Z2N heeft een Blauwe Maandag [37]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Z2N heeft een Blauwe Maandag [37]

Bericht door Z2N »

Ken je die grap van dat je 's avonds in je private internet time zit, en dan een idee krijgt waar je 30 minuten lang voor doorklikt? En dan daarna zegt: 'dat zou leuk zijn, maar ik ga het natuurlijk niet écht doen'? Nou, de grap is dat ik het wel gedaan heb. Op het moment dat ik deze woorden schrijf kan ik nog 36 uur lopen, daarna gaan er herstelwerkzaamheden plaatsvinden aan mijn enkel waardoor ik voor langere tijd uit de running ben. Dat soort zaken vooruit kunnen plannen heeft grote voordelen: alles wat je nodig zou kunnen hebben is geregeld, en afspraken zijn ruim van tevoren verzet. En dus was de agenda voor vandaag, Blue Monday 20 januari, al praktisch vrij. Met alle middelen in bezit en geen enkele reden om niet te gaan boekte ik dan ook zaterdagavond laat een retourtje Brussel, naar de blauwste trein die je op deze Blauwe Maandag kon vinden. Oh, en de grenspassages zijn dan ook nog in de meest luxe vorm, want als je het dan doet, doe het dan ook goed. En zoveel duurder was het niet, we danken de algoritmes van NSI. *O*

We beginnen de dag dan ook vanmiddag, de agenda voor vandaag was niet helemaal vrij. Maar om 13:39 kan ik keurig volgens planning mee met Klaas de R-net Flirt naar Gouda.
Afbeelding

Via Gouda reis ik naar Rotterdam, de Thalys naar Marne la Vallée van 14:58 staat op mijn E-ticket aangegeven. In de tussentijd slurp ik onder het genot van seizoen twee van Sex Education twee koppen Cappuccino weg in de NSI-lounge. Het is prima vertoeven. :pos:
Afbeelding

Ietsjes later dan gepland rolt de Thalys Rotterdam binnen. Mijn geplande stoel is bezet door een man die diep slaapt, en dus wordt ik door de Prenium-steward naar een stoel naar keuze verwezen. Stoel 61 is vrij, het is niet druk vanmiddag.
Afbeelding

Om onduidelijke redenen verkocht NSI mij twee dagen van tevoren een enkeltje naar Brussel in Thalys Prenium voor 37 euro. Niet klagen maar kopen, en dus wordt nog voor Rotterdam Zuid mijn middagsnack geserveerd. Erg smakelijk! :D
Afbeelding

We rijden op tijd door Antwerpen...
Afbeelding

... en na wat bufferen door de Noord/Zuidverbinding bereiken we 1u10 na vertrek uit Rotterdam Brussel-Zuid. Hallo Belgjes! *O*
Afbeelding

Aan de overkant valt goed te zien hoe goed Brussel Zuid verbonden is: de TGV naar Montpellier en de ICE naar Frankfurt staan met de neuzen tegenover elkaar. :)
Afbeelding

Nou duurde het nog even voor de Blauwste trein aan zou komen, en dus trok ik naar het slapste excuus voor een centrumstation in Europa: Brussel Kapellekerk/Bruxelles Chapelle. Over de straat welteverstaan, met 1x per uur een trein was dat gewoonweg sneller. Brussel was gewoon Brussel, met taalstrijdidioterie, druk verkeer en belachelijk Comic Sans-gebruik. :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met gevaar voor eigen leven rond ik de reis af naar station Kapellekerk. Lime-scooters slaan nergens op, ik hoop dat ze nooit toegelaten worden in Nederland. Maar voor de kreupele tourist was het wel een once in a lifetime-ervaring. :X
Afbeelding

Station Kapellekerk. Voor de gewone sterverling op loopafstand van Brussel Zuid én Brussel Centraal, met 1x per uur een S-trein. De toegangscontrole gebeurt door de aanwezige stoners op de trap. :')
Afbeelding

Er rijden hier letterlijk elke 30 seconden treinen door het station, ook de Beneluxtrein komt hier langs.
Afbeelding

Maar wat hier nauwelijks tot niet zijn: reizigers. De trein van 16:53 telde 13 instappers en twee uitstappers. Het nut van het station ontging me al, maar na een bezoek in de spitsuren ontgaat het mij nog meer. :')
Afbeelding

De S1 is te laat, en brengt mij weer terug naar het Zuidstation. Het is even na vijven.
Afbeelding

Op spoor zes staan de TGV"s naar Rennes en Nantes, kapot te wezen. Uiteindelijk vertrekken de beide stellen pas na half zes, ik mompel maar iets over stakingen en SNCF-inaptitude... (A)
Afbeelding

Maar voor die tijd is de attractie van de dag er al: de Nightjet naar Wenen en Innsbruck. What a beaute! :D
Afbeelding

AfbeeldingNMBS 1833 + ÖBB Nightjet, Brussel Zuid by Z2N, on Flickr

Op het vertrekperron. De trein is speciaal voor vandaag extra bestickerd, om het groene imago van de nachttrein extra te onderstrepen.
Afbeelding

Afbeelding

Meneer Smith is op zoek naar stoel 61... :mrgreen:
Afbeelding

... en de NMBS geeft een interview aan de RTBF. :P
Afbeelding

Maar qua reizigers is het nog rustig tegen 17:35, al zal de informatie op de borden niet meehelpen. (A)
Afbeelding

Afbeelding

Ik vlieg echter snel naar het Noordstation, om de Nightjet daar te aanschouwen. Temidden van het spitsverkeer lukt dat ook nog. :o
Afbeelding

En op tijd rijdt de eerste commerciële Nightjet Brussel uit. Behouden vaart, blauwe vriend!
Afbeelding

En toen was het 18:25, de trein terug zou de Eurostar van 20:22 zijn: tijd om de stad in te duiken voor eten! Culinaire tip van Z2N: De beste burgertent van Brussel is Manhattn's, echt zaligheid! *O*
Afbeelding

Na het eten trek ik nog snel de stad in voor de "kijk in ben in Brussel geweest"-foto's... :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

... daarna ga ik nog naar Hallepoort voor de boodschappen bij de lokale Kruising-supermarkt... :P
Afbeelding

... en om 20:00 ben ik op tijd terug op het zuidstation, voor de Eurostar naar Nederland. Die blijkt even na het maken van deze foto vertraging opgelopen te hebben.
Afbeelding

Om 20:25 komt de trein binnen uit Londen.
Afbeelding

De verklaring voor de vertraging blijkt aan boord: de trein is stuk. Er is een reset nodig, vertrek uit Brussel is dan ook met +20. :roll:
Afbeelding

De catering in Leisure Premier is echter wel verbeterd sinds begin dit jaar, na Brussel krijgen reizigers richting Nederland nu een snackbox in plaats van alleen nootjes, en ook het bieraanbod is uitgebreid. De Lowlander is erg aan te bevelen! De vijf euro aan upgrade van Standard is het in ieder geval enorm waard. :wink:
Afbeelding

De rit naar Rotterdam verloopt redelijk, de vertraging wordt er niet uitgereden en om 21:55 komen we Rotterdam Centraal binnen, precies als de sprinter naar Gouda weg rijdt. Dan maar 30 minuten vertraging...
Afbeelding

Als ik deze woorden schrijf is het 22:36, en mijn blauwe maandag is bijna ten einde. In een halfuurtje ben ik terug in Alphen, daarna resteren alleen nog het kappersbezoek en de laatste maaltijd, voordat ik dinsdagavond nuchter moet worden voor mijn operatie. Het worden een paar doelloze maanden die gaan volgen, maar ik kan ten minste zeggen dat ik het meeste uit Blue Monday gehaald heb dit jaar. Ik hoop dat het een beetje redelijk verslag was, ik heb het geheel geschreven op de terugweg dus er kan her en der nog wel een foutje inzitten. Op- en aanmerkingen worden, zoals altijd, gewaardeerd!
Laatst gewijzigd door Z2N op ma 20 jan 2020, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Z2N heeft een Blauwe Maandag [37]

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :D
Die foto op de Grote Markt is werkelijk schitterend. :o :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Z2N heeft een Blauwe Maandag [37]

Bericht door umbusko »

Erg leuk! :D En alvast fingers crossed en een goed herstel toegewenst!
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Z2N heeft een Blauwe Maandag [37]

Bericht door Durashift »

Leuk verslag, het doel bleek de nightjet te zijn. :wink:

Sterkte gewenst bij het herstel na de operatie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Z2N heeft een Blauwe Maandag [37]

Bericht door Ardan »

Een groene blauwe trein, of een blauwe groene trein? Leuk zo'n spontaan half dagje weg *trein*
Ik zie zowaar allemaal nieuwe bordjes, zoals op Kapellekerk, die er desondanks toch alweer uitziet alsof het 50 jaar oud is.

Succes met de operatie en een goed herstel gewenst!
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Z2N heeft een Blauwe Maandag [37]

Bericht door isadora »

Origineel idee en mooi getuige te kunnen zijn van deze eerste trein op het nachtelijk traject van Brussel naar Wenen. :pos: :pos:

En natuurlijk heel veel sterkte de komende tijd.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Z2N heeft een Blauwe Maandag [37]

Bericht door Hendrik »

Leuk verslag! En sterkte met de operatie en de tijd daarna...
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Z2N heeft een Blauwe Maandag [37]

Bericht door Tom024 »

Als de agenda het had toegelaten was ik graag meegereisd met de eerste NJ vanuit Brussel. Leuk verslag, en uiteraard sterkte de komende tijd.
PHS

Re: Z2N heeft een Blauwe Maandag [37]

Bericht door PHS »

Leuk verslag, mooie foto's van de Nightjet en de Brusselse binnenstad :pos:

Wel dapper, die bezoeken aan de Brusselse achterbuurten. De Marollen, het Zuidstation en het Noordstation zijn overdag al niet zo prettig, maar dat je er 's avonds rondloopt is nogal gedurfd. De criminaliteit en drugsproblemen daar zijn ongekend, zeker vergeleken met het veilige Nederland.

En een goed herstel toegewenst! :pos:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Z2N heeft een Blauwe Maandag [37]

Bericht door Z2N »

Ik spreek Frans en komt uit de 77 (c'est la champions league). Ik red mij meestal wel, al is het wel verstandig om de grote camera niet te prominent mee te dragen. Maar daar hebben we rugzakken voor, die moest toch al mee voor de boodschappen. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Z2N heeft een Blauwe Maandag [37]

Bericht door ICE11 »

Z2N schreef:Maar qua reizigers is het nog rustig tegen 17:35, al zal de informatie op de borden niet meehelpen.
Waren er geen journalisten meer? Of is de ÖBB-chef niet meer mee terug gereden?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Z2N heeft een Blauwe Maandag [37]

Bericht door Z2N »

Nou ja, er waren meer journalisten, stationspersoneel en spoorbazen dan reizigers. Andreas Matthä was in geen velden of wegen te bekennen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Z2N heeft een Blauwe Maandag [37]

Bericht door Meltrain »

Z2N schreef:Ik spreek Frans
Maakt dat wat uit?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Z2N heeft een Blauwe Maandag [37]

Bericht door Z2N »

Het laat je de situatie heel wat beter anticiperen. Brussel is natuurlijk alleen volgens de wet Nederlandstalig, maar als je prima contact wil hebben met de locals helpt het wel als je in de lokale taal kan communiceren. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Z2N heeft een Blauwe Maandag [37]

Bericht door Meltrain »

Gelukkig spreekt men in Brussel zowel Frans als Nederlands.
Maar dan nog: loop je minder kans om beroofd te worden als je dezelfde taal als de inwoners spreekt?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Z2N heeft een Blauwe Maandag [37]

Bericht door Z2N »

Brussel Nederlandstalig? Laat me niet lachen, rond het Noordstation spreekt men toch echt meer Arabisch dan Nederlands. :')

En ja, ik geloof oprecht dat je minder last hebt van criminaliteit als je beter contact hebt met mensen waarvan je mogelijk slachtoffer kan worden. Daarin helpt een taalbarrière niet, maar die heb ik dus minder.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Z2N heeft een Blauwe Maandag [37]

Bericht door PHS »

Doordat je de taal spreekt, heb je natuurlijk beter door wat er om je heen gebeurt. In zoverre loop je wellicht minder kans om slachtoffer te worden. Meltrain heeft natuurlijk ook een punt, want als iemand kwade bedoelingen naar jou heeft, dan laat die zich er echt niet door afschrikken dat jij Frans kan. Veel Brusselaars - Nederlands- en Franstalig - worden ook 'gewoon' slachtoffer van criminaliteit.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Z2N heeft een Blauwe Maandag [37]

Bericht door Z2N »

Klopt. :)

Maar verder: bedankt voor de steunbetuigingen. Ik ben in 10 uur aan de beurt, de steun wordt gewaardeerd! :D
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Z2N heeft een Blauwe Maandag [37]

Bericht door trolly »

Z2N schreef:Brussel Nederlandstalig? Laat me niet lachen, rond het Noordstation spreekt men toch echt meer Arabisch dan Nederlands. :')

En ja, ik geloof oprecht dat je minder last hebt van criminaliteit als je beter contact hebt met mensen waarvan je mogelijk slachtoffer kan worden. Daarin helpt een taalbarrière niet, maar die heb ik dus minder.
Je kans slachtoffer te worden neemt behoorlijk af met een gezonde dosis zelfvertrouwen en een goede inschatting van de situatie. Kennis van de locale taal helpt daar natuurlijk ook best bij.

Oh, en succes morgen, en beterschap de komende weken — ook voor Apn-lif-002.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Z2N heeft een Blauwe Maandag [37]

Bericht door Milco »

Beetje laat, maar ik hoop ten eerste op een spoedig en een goede herstelperiode! :pos:

Verder: erg leuk verslag, zeker zo spontaan een dagje Brussel voor één trein. Altijd leuk! :D
En dat Brussel Nederlandstalig is, heb ik afgelopen oktober niets van gemerkt, er werd vooral Frans en soms een klein beetje Engels gesproken... Ik had beter verwacht in de hoofdstad van Europa...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Z2N heeft een Blauwe Maandag [37]

Bericht door waldo79 »

Veel succes de komende periode.

En wat betreft de talenkennis. In Nederland gaan we nogal ver in het bedienen van internationale gasten in met name Engels. Daar schakelen we soms te gauw over in een andere taal.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten