Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle
Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle
In Zwolle komen de meeste treinen aan rond .10/.40 en rond .40/.43. De meeste treinen vertrekken ook weer rond .17/.20 en .47/.50.
Momenteel gaat er maar 1 trein per richting tegelijk over de IJsselbrug tussen station Zwolle en Hattemerbroek (splitsing Veluwelijn en Hanzelijn).
Met een paar overloopwissels rond Hattemerbroek-aansluiting en een paar extra wissels direct ten westen van station Zwolle, zou de spoorbrug over de IJssel gelijktijdig worden gebruikt: rond .13/.43 beide sporen richting Zwolle, rond .17/.47 beide sporen vanuit Zwolle.
Ik vermoed dat hiermee de treinenloop rond Zwolle kan worden geoptimaliseerd. Dan kunnen de Hanzelijn-IC en de Veluwelijn-IC bijv. gelijktijdig aankomen en vertrekken op Zwolle.
En nog een voorbeeld: één van de redenen dat de IC Dordrecht - Lelystad niet kan worden doorgetrokken naar Zwolle (met stops op Dronten en Kampen-zuid) is, dat-ie dan tussen Zwolle en Hattemerbroek in het pad van de Veluwelijn-sprinter zou zitten. Met gelijktijdig binnenkomen en vertrekken zou deze IC naar Zwolle kunnen worden doorgetrokken (wat positief zou zijn voor reizigers op bijv. Dronten - Amsterdam Zuid, of Zwolle - Duivendrecht).
Zou het haalbaar en wenselijk zijn, om de sporen op de IJsselbrug bij Zwolle flexibel te gebruiken om gelijktijdig Veluwelijn- en Hanzelijntreinen te kunnen afhandelen?
Momenteel gaat er maar 1 trein per richting tegelijk over de IJsselbrug tussen station Zwolle en Hattemerbroek (splitsing Veluwelijn en Hanzelijn).
Met een paar overloopwissels rond Hattemerbroek-aansluiting en een paar extra wissels direct ten westen van station Zwolle, zou de spoorbrug over de IJssel gelijktijdig worden gebruikt: rond .13/.43 beide sporen richting Zwolle, rond .17/.47 beide sporen vanuit Zwolle.
Ik vermoed dat hiermee de treinenloop rond Zwolle kan worden geoptimaliseerd. Dan kunnen de Hanzelijn-IC en de Veluwelijn-IC bijv. gelijktijdig aankomen en vertrekken op Zwolle.
En nog een voorbeeld: één van de redenen dat de IC Dordrecht - Lelystad niet kan worden doorgetrokken naar Zwolle (met stops op Dronten en Kampen-zuid) is, dat-ie dan tussen Zwolle en Hattemerbroek in het pad van de Veluwelijn-sprinter zou zitten. Met gelijktijdig binnenkomen en vertrekken zou deze IC naar Zwolle kunnen worden doorgetrokken (wat positief zou zijn voor reizigers op bijv. Dronten - Amsterdam Zuid, of Zwolle - Duivendrecht).
Zou het haalbaar en wenselijk zijn, om de sporen op de IJsselbrug bij Zwolle flexibel te gebruiken om gelijktijdig Veluwelijn- en Hanzelijntreinen te kunnen afhandelen?
Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle
Volmondig, ja. De knoop in Zwolle kan er een stuk korter mee worden, Kampen Zuid en Dronten kunnen weer terug in de Zwolse knoop komen, en Harderwijk kan een IC-stop krijgen zonder extra reistijd voor doorgaande reizigers. Enige nadeel is dat voor de Kamperlijn de aansluiting op alle IC's van/naar de Randstad vervalt, mocht Zwolle Stadshagen opengaan met de dienstregeling zoals hij deze zomer getest is.
Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle
Enige optie die je nog kan onderzoeken is of de sprinter naar Kampen (mits verlenging) op spoor 4 kan keren. Dan zou je bijvoorbeeld de overstap naar Amersfoort kunnen behouden
(En mogelijk ook nog naar Groningen en Leeuwarden door kortere loopafstand)
(En mogelijk ook nog naar Groningen en Leeuwarden door kortere loopafstand)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle
Dan vertrekken de IC's van spoor 3 en de Kampertrein van spoor 4 door elkaar heen, dat gaat hem niet worden.
Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle
Dat kan gewoon... Uit mijn hoofd is de plannorm tussen 2 treinen bij het overkruisen van een wissel in dezelfde richting 2 minuten
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle
Dat gaat alleen niet meer als de Kampertrein ook om :17 gaat.
Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle
Met een beetje puzzelen laat je dan de trein naar Lelystad om :15/:45 uit Zwolle vertrekken van spoor 3 (als je naar Lelystad wil uit Kampen kun je immers direct via Kampen Zuid), en laat je die naar Amersfoort om :16/:46 vertrekken van spoor 5 zodat je een redelijke overstaptijd krijgt. Kunnen de sprinters daarna beiden om :49 Vertrekken van spoor 1a/1b
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle
Dan mag je dat eerst even in een dienstregeling uitwerken, want richting Randstad vertrekken gaat niet eerder dan :17, en de 5600 kan niet naar spoor 4.
Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle
Aankomsten:
:10/:40 SPR uit Amersfoort spoor 1a
:10/:40 SPR uit Lelystad spoor 1b
:13/:43 IC uit Amersfoort spoor 6/7
:13/:43 IC uit Lelystad spoor 7/6
:13/:43 SPR uit Kampen spoor 4 (mits verlenging voor flirt6)
Vertrekken:
:15/:45 IC naar Lelystad spoor 3
:16/:46 IC naar Amersfoort spoor 5
:17/:47 SPR naar Kampen spoor 4
:19/:49 SPR naar Amersfoort spoor 1a
:19/:49 SPR naar Lelystad spoor 1b
Zit je alleen met het tegen elkaar in rijden, daar zit dacht ik officieel 6 minuten gepland tussen maar dit kan door berekeningen verkort worden naar een door de berekening te bepalen tijd. Vaak kan dit hierdoor terug worden gedrongen tot 2 minuten
:10/:40 SPR uit Amersfoort spoor 1a
:10/:40 SPR uit Lelystad spoor 1b
:13/:43 IC uit Amersfoort spoor 6/7
:13/:43 IC uit Lelystad spoor 7/6
:13/:43 SPR uit Kampen spoor 4 (mits verlenging voor flirt6)
Vertrekken:
:15/:45 IC naar Lelystad spoor 3
:16/:46 IC naar Amersfoort spoor 5
:17/:47 SPR naar Kampen spoor 4
:19/:49 SPR naar Amersfoort spoor 1a
:19/:49 SPR naar Lelystad spoor 1b
Zit je alleen met het tegen elkaar in rijden, daar zit dacht ik officieel 6 minuten gepland tussen maar dit kan door berekeningen verkort worden naar een door de berekening te bepalen tijd. Vaak kan dit hierdoor terug worden gedrongen tot 2 minuten
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle
Dat is je minste zorg, de IC uit Groningen komt pas om :15/:45 aan, dus dat werkt ook niet lekker. Die stop van twee minuten wordt nu al regelmatig niet gehaald indien er gesplitst/gecombineerd moet worden, dus daaraan moet je ook niet willen rommelen. Bovendien maak de kamperlijn nu extra gevoelig voor vertraging, terwijl een loopbrug tussen spoor 12 en spoor 3/4/5 en 6/7 hetzelfde effect heeft.
Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle
2 minuten voor aankomst na vertrek in tegengestelde richting haal je eigenlijk nooit. Je komt zelden onder de 4 minuten uit.cassie127 schreef:Zit je alleen met het tegen elkaar in rijden, daar zit dacht ik officieel 6 minuten gepland tussen maar dit kan door berekeningen verkort worden naar een door de berekening te bepalen tijd. Vaak kan dit hierdoor terug worden gedrongen tot 2 minuten
Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle
Logisch ook: De buffer is 1 minuut en het is vrijwel onmogelijk een ontwerp te maken waarbij de technische tijd zonder hinder fors onder de drie minuten duikt.
Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle
Men had gewoon een viersporige brug moeten aanleggen i.p.v. een tweesporige.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle
Waarom, als er maximaal twee sporen tegelijkertijd gebruikt worden?
Een viersporige brug heeft alleen nut als de knoop in Zwolle wordt afgeschaft.
Een viersporige brug heeft alleen nut als de knoop in Zwolle wordt afgeschaft.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Donateur
- Berichten: 1515
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle
Of er buiten de knoop treinen gaan rijden om de knoop te ontlasten.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle
Het stuk spoor van en naar de Hanzelijn had ook beter viersporig gemaakt kunnen worden. Dan heb je sowieso meer ruimte voor groei in de toekomst.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle
Ik denk niet dat het veel uit zou maken, die treinen wil je toch ook een symmetrische dienstregeling geven, dan ontstaat er gewoon een tweede knoop. Dan zou je nog steeds genoeg kunnen hebben aan een tweesporige brug (mits beide sporen tegelijk in dezelfde richting gebruikt worden).JordiBrabant schreef:Of er buiten de knoop treinen gaan rijden om de knoop te ontlasten.
Met twee knopen ontstaat er ook een mogelijke oplossing voor de Kampertrein: die kan je in beide richtingen op een andere knoop laten aansluiten.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Donateur
- Berichten: 1515
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle
Een tweede knoop zou kunnen. Een idee uit de oude doos is ook mogelijk: extra treinen in de spitsrichting, zonder dat die aan een serie of symmetrie gebonden zijn, maar wel in een pad bovenop de huidige dienstregeling past met minimale uitbuigingen.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle
Betaal jij even die € 50 mln die dat ongeveer zou gaan kosten?KM46 schreef:Het stuk spoor van en naar de Hanzelijn had ook beter viersporig gemaakt kunnen worden. Dan heb je sowieso meer ruimte voor groei in de toekomst.
Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle
Behalve op de Emmerlijn rijden de treinen ten noorden van Zwolle slechts halfuurdienst. Wil je vanuit zowel Groningen als Friesland een goede aansluiting naar Deventer geven, dan moeten die treinen op dezelfde knooptijd aankomen.JordiBrabant schreef:Een tweede knoop zou kunnen.
Daarom vermoed ik dat een tweede knoop op Zwolle niet zal gaan werken.
Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle
Ik mis bovendien nog steeds de noodzaak in die zin. Je bouwt ideale infrastructuur op basis van de gewenste dienstregeling, niet door lukraak met projecten te gaan smijten. Als hetzelfde aanbod gecreëerd kan worden door de bouw van een paar wissels zodat de beide sporen over de IJssel makkelijk in beide richtingen gebruikt kunnen worden is dat goedkoper. Van het geld dat je bespaart kan je dan weer nuttigere dingen doen.Roeland schreef:Betaal jij even die € 50 mln die dat ongeveer zou gaan kosten?KM46 schreef:Het stuk spoor van en naar de Hanzelijn had ook beter viersporig gemaakt kunnen worden. Dan heb je sowieso meer ruimte voor groei in de toekomst.
-
- Donateur
- Berichten: 1515
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle
Dat het kan betekent niet dat ik er voorstander van ben. Extra spitsversterkers lijken mij voldoende.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle
De vraag is dan natuurlijk: hoe dan? Want de dienstregeling op de Veluwelijn laat geen kwartiersdienst toe, versterking kan zonder inhalingen van sprinters alleen als voor/volgtrein. Voor inhalingen bestaat op de huidige infra geen mogelijkheid die planmatig gebruikt mag worden.
Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle
En de sprinters dan? Je zou er voor kunnen kiezen om op het ene kwartier aansluiting te geven op IC Groningen + SPR Leeuwarden en het andere kwartier op IC Leeuwarden + SPR Groningen.Roeland schreef:Behalve op de Emmerlijn rijden de treinen ten noorden van Zwolle slechts halfuurdienst. Wil je vanuit zowel Groningen als Friesland een goede aansluiting naar Deventer geven, dan moeten die treinen op dezelfde knooptijd aankomen.
Daarom vermoed ik dat een tweede knoop op Zwolle niet zal gaan werken.
Misschien dat je nog wat kunt met de combinatie van inhaling IC/SPR in Amersfoort, de 3e/4e IC extra laten stoppen op bijv. Nijkerk en Harderwijk en inzet van sneller optrekkend materieel voor de SPR's (SNG i.p.v. DDZ)? Anders moet je idd gaan kijken naar een inhaalspoor ergens op de Veluwelijn.Z2N schreef:De vraag is dan natuurlijk: hoe dan? Want de dienstregeling op de Veluwelijn laat geen kwartiersdienst toe, versterking kan zonder inhalingen van sprinters alleen als voor/volgtrein. Voor inhalingen bestaat op de huidige infra geen mogelijkheid die planmatig gebruikt mag worden.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Spoorgebruik IJsselbrug Zwolle
Met het geld dat bespaard wordt door geen tweede IJsselbrug te bouwenZ2N schreef:De vraag is dan natuurlijk: hoe dan?
Of er moeten meer treinen van Zwolle naar Deventer rijden.Roeland schreef:Behalve op de Emmerlijn rijden de treinen ten noorden van Zwolle slechts halfuurdienst. Wil je vanuit zowel Groningen als Friesland een goede aansluiting naar Deventer geven, dan moeten die treinen op dezelfde knooptijd aankomen.
Daarnaast valt ook de IC Zwolle-Enschede in de tweede knoop.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten