Maar de enige momenten waarop ik ervaar dat het afwachten van de tijd niet gebeurt is als de bewuste rit al bij vertrek uit Amersfoort vertraagd is (wat met enige regelmaat gebeurd). Daar lijkt extra rijtijd me immers niet de meest voor de hand liggende oplossing, maar zou eerder de keertijd voorafgaand aan de betreffende rit wat ruimer moeten zijn.
Overigens is het tijd afwachten ook vooral nutteloos omdat de tijd juist later op de rit hard nodig is: tussen Amersfoort en Woudenberg zit die lijn nu in de spits best ruim in z'n jasje, maar vervolgens wordt het vanaf Scherpenzeel echt druk en dan zit er juist amper nog buffertijd in. Zeker bij slecht weer en de bijbehorende drukte wil de vertraging dan nogal eens oplopen.
Daarom vindt ik het ook zo'n rare actie om de aansluiting op De Klomp te verruimen door nog eerder uit Amersfoort te vertrekken met dezelfde rijtijdverdeling, terwijl je hetzelfde zou bereiken als je de huidige buffertijd over de hele rit tot je beschikking hebt. Immers is het op de X80 vooral kritisch dat je op tijd op De Klomp bent, of je op het eerdere traject een kleine vertraging oploopt maakt niet zoveel uit als je aan het eind wat ruimte hebt om in te lopen. Dat was dus precies wat ik vanmorgen zag gebeuren: bij drie haltes tijd afwachten en vervolgens nog vertraagd op De Klomp aankomen.
Ze zijn niet leeg, maar echt overdreven vol ook niet. Een van de ritten die ik 's ochtends richting Amersfoort zie rijden zit bijvoorbeeld slechts voor een kwart vol aan het eind van Scherpenzeel, dat past aannemelijk ook nog wel in de omliggende ritten. En opvallend genoeg zit die rit volgend jaar nog gewoon in de dienstregeling.Milco schreef:Zijn deze ritten dan in beide richtingen leeg? Ik kan me voorstellen dat er in de middag weinig "extra" mensen van Scherpenzeel naar Amersfoort reizen, maar dat er andersom, vanuit de grote stad waar veel mensen werken, veelal naar de nabijgelegen kernen wordt gereisd. En ook al rijdt een bus in een richting vol, hij moet toch weer terug en dan kan dat leeg of met een dienstrit.
De situatie op de Kersenbaan/Arnhemseweg is sterk verbeterd sinds de kruising bij de Hertekop gereconstrueerd is. Sindsdien is er meer opstelruimte doordat er voorsorteerstroken bij gekomen zijn, waardoor je makkelijker halte Schutterhoeflaan af komt (voorheen kwam het zelfs voor dat daar op de rijbaan gehalteerd werd zodat de bus niet met moeite hoefde in te voegen). En ook het verkeerslicht lijkt daar nu vaker prioriteit aan de bus te geven.SuperGhost schreef:En vergis je ook niet hoe druk de Kersenbaan-Utrechtseweg/Arnhemseweg kunnen zijn, aangezien dat de invalsweg naar het centrum van Amersfoort is vanuit niet alleen Woudenberg, maar ook vanaf de A28 uit zuidelijke richting.
Alleen de Utrechtseweg kan nog flink druk zijn inderdaad, maar op zich stroomt het wel redelijk door zie ik als aanwonende van de busroute Wel zou halte Zonnehof-Oost idealiter een paar meter eerder moeten liggen, want daar halteren nu bussen die linksaf moeten op de rechtsafstrook met de bijbehorende moeite om weer weg te komen. Weliswaar blokkeren ze het verkeer met eerder stoppen, maar toch denk ik dat dat beter voor de doorstroming is dan al dat oversteken naar de linksafstrook.