Concessie Veluwe (Syntus)
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: wo 22 mei 2019, 13:05
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Een bericht wat onlangs in de krant is verschenen over de nieuwe bussen die zijn besteld.
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bd3d6dcc/
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bd3d6dcc/
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: wo 22 mei 2019, 13:05
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Syntus(Keolis) krijgt er op social media flink van langs las ik net vanwege die order die ze gedaan hebben voor die bussen uit China.
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
De pot verwijt de ketel? Want de meeste mensen halen weleens wat af bij de Chinees.
En kopen massaal allerlei producten die uit China komen, omdat ze zo lekker goedkoop zijn.
En kopen massaal allerlei producten die uit China komen, omdat ze zo lekker goedkoop zijn.
Laatst gewijzigd door Ardan op wo 18 dec 2019, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Is dit serieus? Sorry, maar die reactie slaat echt helemaal nergens op. Dat is appels met Ted* vergelijken.
*peren
*peren
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Wat is dan het grote verschil volgens jou? Bedrijven moeten wel denken aan de werkgelegenheid, maar de consument niet?
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Want chinees eten is slecht voor de werkgelegenheid hier?
En als iemand een product uit China koopt ondervindt hij zelf de gevolgen van de slechte kwaliteit daarvan. Als een busvervoerder driehonderd bussen uit China bestelt worden miljoenen reizigers de dupe van de beroerde kwaliteit, betrouwbaarheid en comfort.
En als iemand een product uit China koopt ondervindt hij zelf de gevolgen van de slechte kwaliteit daarvan. Als een busvervoerder driehonderd bussen uit China bestelt worden miljoenen reizigers de dupe van de beroerde kwaliteit, betrouwbaarheid en comfort.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Chinese spullen zijn volgens jou dus per definitie niet betrouwbaar?
-
- Berichten: 3664
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Juist de VDL bleken de kwalitatief slechte keuze: ze hadden te weinig range en konden niet op tijd leveren als we keolis moeten geloven.
Dan moeten ze zich nu niet gaan verschuilen achter "wij zijn Nederlands" (waarschijnlijk komt een groot deel van de onderdelen en electronica alsnog uit China, Europa kan ze echt niet goedkoop genoeg produceren)
Dan moeten ze zich nu niet gaan verschuilen achter "wij zijn Nederlands" (waarschijnlijk komt een groot deel van de onderdelen en electronica alsnog uit China, Europa kan ze echt niet goedkoop genoeg produceren)
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Moet jij eens kijken hoeveel Ebusco's er al zijn stilgevallen in Groningen...Post schreef:Chinese spullen zijn volgens jou dus per definitie niet betrouwbaar?
En het gaat ook om rijcomfort. Ik heb in BYD's gezeten op Schiermonnikoog en in de buurt van Alkmaar (totaal verschillende gebieden dus, en de bussen op Schier zijn dan ook anders) en ik vond ze allemaal ruk. Er zit totaal geen pit in en vooral bij hogere snelheden dan 30 km/h trekken ze voor geen meter, het maakt minstens zoveel lawaai als een euro 6 dieselbus, en ze rijden totaal niet lekker. Geef mij maar een mooie dieselbus, dan vind ik zelfs de Friese stofzuigercitea's of een Ambassador nog beter rijden.
Wat VDL betreft: de range is inderdaad best klein, maar qua comfort vallen de elektrische citea's me alles mee (en dat terwijl ik absoluut geen fan ben van VDL) en de betrouwbaarheid is prima volgens mij. In Leeuwarden rijden zeven elektrische Citea's rond en die hebben het afgelopen jaar nauwelijks problemen gehad voor zover ik weet. Hoe het op de wadden zit weet ik niet.
Nu hebben de Citea's in Groningen in het begin ook wel wat problemen gehad, maar ik denk dat dat ook te wijten is aan het feit dat ze direct op streeklijnen gingen rijden en Qbuzz toen nauwelijks ervaring had met elektrisch rijden. De problemen kwamen daar dan ook voornamelijk door problemen met de range, en dat was dan midden in de winter..
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Duidelijk, elektrische bussen hebben dus wat aanloop problemen. Wat ik mij wel afvraag is of je weet wat er mis is met de ebusco's? Want volgens mij zitten er veel Europese onderdelen en software in die juist voor de problemen zorgen. Zoals de achteras, de software van de kachels, de software die communiceert met de laadkast enzovoort. Daar kunnen de Chinezen weinig aan doen als ze dat in Deurne regelen.bys1 schreef:Moet jij eens kijken hoeveel Ebusco's er al zijn stilgevallen in Groningen...Post schreef:Chinese spullen zijn volgens jou dus per definitie niet betrouwbaar?
Nu hebben de Citea's in Groningen in het begin ook wel wat problemen gehad,
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Ik heb op Schiermonnikoog nog nooit een bus met pit gezien. Ben er wel een keer bijna van de weg gewaaid met een Amba. En het verschil hoor je wel degelijk, zowel in als buiten de bus. Dat ze lawaaiiger zijn dan een diesel is niet mijn ervaring, ik vind ze altijd stiller.bys1 schreef:Ik heb in BYD's gezeten op Schiermonnikoog en in de buurt van Alkmaar (totaal verschillende gebieden dus, en de bussen op Schier zijn dan ook anders) en ik vond ze allemaal ruk. Er zit totaal geen pit in en vooral bij hogere snelheden dan 30 km/h trekken ze voor geen meter, het maakt minstens zoveel lawaai als een euro 6 dieselbus, en ze rijden totaal niet lekker.
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Die amba's zijn ook veel te licht. Met die loodzware accupakketten kun je moeilijk van de weg waaien. In die domme bakken op Schier hebben ze dan ook nog de accu's midden in de bus gepropt, wat tien procent van de vervoercapaciteit opslokt.
Het verschil met een amba hoor je wel degelijk ja, maar amba's spannen natuurlijk ook wel de kroon als het om lawaai gaat. Maar als ik vergelijk met een nieuwere Euro 6 dieselbus maken die BYD's echt heel veel lawaai. En dat terwijl je de elektrische Citea's nauwelijks hoort.
Het verschil met een amba hoor je wel degelijk ja, maar amba's spannen natuurlijk ook wel de kroon als het om lawaai gaat. Maar als ik vergelijk met een nieuwere Euro 6 dieselbus maken die BYD's echt heel veel lawaai. En dat terwijl je de elektrische Citea's nauwelijks hoort.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: wo 22 mei 2019, 13:05
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Het geluid van een Amba kan best vet klinken, ik hou er wel van op wegen waar je wat harder kan rijden als de bus wat moet klimmen met de bus als je zo'n motor te keer hoort gaan(geeft je een soort van racegevoel met die hoge toeren) haha maar ik merk wel dat veel bussen tegenwoordig al vrij snel schakelen waardoor ze niet echt meer van die hoge toeren maken dus ik vermoed dat ze daar bij sommige bussen van de 50xx en 51xx iets aan gedaan hebben tenzij het aan de chauffeur zelf ligt hoe ver hij zijn pedaal intrapt.
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Moet jij eens met lijn 102 gaan... wat een ramp is dat.
Ik begrijp je punt enigszins, maar ik heb dat dan liever met een lekker zware Scania of Mercedes motor. Vind die Cummins motoren die in de amba's en citea's zitten echt een irritant kutgeluid hebben, dus dat ben ik na tien minuten wel zat.
Ik begrijp je punt enigszins, maar ik heb dat dan liever met een lekker zware Scania of Mercedes motor. Vind die Cummins motoren die in de amba's en citea's zitten echt een irritant kutgeluid hebben, dus dat ben ik na tien minuten wel zat.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: wo 22 mei 2019, 13:05
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Weet iemand toevallig wat de reden is dat lijn 105 doordeweeks overdag overgaat naar lijn 231 en v.v.?
Zelfs sinds de nieuwe dienstregeling gebeurd dit op zaterdag wat voorheen niet het geval was.
Zelfs sinds de nieuwe dienstregeling gebeurd dit op zaterdag wat voorheen niet het geval was.
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Ik weet niet hoe de normale situatie is, maar toevallig was ik er net. Het lijkt er op dat op het moment dat de 105 vertrekt, de 91 dat ook doet. De 91 vormt met de 231 een kwartiersdienst naar Apeldoorn. Omdat de 231 (volgensmij?) sneller is zal deze wel gelijk met de 91 op Busstation Arnhem aankomen, waardoor hij of lang kan bufferen, of door kan op de 105.
Of hier enige waarheid in zit weet ik niet, want ik ben de dienstregeling niet ingedoken, en syntus rijdt momenteel een vakantiedienstregeling. Dus als iemand hier meer over weet hoor ik het graag.
Of hier enige waarheid in zit weet ik niet, want ik ben de dienstregeling niet ingedoken, en syntus rijdt momenteel een vakantiedienstregeling. Dus als iemand hier meer over weet hoor ik het graag.
Bij twijfel altijd klagen
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9192
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Ongetwijfeld is het goedkoper om een bus na aankomst op een andere lijn door te laten rijden dan 'm een half uur ergens stil te zetten om als dezelfde lijn terug te gaan. Gebeurt overal, in elke concessie en bij elke vervoerder. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste updates:
29-08-2024 --> 63 nieuwe foto's
11-08-2024 --> 15 nieuwe foto's
31-07-2024 --> 69 nieuwe foto's
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste updates:
29-08-2024 --> 63 nieuwe foto's
11-08-2024 --> 15 nieuwe foto's
31-07-2024 --> 69 nieuwe foto's
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Doorkoppelingen in de lijnen is een mogelijkheid om wat rust en variatie in de diensten te brengen.
Met de nieuwe CAO afspraken over verlaging van de werkdruk zie je dat chauffeurs vaker de bus bij zich houden.
Zo hebben we in Twente lijn 83 in de stadsdienstomlopen opgenomen, hierdoor heb je iedere 2,5 uur 10 minuten rust en hoef je niet 3x achter elkaar op dezelfde lijn.
Op de Veluwe zie je wel vaker de koppeling 205-105-231-104.
Met de nieuwe CAO afspraken over verlaging van de werkdruk zie je dat chauffeurs vaker de bus bij zich houden.
Zo hebben we in Twente lijn 83 in de stadsdienstomlopen opgenomen, hierdoor heb je iedere 2,5 uur 10 minuten rust en hoef je niet 3x achter elkaar op dezelfde lijn.
Op de Veluwe zie je wel vaker de koppeling 205-105-231-104.
You only live once, but if you do it right, once is enough
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9281
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Klopt, de chauffeurs uit Harderwijk rijden ook op de 91/231 om zo meer variatie in het werk aan te brengen. Er geldt meestal de koppeling 91/231 - 105 - 205 - 104/111.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
De 105 en 205 zijn altijd al gekoppeld geweest (uitgezonderd een korte periode vanwege werkzaamheden aan de tunnel bij Barneveld-Harsselaar). Ik snap ook niet dat ze dat niet gewoon ook op papier één lijn maken, aangezien dat in praktijk dus al jaren het geval is. Zelfs de nummertjes refereren al dat de lijnen bij elkaar horen.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9281
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
In de nieuwe concessie gaat de 105 vallen onder Rijn-Waal en de 205 onder IJssel-Vecht.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: wo 22 mei 2019, 13:05
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Wat een gedoe telkens met die nieuwe concessies en aanbestedingen, als de kosten van OV daardoor nou ook eens omlaag zouden gaan maar dat is volgens mij wishfull thinking.
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Nee absoluut, concessies en aanbestedingen zijn het allerbeste, wat de consument kan overkomen.
De geleerden zeggen het, dus het is zo, en niet weer over janken. (A)
De geleerden zeggen het, dus het is zo, en niet weer over janken. (A)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: wo 22 mei 2019, 13:05
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
De geleerden? Zakkenvullers bedoel je zeker. :X (A)
Laatst gewijzigd door Ardan op ma 06 jan 2020, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39639
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
De eerste serie aanbestedingen heeft toch wel degelijk een aardige verbeterslag in het streekvervoer opgeleverd. Daarna zijn de verschillen kleiner geworden, maar het probleem zit 'm juist vooral in de gebieden rond de concessiegrenzen. Daar zou eens een beter beleid en samenwerking tussen vervoersautoriteiten moeten plaatsvinden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten