Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Plaats reactie
Ardan
Oud-beheerder OVNL

Re: Coronavirus

Bericht door Ardan »

Naja okee. 'Afgesloten' als in, op ooghoogte is er een Lintje gespannen waar je als je een beetje klein bent gewoon rechtop onderdoor loopt.

(Lintje. See what I did there?) :mrgreen:
Gediplomeerd ongeluksmagneet
Aking

Bericht door Aking »

Op mijn ooghoogte loopt 80% (if not more) van de wereldbevolking daar dus zo onderdoorheen _O-
Statler Rail

Bericht door Statler Rail »

Tom024 schreef:On a sidenote: als de politiek ballen zou hebben, zou dit natuurlijk een ideale gelegenheid zijn om onze samenleving te 'vergroenen.' Dat vraagt om moed en dappere keuzes, maar het is een ideale gelegenheid om bepaalde bedrijfstakken over de kop te laten gaan. Of is dat heel links? *O*
Heel groen en links inderdaad. En ook een beetje naief, of is dat eigenlijk hetzelfde? :wink:
De vergroening kost gewoon enorm veel geld. Je moet eerst investeren, en dan op lange termijn levert het iets op. Driemaal raden waar we de komende jaren een enorm gebrek aan zullen hebben. We hebben nu miljarden nodig om onze economie überhaupt draaiende te houden en om te voorkomen dat zoals in de VS mensen massaal hun werk verliezen - met alle gevolgen van dien.

Het lijkt mij logischer om de groene ambities te verlagen, want door de economische meltdown is er sowieso al veel minder uitstoot en veel minder vliegverkeer. De prioriteit zal zijn om het hoofd boven water te houden in de economische crisis die nog maar net begonnen is.

En dat is op zich jammer. Ik had nog best wel wat ideetjes voor nieuw spoorvervoer, maar daar is de komende jaren gewoon geen geld meer voor beschikbaar.
Alargule

Bericht door Alargule »

Als je het Keynesiaans bekijkt, is de economische crisis die zich nu al aandient nu juist hét moment om te investeren, dus ook in vergroening. Denk alleen al eens aan de enorme werkgelegenheid die dat in de bouw zal gaan opleveren - een sector waarvan gevreesd wordt dat die hard op zijn gat terecht zal gaan komen. Iets vergelijkbaars lijkt de transitie naar duurzame energiebronnen me. Dat is echt niet alleen het werk van wat researchers, daar zit een hele keten achter. Alle mensen die straks werkloos raken, kunnen op deze manier weer aan de bak komen.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

*O* Keynes is back *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

Statler Rail schreef:
Tom024 schreef:On a sidenote: als de politiek ballen zou hebben, zou dit natuurlijk een ideale gelegenheid zijn om onze samenleving te 'vergroenen.' Dat vraagt om moed en dappere keuzes, maar het is een ideale gelegenheid om bepaalde bedrijfstakken over de kop te laten gaan. Of is dat heel links? *O*
Heel groen en links inderdaad. En ook een beetje naief, of is dat eigenlijk hetzelfde? :wink:
Het lijkt mij naief om te denken dat alles bij het oude zal blijven. :wink:
ICE11

Bericht door ICE11 »

Het begint langzamerhand grotesk te worden. Nu roepen politici - bij voorbeeld de minister voor binnenlandse zaken van de deelstaat Baden-Württemberg, Thomas Strobl - de burgers op om elkaar te verklikken als zich iemand niet aan de regels houdt. Daar komt mijn gal naar boven omdat wij zoiets in onze geschiedenis al meerdere keren hadden dat de mensen elkaar aan de overheid ter kennis gebracht hebben , bij voorbeeld in de DDR. :neg:
Statler Rail

Keynes wordt alleen aangehaald in tijden van crisis: "we moeten ondanks de crisis als overheid gewoon doorgaan met uitgeven". Maar volgens Keynes moet je daarvoor in tijden van economische groei als overheid juist bezuinigen. Gek genoeg heb ik dáár de laatste jaren weinig mensen voor horen pleiten. Integendeel, toen vond men óók dat de overheid geld moest uitgeven, "want nu is het geld er om te investeren in vergroening".

Ik heb een beetje deja-vu-gevoel met de vorige crisis die in 2008 begon. Over een paar maanden hebben de Zuid-Europese landen een enorme schuldenlast door al die noodmaatregelen en ingestorte toerismesector, en die willen dat de Noord-Europese landen "solidair zijn" en een deel van die schuldenlast overnemen. En dan zeggen de Noord-Europese landen "wij zijn gekke Henkie niet, ga eerst maar eens bezuinigen en jullie overheidsfinancien op orde brengen". En dan gaan ze in de Zuid-Europese landen Duitse en Nederlandse vlaggen in de fik steken enzo, omdat ze ons dikke aso´s vinden. Tot slot gaat ofwel de ECB heel veel geld bijprinten, ofwel klapt de boel dan toch en voeren we de Florijn in als betaalmiddel - waarvan De Nederlandse Bank in de vorige crisis alvast een voorraadje bankbiljetten heeft gedrukt. L´histoire se répète...
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Intussen bereikt er langzaamaan meer goed nieuws de media. In Vorarlberg worden op de Arlberg en in delen van het dorp Nenzing de quarantaines opgeheven per vannacht.
Binnen Nederland is een patiënt die twee weken geleden nog met de ambulancebus is overgeplaatst van Breda naar de IC in Groningen ontslagen van deze IC. Hij is de eerste patiënt die de Intensive Care van het Martini Ziekenhuis verlaat. Hij mag verder aansterken in Breda. Sowieso hebben de meeste Intensive Cares door de uitgebreide capaciteit meer ruimte dan de afgelopen weken.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Alargule

Bericht door Alargule »

Tja, goed nieuws. Na zondag wordt ook hier uiteraard de lockdown van kracht.
Aking

Bericht door Aking »

Bron? (A) *O*
Alargule

Bericht door Alargule »

KNMI.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Er worden wel preventief allerlei recreatiegebieden afgesloten. Dus als men niet zich massaal in elkaars buurt gaat ophouden, blijft die lockdown misschien uit beeld.
en-es

Bericht door en-es »

Blijf vooral thuis. Gebruik je gezonde verstand.
Durashift

Bericht door Durashift »

ICE11 schreef: (..) Daar komt mijn gal naar boven omdat wij zoiets in onze geschiedenis al meerdere keren hadden dat de mensen elkaar aan de overheid ter kennis gebracht hebben , bij voorbeeld in de DDR. :neg:
Geen nood.. kennen wij hier in NL ook. 'meld misdaad anoniem' wordt ook gebeld om anderen te verlinken die naar de mening van de melder niet aan de richtlijnen houdt. :roll: :twisted:

https://nos.nl/artikel/2328946-corona-o ... nnend.html

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Voor de Ommekeer:

(..) Het kabinetsbeleid is erop gericht om genoeg intensive care bedden beschikbaar te houden voor de mensen die dit nodig hebben door besmetting met het coronavirus. Dit lijkt vooralsnog te lukken, maar De Kort stelt dat 80% van de patiënten die op de ic-afdeling van een ziekenhuis belandt, overlijdt (zie hieronder voor meer over deze cijfers). Dat betekent dat het land in een lockdown zit, terwijl slechts een zeer kleine groep zieken gered kan worden. “Het offer dat van Nederland gevraagd wordt in termen van economie, zorg en gezinssituaties staat niet in verhouding tot de mogelijkheid voor iedereen die dat nodig heeft om op de intensive care te komen. Dat verband is helemaal weg.” Het huidige beleid is op termijn onhoudbaar.
Kijken?
https://voordeommekeer.nl/uncategorized ... onacrisis/
Aking

Bericht door Aking »

en-es schreef:Gebruik je gezonde verstand.
-o-

Ik zou bijna diskriminaasie skanderen!
AppleMoose

Bericht door AppleMoose »

"Cornelis Johannes (Kees) de Kort (Weesp, 16 mei 1956) is een Nederlandse beursanalist en macro-analist." Bron citaat
Deze man doet uitspraken naar aanleiding van grafieken over iets wat zijn vakgebied niet is. Deze grafieken zijn moeilijk te interpreteren omdat er een hoop factoren en feiten niet in meegenomen worden / uit deze grafiek af te leiden zijn. Bovendien vergeet deze man dat de zorg uit meer dan enkel IC-afdelingen bestaat en dat het overheidsbeleid die afdelingen wel meeneemt in het te voeren beleid. Oftewel, deze man kan ik niet serieus nemen.
En blandning av sött och salt.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Misschien is Kees de Kort op basis van zijn referenties niet de aangewezen persoon om de discussie te voeren, en Jort Kelder is dat ook niet, maar de economische kwestie zal de komende weken steeds luider gaan klinken. Durashift neemt misschien een op dit moment nog extreem standpunt in, maar ik merk dat ik ook niet ongevoelig ben voor de discussie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Wubbo »

De vraag hoe lang mensen het nog accepteren om (feitelijk) opgesloten te zitten in hun huis gaat ook interessant worden. Ik denk dat 28 april nog wel lukt, maar 28 juli zeker niet.
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

Ik verwacht eerder dat je een discussie zult gaan krijgen over de proportionaliteit van de maatregelen. Is het het waard om de hele economie lam te blijven leggen of worden bepaalde maatregelen versoepeld voor economisch gewin? Een beetje zoals het in Zweden tot nog toe verloopt.

Dit kwam ik ook nog tegen, wel al van een paar dagen geleden, maar toch knap ontluisterend.
Statler Rail

Ik zou na dit weekend pleiten voor een meer regionale aanpak: in de ene regio zijn andere maatregelen nodig dan in andere regio´s. Voor Brabant en andere besmettingshaarden lijkt mij een strengere lockdown wel wenselijk, vooral omdat gewoon nog heel veel mensen naar hun niet-vitale werk gaan. Maar in bijvoorbeeld Noord-Nederland zijn er zo weinig mensen besmet dat de huidige maatregelen waarschijnlijk wel voldoende zijn en er nu geen reden is om de economie nog verder plat te leggen. Meer maatwerk lijkt mij wenselijk.
trolly

Bericht door trolly »

Of omgekeerd:in Brabant is er ondertussen bij een flinke groep immuniteit ontstaan, in het noorden moet het feest nog beginnen. Waarmee ik maar wil zeggen dat wanneer je welke maatregelen moet of kan nemen op dit moment vooral hogere koffiedikkijkerij is, omdat er erg weinig informatie beschikbaar is over wie nu werkelijk besmet is, of is geweest. Dat verandert in de komende maanden ongetwijfeld door het beschikbaar komen van testmateriaal, maar op dit moment benijd ik degenen die zulke beslissingen moeten nemen niet.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
waldo79

Bericht door waldo79 »

Van hier uit niet fair om Brabant nu nog een brandhaard te noemen. Er zijn al 4 weken stringente maatregelen van toepassing die zijn vruchten lijken af te werpen.
trolly

Bericht door trolly »

Fair lijkt me geen relevant criterium, eerlijk gezegd. Wat bepalend zou moeten zijn is de epidemiologische situatie en de druk op de gezondheidszorg. Het is op zijn minst twijfelachtig of het opsluiten van alle Brabanders daarin een positieve bijdrage zou leveren, tenzij het doel is bij te dragen aan de zielenrust van Brabantbashers zoals ik.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
VIRM

Bericht door VIRM »

Ondertussen mogen in de VS staten het zelf maar uitzoeken, en mag de schoonzoon van de president (zonder dat hij ook daadwerkelijk geschikt is) er ook iets van vinden:
https://www.huffpost.com/entry/seth-mey ... 06281c077c
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie