- Spoiler: show
Korte vragen
-
- Donateur
- Berichten: 1520
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Korte vragen
Met 1 zinnetje in het de nieuwe hoofdrailnetconcessie kan het opgelost zijn:
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Re: Korte vragen
Waarom duurt het nog een week voordat het spoor in de Willemsspoortunnel gerepareerd is?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Korte vragen
Men heeft besloten bielzen van een langzaam groeiende houtsoort toe te passen.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
- AppleMoose
- Berichten: 6061
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Korte vragen
Meltrain schreef:Waarom duurt het nog een week voordat het spoor in de Willemsspoortunnel gerepareerd is?
Prorail geeft wat meer informatie. Blijkbaar duurt het vooral lang omdat de juiste mensen en het werkmaterieel nog niet beschikbaar zijn.
Goh.
Re: Korte vragen
Was er niet ook iets met de privacywetgeving? Ik meen dat daar het probleem zat bij de proef die gehouden zou worden met niet in- en uitchecken op de Valleilijn.
Re: Korte vragen
Het probleem met in- en uitchecken bij verschillende vervoerders is dat de ACM verbied om de reisdata tussen vervoerders te laten communiceren, want concurrentiebedinging.
Re: Korte vragen
Gefeliciteerd dan maar hè :DHainje schreef:Inmiddels ben ik al een paar maanden uit de bijstand ( *O* )
Je kunt bij de NS nu kaartjes en abonnementen aanschaffen die geldig zijn bij andere vervoerders. Ik neem aan dat de verrekening plaatsvindt op basis van daadwerkelijke reizigersaantallen. Dus waarom zou het bij de OV-chipkaart dan een probleem zijn?DingeZ schreef:Het probleem met in- en uitchecken bij verschillende vervoerders is dat de ACM verbied om de reisdata tussen vervoerders te laten communiceren, want concurrentiebedinging.
De beste vervanging van de OV-chipkaart lijkt mij een telefoonapp waar je, met één druk op de knop, 'incheckt' als je reis begint en 'uitcheckt' als je reis eindigt, ongeacht het aantal overstappen of betrokken vervoerders. Lijkt me ook veel goedkoper dan al die fysieke infrastructuur. Natuurlijk is het wel fraudegevoelig (mensen checken snel in als de controle komt), maar dat kan je vast wel oplossen, al was het maar door het uitdelen van reisverboden (waar ik groot voorstander van ben, maar dat terzijde).
Re: Korte vragen
Dat heeft ook helemaal niet als je het beheer van de paaltjes en poortjes bij een onafhankelijke derde partij legt.DingeZ schreef:Het probleem met in- en uitchecken bij verschillende vervoerders is dat de ACM verbied om de reisdata tussen vervoerders te laten communiceren, want concurrentiebedinging.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: Korte vragen
Zoals in het weekend; nog steeds altijd spannend of je dan in de trein past op de Noord-Oost terwijl ik in de spits altijd kan zitten. (Op incidenten na) Waarom plant NS juist dan niet wat ruimer? Men weet immers dat de reizigersaantallen nogal kunnen verschillen vanwege weer, evenementen, acties etc.Mikos schreef:Hetzelfde gaat op voor de trein; onder andere aan de hand van de in- en uitcheckcijfers wordt bepaald hoe lang een trein moet zijn om iedereen mee te krijgen. Voor de E-tickets wordt er nu een berekening op los gelaten, omdat die inderdaad niet meetellen in die cijfers. Dat zorgt tot nu toe nog wel eens voor scheve verhoudingen in periodes dat er veel acties met E-tickets zijn.
Re: Korte vragen
Er wordt steeds beter met de cijfers gewerkt, maar het is heel verschillend hoe druk het in het weekend is, weer net afhankelijk van evenementen (die door organisaties niet altijd aangemeld worden, wat zeker van invloed is wanneer veel van de bezoekers per trein geacht worden te komen). Maar in het weekend heb je ook minder personeel beschikbaar dan doordeweeks, dus dat is altijd een beetje schipperen.
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte vragen
De weekenden mogen dan variëren, dat de NoordOost nogal krapjes bemeten is varieert daarentegen juist niet in het weekend. Was voor mij één van de redenen om voor de 1e klasse variant van WeekendVrij te kiezen twee jaar terug: in het weekend rond 10-11 uur een plekje vinden in de NoordOost vanaf Amersfoort richting Randstad is 2e klasse zo goed als kansloos.
Wat Reiziger Delft ook al stelt viel mij ook al jaren op: in de spits wist ik tussen Amersfoort en Utrecht eigenlijk bijna altijd wel een zitplaats te vinden met wat tactisch opstellen en instappen, terwijl ik in het weekend menig keer heb mogen staan. Dat zou je eerlijk gezegd toch exact andersom verwachten.
Wat Reiziger Delft ook al stelt viel mij ook al jaren op: in de spits wist ik tussen Amersfoort en Utrecht eigenlijk bijna altijd wel een zitplaats te vinden met wat tactisch opstellen en instappen, terwijl ik in het weekend menig keer heb mogen staan. Dat zou je eerlijk gezegd toch exact andersom verwachten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: Korte vragen
Personeel is ook niet altijd een issue. Er rijden vaak losse stellen ICM, terwijl op ICM 7 nog steeds slechts 1 conducteur hoeft te zitten.
Re: Korte vragen
Ik zie de laatste tijd nog maar heel weinig treinen van/naar Groningen met losse stellen op zondag.
Als ik naar de treinhistorie van station Assen van gisteren kijk zie ik dat er voor 22:00 maar drie intercity’s zijn geweest die met een losse ICM reden:
Om 8:55 de 300721 naar Groningen
Om 15:25 de 547 naar Groningen
Om 21:35 de 580 naar Rotterdam
Als ik naar de treinhistorie van station Assen van gisteren kijk zie ik dat er voor 22:00 maar drie intercity’s zijn geweest die met een losse ICM reden:
Om 8:55 de 300721 naar Groningen
Om 15:25 de 547 naar Groningen
Om 21:35 de 580 naar Rotterdam
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte vragen
De losse stellen rijden dan ook meestal van/naar Leeuwarden, maar de reizigers vanuit Groningen richting Utrecht en Rotterdam zitten er dan natuurlijk alsnog in vanaf Zwolle. Een losse DDZ gaat dan nog wel, maar losse ICM stellen worden heel snel erg krap.
Sinds de [serie=Intercity|2020|(Deventer -) Amersfoort Centraal - Amsterdam Centraal1500[/serie] geen aansluiting vanuit Zwolle meer heeft in Amersfoort is die serie echter wel een stuk beter te doen in het weekend, ookal zijn de treinen daar nog net zo kort als voorheen.
Sinds de [serie=Intercity|2020|(Deventer -) Amersfoort Centraal - Amsterdam Centraal1500[/serie] geen aansluiting vanuit Zwolle meer heeft in Amersfoort is die serie echter wel een stuk beter te doen in het weekend, ookal zijn de treinen daar nog net zo kort als voorheen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Korte vragen
Afgelopen zondag losse ICM-en tussen Amersfoort en Zwolle:
629 (Amf 09.34 naar Zl)
579 (Amf 22.04 naar Zl)
580 (Amf 22.55 uit Zl)
682 (Amf 23.25 uit Zl)
584 (Amf 23.55 uit Zl)
Dat zijn dus alleen maar late treinen, op 1 trein (inderdaad naar Lw) na. De rest rijdt allemaal met DDZ of meer dan 1 ICM. In de treinen op de as Enschede/Schothorst - Schiphol/Den Haag C zijn losse stellen wel de norm.
629 (Amf 09.34 naar Zl)
579 (Amf 22.04 naar Zl)
580 (Amf 22.55 uit Zl)
682 (Amf 23.25 uit Zl)
584 (Amf 23.55 uit Zl)
Dat zijn dus alleen maar late treinen, op 1 trein (inderdaad naar Lw) na. De rest rijdt allemaal met DDZ of meer dan 1 ICM. In de treinen op de as Enschede/Schothorst - Schiphol/Den Haag C zijn losse stellen wel de norm.
Re: Korte vragen
Dat is dan nu wel goed geregeld, in eerdere dienstregelingen werd de zondagavondspits in de NoordOost nog wel eens vergeten.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Het kan natuurlijk best recent verbeterd zijn: het laatste wijzigingsblad is nog maar net ingegaan dus zo'n beetje alle herinneringen zullen van daarvoor zijn.
Heb namelijk sowieso nog op een zondag in januari 'n los ICM'etje gehad in een [serie=Intercity|2020|Leeuwarden - Amersfoort Centraal - Rotterdam Centraal600[/serie] anders dan de genoemde late avondtreinen.
Heb namelijk sowieso nog op een zondag in januari 'n los ICM'etje gehad in een [serie=Intercity|2020|Leeuwarden - Amersfoort Centraal - Rotterdam Centraal600[/serie] anders dan de genoemde late avondtreinen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Korte vragen
Ik vroeg me af waarom e-tickets altijd in de NS app moeten worden geladen, in plaats van dat je de PDF op je telefoon laat zien. Vind het kleine moeite, daar niet van, maar ik vroeg me af wat de gedachte daar achter is. Er lijkt me toch geen verschil zitten in de PDF op je telefoon en de afgedrukte versie? Of kan er toch mee gesjoemeld worden oid?
Re: Korte vragen
Bij een uitgeprint ticket kan de conducteur de beveiligingskenmerken controleren. Tickets in de app kunnen alleen via de dienst van NS ingeladen worden, zodat er alleen geldige tickets ingeladen kunnen worden. Bij PDF’jes op de computer is er kans op manipulatie maar kan de conducteur dit niet goed controleren aan de hand van de kenmerken. Vandaar dat hij voor binnenlandse reizen bij NS niet is toegestaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Donateur
- Berichten: 1520
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Korte vragen
Met een PDF op je telefoon kan inderdaad makkelijk gesjoemeld worden. Het is namelijk met een beetje programmeerkennis mogelijk een nepkaartje te maken, die zich voordoet als eentje gekocht voor de reis aanving. Dit kan allemaal nog terwijl de conducteur aan het controleren is in de coupé.
In principe is dit ook mogelijk met een geprint e-ticket, maar dan moet je wel een werkende A4-printer meenemen in de trein.
In principe is dit ook mogelijk met een geprint e-ticket, maar dan moet je wel een werkende A4-printer meenemen in de trein.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Re: Korte vragen
Maar dan zou je toch je 'sjoemelkaartje' de avond van te voren kunnen maken en thuis uitprinten?
Re: Korte vragen
Als jij aan de PDF gaat knoeien en vervolgt druk je deze af, kan de conducteur bij het bekijken ervan meestal wel zien dat er geknoeid is. Er zit een behoorlijk complexe afbeelding op die met eigenschappen van het kaartje wordt gevuld, je bent wel even bezig om dat exact goed erin te verwerken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Donateur
- Berichten: 1520
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Korte vragen
Klopt.
Alleen met je uitvogelen hoe de echtheidskenmerken in elkaar zitten, vooral de scanbare Aztec-code lijkt mij moeilijk om te kraken, omdat je niet weten hoe de NS-apparatuur de code-id ontsleuteld.
Begin er niet aan, een goede beveiliging is in principe onkraakbaar. Mits de gebruikers fouten maken in het gebruik ervan.
Alleen met je uitvogelen hoe de echtheidskenmerken in elkaar zitten, vooral de scanbare Aztec-code lijkt mij moeilijk om te kraken, omdat je niet weten hoe de NS-apparatuur de code-id ontsleuteld.
Begin er niet aan, een goede beveiliging is in principe onkraakbaar. Mits de gebruikers fouten maken in het gebruik ervan.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Re: Korte vragen
Heeft iemand tips om twee uur te doden in Eindhoven? Vanmiddag tussen vijf en zeven, want ik vertik het om vol tarief te betalen dus ik moet voor de spits weg. :')
-
- Donateur
- Berichten: 1520
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Korte vragen
Ligt eraan wat je wil doen, als je je bezig kan houden met winkelen, is dat zeker twee uur vol te houden. Je kan ook naar de bibliotheek om te lezen, of naar de universiteit om te lezen, studeren of surfen (via Eduroam).
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten