Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
-
- Berichten: 860
- Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
- Locatie: Wezep
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Vanwege herstelwerkzaamheden stonden de IC's naar Amsterdam in Delft twee minuten stil vanavond. Waarom, geen idee, want op het stuk naar Den Haag HS zit je volgens mij geen andere treinen in de weg op de oorspronkelijke tijd. Gevolg: aankomst in Leiden exact op vertrektijd van de IC naar Zwolle en verder.
Mijn 2281 deed er alles aan (vlotte vertrekprocedures in Den Haag en lang op topsnelheid richting Leiden) om de overstap nog haalbaar te maken (wat de conducteur ook omriep), waarvoor hulde. Maar helaas, terwijl onze deuren opengaan, fluit aan de overkant de conducteur en sluiten de deuren van de 781, die vervolgens heel netjes exact als de klok op 21h47 springt vertrekt. Zonder een hoop teleurgestelde reizigers, want die konden ook niet meer bij de conducteur nog snel instappen die helemaal achteraan stond.. Dienstregeling is dienstregeling, maar de conducteur had hier toch echt wel even 30 seconden kunnen wachten. We stonden nota bene al stil en het was nog maar 21h46.
Heb niet veel te klagen over de NS, maar het wordt wel vervelend om meermaals die trein net voor je neus te zien wegrijden in Leiden.
Mijn 2281 deed er alles aan (vlotte vertrekprocedures in Den Haag en lang op topsnelheid richting Leiden) om de overstap nog haalbaar te maken (wat de conducteur ook omriep), waarvoor hulde. Maar helaas, terwijl onze deuren opengaan, fluit aan de overkant de conducteur en sluiten de deuren van de 781, die vervolgens heel netjes exact als de klok op 21h47 springt vertrekt. Zonder een hoop teleurgestelde reizigers, want die konden ook niet meer bij de conducteur nog snel instappen die helemaal achteraan stond.. Dienstregeling is dienstregeling, maar de conducteur had hier toch echt wel even 30 seconden kunnen wachten. We stonden nota bene al stil en het was nog maar 21h46.
Heb niet veel te klagen over de NS, maar het wordt wel vervelend om meermaals die trein net voor je neus te zien wegrijden in Leiden.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen Universiteit Hasselt
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Oneens, handhaving van het strafrecht gaat de hele Nederlandse samenleving aan, dus mij ook. En zelfs al zou het mij niet aangaan, dan nog mag er ik een mening over hebben, it's a free country enzo *O*Ronaldussen schreef:Ze zullen wel hun redenen hebben gehad om geen UVB uit te schrijven aan deze jongeman en dat is ook iets tussen hen en de jongeman. Of verwacht je dat ze aan iedere reiziger in de coupé gaan uitleggen waarom ze iets wel of niet doen?
Het beschrijven van deze persoon maakt dat je je de situatie beter voor kunt stellen, zodat je er ook een beter begrip van krijgt. Als je een verhaal vertelt, heb je graag dat je toehoorders je begrijpen. Er zit niets racistisch in.Ronaldussen schreef:Snap trouwens ook niet wat de huidskleur voor toegevoegde waarde heeft in dit verhaal, maar dat terzijde.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ik vind het benoemen van de huidskleur vooral een kijkje in je psyche geven, want zoals Ronaldussen ook al opmerkt kan ik de relevantie op geen enkele wijze opmaken uit de rest van het verhaal. Zelfs het geslacht is niet relevant in dit verhaal. Ik kan het namelijk samenvatten tot: een reiziger in dezelfde trein als jij maakte een vergissing met de OV-chipkaart en is daarom bij controle verwittigd deze vergissing niet opnieuw te maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ah Jah,
"Iemand deed iemand iets aan en moet nu voor de rechter komen."
Ofd het gaat om je oma die uit noodweer een inbreker in d'r eigen huis aanviel met een vaas, of onze Turkse tramvriend die dezer dagen voor de rechter staat vanwege het "tramincident" ze zijn feite gelijk toch? :X
En zo zit er bij dus ook wel verschil tussen een asielzoeker die notoir overal schijnt aan heeft (de enige keer dat er in een trein iets van mij gejat is, was door een asielzoeker met weet ik het hoeveel vermelding bij onze vrienden van de pliessies) of diezelfde oma van je die nooit zo'n OV kaart gebruikt en dus oprecht geen flauw idee heeft.
"Iemand deed iemand iets aan en moet nu voor de rechter komen."
Ofd het gaat om je oma die uit noodweer een inbreker in d'r eigen huis aanviel met een vaas, of onze Turkse tramvriend die dezer dagen voor de rechter staat vanwege het "tramincident" ze zijn feite gelijk toch? :X
En zo zit er bij dus ook wel verschil tussen een asielzoeker die notoir overal schijnt aan heeft (de enige keer dat er in een trein iets van mij gejat is, was door een asielzoeker met weet ik het hoeveel vermelding bij onze vrienden van de pliessies) of diezelfde oma van je die nooit zo'n OV kaart gebruikt en dus oprecht geen flauw idee heeft.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Is het niet zo dat wat 'relevante informatie' is, verschilt van persoon tot persoon? Of kan je objectief vaststellen dat een persoonsbeschrijving hier irrelevant is?Suus schreef:Ik vind het benoemen van de huidskleur vooral een kijkje in je psyche geven, want zoals Ronaldussen ook al opmerkt kan ik de relevantie op geen enkele wijze opmaken uit de rest van het verhaal. Zelfs het geslacht is niet relevant in dit verhaal. Ik kan het namelijk samenvatten tot: een reiziger in dezelfde trein als jij maakte een vergissing met de OV-chipkaart en is daarom bij controle verwittigd deze vergissing niet opnieuw te maken.
Maar zelfs al zou het irrelevante informatie is, wat is dan het probleem? Ieder verhaal staat bol van gegevens die voor het plot niet strikt noodzakelijk zijn, maar een boek dat alleen droog de (kennelijk onomstreden) relevante feiten opsomt wordt door niemand gelezen. Of is het probleem hier dat jij en Ronaldussen mij eigenlijk van racisme willen beschuldigen, maar omdat je dat niet hard zou kunnen maken het dus op irrelevantie gooit?
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Hecht je überhaupt nog enige waarde aan de term racisme dan? Je hoeft tegenwoordig nog maar een scheet te laten en je bent al een xenofobe racist. Value=0 dus hier :Y
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
De daad en houding daarbij is relevant, maar wie het deed niet. Zoals je misschien wel eens hebt gezien bij de ingang van de rechtbank is vrouwe Justitia blind, en kan en mag niet worden beoordeeld op het uiterlijk. Dat de "tramschutter" Turks is, is dus niet relevant. Dat hij de daad zonder enig berouw deed is wel relevant.Aking schreef:Ofd het gaat om je oma die uit noodweer een inbreker in d'r eigen huis aanviel met een vaas, of onze Turkse tramvriend die dezer dagen voor de rechter staat vanwege het "tramincident" ze zijn feite gelijk toch? :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Wel opmerkelijk dat je dan precies "Turks" als voorbeeld neemt, en niet je oma. Want daarmee kun je dan toch net zo goed je punt maken dat wie het deed niet relevant is? *O*
- AppleMoose
- Berichten: 6061
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Tja, je kunt dat gegeven ook overdrijven natuurlijk. Zoals je weet, mogen controleurs een eigen afweging maken of ze hier iemand wel of niet voor beboeten/UVB voor uitschrijven. Je doet net alsof ze per se een uvb moeten uitschrijven... Je mag er uiteraard je mening over hebben, net zoals ik de mijne heb *O*PHS schreef:Oneens, handhaving van het strafrecht gaat de hele Nederlandse samenleving aan, dus mij ook. En zelfs al zou het mij niet aangaan, dan nog mag er ik een mening over hebben, it's a free country enzo *O*Ronaldussen schreef:Ze zullen wel hun redenen hebben gehad om geen UVB uit te schrijven aan deze jongeman en dat is ook iets tussen hen en de jongeman. Of verwacht je dat ze aan iedere reiziger in de coupé gaan uitleggen waarom ze iets wel of niet doen?
Je moet mij geen woorden in de mond leggen die ik niet zeg/bedoel. Ik beweer namelijk niet dat er iets racistisch inzit, ik denk ook niet dat je dat bent.(Bovendien ben ik sowieso niet scheutig in het gebruiken van die term, al was het maar omdat je hiermee iedere discussie doodslaat) Ik zeg alleen dat het voor het verhaal er niet toedoet welke kleur iemand heeft. Als je het over een wit of pimpelpaars persoon had, had ik hetzelfde gezegd. Zoals Suus al aangaf kun je je verhaal prima vertellen zonder de huidskleur te noemen. Het blijft levendig, we kunnen allemaal de situatie voorstellen. (En ja, ook het ongemak dat sommige mensen hierbij ervaren. Er zijn immers genoeg mensen hier en in den lande die het heeeeel belangrijk vinden dat iedere overtreding/foutje keihard afgestraft wordt.) Natuurlijk, veel verhalen bevatten irrelevante informatie wat betreft het plot, maar het heeft toch altijd wel een functie. De functie van het benoemen van iemands huidskleur mis ik in deze totaal. Je bent geen boek aan het schrijven, je vermeldt een voorval in de trein. Dat hoeft uiteraard niet strikt zakelijk te zijn, maar er is ook een middenweg...Het beschrijven van deze persoon maakt dat je je de situatie beter voor kunt stellen, zodat je er ook een beter begrip van krijgt. Als je een verhaal vertelt, heb je graag dat je toehoorders je begrijpen. Er zit niets racistisch in.Ronaldussen schreef:Snap trouwens ook niet wat de huidskleur voor toegevoegde waarde heeft in dit verhaal, maar dat terzijde.
Het zou je bovendien sieren niet elke keer als je tegenwoord krijgt, zo aanvallend te reageren en mensen woorden in de mond te leggen die niet worden gezegd en waar totaal niet op wordt gedoeld.
@Aking; Het zou fijn zijn als je niet gelijk iedere discussie richting het extreme probeert te trekken. Dat begint mij namelijk een beetje te irriteren.
Goh.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Gaan we weer? Laten we on-topic blijven en het niet verder opblazen.
Ik doe ook maar wat
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Trein 32423 rijdt met 3 gekoppelde Flirtjes. In Maastricht kwam de trein op 4b binnen en de laatste deur stopte precies bij de lekkende regenpijp. Dat was mikken :')
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Hoera, defecte puntstukken bij Den Haag Moerwijk en Delft. Op de corridor Den Haag Centraal - Dordrecht waren er de afgelopen weken toch nog geen defecte sporen geweest :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
De 6653 heeft een machinist die behoorlijk doorrijdt. Op elk station tussen Tilburg en Breda arriveerde hij tot nu toe met minimaal -1. :')
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Donateur
- Berichten: 1520
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Voor de FLIRT zijn die rijtijden inderdaad vrij ruim. Dat heeft natuurlijk ook zo zijn voordelen: vertraging kan kan makkelijk weggereden worden.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Eerder vanavond de 1867 uit Den Haag Centraal genomen, met de bedoeling om op Schiphol over te stappen op de 3362. Op Schiphol kwam echter de vertraagde 3360 aan de andere kant van het perron voorrijden, die uiteindelijk met +25 vertrok. Reden was een defecte trein (en de 3360 vertrok zo te zien op tijd uit Hoofddorp, dus kennelijk is er onderweg naar Schiphol iets misgegaan). Vlak na Schiphol zag ik dat hij niet verder zou rijden dan Purmerend Overwhere. Even later hoorde ik de Mikosin over de porte tegen de machinist vertellen dat zij eraan kwam. Tussen Lelylaan en Sloterdijk heeft zij een supersnelle serviceronde gedaan in het voorste treinstel om iedereen op de hoogte te brengen, aangezien de omroep het niet deed. Een nietwerkende omroep gebeurt wel vrij regelmatig in de SNG.
Tussen Alkmaar en Heerhugowaard is het ook raak: https://www.prorail.nl/nieuws/update-al ... -langzamerSuus schreef:Hoera, defecte puntstukken bij Den Haag Moerwijk en Delft. Op de corridor Den Haag Centraal - Dordrecht waren er de afgelopen weken toch nog geen defecte sporen geweest :')
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
De 6053 kwam in Geldermalsen een minuut of 5 te laat aan,daarna moest deze nog een paar minuten wachten bij vertrek omdat het sein rood bleef.
gevolg was dat de 6955 op spoor 4a binnenam,dit werd echter niet omgeroepen zodat een aantal reizigers rennend van 4b naar 4a gingen.Gelukkig trok de 6955 na het vertrek van 6053 op naar 4b zodat de overgebleven nietsvermoedende reizigers alsnog in konden stappen
gevolg was dat de 6955 op spoor 4a binnenam,dit werd echter niet omgeroepen zodat een aantal reizigers rennend van 4b naar 4a gingen.Gelukkig trok de 6955 na het vertrek van 6053 op naar 4b zodat de overgebleven nietsvermoedende reizigers alsnog in konden stappen
Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Op Schiedam Centrum zijn bouwhekken geplaatst rondom de etablissementen op spoor 2/3 en 5. Ik ben benieuwd wat men met dit onroerend goed gaat doen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Amoveren, waarschijnlijk.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Vandaag ben ik een dagje op pad geweest met de trein naar Delden. Bij Hengelo Gezondheidspark liepen de twee klokken die Marvinkok al eens heeft doorgegeven allebei op een andere tijd, nu heb ik ze zelf eens doorgegeven.
Op de terugweg haperde de omroep van stel 36 enorm; zelfs de *Dong* kwam niet zuiver over en toen de omroep het had over overstappen naar een andere vervoerder bleef het bandje wel heel erg ha-ha-haperen. Hebben ze de platenspeler niet vervangen toen de Linten werden gemoderniseerd?
Op Gezondheidspark waren 2 monteurs bezig de klokken weer tegelijk te laten lopen. Of wellicht een sticker op te plakken met in welke tijdzone welke klok loopt
Op de terugweg haperde de omroep van stel 36 enorm; zelfs de *Dong* kwam niet zuiver over en toen de omroep het had over overstappen naar een andere vervoerder bleef het bandje wel heel erg ha-ha-haperen. Hebben ze de platenspeler niet vervangen toen de Linten werden gemoderniseerd?
Op Gezondheidspark waren 2 monteurs bezig de klokken weer tegelijk te laten lopen. Of wellicht een sticker op te plakken met in welke tijdzone welke klok loopt
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Niks bijzonders, in de Linten hapert ie altijd wel iets. In de bussen doet ie het vaak wel goed, maar als ie hapert dan begint ie vaak na een halte of vijf (of soms zelfs veel later nog) ineens alles achter elkaar op te dreunen. Niet echt het snelste systeem :')Mikos schreef:Op de terugweg haperde de omroep van stel 36 enorm; zelfs de *Dong* kwam niet zuiver over en toen de omroep het had over overstappen naar een andere vervoerder bleef het bandje wel heel erg ha-ha-haperen. Hebben ze de platenspeler niet vervangen toen de Linten werden gemoderniseerd?
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Van de week liepen er een poppetje van Prorail foto's te maken, dus er is hoop dat de doorgegeven klokken, lampen, en weet ik wat niet meer dan misschien toch eens gerepareerd gaan worden :')
En je had wel net pech, in de 36 lijkt de omroep vaker/erger te haperen dan in de andere stellen...
En je had wel net pech, in de 36 lijkt de omroep vaker/erger te haperen dan in de andere stellen...
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
"D*Dong* Het volgende station is H....engelo. U kunt h.... ier overstappen op Intercity's en regionale treinen. Ss....ss......stap...... tuover op een.... aa...a..a...nn....dere vervoerder? Vergeet dan niet uit te checken bij Blauwnet en in te checken bij de andere vervoerder" is dus niet normaal?
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Dan hebben wij in dezelfde trein gezeten (31251)... Ik zat aan de kant van het perron op de eerste rij en kon zien dat de monteur handmatig de wijzer een minuut verschoven heeft.Mikos schreef:Vandaag ben ik een dagje op pad geweest met de trein naar Delden. Bij Hengelo Gezondheidspark liepen de twee klokken die Marvinkok al eens heeft doorgegeven allebei op een andere tijd, nu heb ik ze zelf eens doorgegeven.
Op de terugweg haperde de omroep van stel 36 enorm; zelfs de *Dong* kwam niet zuiver over en toen de omroep het had over overstappen naar een andere vervoerder bleef het bandje wel heel erg ha-ha-haperen. Hebben ze de platenspeler niet vervangen toen de Linten werden gemoderniseerd?
Op Gezondheidspark waren 2 monteurs bezig de klokken weer tegelijk te laten lopen. Of wellicht een sticker op te plakken met in welke tijdzone welke klok loopt
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ze hadden er nogal een dagtaak aan, want ik zat in de 31249 :)
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten