Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Is er al wat meer bekend over de uitkomst van de pilot Herkenningzuil ?
Prorail Jaarverslag 2017 (6 april 2018) Onze presentatie van het informatiepunt is op het congres over de Vechtdallijnen goed ontvangen bij medewerkers van vervoerders, provincie en gemeente. Voor reizigers wordt de entree van kleinere stations daarmee goed herkenbaar en
voor vervoerders en decentrale overheden biedt het Landmark ruimte voor het verstrekken van
informatie en profilering. De eerste proeven vinden in 2018 op twee stations plaats.
Buitenpost probeert nieuw informatiepunt uit (14 november 2018) Op_station Buitenpost staat sinds vorige week een geheel nieuw informatiepunt. Het moet de herkenbaarheid van het station en de vindbaarheid van vertrek- en aankomstinformatie op het station vergroten, want door het informatiepunt is nu alles op een plek terug te vinden. Het gaat om een pilot en door middel van reizigersonderzoek meten we of het informatiepunt daadwerkelijk aan de verwachtingen voldoet.
Het informatiepunt is de plek waar reizigers informatie kunnen vinden over de stationsvoorzieningen en over het vervolg van de reis, of dit nu per trein, bus of lopend is. Daarnaast kan er op het informatiepunt stadsinformatie worden opgenomen (bijvoorbeeld een stadsplattegrond) of toeristische informatie worden getoond.
Uit analyse is gebleken dat er 168 stationslocaties in aanmerking zouden komen voor zo’n informatiepunt. Dat zijn stations waar de herkenbaarheid van het station of de entree voor verbetering vatbaar is. Als de pilot slaagt zal het informatiepunt op meer stations verschijnen.
Het informatiepunt is ontwikkeld in nauwe samenwerking tussen ProRail, NS Stations, concessieverleners en reizigersvervoerders.
Pilot Informatiepunt Stations (20 december 2018) Op_de treinstations Buitenpost en Tiel staan sinds kort nieuwe informatiepunten. Het gaat om een prototype, dat we ontwikkelden in opdracht van ProRail. De zuilen vergroten de herkenbaarheid van de stations en bieden reizigers informatie over het station en de directe omgeving en de beschikbare vervoerstypes en vervoerders. De stationsklok in combinatie met het blauwe vlak maakt het informatiepunt van grote afstand herkenbaar. Door middel van reizigersonderzoek wordt de komende tijd onderzocht of het prototype aan de verwachtingen voldoet. Als de pilot slaagt zal het informatiepunt ook op ruim 160 andere stations verschijnen.
A4 - Programma Beter en Meer: Verbeteraanpak Stations - Prorail Rapportage 2018 (21 februari 2019) Voortgang programma: Iets achter op de planning.
Mijlpalen/Activiteiten 2018
In 2018 en 2019 lopen de volgende projecten nog door: [...]
- Uitrol informatiepunt. In 2017 realisatie nader te bepalen (welke stations en met
welke stakeholders). Uitrol informatiepunt vindt alleen plaats bij voldoende cofinanciering. [...] Voortgang/Resultaat: [...]
-De pilots voor het informatiepunt in Tiel en Buitenpost zijn opgeleverd. In december heeft de
reizigersevaluatie plaatsgevonden. Deze wordt begin 2019 met de stakeholders besproken. Dit
is voor de medefinanciering door NS Reizigers en provincie van belang.
ProRail Jaarverslag 2018 (12 april 2019) Als proef hebben we op de stations Tiel en Buitenpost een herkenningszuil met klok en reisinformatie geplaatst, omdat de ingang van kleinere stations, met name waar het stationsgebouw een andere bestemming krijgt, niet altijd gemakkelijk vindbaar is.
HUB Groningen Drenthe - Handboek voor wegbeheerders (23 september 2019) De Visie op Informatie van NS en ProRail gaat
uit van een landmark op het voorplein van het
station. Dit landmark geeft de eerste basisinformatie aan reizigers die het station betreden.
Anderzijds geeft het landmark informatie over
de omgeving aan reizigers die het station
verlaten. Hierbij hoort ook informatie over
ketenvoorzieningen, zoals de bus, de taxi en
de fiets. Hierin zal ook het publiek vervoer een
plaats krijgen, wat een verantwoordelijkheid
van de provincies is. In Buitenpost heeft ProRail
als pilot een landmark geplaatst.
Dus een soort bushaltepaal voor stations.
Of zo'n kleine digitale plattegrond nou echt handig is vraag ik me wel af. Een grote fysieke lijkt me goedkoper en overzichtelijker (vooral als er meerdere mensen tegelijk info nodig hebben).
Ook markeringen op de grond kijken me meer meerwaarde te brengen in de navigeerbaarheid van het station.
de plattegrond waar je naar kijkt is volgens mij een geprinte lijntekening
gelet op de aantallen in- en uitstappers in Tiel resp. Buitenpost: hoeveel mensen zouden zo'n plattegrond tegelijk willen raadplegen?
waar zou die navigeerbaarheid voor dienen? Het gaat bij deze stations niet echt over Den Haag Centraal, hoor
@TS: Dit soort experimenten slagen voorzover ik weet altijd bij NS en ProRail. Wat overigens niet altijd leidt tot het verder uitrollen van een project.
de plattegrond waar je naar kijkt is volgens mij een geprinte lijntekening
gelet op de aantallen in- en uitstappers in Tiel resp. Buitenpost: hoeveel mensen zouden zo'n plattegrond tegelijk willen raadplegen?
waar zou die navigeerbaarheid voor dienen? Het gaat bij deze stations niet echt over Den Haag Centraal, hoor
dan is het een hele slechte geprinte lijntekening. Een vierde is wit en er zit geen duidelijke legenda bij.
Waarschijnlijk meer dan de ene persoon die er net achter past. De oude gele stationsborden waren express groter dan een A4 (ja ook op Buitenpost en Tiel)
nou, zoals ze zelf al zeggen is er blijkbaar een probleem met de vindbaarheid. Juist op zo'n klein station lijkt het me efficiënt om een markering aan te brengen, omdat deze niet lang hoeft te zijn. Als ik overigens kijk naar de stations waar ik moest zoeken voor een route naar de juiste bus, waren dat niet grote stations als Amsterdam, Den Haag of Utrecht, maar kleine stationnetjes als Veenendaal-De Klomp, Woerden of Ede-Wageningen, die juist door hun kleine formaat onoverzichtelijk waren (en waar je vaak ook nog twee buszijdes hebt of had)
waldo79 schreef:Hmmm, als regelmatig gebruiker van station Tiel is me die zuil opgevallen (..)
En zo onopvallend is het station niet met een vrij markant gebouw :o
Het gaat om de markering van de ingang van het stationsgedeelte doordat het oorspronkelijke gebouw een andere functie heeft gekregen.