Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
MarkHul schreef:https://youtu.be/pCjRZTypawE
Rond 11 minuten is er een elektrische Citea SLFA te zien voor GD op Busworld. Beelden met interieur.
Positief is dat er meer plaats is voor kinderwagens (ook achterin), maar ik vind de rolstoelplaats en kinderwagenplaatsen voorin een beetje vreemd gepositioneerd. Weet niet of ik dit nou een hele handige indeling vind...
Ook positief is dat er in het midden van de bus heel veel beenruimte is, al hoop ik niet dat ze teveel zitplaatsen hebben ingeleverd. Voor in de bus is ook (bijna) geen zitplek.
Alle nieuwe bussen krijgen inderdaad die openingsknopjes die de Capacity's ook hebben, met de chipkaartlezers met QR-scanner is in- en uitstappen waar je wilt niet vreemd.
Ik zie dat ze bij Heuliez uiteindelijk inderdaad zijn gegaan voor die oerlelijke en goedkope plastic harmonica. Ik mag hopen dat het comfortniveau tijdens het rijden wel wat hoger ligt dan van dat exemplaar wat toen in Assen stond bij de presentatie in april, anders gaan de Q-links er toch echt wel een flink beetje op achteruit. (A)
Zag gisteren een Q-Link Paars Citaro rijden die al is omgebouwd voor GD2020, viel mij op dat bij deur 3 er ook een LED-strip aanwezig is net zoals bij de huidige Citea's op lijn 1 en 2 voor het aangeven van de deurstatus.
RTV Drenthe is op bezoek geweest bij VDL in Roeselare waar op dit moment de nieuwe stadsbussen gebouwd worden. Er wordt gezegd dat er de komende weken elke dag twee bussen de fabriek uit rollen. Reportage inclusief beelden uit de fabriek: https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/153725 ... the-rijden
Han kan wel mooi l*llen, 'de nieuwe bussen hebben geen uitstoot', maar ondertussen stookt de bus nog steeds een klein beetje diesel hoor. En dat gaat gewoon naar buiten door een klein uitlaatje, die zit er ook nog steeds onder. De VDL's hebben namelijk een standkachel op diesel, waar de SLFA-E van lijn 1 en 2 dat elektrisch doet.
'We vervangen zeer vervuilende bussen voor de schoonste bussen die er op dit moment zijn'.
Hij bedoelt zeker de Euro 5 Citaro's? Echt zeer vervuilend ja. Vandaar ook de mooie sticker op de paarse EEV Qlink 'Euro 6. Schoon.'
Ben benieuwd of iemand even een berekening voor Han wil maken om te kijken hoeveel schone kilometers deze allerallerallerschoonste bussen ter wereld moeten maken, om de uitstoot van de productie weer weg te rijden. Ik gok zomaar dat de Euro 5 bussen dan nog wel 10 jaar hadden kunnen blijven.
Ik gok dat hij de bussen in bijv. Oost-europa bedoelt welke vervangen worden door de aankoop van de oude GD bussen.het zal vast niet 1 op 1 zijn maar je zou kunnen stellen dat je de bussen die daar dan uit dienst gaan in effect vervangt met deze elektrische bakken.
Mdk schreef:Ik gok dat hij de bussen in bijv. Oost-europa bedoelt welke vervangen worden door de aankoop van de oude GD bussen.het zal vast niet 1 op 1 zijn maar je zou kunnen stellen dat je de bussen die daar dan uit dienst gaan in effect vervangt met deze elektrische bakken.
Zo Oost Europa is dat niet hoor. Hier bij Fischer is net de eerste citaro 2 die rond Leer rondrijdt en ondertussen rijdt het hier vol met de eerste Integro's (type waarmee Arriva ooit de IQliner in Groningen startte)
Zojuist een CITARO C2G gespot! Het is een nieuwere versie dan die qlink heeft, en nu hij is in de STREEK variant. Dus de STREEK en STAD reeks is nu af, nu nog de Heuliez voor qlink.
Lijn 45 schreef:De nieuwe Citaro LE's en Astromega's zijn ook nog niet in dienst.
In het plan staat niet dat er Extra vanhool dubbeldekkers komen en ook niet dat er extra Citaro C2 LE komen. Aangezien zij naar 0 emmisie willen zullen ze dus niet meer diesel/HOV bussen kopen. Behalve dan de SETRA
312 wordt vanaf 15 december ook gedeeltelijk dubbeldeks gereden en daarvoor komen 4 extra Astromega's. Zie ook de dienstregeling 2020 zoals op de website van OV-Bureau: https://www.ovbureau.nl/actueel/2019/definitieve/
Kevster schreef:Er komt ook nog een serie Citaro's, zowel 12 als 18 meter op diesel/HVO.
Waar haal je dat vandaan? Aangezien dit niet word gezegd door Qbuzz zelf? En 18M ja klopt dat is een Citaro C2G die is vandaag voor het eerst in dienst
Als ik Wikipedia moet geloven zijn er zo’n 180 tot 190 LE’s uit 2009 op de weg. Qbuzz heeft 60 Ebusco’s besteld en heeft nog ongeveer 40 nieuwere LE’s. Dan blijft er nog een behoorlijk gat over wat opgevuld moet worden. Ik vind het niet heel raar dat er dus nog nieuwe Citaro’s komen op HVO, en laten we niet vergeten dat de Well-to-Wheel uitstoot van die bussen fors lager zal liggen.
Qbuzz communiceert volgens mij zelf vooral met de nieuwe ZE-bussen. Over de nieuwe 8-persoons bussen is bijvoorbeeld nauwelijks wat bekend.
Er wordt inderdaad geen grote marketing mee bedreven, maar er is altijd aangegeven dat er wordt opgevuld met oudere en nieuwe bussen op HVO. Qbuzz heeft hier opnieuw voor Citaro's gekozen.
De oudste LE's van 2009 en 2010 mogen straks conform concessieeisen niet op alle ritten worden ingezet, dus ze zijn ook hard nodig.
De 8-persoonsbusjes worden naar ik begreep omgebouwde VW Crafters.
Ik moet zeggen, het is een mooi gezicht al die nieuwe Setra's zag net op het station intotaal 6 En 1 citaro C2G
Jammer genoeg staan de meeste VDL citea's nog op Peizerweg vooral de 12M de 18M rijd nu met 2 of 4 zover ik gehoord en gezien heb