Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Ik vraag me dan trouwens af hoe wordt bepaald welke aankomende bus overgaat in welke vertrekkende bus?
Met een snelle blik op OVinfo zie ik niet echt vaste doorkoppelingen: bv. de ene vertrekkende 402 komt uit de 405, de volgende komt uit de 400, de volgende uit de 401 enz.
Maar FIFO lijkt het ook niet te zijn, want het is het afgelopen jaar bijna vaste prik geweest dat een vertrekkende 405 zowat tien minuten voor vertrek al klaarstond, terwijl de 406 (die een paar minuten vóór de 405 zou moeten vertrekken) pas aan kwam kakken toen de 405 al weg was.
Wat voor strategie zit er dan achter?
Dat is bepaald in de omloop van de bus. Aan de hand van de omloop kan de computer zien welke lijn gereden gaat worden en kan daarna het vertrekperron aanwijzen.
Suus schreef:Hoe dynamisch is het busstation van Eindhoven eigenlijk?
Mijn vermoeden is een combinatie van de laatste twee, omdat haltes heel laat gecommuniceerd worden bij het beeldscherm aan het begin van het busstation, maar grote groepen reizigers op specifieke plekken van het busstation staan te wachten (en dus al een vertrekhalte vermoeden).
In aanvulling op het antwoord van Tom024: in principe hebben alle lijnen vaste haltes, maar als die bezet zijn zoekt het systeem de dichtstbijzijnde halte op. Mocht de buschauffeur toch een andere halte pakken als dat het systeem heeft toegewezen, wordt dat wel gedetecteerd en wordt op de schermen boven de bus getoond naar welk perron de bus is uitgeweken.
Suus schreef:Zijn er ook plannen om het busstation in Eindhoven te renoveren?
Er zijn wel plannen met het busstation, maar die zijn nog niet heel erg ver uitgewerkt: er moet een geheel nieuw busstation gaan komen als onderdeel van de Internationale KnoopXL (dat is nog een werknaam). Maar het is een 20-jarenproject en het is mij onduidelijk op welke termijn het busstation daarin vervangen gaat worden. In een filmpje van een half jaar geleden is wel zichtbaar dat het een ondergronds busstation moet gaan worden op de huidige locatie. Ik denk dat het busstation dus nog wel een jaartje of 10 mee moet.
Ik heb niets meer toe te voegen aan alle antwoorden op Neckerspoel in Eindhoven
Het is inderdaad ook zo dat ik niet binnen nu en 5 jaar iets zie veranderen.
Er zijn al 10tallen scenarios bedacht maar er is nog niets definitief, ik voorzie echter wel een lichtpuntje nu Eindhoven ook echt de status gaat krijgen van Internationaal Knooppunt.
Het huidige Drissysteem stamt uit 1991. Eindhoven was de eerste busstation met DRIS en Dynamische perrontoewijzing.
De omloop van de bussen liggen vast net zoals de reguliere dienstregeling, dus meestal voor 1 jaar. Er zit dus zeker een vast patroon in (werkdagen hetzelfde). Maar het is niet zo dat lijn 2 altijd repeterend aan 4 en vervolgens 17 zitten.
Het is dus niet zo dat 5 minuten voor binnenkomst wordt bepaald wat de bus gaat worden. Bij verstoringen kan er wel ingegrepen worden maar dat is zeker niet gemakkelijk, wat je hebt ook nog de chauffeur die een omloop heeft die compleet afwijkt van de materieelomloop.
In de vakantieperiode kan de doorkoppeling dus ook compleet anders zijn.
Laatst gewijzigd door huibf op wo 18 dec 2019, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Kunnen de schermen niet op zijn minst vernieuwd worden zodat ze leesbaar zijn? Ik sta nu altijd (of ja, altijd, kom er niet zo vaak :) ) naar de bussen zelf te turen, omdat de displays daarop beter leesbaar zijn dan die schermen erboven.
Schermen zijn inderdaad verschrikkelijk. Maar zou men niet beter wachten totdat de dieselbussen zo goed als voltooid verleden tijd is. Het scheelt veel in de afzuiging van de dieseldamp als de gehele vloot emissieloos is.
JordiBrabant schreef:Vandaag worden in ieder geval de ochtendritten van lijn Lijn 631 Rijen Station - Dongen De Volckaert met een midibus, Iveco Indcar 355 als ik het goed heb, van Kupers gereden. Het comfort is tegenover de normale Citea zeker gestegen, maar aan chipkaartapparatuur doen we niet, er worden dus geen reizigers geregistreerd. Dat wordt nog wat als aan het einde van het jaar de pot voor deze lijn leeg is. Lijnfilms hebben we niet, zelfs geen door Arriva verstrekt A4tje, een zelf geknutseld briefje moet volstaan:
Vandaag heeft Kupers een Mercedes-Benz sprinter met 12 zitplaatsen ingezet. Nu is er wel chipkaartapparatuur, maar deze staat op 'BUITEN DIENST / Lijn 631 / Rit 1001 niet gevonden in EOD'. We hebben ook een Arriva ticketapparaat - hoe heet dat ding eigenlijk? - met pinapparaat. Ondertussen is er ook netjes een A4'tje afgedrukt met het lijnnummer erop.
Daarnaast namen we in Rijen ook nog in principe de verkeerde route: in plaats van netjes om Rijen, door het centrum over de hoofdstraat, maar er waren daar toch geen haltes.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
vandaag in Raamsdonksveer. zag ik een ouderwetse Qliner op 134. busnummer 7791.
Hey, van die serie hebben we vorig jaar 7787 ook al gekregen. is dit een blijvertje?
Dan moet hij natuurlijk wel mooi bestickerd worden. Lijkt me een bravo direct bus en niet voor 134.
De kerstvakantie is een rustige tijd om hem te bestickeren. lijkt me.
Arriva Citea 8913 is op een omloop met lijn 300 terecht gekomen. Staan er Volvo's defect in Waalwijk of is het toeval?
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Zag vanuit de [serie=Sprinter|2020|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] dat er drie BYD's bij Bluekens in Breda staan. Zijn er behalve Keolis nog meer van deze bussen besteld in de Benelux?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Zojuist wilde een chauffeur de busbaan tussen oude bosschebaan en Boschdijk opnieuw in gebruik nemen. De 3343 van lijn 9 richting best was de busbaan opgedraaid. De chauffeur kwam er bijtijds achter en ging toen weer achteruit richting oude bosschebaan om vervolgens weer de reguliere route weer te vervolgen.
Bij de Volvodealer in Breda staan 2 nieuwe elektrische Volvo's zoals Jasper gepost heeft, maar ook nog een stuk of 5 wit/blauwe onbestickerde BYDs. Iemand enig idee waar die voor zijn?
Dat zijn waarschijnlijk dezelfde als deze, alleen iets meer:
ArrivaBas schreef:Zag vanuit de [serie=Sprinter|2020|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] dat er drie BYD's bij Bluekens in Breda staan. Zijn er behalve Keolis nog meer van deze bussen besteld in de Benelux?
:Y
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022