was geweest, dan had je met hetzelfde geld het OV een veel grotere kwaliteitssprong kunnen geven en was het ook veel rendabeler geweest. Reizigers merken immers veel meer van een sprong van 2 naar 4 per uur dan van 4 naar 6 per uur. Daarnaast is 4x p/u in beide richtingen goed gevuld goedkoper dan 6x p/u propvol en in tegenspits 6x p/u vrijwel leeg. Doordat je daar ook nog eens meer geld overhoudt, heb je ook weer meer voor verdere investeringen.
Ook maatschappelijk levert het enorme problemen op, omdat je één regio (Randstad) hebt die het daardoor enorm goed doet en blijft groeien, terwijl de andere regio's het juist steeds slechter doen, leeglopen, voorzieningen verliezen, etc. Je krijgt hierdoor een enorme tweedeling in de maatschappij wat enorme onvrede en spanningen meebrengt.