Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
-
- Berichten: 324
- Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
- Locatie: Vleuten
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Het directe achterland lijkt met zon 5000 inwoners wel vrij beperkt inderdaad, maar Abcoude heeft nog geen 8000 inwoners, dus dat verschil is niet enorm. En als je de 126 en 130 samenvoegt en inkort tot één HOV-lijn Mijdrecht - Wilnis - Vinkeveen - station Loenen a/d Vecht, speel je genoeg DRU vrij om die met een flinke frequentie te laten rijden, zodat je altijd een snelle overstap hebt. (Of je doet echt dapper en je legt een tram aan op dat traject) Daarmee heeft het station in mijn ogen meer potentie dan Abcoude.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Ik denk dat er nog een station moet komen in Zwolle Zuid, langs de Ijssellijn. Dit rechtvaardigt sneller een stoptreinverbinding tussen Zwolle en Deventer en creëert mogelijk een subsidiemogelijkheid om het spoor sneller te verdubbelen.
Door een stoptreinserie toe te voegen kan de IC doen waar hij voor bedoeld is: de grote groepen mensen die rechtstreeks van Deventer naar Zwolle en terug willen sneller vervoeren zonder stops in Olst en Wijhe en bij vertraging van de ene trein ook vertraging van de andere.
Ik wil nog niet zo ver gaan om op Deventer Platvoet een station te plaatsen aangezien men dan de buslijnen 2 en 3 aan gaat passen waardoor de bediening van de, met name, concentratie ouderen die er wonen in het gedrang komt.
Niet elk station is een verbetering voor de bereikbaarheid van wijken, wanneer men de aanvullende buslijnen gaat schrappen. Gelukkig is het wel zo dat het verbod van een parallelle buslijn met een treinlijn bij heel veel opdrachtgevers van de baan is en zeker met de MaaS en tariefintegratie kun je een veel beter netwerk neerzetten van regelmatig OV.
Door een stoptreinserie toe te voegen kan de IC doen waar hij voor bedoeld is: de grote groepen mensen die rechtstreeks van Deventer naar Zwolle en terug willen sneller vervoeren zonder stops in Olst en Wijhe en bij vertraging van de ene trein ook vertraging van de andere.
Ik wil nog niet zo ver gaan om op Deventer Platvoet een station te plaatsen aangezien men dan de buslijnen 2 en 3 aan gaat passen waardoor de bediening van de, met name, concentratie ouderen die er wonen in het gedrang komt.
Niet elk station is een verbetering voor de bereikbaarheid van wijken, wanneer men de aanvullende buslijnen gaat schrappen. Gelukkig is het wel zo dat het verbod van een parallelle buslijn met een treinlijn bij heel veel opdrachtgevers van de baan is en zeker met de MaaS en tariefintegratie kun je een veel beter netwerk neerzetten van regelmatig OV.
When you're tired of London, you're tired of life
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Voorwaarde is wel dat de aansluitende treinen ook in een behoorlijke frequentie rijden. Daarom rijden de bussen nu naar Breukelen, daar is er een vrij goede verbinding met Utrecht.Jonkervoort schreef:En als je de 126 en 130 samenvoegt en inkort tot één HOV-lijn Mijdrecht - Wilnis - Vinkeveen - station Loenen a/d Vecht, speel je genoeg DRU vrij om die met een flinke frequentie te laten rijden, zodat je altijd een snelle overstap hebt.
Wil je die overstap naar een ander station verplaatsen dan moeten de treinen die nu in Breukelen keren daar wel naar doorrijden. Een bus die aansluit op een trein die in de daluren 0x/uur rijdt, lijkt me niet zo'n goed idee.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
De sprinter Rhenen - Utrecht Centraal - Breukelen - Amsterdam Centraal - Uitgeest rijdt de hele doordeweekse dag door. Alleen in de avonduren en in het weekend rijdt die sprinter niet. Daarnaast heb je ook nog de sprinter Rotterdam Centraal - Woerden - Breukelen - Amsterdam Centraal - Uitgeest die altijd rijdt en in Breukelen een goede aansluiting biedt op de sprinter naar Veenendaal Centrum, die overigens überhaupt alleen in de spits rijdt. Dus doordeweeks overdag en wat mij betreft spits maakt het voor Utrecht Centraal echt niet uit of je in Breukelen of in Loenen a/d Vecht overstapt. Enige is wel dat je korter in de bus moet zitten naar Loenen a/d Vecht dan naar Breukelen, want als je langer bezig bent naar Loenen a/d Vecht dan naar Breukelen kan je beter Breukelen houden. Mijn topografie van plaatsjes aldaar is echter onvoldoende om dat te bepalen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Reageer dan niet als je niet de moeite neemt op de kaart te kijken.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Overigens ligt Loenen ook weer noordelijker dan Breukelen dus daar verlies je weer tijd op.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Hoezo? De bus vanuit Vinkeveen moet nu immers zo ongeveer bij Loenen rechtsaf slaan om een stuk naar het zuiden richting Breukelen te rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Ik reageerde met name op het feit dat gesteld wordt dat Loenen aan Vecht geen sprinters naar Utrecht heeft in de daluren en dat is niet juist en dat de kerende treinen alleen in de spits rijden en dat daarbuiten sowieso alleen de sprinter rijdt die doorrijdt naar Amsterdam en verder. Nu heb ik ook de kaart bekeken nu ik daar tijd en mogelijkheid voor heb. Maps kan ik op mijn telefoon niet raadplegen namelijk. Nu ik dat ook heb bekeken zou het korter zijn naar een eventueel aan te leggen station dan naar Breukelen, zeker ook voor reizigers richting Amsterdam is het een zekere toevoeging, aangezien die reizigers nu omreizen naar Breukelen of moeten bussen helemaal tot Amsterdam Bijlmer ArenA. Naar Amsterdam hebben zowel Loenen a/d Vecht als Breukelen 4 sprinters en naar Utrecht Centraal heeft Breukelen er in de spits 4 rechtstreeks en Loenen a/d Vecht heeft 2 rechtstreeks en 2 met overstap. In de daluren doordeweeks overdag hebben beide stations 2 rechtstreekse sprinters.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
De avonduren en het weekend zijn ook daluren. Ook dan wil je een goede verbinding kunnen bieden. En niet nóg een extra overstap toevoegen.
Samengevat, ter vergelijking het aantal rechtstreekse sprinters naar Utrecht vanaf:
Breukelen:
4x/uur in de spits
2x/uur in de daluren overdag
2x/uur 's avonds en in het weekend
Loenen:
2x/uur in de spits
2x/uur in de daluren overdag
0x/uur 's avonds en in het weekend.
Samengevat, ter vergelijking het aantal rechtstreekse sprinters naar Utrecht vanaf:
Breukelen:
4x/uur in de spits
2x/uur in de daluren overdag
2x/uur 's avonds en in het weekend
Loenen:
2x/uur in de spits
2x/uur in de daluren overdag
0x/uur 's avonds en in het weekend.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Daarentegen is Loenen a/d Vecht wel dichterbij en zit je dus korter in de bus en levert het richting Amsterdam wel veel op. De winst richting Amsterdam is in elk geval groter dan het verlies richting Utrecht.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Dat is ook weer waar. Al vraag ik me af hoe groot dat verschil zal zijn.Daniel schreef:Hoezo? De bus vanuit Vinkeveen moet nu immers zo ongeveer bij Loenen rechtsaf slaan om een stuk naar het zuiden richting Breukelen te rijden.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Ik denk dat je ri. Utrecht ongeveer dezelfde reistijd zal hebben, maar dat je ri. Amsterdam juist sneller af kan zijn.
Doordat je dan ook niet een aparte buslijn naar Amsterdam en een aparte buslijn naar Breukelen hoef te hebben, kun je wel (aanzienlijk) kunt bezuinigen op het busaanbod met gelijkblijvende frequenties. Nadeel zit hem vooral in de sprinterreizigers die dan 2 minuten langer onderweg zullen zijn. Dat zal denk ik ook de dealbreaker zijn, want NS zal dat niet vinden opwegen tegen de voordelen denk ik.
Doordat je dan ook niet een aparte buslijn naar Amsterdam en een aparte buslijn naar Breukelen hoef te hebben, kun je wel (aanzienlijk) kunt bezuinigen op het busaanbod met gelijkblijvende frequenties. Nadeel zit hem vooral in de sprinterreizigers die dan 2 minuten langer onderweg zullen zijn. Dat zal denk ik ook de dealbreaker zijn, want NS zal dat niet vinden opwegen tegen de voordelen denk ik.
-
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Op dit moment kunnen die 2 minuten waarschijnlijk geen kwaad. De sprinters uit Rhenen staan als er geen ICE is sowieso al lang stil op Amsterdam Bijlmer ArenA. De andere sprinters staan langer op Breukelen stil, dus er is ruimte zonder dat het echt langer gaat duren.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Qua inpassing is de [serie=Sprinter|2020|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] problematischer dan de [serie=Sprinter|2020|Rhenen - Breukelen (- Amsterdam Centraal)7400[/serie]. Die [serie=Sprinter|2020|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] kan die 2 minuten extra eigenlijk niet hebben.
-
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Die 2 minuten kunnen toch van de wachttijd in Breukelen af? Zie ik wat over het hoofd?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Die is er maar 1 kant op, en sowieso kun je daar geen 2 minuten afhalen maar maar ongeveer 1,5 (want je hebt ook nog tijd nodig om in Breukelen mensen in- en uit te laten stappen).
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Met snel (accelererend) materieel zou 1,5 minuut toch genoeg kunnen zijn?
Ben benieuwd wat er verder met dit onderzoek gedaan wordt https://www.provincie-utrecht.nl/publis ... n201_2.pdf
Ben benieuwd wat er verder met dit onderzoek gedaan wordt https://www.provincie-utrecht.nl/publis ... n201_2.pdf
Ik heb geen onderschrift
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Aangezien de baanvaksnelheid daar 140 is ga je die twee minuten toch echt wel nodig hebben.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Naar mijn mening gaat het eens tijd worden voor een station Zwolle Campus thv de Windesheim Campus. Die ligt een kwartier lopen van het station, maar zorgt in de ochtendspits wel voor grote massa's voetgangers, klachten van bewoners langs de route en onveilige situaties.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Op zich niks mis mee, maar waar wil je die plaatsen? Op RGS? De gewone spoorlijnen liggen allemaal ten noorden van RGS en dan is het nog altijd een minimaal een kwartier lopen.
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 11 mar 2020, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, het vorige bericht hoef je niet te citeren
Reden: Quote verwijderd, het vorige bericht hoef je niet te citeren
When you're tired of London, you're tired of life
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Een halte aan de spoorlijnen van/naar Lelystad en Amersfoort lijkt me, waar dan de sprinters Zwolle-Utrecht en Zwolle-Amsterdam stoppen?
Je kunt gewoon een loopbrug over of tunnel onder de reinigingssporen bouwen natuurlijk
Je kunt gewoon een loopbrug over of tunnel onder de reinigingssporen bouwen natuurlijk
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Ik vraag me af of dat het waard is. De wandeltocht van zo'n nieuw station naar de gebouwen van Windestein zou zo'n vijf minuten zijn, een reistijdwinst van 10 minuten. Tegelijkertijd verleng je de reistijd voor de reizigers naar station Zwolle met twee minuten, en ik vraag mij serieus af of zo'n kleine reistijdwinst het wel waard is.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Theoretisch gezien ben je binnen 5 minuten in de gebouern vanaf daar, vooral als je in D, S, T, X of Z moet zijn. En de sprinter Zwolle - Enschede zou ook daar kunnen keren in plaats van op station Zwolle zelf.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Nee dus, want:Z2N schreef:Ik vraag me af of dat het waard is. De wandeltocht van zo'n nieuw station naar de gebouwen van Windestein zou zo'n vijf minuten zijn, een reistijdwinst van 10 minuten. Tegelijkertijd verleng je de reistijd voor de reizigers naar station Zwolle met twee minuten, en ik vraag mij serieus af of zo'n kleine reistijdwinst het wel waard is.
- Station Zwolle ligt al op loopafstand
- Het nieuwe station wordt minder goed bediend
- Het nieuwe station trekt geen nieuwe reizigers
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
- AppleMoose
- Berichten: 6053
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Je kunt beter de onveilige loop- en fietsroute aanpassen in plaats van een nieuw station bouwen. Goedkoper en beter voor iedereen. Met een nieuw station op de lijn naar Lelystad, bedien je alleen studenten uit die richting. Studenten uit de richting Deventer, Raalte, Emmen en Meppel hebben niks aan dat station en moeten het dus blijven doen met die onveilige route en de buurt blijft met overlast zitten.cassie127 schreef:Naar mijn mening gaat het eens tijd worden voor een station Zwolle Campus thv de Windesheim Campus. Die ligt een kwartier lopen van het station, maar zorgt in de ochtendspits wel voor grote massa's voetgangers, klachten van bewoners langs de route en onveilige situaties.
Goh.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten