Concessie Waterbus
-
- Berichten: 1038
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Concessie Waterbus
Ik dacht maar een nieuw draadje te maken om de nieuwe concessie vanaf 2022 te bespreken aangezien ik geen ander draadje kon vinden.
-------
Provincie Zuid-Holland heeft vandaag bekend gemaakt dat de deadline voor inschrijvingen afgelopen maandag was. Echter zijn er geen inschrijvingen binnengekomen.
Bron: https://www.zuid-holland.nl/actueel/nie ... /waterbus/
-------
Provincie Zuid-Holland heeft vandaag bekend gemaakt dat de deadline voor inschrijvingen afgelopen maandag was. Echter zijn er geen inschrijvingen binnengekomen.
Bron: https://www.zuid-holland.nl/actueel/nie ... /waterbus/
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Waterbus
Aanbesteding waterbus moet overnieuw
De provincie Zuid-Holland doet de aanbesteding voor de exploitatie van de waterbus na 2022 opnieuw. Bij de eerste aanbesteding was niemand geïnteresseerd. Dat kwam vooral omdat het budget gelijk bleef, maar er wel verschillende aanvullende eisen werden gesteld door de provincie.
In de eerste plaats heeft de provincie nu het budget verhoogd van 5,25 naar bijna 6 miljoen. Ook zijn diverse eisen bijgesteld, zoals bijvoorbeeld het varen met emissievrije boten in de laatste twee jaren van de concessie. Dat zou de kosten sterk verhogen.
Lees verder
De provincie Zuid-Holland doet de aanbesteding voor de exploitatie van de waterbus na 2022 opnieuw. Bij de eerste aanbesteding was niemand geïnteresseerd. Dat kwam vooral omdat het budget gelijk bleef, maar er wel verschillende aanvullende eisen werden gesteld door de provincie.
In de eerste plaats heeft de provincie nu het budget verhoogd van 5,25 naar bijna 6 miljoen. Ook zijn diverse eisen bijgesteld, zoals bijvoorbeeld het varen met emissievrije boten in de laatste twee jaren van de concessie. Dat zou de kosten sterk verhogen.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Waterbus
Lijkt me ook een financieel riskante vorm van openbaar vervoer. Waar kan je zo snel de boten weer kwijt nadat de concessie is afgelopen?
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie Waterbus
Is er al wat bekend over wie het over gaat nemen?
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Concessie Waterbus
Nee, dat gaat nog even duren
Bron: https://www.zuid-holland.nl/actueel/nie ... besteding/Provincie Zuid-Holland schreef:De nieuwe sluitingsdatum voor het indienen van inschrijvingen wordt gesteld op maandag 27 januari 2020.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Waterbus
Op het aangepaste PvE zijn wel reacties gekomen: Aquabus (de huidige vervoerder) en de combi Aqualiner/Swets hebben een bod ingediend.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Waterbus
Als ik het goed begrijp zijn dit de mensen van de Antwerpse tegenhanger van de waterbus?
Re: Concessie Waterbus
Die komen dus gewoon uit Nederland. :Y Zwijndrecht om precies te zijn. Aqua liner is volgens mij een oude merknaam van aquabus voor de veerdiensten in de Rotterdamse haven.
Re: Concessie Waterbus
De nieuwe concessiehouder van de waterbus is bekend.
Het wordt de combinatie Aqualiner en Swets.
Interessante punten uit het artikel zijn:
Het wordt de combinatie Aqualiner en Swets.
Interessante punten uit het artikel zijn:
- Een rechtstreekse waterbus tussen Zwijndrecht en Papendrecht
- De waterbus tussen Dordrecht en Rotterdam gaat stoppen bij het Rivium
- De lijn tussen Dordrecht en Sliedrecht blijft het hele jaar door bestaan
- Er komt een grotendeels gloednieuwe vloot boten
Laatst gewijzigd door Wannes op wo 08 apr 2020, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Waterbus
Die is er al ;) Je bedoeld tussen Zwijndrecht en Papendrecht.traibergen schreef:
- Een rechtstreekse waterbus tussen Dordrecht en Papendrecht
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Waterbus
Maken de lijnen 18 en 19 eigenlijk ook deel uit van deze concessie?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Waterbus
Zoals ik heb begrepen niet, onderaan het artikel staat:Meltrain schreef:Maken de lijnen 18 en 19 eigenlijk ook deel uit van deze concessie?
. Ik ga er vanuit dat hiermee de lijnen 18 en 19 worden bedoelt.(Ter zijde: De aanbesteding van het Personenvervoer over Water in regio Rotterdam en op de Maasvlakte loopt momenteel nog; deze wordt uitgevoerd door de gemeente Rotterdam tezamen met het Havenbedrijf en de Metropoolregio Rotterdam – Den Haag.)
Re: Concessie Waterbus
Goed nieuws dit. Misschien komt er nu een beetje frisse wind door de waterbus. Goed dat ze ook minder gaan bezuinigen en een groter aanbod gaan doen wat betreft lijnen, zoals die rechtstreekse lijn Zwijndrecht-Papendrecht. Ik ben echt heel benieuwd. *O*traibergen schreef:De nieuwe concessiehouder van de waterbus is bekend.
Het wordt de combinatie Aqualiner en Swets.
Interessante punten uit het artikel zijn:
- Een rechtstreekse waterbus tussen Zwijndrecht en Papendrecht
- De waterbus tussen Dordrecht en Rotterdam gaat stoppen bij het Rivium
- De lijn tussen Dordrecht en Sliedrecht blijft het hele jaar door bestaan
- Er komt een grotendeels gloednieuwe vloot boten
Re: Concessie Waterbus
Hierbij bevestigd dat deze inderdaad verdwijnen uit deze concessie, de lijnen 18 en 19 gaan naar de Watertaxi: https://www.rijnmond.nl/nieuws/195501/P ... -WatertaxiMeltrain schreef:Maken de lijnen 18 en 19 eigenlijk ook deel uit van deze concessie?
Re: Concessie Waterbus
De fast ferry, hvh maasvlakte, blijft dan weer wel bij de RET?
Het vervoer over water wordt zo wel erg diffuus, met veel verschillende aanbieders in de regio. Jammer dat er geen echt masterplan ligt met een visie een grote concessie, die blijft prutswerk
Het vervoer over water wordt zo wel erg diffuus, met veel verschillende aanbieders in de regio. Jammer dat er geen echt masterplan ligt met een visie een grote concessie, die blijft prutswerk
Re: Concessie Waterbus
Dat ben ik niet met je eens: juist die kleine concessies zorgen voor meer maatwerk. De Watertaxi komt nu ook niet westelijker dan Vijfsluizen, dus het toevoegen van de RET Fast Ferry aan deze concesie biedt mijns inziens geen toegevoegde waarde.
Ik vind het wel raar dat lijn 18 fors wordt ingekort: vanuit het centrum van Rotterdam heb je straks een behoorlijk voortransport.
Ook is het bijzonder dat je straks buiten de spitsuren moet reserveren voor lijn 18 en 19.
Ik vind het wel raar dat lijn 18 fors wordt ingekort: vanuit het centrum van Rotterdam heb je straks een behoorlijk voortransport.
Ook is het bijzonder dat je straks buiten de spitsuren moet reserveren voor lijn 18 en 19.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Waterbus
Kleine concessies zorgen in de praktijk vooral voor te weinig reserve. De fast ferry van de RET valt bij een defect schip direct uit, en bij grote drukte in de zomer kan men geen extra capaciteit inzetten.
Dat lijn 18 ingekort wordt verbaasd me overigens niet, mede dankzij de twee tussenstops ben je vrij lang onderweg tussen Erasmusbrug en RDM. Zelf pakte ik dan ook altijd de boot vanaf St. Jobshaven als ik naar de RDM moest, wat een paar minuten lopen vanaf metrostation Coolhaven is. Dan is het verschil met Marconiplein te verwaarlozen, mogelijk is het zelfs sneller. En als de boot hierdoor frequenter zou kunnen varen in de spits is het zeker een verbetering, de halfuurdienst was niet echt prettig.
Dat lijn 18 ingekort wordt verbaasd me overigens niet, mede dankzij de twee tussenstops ben je vrij lang onderweg tussen Erasmusbrug en RDM. Zelf pakte ik dan ook altijd de boot vanaf St. Jobshaven als ik naar de RDM moest, wat een paar minuten lopen vanaf metrostation Coolhaven is. Dan is het verschil met Marconiplein te verwaarlozen, mogelijk is het zelfs sneller. En als de boot hierdoor frequenter zou kunnen varen in de spits is het zeker een verbetering, de halfuurdienst was niet echt prettig.
Re: Concessie Waterbus
Is er eigenlijk al meer bekend over het bezwaar dat is aangetekend door Aquabus?
https://www.bndestem.nl/privacy-gate/ac ... gle.com%2F
https://www.bndestem.nl/privacy-gate/ac ... gle.com%2F
Re: Concessie Waterbus
Ik denk dat die kleine consessies ook zorgen voor onnodige overhead. Er zal binnen de RET toch wel weer een chef bootjes zijn, met een afdeling en randzaken, ondanks dat ze maar 1 lijn onderhouden. Dus schaalgrote heeft zeker voordelen (naast een aantal nadelen). Maatwerk kan natuurlijk gevraagd worden door de concessie verlener.
Ben erg benieuwd hoe de watertaxi omgaat met het reguliere OV verkeer. Het zou tot leuke resultaten kunnen leiden.
Ben erg benieuwd hoe de watertaxi omgaat met het reguliere OV verkeer. Het zou tot leuke resultaten kunnen leiden.
Re: Concessie Waterbus
Ik weet niet precies hoe het nu is bij de RET, maar vorig jaar had de RET één kantoormedewerker voor de Fast Ferry en was de afdelingshoofd voor de boten ook het hoofd van een andere afdeling. Veel efficiënter kan niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie Waterbus
De nieuwe concessiehouder (vanaf 1 januari) is Blue Amigo. Het wordt nergens expliciet vermeld, maar ik vermoed dat Blue Amigo een dochterbedrijf van Swets is. Het logo van beide bedrijven is namelijk op de kleur na gelijk.
Volgens mij blijft de naam Waterbus ook bestaan.
Daarnaast zijn er nieuwe en gewijzigde routes: https://www.waterbus.nl/blueamigo
Volgens mij blijft de naam Waterbus ook bestaan.
Daarnaast zijn er nieuwe en gewijzigde routes: https://www.waterbus.nl/blueamigo
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Waterbus
Weet iemand hoe deze concessie officieel heet (en wanneer deze afloopt)?
Dit in verband met het bijwerken van de Wiki.
Misschien weten jullie iets?
Dit in verband met het bijwerken van de Wiki.
Misschien weten jullie iets?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Waterbus
De officiële naam is 'Personenvervoer over Water Rotterdam - Drechtsteden'. Het is trouwens een contract en geen concessie (vervoer over water valt niet onder de Wp2000). Als het goed is heeft de concessie een looptijd van 8+7 (optioneel) jaar.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Waterbus
Zitten inderdaad op hetzelfde adres en Swets ODV was degene die de concessie won. Voluit is het trouwens "Blue Amigo Waterborne Public Transport Netherlands B.V."
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten