Intercity Berlijn
-
- Berichten: 1207
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: Intercity Berlijn
Dat is enorme onzin, in Deutschlandtakt wordt de IC Berlijn aardig versneld.
-
- Berichten: 468
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
- Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm
Re: Intercity Berlijn
Gelet op de schrijver is dat niets nieuws... :DReiziger Delft schreef:Dat is enorme onzin
F.k.a. Bollenstad
Re: Intercity Berlijn
Mijn voorstel is om de ICB een uurverbinding te maken en uiteraard het huidige traject aanhouden (verreweg de kortste route) en het overige treinverkeer hier op aan te passen.
Een groot deel van het Nederlandse traject kan maar 120-130km/u gereden worden, dat is natuurlijk zwaar achterhaald en dient zsm aangepast worden naar minstens 140km/u en op de Veluwe kan minstens 160km/u gereden worden. Hoog tijd dat het Rijk deze Oost-West verbinding eindelijk eens opwaardeert! Bizarre is dat de treinen op dit traject in 2020 nog langzamer rijden dan in 1960!
Hilversum, Apeldoorn en Almelo hoeft niet gestopt te worden en de stop in Deventer is ook altijd veel te lang, als de stop in Deventer niet flink verkort kan worden dan rijden ze Deventer ook maar voorbij. Ook de normale intercity's stoppen daar veeeeel te lang. Vanuit het Noorden kun je tegenwoordig prima met Blauwnet van Zwolle naar Hengelo reizen, mogelijk dat dat over enkele jaren ook het geval is vanuit het Zuiden via Arnhem rechtstreeks naar Hengelo (via Zutphen, als dat traject ook gecertificeerd is). De overstap functie van Deventer zal daardoor veel minder van belang worden, bovendien is die overstap tegenwoordig waardeloos. Voor de ICB wordt Hengelo dan een veel belangrijker overstapstation.
Ik denk dat je met deze maatregelen tegen relatief weinig kosten de reistijd alleen in ons land al met een half uur in kan korten.
Een groot deel van het Nederlandse traject kan maar 120-130km/u gereden worden, dat is natuurlijk zwaar achterhaald en dient zsm aangepast worden naar minstens 140km/u en op de Veluwe kan minstens 160km/u gereden worden. Hoog tijd dat het Rijk deze Oost-West verbinding eindelijk eens opwaardeert! Bizarre is dat de treinen op dit traject in 2020 nog langzamer rijden dan in 1960!
Hilversum, Apeldoorn en Almelo hoeft niet gestopt te worden en de stop in Deventer is ook altijd veel te lang, als de stop in Deventer niet flink verkort kan worden dan rijden ze Deventer ook maar voorbij. Ook de normale intercity's stoppen daar veeeeel te lang. Vanuit het Noorden kun je tegenwoordig prima met Blauwnet van Zwolle naar Hengelo reizen, mogelijk dat dat over enkele jaren ook het geval is vanuit het Zuiden via Arnhem rechtstreeks naar Hengelo (via Zutphen, als dat traject ook gecertificeerd is). De overstap functie van Deventer zal daardoor veel minder van belang worden, bovendien is die overstap tegenwoordig waardeloos. Voor de ICB wordt Hengelo dan een veel belangrijker overstapstation.
Ik denk dat je met deze maatregelen tegen relatief weinig kosten de reistijd alleen in ons land al met een half uur in kan korten.
-
- Berichten: 468
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
- Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm
Re: Intercity Berlijn
Ah, gelukkig. Toch weer een reactie zonder enige realiteitszin... :D
F.k.a. Bollenstad
Re: Intercity Berlijn
Beetje ingegeven door Calimero gevoelens. Bovendien misken je de reden waarom de trein aardig gevuld is, dankzij de stops op de intercitystations.
Re: Intercity Berlijn
Een beetje ambitie kan anders ook geen kwaad. Als iedereen altijd maar vanuit realiteitszin had gedacht hadden we nu nog in een grot gewoond.Bollenstad schreef:Ah, gelukkig. Toch weer een reactie zonder enige realiteitszin... :D
Jij hebt in-uitstap cijfers en herkomstbestemmingen begrijp ik?waldo79 schreef:Beetje ingegeven door Calimero gevoelens. Bovendien misken je de reden waarom de trein aardig gevuld is, dankzij de stops op de intercitystations.
Re: Intercity Berlijn
Ik zat toevallig gisteren in de ICB. Ingestapt op Almelo, kwam mij dus wel goed uit dat hij daar nog stopt.
Wat me wel opviel, is dat hij op veel stations lang stilstaat. Op Deventer staat hij echt heel lang stil, maar ook op de andere stations staat de trein (voor mijn gevoel) langer stil dan de normale intercity's.
Wat me wel opviel, is dat hij op veel stations lang stilstaat. Op Deventer staat hij echt heel lang stil, maar ook op de andere stations staat de trein (voor mijn gevoel) langer stil dan de normale intercity's.
Re: Intercity Berlijn
Dat is omdat ie anders achterop andere treinen rijdt. En planmatig voor de rooie lopen (met uitzondering van stations en haltes waar toch gestopt moet worden....) mag niet van Prorail/ILenT...
Re: Intercity Berlijn
Planmatig voor de rooie lopen maakt je trein ook niet echt sneller, want een trein die stilstaat schiet niet heel erg op... Dusdanig plannen dat je precies baanvaksnelheid kan rijden kan en mag gewoon, en dat is ook precies wat je wil als je een trein zo snel mogelijk wil laten rijden.
IC Berlijn versnellen kan, maar het heeft gevolgen voor andere treinen, of je moet flink investeren. Voor Nederland is de grenstijd min of meer een gegeven, dan kun je uitrekenen waar je allemaal in de problemen komt.
IC Berlijn versnellen kan, maar het heeft gevolgen voor andere treinen, of je moet flink investeren. Voor Nederland is de grenstijd min of meer een gegeven, dan kun je uitrekenen waar je allemaal in de problemen komt.
Re: Intercity Berlijn
Nee, maar zomaar beweren dat je Deventer voorbij kunt crossen schiet me in het verkeerde keelgat. Vanuit zuidelijker delen van Nederland zadel je reizigers nodeloos op met een extra overstap.Daan! schreef:Jij hebt in-uitstap cijfers en herkomstbestemmingen begrijp ik?waldo79 schreef:Beetje ingegeven door Calimero gevoelens. Bovendien misken je de reden waarom de trein aardig gevuld is, dankzij de stops op de intercitystations.
Het is niet zo dat het hele jaar over de hele verbinding grensoverschrijdend zoveel reizigers zijn waarbij je elk uur kunt rijden en daarbij het grootste deel van het aantal stations kunt overslaan.
Re: Intercity Berlijn
Eigenlijk is de overstap in Deventer juist perfect, maar blijkbaar vindt de NS-planner 3 minuten net te kort.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Re: Intercity Berlijn
Een 3 minuten overstap naar een trein die maar eens in de 2 uur rijdt is uiterst riskant. Zeker niet als je van spoor 4 trap moet afdalen, stukje door stationstunnel, stationshal en dan nog een trap op naar 1.
Maar dat maakt Deventer als stop niet minder relevant dan bijvoorbeeld Amersfoort of Hengelo.
Maar dat maakt Deventer als stop niet minder relevant dan bijvoorbeeld Amersfoort of Hengelo.
Re: Intercity Berlijn
Ow, ik dacht dat die overstap cross-platform was. :@ Als dat niet zo is, is 3 minuten inderdaad te weinig.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Berichten: 866
- Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41
Snelle Berlijn-trein via Arnhem kost 1,75 miljard euro
Snelle Berlijn-trein via Arnhem kost 1,75 miljard euro
Om de snelle Berlijn-trein via Arnhem mogelijk te maken, waar NS-topman Roger van Boxtel zich onlangs voor uitsprak in Luchtvaartnieuws Magazine, is een investering van 1,75 miljard euro in de infrastructuur nodig. Dat meldt de NS in het jaarverslag.
De NS wil dat reizigers sneller naar Berlijn kunnen en pleit daarom voor een nieuwe verbinding vanuit Amsterdam via Arnhem en Duisburg. Door die trein in Nederland 200 km/per uur te laten rijden en in Duisburg aan te sluiten op het hogesnelheidsspoor, kan de reistijd verkort worden naar zo’n vijf uur.
Om dat mogelijk te maken zijn er aanpassingen aan de infrastructuur nodig tussen Utrecht en de Duitse grens. Voor 1,75 miljard euro kan dat traject deels viersporig gemaakt worden, om langzamere treinen in te halen, en kan de topsnelheid omhoog van 140 naar 200 kilometer per uur.
Bron
Om de snelle Berlijn-trein via Arnhem mogelijk te maken, waar NS-topman Roger van Boxtel zich onlangs voor uitsprak in Luchtvaartnieuws Magazine, is een investering van 1,75 miljard euro in de infrastructuur nodig. Dat meldt de NS in het jaarverslag.
De NS wil dat reizigers sneller naar Berlijn kunnen en pleit daarom voor een nieuwe verbinding vanuit Amsterdam via Arnhem en Duisburg. Door die trein in Nederland 200 km/per uur te laten rijden en in Duisburg aan te sluiten op het hogesnelheidsspoor, kan de reistijd verkort worden naar zo’n vijf uur.
Om dat mogelijk te maken zijn er aanpassingen aan de infrastructuur nodig tussen Utrecht en de Duitse grens. Voor 1,75 miljard euro kan dat traject deels viersporig gemaakt worden, om langzamere treinen in te halen, en kan de topsnelheid omhoog van 140 naar 200 kilometer per uur.
Bron
Re: Intercity Berlijn
Mooi. Wie gaat dat betalen.
Re: Intercity Berlijn
De Rabobank? *O*
-
- Berichten: 3679
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Intercity Berlijn
4/4/4 is met het huidige spoornet al mogelijk tussen Utrecht en Maarsbergen en vrijwel alle spoorwegovergangen zijn al ongelijkvloers gemaakt tussen Arnhem en Amsterdam. Wat heb je dan verder nog nodig om 200 km/u te rijden? Volgens mij alleen Ertms, dat sowieso al ingevoerd moet worden, en misschien een hoger voltage.
Ik heb geen onderschrift
Re: Intercity Berlijn
Als je harder gaat rijden wordt het snelheidsverschil tussen treinen groter. Of 4/4/4 dan nog past op de huidige infra is maar zeer de vraag. Met name Utrecht - Driebergen zou dan wel eens te krap kunnen worden. Of integrale viersporigheid dan nodig is is ook nog de vraag, misschien volstaat het al om wat langer viersporigheid te hebben bij Vaartsche Rijn en bij Driebergen (en snellere wissels bij De Haar).
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5866
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Intercity Berlijn
Als je toch al bij elk tussenstation extra sporen neer moet leggen (omdat je in Nederland niet met 200 langs perrons mag rijden) is integrale viersporigheid misschien wel de meest praktische oplossing. Scheelt ook een hoop wissels.
En een betere spoorligging. Zoals het spoor tussen Amsterdam en Utrecht er nu bij ligt, wil je daar echt geen 200 rijden. 160 in een ICE is nog net te doen.sirvinniei schreef:Wat heb je dan verder nog nodig om 200 km/u te rijden? Volgens mij alleen Ertms, dat sowieso al ingevoerd moet worden, en misschien een hoger voltage.
-
- Berichten: 3679
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Intercity Berlijn
Dan zou ik gewoon de 200 droppen. Zoveel scheelt het niet met 160 km/u. Een intergrale viersporigheid is misschien nog te doen tussen Ut en Db, maar stations zonder eilandperron als Mrn of Klp zou je volledig moeten afbreken en herbouwen.
Ik heb geen onderschrift
Re: Intercity Berlijn
Hoeveel scheelt het dan?
Re: Intercity Berlijn
:Y
Maar eerlijk gezegd: dat kunstje is al vaker gedaan. Zelfs met stations die groter dan Maarn of De Klomp zijn.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Snelle Berlijn-trein via Arnhem kost 1,75 miljard euro
Wat er eigenlijk staat is dat de opwaardering van de bestaande spoorlijn Utrecht-Arnhem tot 'ausbaustrecke' ongeveer 1,75 miljard euro kost, maar omdat de HSL-oost politiek onverkoopbaar is geworden, roepen ze maar iets als 'verbinding met Berlijn' in het jaarverslag _O-michiel71 schreef:Snelle Berlijn-trein via Arnhem kost 1,75 miljard euro
Om de snelle Berlijn-trein via Arnhem mogelijk te maken, waar NS-topman Roger van Boxtel zich onlangs voor uitsprak in Luchtvaartnieuws Magazine, is een investering van 1,75 miljard euro in de infrastructuur nodig. Dat meldt de NS in het jaarverslag.
De NS wil dat reizigers sneller naar Berlijn kunnen en pleit daarom voor een nieuwe verbinding vanuit Amsterdam via Arnhem en Duisburg. Door die trein in Nederland 200 km/per uur te laten rijden en in Duisburg aan te sluiten op het hogesnelheidsspoor, kan de reistijd verkort worden naar zo’n vijf uur.
Om dat mogelijk te maken zijn er aanpassingen aan de infrastructuur nodig tussen Utrecht en de Duitse grens. Voor 1,75 miljard euro kan dat traject deels viersporig gemaakt worden, om langzamere treinen in te halen, en kan de topsnelheid omhoog van 140 naar 200 kilometer per uur.
Bron
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 209
- Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54
Re: Intercity Berlijn
1,75 miljard voor een trein die ietsje eerder in Berlijn is dan de huidige route. Als de dienstregeling wordt aangepast en misschien 4 sporen Weesp-Hilversum aanleggen zou je in ongeveer 5.30 uur Amsterdam-Berlijn kunnen doen. Tussendoor kun je stops in Hilversum, Apeldoorn, Almelo, Bad Bentheim (materieel voor beide stroomsystemen), Bad Oeyenhausen, Minden en Stendal eruit halen. Voor dat geld kunnen we ook heel veel andere leuke dingen doen. Misschien denk ik er te makkelijk over maar door de vele extra kilometers gaat de winst via Essen en de vele stops in het Ruhrgebied en natuurlijk Bielefeld echt niet heel concurrerend zijn. Dan liever een extra trein naar Keulen als er wat meer naar Oberhausen moet
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten