Maxim schreef:Hierbij dan de beloofde analyse-grafieken van de X80. Reacties zijn uiteraard welkom. Let wel, het blijft natuurlijk een enigszins theoretische benadering, het gaat altijd over percentages en langere perioden. Dus een dag met puin op de weg is nooit te verwerken in een dienstregeling.
https://www.dropbox.com/s/b1z9xtnize56m ... L.pdf?dl=0
Erg jammer dat dit over de X80 gaat en niet over de 80 zonder X. Ik heb op dit forum reeds meermaals mijn frustratie geuit over lijn 80. Dat gaat nadrukkelijk over de ritten op de 80 zonder X, in de late dienst. Ik merk zelf, wanneer ik eens ritten op de X80 rijd tussen 14:00 en 18:00, dat die tijden vele malen beter kloppen dan de 80. Ik kan me wat dat betreft redelijk vinden in jouw bevindingen. Maar zoals gezegd zit het echte probleem in de 80 zonder X.
De lijn 80 is in de late dienst kort gezegd onrealistisch krap en in mijn optiek onhaalbaar. Dan gaat het met name over de trajectdelen Scherpenzeel de Voorposten naar Woudenberg Spoorlaan en van Woudenberg de Poort naar Amersfoort Centraal Station.
Het traject tussen de Voorposten en Spoorlaan heeft minimaal 3 minuten (maar 4:30 is beter) extra nodig om ''in het groen'' te rijden. Wanneer je hier niet hoeft te halteren loopt de vertraging doorgaans met 2:45 op. Je halteert hier echter vrijwel elke rit op minimaal 1 halte (meestal 2).
Het traject van de Poort tot Amersfoort CS heeft ongeveer 4 tot 5 minuten extra nodig, en dan meer specifiek op het traject Leusbroekerweg/de Mof tot Groene Zoom. (Wanneer je op geen enkele halte stopt levert dit je +2 extra vertraging op. Meestal stop je op zeker 2 haltes, waardoor je al snel richting de +3:30 gaat).
Zou je nog jouw analyses m.b.t. deze lijn kunnen posten (en mijn voorgestelde wijzigingen ter overweging meenemen)?
Daarnaast maak ik even een uitstapje naar de 280. Daar rijd ik regelmatig een rit op die rond 17:00 op Amersfoort komt. De tijd van Woudenberg naar Amersfoort klopt precies als de X80 voor jou rijdt (daardoor stop je op vrijwel geen haltes) én als het verkeer overal meezit. Moet je een paar keer halteren en/of is er ook maar iets van drukte, dan kom je meteen achter. Er zit vlak voor CS onvoldoende buffer om dat weer goed te maken.
Na aankomst gaat mijn dienst binnen 3 minuten door op lijn 17 (uitstappen, rondje rijden en instappen, alles in die 3 minuten). Dat is op zichzelf al krap, maar als je dus al te laat binnenkomt dan snap je wel wat er gebeurt...
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.