Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
microshit schreef:Oh en inderdaad Euronet vermijden, de ergste gevallen rekenen €40 per opname. Gouden tip die ik ooit kreeg is enkel automaten te gebruiken van de plaatselijke banken die daadwerkelijk in/aan een filiaal zitten. Die zijn vaak het minst shady.
Sorry.. Dat bedoelde ik, ik deed net m'n ogen open. :D
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Ik net naar buiten, denk ik: "gaar kleurtje, en wat ruik ik joh? " Blijkt 7 kilometer verderop de kerk van Hoogmade af te branden! :o
Een uurtje geleden is het kleine torentje dat op het dak stond al ingestort, nu dreigt ook de grote kerktoren aan de Kerkstraat het te begeven. Omroep West is als rampenzender ter plaatse:
Stefan schreef:En dat zelfde moet je ook doen als je ergens wilt pinnen om te betalen, altijd in je eigen valuta doen!
Gefeliciteerd!
Nee juist in de lokale valuta, en dan je bank de omrekening laten doen ;) Suus' opname zou juist 3 euro duurder zijn door meteen naar Euro te laten omrekenen. Dat apparaat rekent dan én een slechtere koers, én nog een commissie.
Je moet bij geldautomaten in landen met een andere munteenheid altijd de optie "without conversion" nemen. Je eigen bank kiest dan de wisselkoers en dat is vrijwel altijd voordeliger dan de wisselkoers die de lokale bank ("with conversion") daar geeft.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Hoe werkt dit eigenlijk formeel? Ik heb altijd geleerd dat grote biljetten wel aangenomen moeten worden, maar dat winkels etc niet verplicht zijn om voldoende wisselgeld te hebben zodat jij je rolletje drop met een biljet van €500 kan betalen (en dan ook nog €499 terug kan krijgen). Is dat nog steeds de formele lijn of is dat nu anders geregeld? Het is alweer een hele tijd geleden dat ik met geld heb gewerkt.
Altijd leuk was dat in de bus, kaartje van 1,50, met 50 betalen en gepikeerd zijn dat je ze 48,50 aan kleingeld teruggeeft omdat je net nieuwe kaartjes hebt gekocht *O*
marvinkok schreef:Altijd leuk was dat in de bus, kaartje van 1,50, met 50 betalen en gepikeerd zijn dat je ze 48,50 aan kleingeld teruggeeft omdat je net nieuwe kaartjes hebt gekocht *O*
“Van 50 euro heb ik niet terug”
“Ja jammer, ik heb niet kleiner”
“Jammer voor u. Van 50 euro heb ik niet terug”
“Ja maar het is een wettig betaalmiddel”
“Ik zeg ook niet dat ik het niet accepteer. Ik heb er niet van terug. Ik kan tot 20 teruggeven. Dat maar doen?”
“Ja hnng zucht pruttel”
En dan kwam er ineens muntgeld tevoorschijn! Magisch.
Tegenwoordig heb je dan weer andere fenomenen, zoals reizigers die op een busstation lopen te bedelen of je een kaartje voor ze wilt pinnen omdat ze alleen contant geld bij hebben. Of die de hele bus op stelten zetten omdat de kaartjesprinter het niet doet en de betreffende chauffeur nou net niet z'n stapeltje stempelkaarten voor dat soort gevallen bij heeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Wubbo schreef:Hoe werkt dit eigenlijk formeel? Ik heb altijd geleerd dat grote biljetten wel aangenomen moeten worden, maar dat winkels etc niet verplicht zijn om voldoende wisselgeld te hebben zodat jij je rolletje drop met een biljet van €500 kan betalen (en dan ook nog €499 terug kan krijgen). Is dat nog steeds de formele lijn of is dat nu anders geregeld? Het is alweer een hele tijd geleden dat ik met geld heb gewerkt.
Geld is geld zou je op het eerste gezicht denken.
Echter mag je een maximaal biljet hanteren maar dan moet je het wel van te voren aangeven. Bij Lidl mocht ik de 200 en 500 niet accepteren. 200 deed ik meestal wel, 500 afhankelijk van bedrag en of ik het wisselgeld wel had.
Maar aan de andere kant zit er wel een maximum aan muntjes die je als winkel hoeft te accepteren namelijk 25. Dus kaartpotjes, bekers, zakjes etc hoef je als winkel niet te accepteren en de winkel staat in zijn recht om deze te weigeren. Nu kan ik me voorstellen dat je als zelfstandige winkelier deze wel graag accepteert. Wanneer klanten met weet ik hoeveel kilo aan stuivers kwam adviseerde ik ze om dan een contante storting te doen in de geldautomaat. Dat advies accepteerde de klant vrijwel altijd.
Daniel schreef:Tegenwoordig heb je dan weer andere fenomenen, zoals reizigers die op een busstation lopen te bedelen of je een kaartje voor ze wilt pinnen omdat ze alleen contant geld bij hebben. Of die de hele bus op stelten zetten omdat de kaartjesprinter het niet doet en de betreffende chauffeur nou net niet z'n stapeltje stempelkaarten voor dat soort gevallen bij heeft.
In Tilburg worden ze daar vrij resoluut naar de ArrivaStore verwezen, maar heel vaak heb ik het niet meegemaakt. Ik kan me voorstellen dat op plekken met waar veel Duitsers in een bus willen, problematisch wordt.
De Oost-Europese arbeiders die vanuit Tilburg naar het industrieterrein moeten, kunnen altijd gewoon netjes en zonder problemen pinnen. Toeristen trekt mijn verder prachtige woonplaats niet echt, die nemen meestal een andere lijn van perron C.
ZO6176 schreef:Maar aan de andere kant zit er wel een maximum aan muntjes die je als winkel hoeft te accepteren namelijk 25.
Heb je daar toevallig een bron bij? Want daar heb ik oprecht nog nooit van gehoord. (dat specifieke aantal, wel dat je als winkelier je eigen betaalvoorwaarden mag stellen mits inderdaad duidelijk vooraf aangegeven)
Ik heb net gegoogeld. Daar staat 50 munten in maximaal per keer. Misschien dat Lidl ooit 25 heeft gezegd.
Volgens de wiki councel of European
Councel regulation (EC) no 974/98 van 3 mei 1998 bij de introductie van de euro.
Daniel schreef:... Of die de hele bus op stelten zetten omdat de kaartjesprinter het niet doet en de betreffende chauffeur nou net niet z'n stapeltje stempelkaarten voor dat soort gevallen bij heeft.
Dat is dan toch niet het probleem van de reiziger.
In die situaties mag ik steeds gewoon mee zonder betalen.
En dat is niet pas van deze tijd. In verleden bijv. ook bij Arriva als de Wayfarer het niet deed.
Het probleem was in dat geval ook niet dat de reiziger niet mee mocht, maar dat die reiziger de boel op stelten zette omdat ze een kaartje moest hebben want ze moest nog overstappen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
In zo'n geval mag van mij de chauffeur van de bus met kapotte printer en geen stempelkaartjes dat zelf oplossen, had ie zijn stempelkaartjes maar mee moeten nemen. Ik zou ook aardig gefrustreerd zijn in zo'n situatie, met een beetje pech mag je weer betalen in de volgende bus.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Daniel schreef:Het probleem was in dat geval ook niet dat de reiziger niet mee mocht, maar dat die reiziger de boel op stelten zette omdat ze een kaartje moest hebben want ze moest nog overstappen.
Lijkt mij een terechte klacht van de reiziger.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.