Ik ben vandaag bij de presentatie van de nieuwe aardgasbus in Nijmegen geweest. ik ga foto's uploaden naar
http://www.openbaarvervoerinboskoop.nl/
Ik vind de bus erg prettig rijden: weinig lawaai, geen trillingen. Zittingen zijn aan de korte kant. Omdat 2 x drie stoelen boven de achterwielen met de leuning tegen de wand zijn geplaatst, is het achterin net een conferentieruimte.
De bus heeft maar twee (dubbele) deuren. Hier is bewust voor gekozen. Van de stadsregio moet in elke bus ruimte zijn voor twee rolstoelen. In de praktijk kunnen er overigens drie staan, zo groot is een van de vakken. Een derde deur zou nog meer stoelruimte wegnemen. Overigens is het aantal stoelen voor een stadsbus in orde: 31 zitplaatsen. Er zijn 51 staanplaatsen.
Andere nieuwtjes: de Noviogarage is ontruimd. Alles is nu en blijft op het terrein van Hermes. Het Novioterrein is van de gemeente, die dat gaat herontwikkelen.
Alle dieselbussen worden EEV, de milieuvriendelijkste variant. Bij de MAN's kan dat niet. Die worden alweer vervangen door 1 jaar oude Volvo's en enkele nieuwe bussen.