Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]
Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]
De herfst heeft haar intrede gedaan, na een zomer hard werken is het dan tijd om heel gauw weg te gaan Voor m'n vriendin komen er drukke tijden aan, voor mij is er net een drukke periode achter de rug. Ertussen zit nog precies een gat van een paar weken om even samen op stap te gaan. Nu ik nooit verder Italië in geweest ben dan Venezia en mijn vriendin ook niet verder dan Cinque Terre gekomen is, werd het toch wel eens tijd om eens wat dieper dit toeristische land in te duiken. Sicilië staat al een tijdje op mijn lijstje, m'n vriendin zag dat ook wel zitten en wilde graag een in de Allgäu wonende vriendin opzoeken en tsja, als je nog nooit in Roma geweest bent is dat geen onaardige stop ertussen ;) Ik vermoed dat de topografie van Duitsland en Italië jullie wat bekender is dan die van pakweg Moldavië of Tadzjikistan, maar toch heb ik een kaartje voor jullie gemaakt ;)
We hebben met een Interrailkaart gereisd, waarvan de bestelling bij Treinreiswinkel - zoals ik al eerder in het desbetreffende topic heb aangegeven - flink verneukt is. Dat was de laatste keer bij hen, volgende keer maar met de trein naar Emmerich of Bahnagentur Schöneberg mailen :') De eerste reisdag was donderdag 26 september, van Arnhem naar Immenstadt im Allgäu. Er rijdt eenmaal daags een directe IC vanuit het Ruhrgebiet naar Oberstdorf, die ook in Immenstadt stopt. Met Fernverkehr over de niet-geëlektrificeerde stukken in Bayern rijden is altijd leuk en qua timing paste die trein perfect, dus we hoeven vanaf Arnhem slechts één keer over te stappen. Eerst met de ICE naar Mannheim, daar anderhalf uur pauze voor koffie en een broodje en vervolgens met de IC naar Immenstadt.
De reis zelf is een TDT (Typisch Duitse Treinreis): alles vol, veel zenuwenlijende bejaarden die hun halve inboedel meeslepen en 5000 minuten voor aankomst alvast bij de deur gaan staan, elke Fernverkehrtrein staat met een vertraging van tussen de 10 en 50 minuten aangekondigd maar heeft in de praktijk 5 tot 10 minuten meer en verder de gebruikelijke manco's als kapotte deuren, kapotte wc's en kapotte airco's - al is dat laatste geen groot probleem aangezien het buiten vrij fris is. Enfin, we vertrekken om 9:07 mooi op tijd uit Arnhem maar staan al gauw 10 minuten te wachten in Empel-Rees en die vertraging blijft binnen de perken tot Mannheim, waar we met +20 arriveren. Na een kop koffie met Kuchen en een broodje pakken we om 13:54 de IC naar Oberstdorf, die DB-pünktlich met +15 binnen komt rijden. Na Stuttgart is de grootste drukte gelukkig weg en begint het eindelijk wat aangenamer te worden. Ik ben blij dat we geserveerd hebben, zonder reservering in het Fernverkehr stappen is bijna niet meer te doen. Zeker op lange afstanden is het een Russische Roulette omdat de reserveringsaanwijzers vaker kapot zijn dan dat ze werken dus als je dan al een plek hebt weet je niet of je überhaupt kan blijven zitten.
Vanaf Stuttgart dieselen we langzaam onder de draad over de mooie spoorlijn naar Ulm, vanaf waar we officieel een "RE" heten. Tussen Ulm en Kempten ligt er deels nog klassieke beveiliging, wat ook altijd interessant is om te zien. Tegen kwart voor 6 komen we met +18 aan in Immenstadt. Opvallend is dat we in een niet-gemoderniseerd IC-rijtuig zaten (foto) - ik heb die al jaren niet meer gezien en wist niet eens dat die überhaupt nog reden!
1. De trein na aankomst in Immenstadt. Hier moet kopgemaakt worden voor het laatste stukje naar Oberstdorf. Wij worden hier opgehaald door onze vrienden, want die werken in Immenstadt ;)
IC "Allgäu" Dortmund-Oberstdorf at Immenstadt train station by Timon91, on Flickr
2. De vrienden van mijn vriendin wonen vlakbij het spoor in Oberdorf (niet te verwarren met Oberstdorf!). Het station hier heet dan weer Martinszell im Allgäu (niet te verwarren met de versie in Oberbayern), wat aan de andere kant van de hoofdweg ligt. Hier kijken we richting Kempten, over deze lijn zijn we dus gekomen.
Martinszell im Allgäu train station by Timon91, on Flickr
3. Naar het zuiden gekeken, richting Immenstadt.
Martinszell im Allgäu train station by Timon91, on Flickr
4. We maken een fietstochtje in de buurt, die gemoedelijk en mooi is. Het zijn echt de voorlopers van de Alpen hier :) Eerst volgen we het spoor een tijdje, waarbij er een stoptrein voorbij komt rijden.
RE train near Martinszell im Allgäu by Timon91, on Flickr
5. De Niedersonthofener See, waar we een rondje omheen fietsen.
Niedersonthofener See, Allgäu by Timon91, on Flickr
6. Vlak voor het dorpje Eckarts richting de Alpen gekeken.
Landscape in the Allgäu by Timon91, on Flickr
7. Een ALX-trein Lindau-München komt voorbijgereden. Mooie treinen vind ik dit :)
ALX train to München Hbf near Martinszell im Allgäu by Timon91, on Flickr
8. Het Werdensteiner Moos, een moerasgebiedje in de buurt.
Werdensteiner Moos, Allgäu by Timon91, on Flickr
9. Het laatste stuk richting huis fietsen weer langs het spoor, tijd om even met scherpte-diepte te spelen ;)
Railway near Martinszell im Allgäu by Timon91, on Flickr
10. 's Middags nemen we een kijkje in Immenstadt zelf. Nabij de stad liggen twee meren, de Kleiner Alpsee, en - big surprise! - de Großer Alpsee! Op de achtergrond rijdt nog een stoptreintje voorbij, de spoorlijn Lindau-Immenstadt ligt langs dit meer.
Großer Alpsee, Immenstadt by Timon91, on Flickr
11. Behalve de dagelijkse IC Dortmund-Oberstdorf komt er hier nog meer Fernverkehr, namelijk driemaal daags een EC München-Zürich via Lindau. Deze stoppen alleen niet in Immenstadt maar rijden zonder stops van Kempten naar Lindau.
EuroCity München-Zürich passing by Großer Alpsee, Immenstadt by Timon91, on Flickr
12. Terug in Immenstadt, waar we even in de stad gaan kijken. Bij het station staat een ALX-trein klaar voor vertrek richting München. Deze treinen rijden normaal gesproken ook naar Oberstdorf, maar vanwege personeelstekort is het stuk Immenstadt-Oberstdorf verbust.
ALX train at Immenstadt train station by Timon91, on Flickr
13. Markt in Immenstadt, wat een gezellig stadje blijkt :) Je kan hier in veel winkels handgemaakte Lederhosen en Dirndl kopen, maar de prijs voor een hele outfit gaat al gauw richting de vier cijfers ;)
Market in Immenstadt by Timon91, on Flickr
14. Voor liefhebbers van foute muziek is er ook keuze genoeg
Schlager music stand, Immenstadt by Timon91, on Flickr
15. De volgende dag begint grijs, we gaan met de auto naar Oberstdorf om wat rond te lopen. Eerst stoppen we bij de skischans, bekend van de Vierschanzentournee.
Ski jumping, Oberstdorf by Timon91, on Flickr
16. Oberstdorf is verder een typisch wintersportplaatsje, waar het nu ook opvallend druk is.
Oberstdorf town centre by Timon91, on Flickr
17. Oberstdorf hebben we vrij gauw gezien en het blijft daar bewolkt, dus we gaan terug naar Immenstadt. Vanuit Immenstadt kun je zo'n 700 meter omhoog lopen naar de Mittag, een berg vlak naast de stad. Je kunt er ook met de kabelbaan heen, maar lopen is natuurlijk leuker ;) Mooie Alpenweiden met koeien met bellen, deze middag op de Mittag :)
Climbing the Mittag, Immenstadt by Timon91, on Flickr
18. Uitzicht naar het oosten, richting Blaichach en de Oostenrijkse Alpen.
View from Mittag near Immenstadt by Timon91, on Flickr
19. Naar het noorden gekeken, met direct beneden Immenstadt en als je goed inzoomt kun je in de verte de Niedersonthofener See ook nog wel herkennen.
View over Immenstadt from Mittag by Timon91, on Flickr
We lopen terug naar het middenstation van de kabelbaan en gaan het laatste stukje met de kabelbaan naar beneden. Het was vrij glibberig en steil soms, wat zonder wandelschoenen naar boven nog wel te doen is maar naar beneden vrij link wordt ;) De avond spenderen we thuis en niet al te laat gaan we slapen, want we moeten vroeg op ;)
20. Vandaag hebben we een lange reisdag voor de boeg, we gaan naar Roma! De eerste trein is een ALX-trein naar München, die normaal gesproken niet in Martinszell stoppen maar op de weekenddagen is er één die toevallig wel hier stopt. Juist deze komt ons eigenlijk wel goed uit, maar anders had het ook niet zoveel uitgemaakt qua reistijd om een keertje over te stappen ;) Om 7 uur staan we op het station, waar eerst nog een ALX-trein de andere kant op zonder te stoppen voorbij komt rijden.
ALX train passing through Martinszell im Allgäu by Timon91, on Flickr
Met +5 komt de ALX-trein opdagen, de rit naar München is rustig, mooi en erg relaxed. De ALX-rijtuigen met coupés zijn fijn, ruim en opvallend stil :) Anderhalf uur later staan we met +10 in München, waar we zo'n 40 minuten overstaptijd overhouden. Het is Oktoberfesttijd, maar de gevolgen daarvan zijn nog niet zo duidelijk als 's middags of 's avonds :') We kunnen nog een kop koffie drinken en zoeken dan onze volgende trein op.
21. Deze DB-ÖBB EuroCity gaat ons door de Alpen brengen. We blijven tot Verona zitten, wat zo'n vijf-en-een-half uur treinen is vanaf hier.
EuroCity to Bologna at München Hbf train station by Timon91, on Flickr
22. De Großraumwagen van de ÖBB zit uiteraard helemaal vol, maar we hebben een fijne tweezitter met een goed uitzicht - wat erg belangrijk is tijdens deze rit! Als Interrailer betaal je een toeslag van €10 voor deze trein, plus een reservering van €4,50. Al gauw bevinden we ons in Oostenrijk en klimmen we langzaam de Brennerpas omhoog.
Climbing up the Brenner pass by train by Timon91, on Flickr
23. Er zit hier ook nog een haarspeldbocht in om hoogte te winnen. De rit vanaf Innsbruck had ik nog nooit gemaakt en is ronduit spectaculair, de afgronden naast de trein zijn diep en het dal is erg smal. De snelweg naar Italië loopt een stuk hoger door het dal. Hier zitten we in de haarspeldbocht, met links het spoor omhoog en rechts omlaag. Op de achtergrond zie je een viaduct van de snelweg A13.
Climbing up the Brenner pass by train by Timon91, on Flickr
24. In Brennero/Brenner hebben we een pauze, tijd om even de benen te strekken. Je zit hier op 1370 meter hoogte, dus het vrij fris buiten. Aan de andere kant van het perron rijdt net een EC richting het noorden weg. De man met de hond die je ziet lopen zit in de vierzitter aan de andere kant van het gangpad en reist met een groepje helemaal naar Bologna. Voor een hond is dat toch een best lange rit, zeker gezien het feit dat ze vanmorgen om 4 uur al uit Berlin zijn vertrokken :')
EuroCity towards München Hbf leaving Brennero by Timon91, on Flickr
25. Fotootje van voren, een RailJet-locomotief heeft ons omhoog gesleept. Station Brennero is verder vrij naargeestig, met vaag volk en veel militairen met grote geweren. Een overblijfsel van de vluchtelingencrisis, vermoedelijk.
EuroCity München-Bologna at Brennero train station by Timon91, on Flickr
26. Met +10 vertrekken we uit Brennero, we dalen snel richting de Povlakte. De omroepen in deze trein zijn net als in Belgische treinen politiek gevoelig, gezien de status van Zuid-Tirol. In Duitsland en Oostenrijk is het eerst Duits, dan Italiaans, dan Engels, in Zuid-Tirol eerst Italiaans, dan Duits, dan Engels en in de rest van Italië is het eerst Italiaans (lang), dan Engels (kort) en wordt er niets meer in het Duits omgeroepen :')
Dolomites seen from the train by Timon91, on Flickr
27. Verona Porta Nuova bereiken we tegen drieën, we hebben hier drie uur overstaptijd ingepland om wat rond te lopen. De trein maakt hier kop en rijdt dan nog een uur door naar Bologna. Wij stallen onze bagage bij een depot en gaan dan de stad in.
EuroCity München-Bologna at Verona Porta Nuova train station by Timon91, on Flickr
28. De rivier de Adige slingert om het centrum heen en heeft een aantal mooie bruggen. Het is prettig om even de benen te strekken en de reis op deze manier op te delen. Wel moet ik eerlijk zeggen dat de Italiaanse chaos even wennen is na de Gemütlichkeit van de Allgäu :')
View from Ponte di Castelvecchio, Verona by Timon91, on Flickr
29. Ponte di Castelvecchio.
Ponte di Castelvecchio, Verona by Timon91, on Flickr
30. We lopen ook iets buiten het stadshart om even op adem te komen, het is overal heel erg druk. Hier zie je ook wel interessante dingen, zoals het enige overlevende oude huisje tussen nieuwe appartementengebouwen.
Old and new, Verona by Timon91, on Flickr
31. Kerken zat hier, en allemaal mooi.
Church, Verona by Timon91, on Flickr
32. Stadsmuur.
City wall, Verona by Timon91, on Flickr
33. Terug op het station halen we de bagage op en wachten we op de laatste trein van vandaag, de Frecciargento richting Roma. Zodra we op het perron komen zien we de nachttrein Nice-Moskwa nog klaarstaan voor vertrek. Er lijken zowaar nog aardig wat mensen in te zitten :)
Night train Nice-Moskwa at Verona Porta Nuova train station by Timon91, on Flickr
34. Nog maar een fotootje dan ;) Twee locomotieven gaan deze trein de Brennerpas op trekken naar de Oostenrijkse grens.
Night train Nice-Moskwa at Verona Porta Nuova train station by Timon91, on Flickr
De Frecciargento naar Roma is eenzelfde Pendolino als de PKP heeft, en waar die van de PKP al niet al te ruim zijn heeft Trenitalia er nog een rij of vijf stoelen extra in gezet :') Ik heb nog nooit in zo'n krappe hogesnelheidstrein gezeten :') We zijn blij dat de 460 km naar Roma slechts drie uur duren :') Onderweg stoppen we twee keer, in Bologna en Firenze. Tot Bologna rijden we nog niet zo hard, na Bologna rijden we over de nieuwe HSL naar Firenze. Van de 78,5 km liggen er 73,8 in tunnels en 1,1 op viaducten. Voor het uitzicht hoef je het dus niet te doen :') Na Firenze is het donker en zien we buiten weinig meer. Om 20:53 komen we aan in Roma Termini, vanaf waar het nog 20 minuten lopen is naar ons hotel. We zijn blij dat we er zijn
Na een goede nacht gaan we op pad. We hebben twee dagen in Roma, morgenavond gaan we met de nachttrein verder. In een stad als Roma is gigantisch veel te zien en veel te veel voor slechts twee dagen, maar we voelen beide wel aan dat voor ons twee dagen hier meer dan genoeg is. Achteraf gezien was het een goede keuze om niet langer te blijven, we zijn blij een indruk gehad te hebben maar een tweede keer hoeft er niet te komen: mooie stad, maar te druk en de gevolgen van massatoerisme - waar ze zelf ook aan bijgedragen hebben - zijn gewoon té. Ik vond Roma een lastige stad om te fotograferen gezien de vele mensen en ook met het idee dat er op dezelfde dag dat jij ergens bent een paar duizend mensen exact dezelfde foto gemaakt hebben. Nu geldt dit absoluut voor meer plekken, maar het nut van foto's maken ontging me hier even. Daarom wel wat indrukken van Roma, maar geen extra foto's op Flickr ;)
35. Het straatbeeld nabij ons hotel, wat in een prettige buurt zit. Wel even wennen, die smerige straten ;) Verkeer is hier een chaos, maar met oversteken bij een zebrapad werkt boos kijken en gewoon gaan genoeg om het verkeer te laten stoppen - ze geven geen extra gas zoals ze in Tehran zouden doen ;)
Streetview in Roma by Timon91, on Flickr
36. Het Colosseum is een kwartiertje lopen en moet je toch gezien hebben.
Colosseum, Roma by Timon91, on Flickr
37. Het is nog enigszins vroeg, dus de rij valt nog mee. We vragen hoe lang het ongeveer duurt (antwoord: 30-40 minuten) en met 45 minuten zijn we binnen. Kon slechter ;)
Colosseum, Roma by Timon91, on Flickr
38. Imposant, zeker om te bedenken dat het al 2000 jaar oud is! Het valt ons hier voor het eerst op dat als we Nederlands met elkaar spreken we minder opvallen dan als we Pools met elkaar spreken - normaal gesproken is dat andersom. Heel veel Polen zijn hier op vakantie, gezien het Vaticaan is dat niet heel verrassend, maar later op Sicilië bleek dat ook het geval te zijn.
Colosseum, Roma by Timon91, on Flickr
39. Met de rij waren we precies op tijd: het Colosseum heeft een bepaalde bezoekerscapaciteit, en zodra die bereikt wordt gaat het een stuk langzamer. Nu kun je allerlei fastpasses en tours kopen waarmee het sneller gaat, maar vroeg komen werkt nog steeds goed ;) Toen wij in de rij stonden werd de grens bereikt, daarna wordt de rij snel langer. Hier de rij, wij zijn begonnen op een punt wat je niet eens op deze foto kunt zien ;) De geschatte wachttijd met zo'n rij is ca. 2 uur, in het hoogseizoen kan dat nog wel verder oplopen.
Line for the Colosseum, Roma by Timon91, on Flickr
40. Piazza Venezia, gezien vanaf het monument voor Vittorio Emmanuele II.
Piazza Venezia, Roma by Timon91, on Flickr
41. Het monument zelf, en links de Romeinse strijders die het Colosseum en Forum Romanum bewaken ;)
Vittorio Emmanuele II war memorial, Roma by Timon91, on Flickr
42. Doorsnee straat in Rome: smal, veel auto's en volle afvalcontainers, maar wel authentiek en met veel interessante eigenaardigheden. Af en toe je adem inhouden is echter raadzaam ;)
Streetview in Roma by Timon91, on Flickr
Bij een bakkerijtje eten we wat, de hoeveelheid tourist traps qua gastronomie viel me eerlijk gezegd mee. Je vist ze er in ieder geval makkelijk uit ;) Dit soort praktijken komen natuurlijk ook gewoon voor ;)
43. Volgende stop: het Vaticaan. Met de metro kom je vrij makkelijk bij deze totalitaire theocratie De St. Pieter is indrukwekkend van buiten....
St. Peter’s Basilica, Vatican City by Timon91, on Flickr
44. ...en van binnen.
St. Peter’s Basilica, Vatican City by Timon91, on Flickr
Je kunt ook helemaal naar boven, wat echt een aanrader is! Kost €8 (of €10 als je de eerste helft met de lift wilt doen) en je hebt een geweldig uitzicht over de stad. Hier was het dan weer relatief rustig.
45. Het Vaticaan heeft het kortste spoorwegnet ter wereld: slechts enkele honderden meters spoor liggen er. Het is een aftakking van een reguliere spoorlijn, die hier te zien is.
Railway towards the Vatican, Roma by Timon91, on Flickr
46. Hier beneden het spoorwegstation van het Vaticaan. Helaas wordt het niet aangedaan door reguliere passagierstreinen ;)
Vatican railway station by Timon91, on Flickr
47. Het beroemde St. Pieterplein van boven gezien. Zie je de rij aan de linkerkant van het plein? Dat is de rij voor de security om binnen te komen, daar worden tevens de bezoekersaantallen enigszins gecontroleerd. Het is een kerk dus verder is bezoeken gratis. Gemiddelde wachttijd is zo'n 2-3 uur. Nu wisten we dit van te voren en hadden daar écht geen zin in, dus voor €19,50 p.p. hebben we vooraf zo'n fastpass gekocht. Het is cru dat het kan, maar één rij per dag is wel genoeg :') Met twee minuten ben je dan binnen - het was dat geld wel waard om niet te hoeven wachten.
View over St. Peter’s Square, Vatican City by Timon91, on Flickr
48. Tijd om terug naar beneden te gaan. Zelfs deze kleine openingen zijn voorzien van tralies, vermoedelijk om vogels buiten te houden :')
Climbing up the St. Peter, Vatican City by Timon91, on Flickr
Voor de eerste dag was dit wel genoeg sightseeien. De tweede dag beginnen we bij het Forum Romanum. Je kaartje van het Colosseum is daar namelijk ook geldig. Gisteren was de geschatte wachttijd voor het Forum Romanum ca. 2 uur, dus hebben we besloten vandaag maar bijtijds te komen. We kunnen inderdaad zo naar binnen :)
49. Eerst bezoeken we nog een kerk onderweg. Er zijn letterlijk honderden kerken hier, op een gegeven moment maakt het geen indruk meer :') Nu zijn kerken altijd gratis, maar toch zal er hier genoeg gebeurd zijn dat zo'n bord nodig is :')
Warning sign, Roma by Timon91, on Flickr
50. Het Forum Romanum met op de achtergrond het Colosseum.
View over Forum Romanum, Roma by Timon91, on Flickr
51. We lopen heel wat af hier. Het Forum Romanum en het Palatino liggen naast elkaar op één terrein en dat is flink groot.
View over Forum Romanum, Roma by Timon91, on Flickr
52. Scooters, overal scooters :') Bij het oversteken is het vooral uitkijken voor deze rakkers, scooters remmen over het algemeen niet af :X
Scooters, Roma by Timon91, on Flickr
53. Poseidon met een meeuw op z'n hoofd op Piazza Novana.
Piazza Novana, Roma by Timon91, on Flickr
We lopen door naar het park van Villa Borghese, waar we even in het gras uitrusten van het vele lopen. Na een relaxed uurtje gaan we verder.
54. Mensenmenigte onderaan de Spaanse Trappen. Veel Adnan's met rozen hier, het is geen fijne plek om lang te blijven.
Spanish steps, Roma by Timon91, on Flickr
55. De Trevifontein is dat evenmin, dit slaat echt alles. Selfiesticks, rolkoffers, nutellawafels, adnanrestaurants, echt alles wat met massatoerisme te maken heeft komt samen hier :')
Trevi fountain, Roma by Timon91, on Flickr
56. Het meest interessante aan de Trevifontein vind ik deze reclame die er direct links van hangt. Reclame voor reizen naar Saudi-Arabië! :D
Advertisement at the Trevi fountain, Roma by Timon91, on Flickr
57. De Basiliek van Santa Maria Maggiore is ook erg indrukwekkend, maar voorlopig heb ik wel genoeg kerken gezien :')
Basilica di Santa Maria Maggiore, Roma by Timon91, on Flickr
58. Dit vond ik dan wel weer grappig: biechten kan zelfs in het Fries hier!
Confession in Frisian, Basilica di Santa Maria Maggiore by Timon91, on Flickr
59. Na een prima bord pasta halen we de bagage op in het hotel en lopen we richting station. De buurt rondom Roma Termini is allerminst fijn, met nog meer afval, stank en ziek veel daklozen. Het station zelf komt daarna bijna klinisch over. Het is een stuk groter dan ik met had voorgesteld, Roma Termini is echt gigantisch!
Roma Termini train station by Timon91, on Flickr
Overigens vind ik het gebouw één en al Mussolini uitstralen, maar na het even op Wikipedia opgezocht te hebben blijkt het gros pas na de oorlog gebouwd te zijn :')
60. Onze volgende trein staat al klaar. We zijn wat vroeg, maar we kunnen er al in :) We gaan vanaf hier in een uur of 12 met de nachttrein naar Sicilië, door naar het eindpunt Siracusa!
Night train (ICN) Roma-Siracusa at Roma Termini train station by Timon91, on Flickr
61. We hebben een couchette-4, de enige categorie die je met een 2e klasse Interrail nog mag nemen (T3 en T2 zijn sinds dit jaar 1e klasse, schijnt). Zitplaatsen zijn er overigens niet. De toeslag voor Interrailers is €41, die ik het eerlijk gezegd vrij fors vind want je krijgt er behalve een heel hard bed met en een te kleine lakenzak verder weinig voor terug (zoals bij de ÖBB, waar nog een ontbijtje bij zit).
Night train (ICN) Roma-Siracusa interior by Timon91, on Flickr
62. Ik loop nog even naar de voorkant van de trein, rechts de lok die ons het eerste stuk gaat trekken. De nachttrein bestaat uit acht rijtuigen, waarvan de helft naar Siracusa blijkt te rijden en de andere helft naar Palermo gaat.
Trains at Roma Termini train station by Timon91, on Flickr
We krijgen gezelschap van twee Siciliaanse tieners in ons coupeetje, die verder niet heel spraakzaam zijn en vooral bezig zijn met hun telefoon. De stappenteller is vandaag de 30.000 voorbij, dus we hebben in twee dagen Roma zo'n 54.000 stappen gezet :') Direct na vertrek uit Roma lezen we nog wat en gaan dan slapen. Dit is ook het punt waar het verslag stop, in deel 2 komen we aan op Sicilië en gaan daar wat rondkijken. Ik ben blij dat we Roma bezocht hebben, ondanks alles is het een interessante, levendige en prachtige stad. Veel meer historie op één plek is lastig te vinden. Het is populair met een reden. Op dat vlak is het wel een aanrader, maar veel langer dan 2-3 dagen achter elkaar zou ik niet gaan. Er is genoeg te zien om je maanden bezig te houden, dus je moet uiteindelijk toch kiezen. Oh ja, en je kunt weer een nieuw land afstrepen - voor mij was Vaticaanstad het eerste nieuwe land dit jaar! ;) Een laatste noot: heel zonnig zijn de foto's misschien nog niet, maar in Roma was het zeker aangenaam warm en de echte zon komt op Sicilië nog
Bedankt voor het meelezen, ik hoop dat ik niet teveel als een azijnzeiker heb geklonken in dit deel Reacties zijn altijd welkom, ik zie jullie graag weer terug in deel 2, wat tevens meteen het laatste is ;)
We hebben met een Interrailkaart gereisd, waarvan de bestelling bij Treinreiswinkel - zoals ik al eerder in het desbetreffende topic heb aangegeven - flink verneukt is. Dat was de laatste keer bij hen, volgende keer maar met de trein naar Emmerich of Bahnagentur Schöneberg mailen :') De eerste reisdag was donderdag 26 september, van Arnhem naar Immenstadt im Allgäu. Er rijdt eenmaal daags een directe IC vanuit het Ruhrgebiet naar Oberstdorf, die ook in Immenstadt stopt. Met Fernverkehr over de niet-geëlektrificeerde stukken in Bayern rijden is altijd leuk en qua timing paste die trein perfect, dus we hoeven vanaf Arnhem slechts één keer over te stappen. Eerst met de ICE naar Mannheim, daar anderhalf uur pauze voor koffie en een broodje en vervolgens met de IC naar Immenstadt.
De reis zelf is een TDT (Typisch Duitse Treinreis): alles vol, veel zenuwenlijende bejaarden die hun halve inboedel meeslepen en 5000 minuten voor aankomst alvast bij de deur gaan staan, elke Fernverkehrtrein staat met een vertraging van tussen de 10 en 50 minuten aangekondigd maar heeft in de praktijk 5 tot 10 minuten meer en verder de gebruikelijke manco's als kapotte deuren, kapotte wc's en kapotte airco's - al is dat laatste geen groot probleem aangezien het buiten vrij fris is. Enfin, we vertrekken om 9:07 mooi op tijd uit Arnhem maar staan al gauw 10 minuten te wachten in Empel-Rees en die vertraging blijft binnen de perken tot Mannheim, waar we met +20 arriveren. Na een kop koffie met Kuchen en een broodje pakken we om 13:54 de IC naar Oberstdorf, die DB-pünktlich met +15 binnen komt rijden. Na Stuttgart is de grootste drukte gelukkig weg en begint het eindelijk wat aangenamer te worden. Ik ben blij dat we geserveerd hebben, zonder reservering in het Fernverkehr stappen is bijna niet meer te doen. Zeker op lange afstanden is het een Russische Roulette omdat de reserveringsaanwijzers vaker kapot zijn dan dat ze werken dus als je dan al een plek hebt weet je niet of je überhaupt kan blijven zitten.
Vanaf Stuttgart dieselen we langzaam onder de draad over de mooie spoorlijn naar Ulm, vanaf waar we officieel een "RE" heten. Tussen Ulm en Kempten ligt er deels nog klassieke beveiliging, wat ook altijd interessant is om te zien. Tegen kwart voor 6 komen we met +18 aan in Immenstadt. Opvallend is dat we in een niet-gemoderniseerd IC-rijtuig zaten (foto) - ik heb die al jaren niet meer gezien en wist niet eens dat die überhaupt nog reden!
1. De trein na aankomst in Immenstadt. Hier moet kopgemaakt worden voor het laatste stukje naar Oberstdorf. Wij worden hier opgehaald door onze vrienden, want die werken in Immenstadt ;)
IC "Allgäu" Dortmund-Oberstdorf at Immenstadt train station by Timon91, on Flickr
2. De vrienden van mijn vriendin wonen vlakbij het spoor in Oberdorf (niet te verwarren met Oberstdorf!). Het station hier heet dan weer Martinszell im Allgäu (niet te verwarren met de versie in Oberbayern), wat aan de andere kant van de hoofdweg ligt. Hier kijken we richting Kempten, over deze lijn zijn we dus gekomen.
Martinszell im Allgäu train station by Timon91, on Flickr
3. Naar het zuiden gekeken, richting Immenstadt.
Martinszell im Allgäu train station by Timon91, on Flickr
4. We maken een fietstochtje in de buurt, die gemoedelijk en mooi is. Het zijn echt de voorlopers van de Alpen hier :) Eerst volgen we het spoor een tijdje, waarbij er een stoptrein voorbij komt rijden.
RE train near Martinszell im Allgäu by Timon91, on Flickr
5. De Niedersonthofener See, waar we een rondje omheen fietsen.
Niedersonthofener See, Allgäu by Timon91, on Flickr
6. Vlak voor het dorpje Eckarts richting de Alpen gekeken.
Landscape in the Allgäu by Timon91, on Flickr
7. Een ALX-trein Lindau-München komt voorbijgereden. Mooie treinen vind ik dit :)
ALX train to München Hbf near Martinszell im Allgäu by Timon91, on Flickr
8. Het Werdensteiner Moos, een moerasgebiedje in de buurt.
Werdensteiner Moos, Allgäu by Timon91, on Flickr
9. Het laatste stuk richting huis fietsen weer langs het spoor, tijd om even met scherpte-diepte te spelen ;)
Railway near Martinszell im Allgäu by Timon91, on Flickr
10. 's Middags nemen we een kijkje in Immenstadt zelf. Nabij de stad liggen twee meren, de Kleiner Alpsee, en - big surprise! - de Großer Alpsee! Op de achtergrond rijdt nog een stoptreintje voorbij, de spoorlijn Lindau-Immenstadt ligt langs dit meer.
Großer Alpsee, Immenstadt by Timon91, on Flickr
11. Behalve de dagelijkse IC Dortmund-Oberstdorf komt er hier nog meer Fernverkehr, namelijk driemaal daags een EC München-Zürich via Lindau. Deze stoppen alleen niet in Immenstadt maar rijden zonder stops van Kempten naar Lindau.
EuroCity München-Zürich passing by Großer Alpsee, Immenstadt by Timon91, on Flickr
12. Terug in Immenstadt, waar we even in de stad gaan kijken. Bij het station staat een ALX-trein klaar voor vertrek richting München. Deze treinen rijden normaal gesproken ook naar Oberstdorf, maar vanwege personeelstekort is het stuk Immenstadt-Oberstdorf verbust.
ALX train at Immenstadt train station by Timon91, on Flickr
13. Markt in Immenstadt, wat een gezellig stadje blijkt :) Je kan hier in veel winkels handgemaakte Lederhosen en Dirndl kopen, maar de prijs voor een hele outfit gaat al gauw richting de vier cijfers ;)
Market in Immenstadt by Timon91, on Flickr
14. Voor liefhebbers van foute muziek is er ook keuze genoeg
Schlager music stand, Immenstadt by Timon91, on Flickr
15. De volgende dag begint grijs, we gaan met de auto naar Oberstdorf om wat rond te lopen. Eerst stoppen we bij de skischans, bekend van de Vierschanzentournee.
Ski jumping, Oberstdorf by Timon91, on Flickr
16. Oberstdorf is verder een typisch wintersportplaatsje, waar het nu ook opvallend druk is.
Oberstdorf town centre by Timon91, on Flickr
17. Oberstdorf hebben we vrij gauw gezien en het blijft daar bewolkt, dus we gaan terug naar Immenstadt. Vanuit Immenstadt kun je zo'n 700 meter omhoog lopen naar de Mittag, een berg vlak naast de stad. Je kunt er ook met de kabelbaan heen, maar lopen is natuurlijk leuker ;) Mooie Alpenweiden met koeien met bellen, deze middag op de Mittag :)
Climbing the Mittag, Immenstadt by Timon91, on Flickr
18. Uitzicht naar het oosten, richting Blaichach en de Oostenrijkse Alpen.
View from Mittag near Immenstadt by Timon91, on Flickr
19. Naar het noorden gekeken, met direct beneden Immenstadt en als je goed inzoomt kun je in de verte de Niedersonthofener See ook nog wel herkennen.
View over Immenstadt from Mittag by Timon91, on Flickr
We lopen terug naar het middenstation van de kabelbaan en gaan het laatste stukje met de kabelbaan naar beneden. Het was vrij glibberig en steil soms, wat zonder wandelschoenen naar boven nog wel te doen is maar naar beneden vrij link wordt ;) De avond spenderen we thuis en niet al te laat gaan we slapen, want we moeten vroeg op ;)
20. Vandaag hebben we een lange reisdag voor de boeg, we gaan naar Roma! De eerste trein is een ALX-trein naar München, die normaal gesproken niet in Martinszell stoppen maar op de weekenddagen is er één die toevallig wel hier stopt. Juist deze komt ons eigenlijk wel goed uit, maar anders had het ook niet zoveel uitgemaakt qua reistijd om een keertje over te stappen ;) Om 7 uur staan we op het station, waar eerst nog een ALX-trein de andere kant op zonder te stoppen voorbij komt rijden.
ALX train passing through Martinszell im Allgäu by Timon91, on Flickr
Met +5 komt de ALX-trein opdagen, de rit naar München is rustig, mooi en erg relaxed. De ALX-rijtuigen met coupés zijn fijn, ruim en opvallend stil :) Anderhalf uur later staan we met +10 in München, waar we zo'n 40 minuten overstaptijd overhouden. Het is Oktoberfesttijd, maar de gevolgen daarvan zijn nog niet zo duidelijk als 's middags of 's avonds :') We kunnen nog een kop koffie drinken en zoeken dan onze volgende trein op.
21. Deze DB-ÖBB EuroCity gaat ons door de Alpen brengen. We blijven tot Verona zitten, wat zo'n vijf-en-een-half uur treinen is vanaf hier.
EuroCity to Bologna at München Hbf train station by Timon91, on Flickr
22. De Großraumwagen van de ÖBB zit uiteraard helemaal vol, maar we hebben een fijne tweezitter met een goed uitzicht - wat erg belangrijk is tijdens deze rit! Als Interrailer betaal je een toeslag van €10 voor deze trein, plus een reservering van €4,50. Al gauw bevinden we ons in Oostenrijk en klimmen we langzaam de Brennerpas omhoog.
Climbing up the Brenner pass by train by Timon91, on Flickr
23. Er zit hier ook nog een haarspeldbocht in om hoogte te winnen. De rit vanaf Innsbruck had ik nog nooit gemaakt en is ronduit spectaculair, de afgronden naast de trein zijn diep en het dal is erg smal. De snelweg naar Italië loopt een stuk hoger door het dal. Hier zitten we in de haarspeldbocht, met links het spoor omhoog en rechts omlaag. Op de achtergrond zie je een viaduct van de snelweg A13.
Climbing up the Brenner pass by train by Timon91, on Flickr
24. In Brennero/Brenner hebben we een pauze, tijd om even de benen te strekken. Je zit hier op 1370 meter hoogte, dus het vrij fris buiten. Aan de andere kant van het perron rijdt net een EC richting het noorden weg. De man met de hond die je ziet lopen zit in de vierzitter aan de andere kant van het gangpad en reist met een groepje helemaal naar Bologna. Voor een hond is dat toch een best lange rit, zeker gezien het feit dat ze vanmorgen om 4 uur al uit Berlin zijn vertrokken :')
EuroCity towards München Hbf leaving Brennero by Timon91, on Flickr
25. Fotootje van voren, een RailJet-locomotief heeft ons omhoog gesleept. Station Brennero is verder vrij naargeestig, met vaag volk en veel militairen met grote geweren. Een overblijfsel van de vluchtelingencrisis, vermoedelijk.
EuroCity München-Bologna at Brennero train station by Timon91, on Flickr
26. Met +10 vertrekken we uit Brennero, we dalen snel richting de Povlakte. De omroepen in deze trein zijn net als in Belgische treinen politiek gevoelig, gezien de status van Zuid-Tirol. In Duitsland en Oostenrijk is het eerst Duits, dan Italiaans, dan Engels, in Zuid-Tirol eerst Italiaans, dan Duits, dan Engels en in de rest van Italië is het eerst Italiaans (lang), dan Engels (kort) en wordt er niets meer in het Duits omgeroepen :')
Dolomites seen from the train by Timon91, on Flickr
27. Verona Porta Nuova bereiken we tegen drieën, we hebben hier drie uur overstaptijd ingepland om wat rond te lopen. De trein maakt hier kop en rijdt dan nog een uur door naar Bologna. Wij stallen onze bagage bij een depot en gaan dan de stad in.
EuroCity München-Bologna at Verona Porta Nuova train station by Timon91, on Flickr
28. De rivier de Adige slingert om het centrum heen en heeft een aantal mooie bruggen. Het is prettig om even de benen te strekken en de reis op deze manier op te delen. Wel moet ik eerlijk zeggen dat de Italiaanse chaos even wennen is na de Gemütlichkeit van de Allgäu :')
View from Ponte di Castelvecchio, Verona by Timon91, on Flickr
29. Ponte di Castelvecchio.
Ponte di Castelvecchio, Verona by Timon91, on Flickr
30. We lopen ook iets buiten het stadshart om even op adem te komen, het is overal heel erg druk. Hier zie je ook wel interessante dingen, zoals het enige overlevende oude huisje tussen nieuwe appartementengebouwen.
Old and new, Verona by Timon91, on Flickr
31. Kerken zat hier, en allemaal mooi.
Church, Verona by Timon91, on Flickr
32. Stadsmuur.
City wall, Verona by Timon91, on Flickr
33. Terug op het station halen we de bagage op en wachten we op de laatste trein van vandaag, de Frecciargento richting Roma. Zodra we op het perron komen zien we de nachttrein Nice-Moskwa nog klaarstaan voor vertrek. Er lijken zowaar nog aardig wat mensen in te zitten :)
Night train Nice-Moskwa at Verona Porta Nuova train station by Timon91, on Flickr
34. Nog maar een fotootje dan ;) Twee locomotieven gaan deze trein de Brennerpas op trekken naar de Oostenrijkse grens.
Night train Nice-Moskwa at Verona Porta Nuova train station by Timon91, on Flickr
De Frecciargento naar Roma is eenzelfde Pendolino als de PKP heeft, en waar die van de PKP al niet al te ruim zijn heeft Trenitalia er nog een rij of vijf stoelen extra in gezet :') Ik heb nog nooit in zo'n krappe hogesnelheidstrein gezeten :') We zijn blij dat de 460 km naar Roma slechts drie uur duren :') Onderweg stoppen we twee keer, in Bologna en Firenze. Tot Bologna rijden we nog niet zo hard, na Bologna rijden we over de nieuwe HSL naar Firenze. Van de 78,5 km liggen er 73,8 in tunnels en 1,1 op viaducten. Voor het uitzicht hoef je het dus niet te doen :') Na Firenze is het donker en zien we buiten weinig meer. Om 20:53 komen we aan in Roma Termini, vanaf waar het nog 20 minuten lopen is naar ons hotel. We zijn blij dat we er zijn
Na een goede nacht gaan we op pad. We hebben twee dagen in Roma, morgenavond gaan we met de nachttrein verder. In een stad als Roma is gigantisch veel te zien en veel te veel voor slechts twee dagen, maar we voelen beide wel aan dat voor ons twee dagen hier meer dan genoeg is. Achteraf gezien was het een goede keuze om niet langer te blijven, we zijn blij een indruk gehad te hebben maar een tweede keer hoeft er niet te komen: mooie stad, maar te druk en de gevolgen van massatoerisme - waar ze zelf ook aan bijgedragen hebben - zijn gewoon té. Ik vond Roma een lastige stad om te fotograferen gezien de vele mensen en ook met het idee dat er op dezelfde dag dat jij ergens bent een paar duizend mensen exact dezelfde foto gemaakt hebben. Nu geldt dit absoluut voor meer plekken, maar het nut van foto's maken ontging me hier even. Daarom wel wat indrukken van Roma, maar geen extra foto's op Flickr ;)
35. Het straatbeeld nabij ons hotel, wat in een prettige buurt zit. Wel even wennen, die smerige straten ;) Verkeer is hier een chaos, maar met oversteken bij een zebrapad werkt boos kijken en gewoon gaan genoeg om het verkeer te laten stoppen - ze geven geen extra gas zoals ze in Tehran zouden doen ;)
Streetview in Roma by Timon91, on Flickr
36. Het Colosseum is een kwartiertje lopen en moet je toch gezien hebben.
Colosseum, Roma by Timon91, on Flickr
37. Het is nog enigszins vroeg, dus de rij valt nog mee. We vragen hoe lang het ongeveer duurt (antwoord: 30-40 minuten) en met 45 minuten zijn we binnen. Kon slechter ;)
Colosseum, Roma by Timon91, on Flickr
38. Imposant, zeker om te bedenken dat het al 2000 jaar oud is! Het valt ons hier voor het eerst op dat als we Nederlands met elkaar spreken we minder opvallen dan als we Pools met elkaar spreken - normaal gesproken is dat andersom. Heel veel Polen zijn hier op vakantie, gezien het Vaticaan is dat niet heel verrassend, maar later op Sicilië bleek dat ook het geval te zijn.
Colosseum, Roma by Timon91, on Flickr
39. Met de rij waren we precies op tijd: het Colosseum heeft een bepaalde bezoekerscapaciteit, en zodra die bereikt wordt gaat het een stuk langzamer. Nu kun je allerlei fastpasses en tours kopen waarmee het sneller gaat, maar vroeg komen werkt nog steeds goed ;) Toen wij in de rij stonden werd de grens bereikt, daarna wordt de rij snel langer. Hier de rij, wij zijn begonnen op een punt wat je niet eens op deze foto kunt zien ;) De geschatte wachttijd met zo'n rij is ca. 2 uur, in het hoogseizoen kan dat nog wel verder oplopen.
Line for the Colosseum, Roma by Timon91, on Flickr
40. Piazza Venezia, gezien vanaf het monument voor Vittorio Emmanuele II.
Piazza Venezia, Roma by Timon91, on Flickr
41. Het monument zelf, en links de Romeinse strijders die het Colosseum en Forum Romanum bewaken ;)
Vittorio Emmanuele II war memorial, Roma by Timon91, on Flickr
42. Doorsnee straat in Rome: smal, veel auto's en volle afvalcontainers, maar wel authentiek en met veel interessante eigenaardigheden. Af en toe je adem inhouden is echter raadzaam ;)
Streetview in Roma by Timon91, on Flickr
Bij een bakkerijtje eten we wat, de hoeveelheid tourist traps qua gastronomie viel me eerlijk gezegd mee. Je vist ze er in ieder geval makkelijk uit ;) Dit soort praktijken komen natuurlijk ook gewoon voor ;)
43. Volgende stop: het Vaticaan. Met de metro kom je vrij makkelijk bij deze totalitaire theocratie De St. Pieter is indrukwekkend van buiten....
St. Peter’s Basilica, Vatican City by Timon91, on Flickr
44. ...en van binnen.
St. Peter’s Basilica, Vatican City by Timon91, on Flickr
Je kunt ook helemaal naar boven, wat echt een aanrader is! Kost €8 (of €10 als je de eerste helft met de lift wilt doen) en je hebt een geweldig uitzicht over de stad. Hier was het dan weer relatief rustig.
45. Het Vaticaan heeft het kortste spoorwegnet ter wereld: slechts enkele honderden meters spoor liggen er. Het is een aftakking van een reguliere spoorlijn, die hier te zien is.
Railway towards the Vatican, Roma by Timon91, on Flickr
46. Hier beneden het spoorwegstation van het Vaticaan. Helaas wordt het niet aangedaan door reguliere passagierstreinen ;)
Vatican railway station by Timon91, on Flickr
47. Het beroemde St. Pieterplein van boven gezien. Zie je de rij aan de linkerkant van het plein? Dat is de rij voor de security om binnen te komen, daar worden tevens de bezoekersaantallen enigszins gecontroleerd. Het is een kerk dus verder is bezoeken gratis. Gemiddelde wachttijd is zo'n 2-3 uur. Nu wisten we dit van te voren en hadden daar écht geen zin in, dus voor €19,50 p.p. hebben we vooraf zo'n fastpass gekocht. Het is cru dat het kan, maar één rij per dag is wel genoeg :') Met twee minuten ben je dan binnen - het was dat geld wel waard om niet te hoeven wachten.
View over St. Peter’s Square, Vatican City by Timon91, on Flickr
48. Tijd om terug naar beneden te gaan. Zelfs deze kleine openingen zijn voorzien van tralies, vermoedelijk om vogels buiten te houden :')
Climbing up the St. Peter, Vatican City by Timon91, on Flickr
Voor de eerste dag was dit wel genoeg sightseeien. De tweede dag beginnen we bij het Forum Romanum. Je kaartje van het Colosseum is daar namelijk ook geldig. Gisteren was de geschatte wachttijd voor het Forum Romanum ca. 2 uur, dus hebben we besloten vandaag maar bijtijds te komen. We kunnen inderdaad zo naar binnen :)
49. Eerst bezoeken we nog een kerk onderweg. Er zijn letterlijk honderden kerken hier, op een gegeven moment maakt het geen indruk meer :') Nu zijn kerken altijd gratis, maar toch zal er hier genoeg gebeurd zijn dat zo'n bord nodig is :')
Warning sign, Roma by Timon91, on Flickr
50. Het Forum Romanum met op de achtergrond het Colosseum.
View over Forum Romanum, Roma by Timon91, on Flickr
51. We lopen heel wat af hier. Het Forum Romanum en het Palatino liggen naast elkaar op één terrein en dat is flink groot.
View over Forum Romanum, Roma by Timon91, on Flickr
52. Scooters, overal scooters :') Bij het oversteken is het vooral uitkijken voor deze rakkers, scooters remmen over het algemeen niet af :X
Scooters, Roma by Timon91, on Flickr
53. Poseidon met een meeuw op z'n hoofd op Piazza Novana.
Piazza Novana, Roma by Timon91, on Flickr
We lopen door naar het park van Villa Borghese, waar we even in het gras uitrusten van het vele lopen. Na een relaxed uurtje gaan we verder.
54. Mensenmenigte onderaan de Spaanse Trappen. Veel Adnan's met rozen hier, het is geen fijne plek om lang te blijven.
Spanish steps, Roma by Timon91, on Flickr
55. De Trevifontein is dat evenmin, dit slaat echt alles. Selfiesticks, rolkoffers, nutellawafels, adnanrestaurants, echt alles wat met massatoerisme te maken heeft komt samen hier :')
Trevi fountain, Roma by Timon91, on Flickr
56. Het meest interessante aan de Trevifontein vind ik deze reclame die er direct links van hangt. Reclame voor reizen naar Saudi-Arabië! :D
Advertisement at the Trevi fountain, Roma by Timon91, on Flickr
57. De Basiliek van Santa Maria Maggiore is ook erg indrukwekkend, maar voorlopig heb ik wel genoeg kerken gezien :')
Basilica di Santa Maria Maggiore, Roma by Timon91, on Flickr
58. Dit vond ik dan wel weer grappig: biechten kan zelfs in het Fries hier!
Confession in Frisian, Basilica di Santa Maria Maggiore by Timon91, on Flickr
59. Na een prima bord pasta halen we de bagage op in het hotel en lopen we richting station. De buurt rondom Roma Termini is allerminst fijn, met nog meer afval, stank en ziek veel daklozen. Het station zelf komt daarna bijna klinisch over. Het is een stuk groter dan ik met had voorgesteld, Roma Termini is echt gigantisch!
Roma Termini train station by Timon91, on Flickr
Overigens vind ik het gebouw één en al Mussolini uitstralen, maar na het even op Wikipedia opgezocht te hebben blijkt het gros pas na de oorlog gebouwd te zijn :')
60. Onze volgende trein staat al klaar. We zijn wat vroeg, maar we kunnen er al in :) We gaan vanaf hier in een uur of 12 met de nachttrein naar Sicilië, door naar het eindpunt Siracusa!
Night train (ICN) Roma-Siracusa at Roma Termini train station by Timon91, on Flickr
61. We hebben een couchette-4, de enige categorie die je met een 2e klasse Interrail nog mag nemen (T3 en T2 zijn sinds dit jaar 1e klasse, schijnt). Zitplaatsen zijn er overigens niet. De toeslag voor Interrailers is €41, die ik het eerlijk gezegd vrij fors vind want je krijgt er behalve een heel hard bed met en een te kleine lakenzak verder weinig voor terug (zoals bij de ÖBB, waar nog een ontbijtje bij zit).
Night train (ICN) Roma-Siracusa interior by Timon91, on Flickr
62. Ik loop nog even naar de voorkant van de trein, rechts de lok die ons het eerste stuk gaat trekken. De nachttrein bestaat uit acht rijtuigen, waarvan de helft naar Siracusa blijkt te rijden en de andere helft naar Palermo gaat.
Trains at Roma Termini train station by Timon91, on Flickr
We krijgen gezelschap van twee Siciliaanse tieners in ons coupeetje, die verder niet heel spraakzaam zijn en vooral bezig zijn met hun telefoon. De stappenteller is vandaag de 30.000 voorbij, dus we hebben in twee dagen Roma zo'n 54.000 stappen gezet :') Direct na vertrek uit Roma lezen we nog wat en gaan dan slapen. Dit is ook het punt waar het verslag stop, in deel 2 komen we aan op Sicilië en gaan daar wat rondkijken. Ik ben blij dat we Roma bezocht hebben, ondanks alles is het een interessante, levendige en prachtige stad. Veel meer historie op één plek is lastig te vinden. Het is populair met een reden. Op dat vlak is het wel een aanrader, maar veel langer dan 2-3 dagen achter elkaar zou ik niet gaan. Er is genoeg te zien om je maanden bezig te houden, dus je moet uiteindelijk toch kiezen. Oh ja, en je kunt weer een nieuw land afstrepen - voor mij was Vaticaanstad het eerste nieuwe land dit jaar! ;) Een laatste noot: heel zonnig zijn de foto's misschien nog niet, maar in Roma was het zeker aangenaam warm en de echte zon komt op Sicilië nog
Bedankt voor het meelezen, ik hoop dat ik niet teveel als een azijnzeiker heb geklonken in dit deel Reacties zijn altijd welkom, ik zie jullie graag weer terug in deel 2, wat tevens meteen het laatste is ;)
Mijn Flickr account.
Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]
Mooi verslag en foto's!
-
- Berichten: 3663
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]
Wederom een topverslag van Timon. Dit keer geen duistere landen in het verre oosten van Europa (daar bedoel ik geen Polen, Hongarije en Roemenië mee), maar de prachtige Allgaü en Italië. Ben je ook al een keer in de Oberpfalz geweest (gebied ten noorden van Regensburg, ten oosten van Nürnberg, tot aan de voormalige innerdeutsche grenze), Timon? Dit lijkt mij ook een landschappelijk gezien aantrekkelijk gebied met boeiend treinmaterieel.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]
Als je in Arnhem woont Timon, waarom haal je dan niet gewoon je Interrail bij het NS International loket aldaar?
Verder vond ik treinreizen in Italië erg prettig. De meeste treinen zijn zo goed als op tijd, materieel is soms wat oud maar wel comfortabel, Frecciarossa vond ik ook erg fijne treinen (Frecciargento geen ervaring mee), ik ben benieuwd hoe het verder gaat, het is voor mij bekend gebied :D
Verder vond ik treinreizen in Italië erg prettig. De meeste treinen zijn zo goed als op tijd, materieel is soms wat oud maar wel comfortabel, Frecciarossa vond ik ook erg fijne treinen (Frecciargento geen ervaring mee), ik ben benieuwd hoe het verder gaat, het is voor mij bekend gebied :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]
Was weer interessant. Rome heb ik jaren geleden eens in combinatie met Firenze en Venetië. Rome was absoluut de mindere van de drie; een stapel oude stenen en dat was het wel zo'n beetje. Dat in combinatie met -inderdaad- de vele toeristen, maakte dat ik er na 2 dagen ook wel klaar mee was. Het Vaticaan vond ik dan wel weer de moeite waard, hoewel de paus weigerde me te ontmoeten een handtekening van me aan te nemen.
De Sixtijnse Kapel was dan weer een heel bijzondere ervaring; veel mensen bij elkaar zorgt voor rumoer. Dat wil men daar niet. Dus staan er bewakers om keihard te gaan sissen als het kabaal te luid wordt. Om ook alle bezoekers streng in de gaten te houden; fotograferen en filmen is er niet toegestaan. Nadat ze dan iedereen tot stilte hebben gemaand (wat netjes wordt opgevolgd), roepen ze dan luid door de hal: "No photo! No video!" :') Waarna iedereen weer rumoerig begint te worden. Zo houdt je werk!
Ik ben benieuwd naar het vervolg!
De Sixtijnse Kapel was dan weer een heel bijzondere ervaring; veel mensen bij elkaar zorgt voor rumoer. Dat wil men daar niet. Dus staan er bewakers om keihard te gaan sissen als het kabaal te luid wordt. Om ook alle bezoekers streng in de gaten te houden; fotograferen en filmen is er niet toegestaan. Nadat ze dan iedereen tot stilte hebben gemaand (wat netjes wordt opgevolgd), roepen ze dan luid door de hal: "No photo! No video!" :') Waarna iedereen weer rumoerig begint te worden. Zo houdt je werk!
Ik ben benieuwd naar het vervolg!
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39321
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]
Fraai verslagje weer :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8831
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]
Zoals reeds gezegd: mooi verslag :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 08-06-2024 --> 56 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 08-06-2024 --> 56 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]
Pas weer vanaf 25 oktober. Waarschijnlijk is padre Tim momenteel wat Friesen aan het bekeren in Dokkum.Timon91 schreef:Dit vond ik dan wel weer grappig: biechten kan zelfs in het Fries hier!
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]
Leuk weer om te lezen Timon. :D
Die Interrail begint ook steeds minder interessant te worden heb ik zo het idee. Bijna overal worden wel toeslagen gevraagd.
Die Interrail begint ook steeds minder interessant te worden heb ik zo het idee. Bijna overal worden wel toeslagen gevraagd.
🍉
Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]
Leuk verslag, mooi contrast met de rust in het Duitse landschap en de drukte in Rome. :pos:
Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]
Mijn laatste bezoek aan Rome was in 1991.
Vond het toen al een kermis met al die scooters door nauwe straatjes, waarbij ik mezelf diverse keren tegen een winkelpui moest drukken, om niet overreden te worden.
Zuidelijker dan Salerno ben ik niet gekomen, dus kijk met belangstelling uit naar het volgende deel naar/op Sicilië.
Vond het toen al een kermis met al die scooters door nauwe straatjes, waarbij ik mezelf diverse keren tegen een winkelpui moest drukken, om niet overreden te worden.
Zuidelijker dan Salerno ben ik niet gekomen, dus kijk met belangstelling uit naar het volgende deel naar/op Sicilië.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]
In 2013 heb ik ook interrail gedaan en ben o.a. in Sicilie en Engeland geweest. Echt niet normaal hoeveel ik aan toeslagen heb betaald. Met als hoogste toeslag 34 euro voor de TGV Stuttgart-Parijs. In 2017 weer interrail gedaan maar nu aanmerkelijk minder aan toeslagen betaald. Maar dat kwam ook omdat ik vooral interrail-vriendelijke landen heb aangedaan.Hainje schreef: Die Interrail begint ook steeds minder interessant te worden heb ik zo het idee. Bijna overal worden wel toeslagen gevraagd.
Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]
Interessant verslag met mooie foto's!
Om de redenen die je noemt hebt ik weinig trek om de grote Europese steden (Berlijn, Praag, Rome, noem maar op) te bezoeken. Dan ga ik liever naar een wat kleinere stad met stukken minder toeristen.
Om de redenen die je noemt hebt ik weinig trek om de grote Europese steden (Berlijn, Praag, Rome, noem maar op) te bezoeken. Dan ga ik liever naar een wat kleinere stad met stukken minder toeristen.
-
- Berichten: 3663
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]
Wat zijn de interrail-vriendelijke landen dan? Ik denk vooral aan Duitsland, Zwitserland (behalve de toeristische berglijntjes), Oostenrijk, Tsjechië en de Scandinavische landen, omdat de toeslagen of niet aanwezig zijn of maar een paar euro. Of heb ik het mis.en-es schreef:In 2013 heb ik ook interrail gedaan en ben o.a. in Sicilie en Engeland geweest. Echt niet normaal hoeveel ik aan toeslagen heb betaald. Met als hoogste toeslag 34 euro voor de TGV Stuttgart-Parijs. In 2017 weer interrail gedaan maar nu aanmerkelijk minder aan toeslagen betaald. Maar dat kwam ook omdat ik vooral interrail-vriendelijke landen heb aangedaan.Hainje schreef: Die Interrail begint ook steeds minder interessant te worden heb ik zo het idee. Bijna overal worden wel toeslagen gevraagd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]
Bijna alle landen zijn Interrail-vriendelijk, alleen Spanje is echt problematisch, daar is alles wat een beetje snel gaat meteen reserveringsplichtig. En alternatieven zijn veelal verdwenen met de bouw van het AVE-net.
Mij lukt het in Frankrijk, wat bij sommigen toch erg berucht is, meestal prima om rond de treinen met reserveringsplicht heen te plannen. Je moet alleen accepteren dat je langer onderweg bent en even flink speuren in de dienstregelingen.
Ook Italië valt mee, alleen de Freccia's en Eurocity's zijn reserveringsplichtig. In nachttreinen mag je zonder reservering plaatsnemen in de zitrijtuigen, alleen voeren niet alle treinen die mee.
Mij lukt het in Frankrijk, wat bij sommigen toch erg berucht is, meestal prima om rond de treinen met reserveringsplicht heen te plannen. Je moet alleen accepteren dat je langer onderweg bent en even flink speuren in de dienstregelingen.
Ook Italië valt mee, alleen de Freccia's en Eurocity's zijn reserveringsplichtig. In nachttreinen mag je zonder reservering plaatsnemen in de zitrijtuigen, alleen voeren niet alle treinen die mee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]
Tot verdriet van velen worden in Italië een aantal logische relaties niet meer bedient omwille van de Frecce. De R(V) Bologna - Florence is bijvoorbeeld vervangen door twee boemels met een overstap in Prato of all places
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]
Dat bedoel ik dus. Ik koop geen interrail om met allerlei vage regionale treintjes lange afstanden af te leggen.
Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]
Bedankt voor alle reacties! :)
De treinen in Italië waren verder best oké, ze zijn alleen niet gebouwd op lange mensen met veel bagage. Het meeste reed inderdaad op tijd - een stuk meer op tijd dan de DB in ieder geval :')
Nee, nooit geweest. Alleen de RE Nürnberg-Cheb misschien, maar meer dan dat ook echt niet. De Allgäu was meer vanwege de vrienden, maar het is wel een gebied om naar terug te gaan :)Nitein-Repart schreef:Wederom een topverslag van Timon. Dit keer geen duistere landen in het verre oosten van Europa (daar bedoel ik geen Polen, Hongarije en Roemenië mee), maar de prachtige Allgaü en Italië. Ben je ook al een keer in de Oberpfalz geweest (gebied ten noorden van Regensburg, ten oosten van Nürnberg, tot aan de voormalige innerdeutsche grenze), Timon? Dit lijkt mij ook een landschappelijk gezien aantrekkelijk gebied met boeiend treinmaterieel.
Ik woon hier nog niet zo lang dus heb eerlijk gezegd niet aan die optie gedacht :@ Of ze reserveringen voor nachttreinen in Italië kunnen maken betwijfel ik dan weer, ik heb voor een eerdere Interrail in 2012 ook wel bij de NS geïnformeerd maar hun mogelijkheden tot reserveren waren destijds extreem beperkt.Suus schreef:Als je in Arnhem woont Timon, waarom haal je dan niet gewoon je Interrail bij het NS International loket aldaar?
Verder vond ik treinreizen in Italië erg prettig. De meeste treinen zijn zo goed als op tijd, materieel is soms wat oud maar wel comfortabel, Frecciarossa vond ik ook erg fijne treinen (Frecciargento geen ervaring mee), ik ben benieuwd hoe het verder gaat, het is voor mij bekend gebied :D
De treinen in Italië waren verder best oké, ze zijn alleen niet gebouwd op lange mensen met veel bagage. Het meeste reed inderdaad op tijd - een stuk meer op tijd dan de DB in ieder geval :')
Roma vond ik leuker dan Venezia, dat is al helemaal een mierenhoop. Firenze ben ik nog niet geweest. De Sixtijnse Kapel hebben we over moeten slaan, maar ik kan me heel goed voorstellen hoe het gaat wat je beschrijftMikos schreef:Was weer interessant. Rome heb ik jaren geleden eens in combinatie met Firenze en Venetië. Rome was absoluut de mindere van de drie; een stapel oude stenen en dat was het wel zo'n beetje. Dat in combinatie met -inderdaad- de vele toeristen, maakte dat ik er na 2 dagen ook wel klaar mee was. Het Vaticaan vond ik dan wel weer de moeite waard, hoewel de paus weigerde me te ontmoeten een handtekening van me aan te nemen.
De Sixtijnse Kapel was dan weer een heel bijzondere ervaring; veel mensen bij elkaar zorgt voor rumoer. Dat wil men daar niet. Dus staan er bewakers om keihard te gaan sissen als het kabaal te luid wordt. Om ook alle bezoekers streng in de gaten te houden; fotograferen en filmen is er niet toegestaan. Nadat ze dan iedereen tot stilte hebben gemaand (wat netjes wordt opgevolgd), roepen ze dan luid door de hal: "No photo! No video!" :') Waarna iedereen weer rumoerig begint te worden. Zo houdt je werk!
Ik ben benieuwd naar het vervolg!
Het gaat vooral om het idee dat het kan natuurlijk. Het zal net zijn wat voor paters ze in dienst hebben, er stond ook Frans, Spaans, Pools, Portugees e.d. op andere hokjestrolly schreef:Pas weer vanaf 25 oktober. Waarschijnlijk is padre Tim momenteel wat Friesen aan het bekeren in Dokkum.Timon91 schreef:Dit vond ik dan wel weer grappig: biechten kan zelfs in het Fries hier!
Ik denk eerlijk gezegd dat vroegboektickets op deze route goedkoper was geweest, al wordt dat ook lastiger omdat je er op veel routes heel vroeg bij moet zijn om een acceptabel tarief te betalen. Zeker richting Zuid-Duitsland moet je echt 6 maanden van te voren boeken en ook die Brenner-route is heel duur. Sowieso is je flexibiliteit dan helemaal weg. Zonder reserveringen en vooral met regionale treinen is natuurlijk ook een optie, maar dan haal je Immenstadt-Roma niet in één dagHainje schreef:Leuk weer om te lezen Timon. :D
Die Interrail begint ook steeds minder interessant te worden heb ik zo het idee. Bijna overal worden wel toeslagen gevraagd.
Mijn Flickr account.
Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]
Erg mooi verslag weer! Sinds ik "Italië op het spoor" van Tim Parks uit heb (aanrader!), heb ik enorm veel zin gekregen om Italië per trein te gaan verkennen, al heb ik het (over het algemeen) niet zo op Italianen.
Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]
Top weer, schrijf zo door :D
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39321
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]
Is dat ook niet een kwestie van geluk (of juist pech) hebben? Afgelopen woensdag met +0,00 met DB op m'n bestemming aangekomen, het kan dus wel. (Al zal je natuurlijk zien dat dat een reis met 45 minuten overstaptijd was, die ik alle 45 heb mogen spenderen op het nou niet heel inspirerende Hannover Hbf )Timon91 schreef:een stuk meer op tijd dan de DB in ieder geval :')
Wat zie jij als acceptabel? Had zelf vorige week Amersfoort - Würzburg voor € 79,90 in de 1e klasse (de upgrade kostte net zoveel als een zitplaatsreservering), dat kwam niet heel prijzig op me over voor een Zuid-Duitse bestemming en twee weken van tevoren boeken. Zeker in vergelijking met de terugreis die het dubbele kostte.Ik denk eerlijk gezegd dat vroegboektickets op deze route goedkoper was geweest, al wordt dat ook lastiger omdat je er op veel routes heel vroeg bij moet zijn om een acceptabel tarief te betalen. Zeker richting Zuid-Duitsland moet je echt 6 maanden van te voren boeken
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]
Ik sluit me aan bij de rest. Mooi verslag.
Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]
Mooi verslag! De herinneringen van m'n Romereis op de middelbare komen ineens terug als ik het allemaal zo zie. Zoals iemand anders al zei is Venetië nog erger, maar Rome zelf is inderdaad al te toeristisch om fijn te zijn. Voor de rest ben ik niet echt bekend met het Italiaanse treinwezen, dus leuk om allemaal te lezen!
請勿靠近車門
Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]
Ik reis voor werk af en toe naar Duitsland met de trein, de punctualiteitsindrukken die ik tijdens die reisjes krijg zijn niet bijster positief. Het is een algemene indruk dat het nu een stuk slechter gaat dan voorheen, met name met betrekking tot de kleine vertragingen (tot 10 minuten). Dit soort vertragingen maken op de hele reis niet zoveel uit, maar kunnen je met een overstap een zo uur kosten. Met name dat de aangekondigde vertraging in de praktijk altijd meer blijkt stoort me. Bij de NS was dit ook zo maar lijkt het nu beter te gaan (vertraging van +8 betekent dat er +10 op het bord staat en dan valt het mee, in plaats van bij de DB waar +9 op het bord +5 of "wenige Minuten später" betekent).Daniel schreef:Is dat ook niet een kwestie van geluk (of juist pech) hebben? Afgelopen woensdag met +0,00 met DB op m'n bestemming aangekomen, het kan dus wel. (Al zal je natuurlijk zien dat dat een reis met 45 minuten overstaptijd was, die ik alle 45 heb mogen spenderen op het nou niet heel inspirerende Hannover Hbf )Timon91 schreef:een stuk meer op tijd dan de DB in ieder geval :')
Wat zie jij als acceptabel? Had zelf vorige week Amersfoort - Würzburg voor € 79,90 in de 1e klasse (de upgrade kostte net zoveel als een zitplaatsreservering), dat kwam niet heel prijzig op me over voor een Zuid-Duitse bestemming en twee weken van tevoren boeken. Zeker in vergelijking met de terugreis die het dubbele kostte.Ik denk eerlijk gezegd dat vroegboektickets op deze route goedkoper was geweest, al wordt dat ook lastiger omdat je er op veel routes heel vroeg bij moet zijn om een acceptabel tarief te betalen. Zeker richting Zuid-Duitsland moet je echt 6 maanden van te voren boeken
Qua kosten is het ook een kwestie van geluk hebben en de juiste dagen kiezen, maar in eerste instantie hadden we een Sparpreis geboekt voor Emmerich-Immenstadt omdat we alleen die vrienden zouden opzoeken, het gedeelte erna hebben we pas later besloten. Die Sparpreis hebben we exact 6 maanden van te voren geboekt en dan nog waren de minimale retourkosten al €100 p.p. Voor zo'n afstand prima, maar toen ik voor de gein eens diezelfde reis 3 maanden van te voren plande, was er voor onder de €200 p.p. retour weinig meer te vinden, of je moet echt extreem vroeg vertrekken of extreem laat aankomen en dan nog ben je minimaal €175 p.p. kwijt. Mijn meeste vakanties plan ik niet zo lang van te voren, dus ik was met die boekingstermijn van 3 maanden blijer :')
Mijn Flickr account.
Re: Italiaanse herfstzon (1): Aangenaam Allgäu en On-the-beaten-track Roma [62]
2 jaar geleden 10 dagen op Sicilië geweest en daar reed toen alles met zware vertragingen rond. :')Suus schreef: Verder vond ik treinreizen in Italië erg prettig. De meeste treinen zijn zo goed als op tijd, materieel is soms wat oud maar wel comfortabel, Frecciarossa vond ik ook erg fijne treinen (Frecciargento geen ervaring mee), ik ben benieuwd hoe het verder gaat, het is voor mij bekend gebied :D
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten