Coronavirus
- Z2N
- Donateur
Re: Coronavirus
En een absolute meerderheid in een ondemocratisch proces telt gewoon niet. Hongarije is geen democratie, dat we het parlement daar nog als een democratisch instituut zagen is vanaf nu verleden tijd. Muurtje eromheen en uit de EU trappen, tot ze weer aan de voorwaarden voldoen.
- ICE11
Officieel durft de overheid het niet zeggen maar volgens ingewijde bronnen heeft de sluiting van de grenzen het leeuwendeel.Daniel schreef:Ligt dat aan het sluiten van de grenzen, of ligt het eraan dat simpelweg meer mensen thuis zijn waardoor het niet zo handig meer is om in te gaan breken in een huis?
Overigens zijn er eerste resultaten van de viroloog die rondom Heinsberg onderzoek doet (zie ook de door mij eerder genoemde link). Terwijl de Johns-Hopkins-University de sterftecijfer voor Duitsland met 1,98 percent aanduid, is het rondom Heinsberg maar 0,37 percent. 15 percent van de inwoners zijn genezen en immuun.
https://www.welt.de/vermischtes/article ... glich.html
- trolly
Dat zijn twee beweringen die ik je graag met betrouwbare bronnen zie onderbouwen.ICE11 schreef:Officieel durft de overheid het niet zeggen maar volgens ingewijde bronnen heeft de sluiting van de grenzen het leeuwendeel.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
- Suus
- Contacteer:
Ik ben niet verbaasd dat jij dit zegt :')PHS schreef:Wat wel mag, is zelf uit de EU stappen. En eerlijk gezegd begin ik daar toch steeds meer voor te voelen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Z2N
- Donateur
Niet zo snel praten, daar hebben we artikel 7 voor.PHS schreef:Uitstekend idee! Alleen, als het zou mogen, dan hadden ze het in Brussel inmiddels ook wel bedacht en uitgevoerd. Je voelt 'm al aankomen, het mag dus niet :NZ2N schreef:Muurtje eromheen en uit de EU trappen, tot ze weer aan de voorwaarden voldoen.

- trolly
Lees jij wel wat je zelf allemaal schrijft?PHS schreef:
Want?
-
- OVNL-beheerder
Ik vind het interessanter wat volgens PHS de meerwaarde zou zijn als Nederland uit de EU zou stappen?
- ICE11
Omdat deze artikel online voor niet-abonnees niet te zien is, zou ik citeren:trolly schreef:Dat zijn twee beweringen die ik je graag met betrouwbare bronnen zie onderbouwen.ICE11 schreef:Officieel durft de overheid het niet zeggen maar volgens ingewijde bronnen heeft de sluiting van de grenzen het leeuwendeel.
"Ein Grund für den Rückgang von Autodiebstählen und Wohnungseinbrüchen ist einerseits, dass viel mehr Menschen (...) zu Hause sind. Ein weiterer Grund, den erfahrene Ermittler aber nur hinter vorgehaltener Hand nennen ist der, dass die Tätergruppen aus einigen früheren Ostblockstaaten (...) derzeit gar nicht in Deutschland sind und auch wegen der Wiedereinführung von Grenzkontrollen (...) derzeit nicht ohne Weiteres hereinkommen. (...) Dass Grenzkontrollen fast immer dazu führen, dass die Kriminalität sinkt, ist ein Thema über das die Politik nicht gerne spricht."
(Bron: Aachener Zeitung, 08.04.2020, pagina 6)
- trolly
Mwah, dat heb ik wel vaker gelezen, en biedt weinig nieuwe inzichten. Wat er vooral uit blijkt is de onwil om tot een compromis te komen, terwijl dat juist de basis van de EU is.Tom024 schreef:Ik vind het interessanter wat volgens PHS de meerwaarde zou zijn als Nederland uit de EU zou stappen?
- trolly
Mijn Duits is wellicht wat roestig, maar volgens mij wordt wat jij als enige oorzaak aanvoert als tweede factor genoemd. Er is ongetwijfeld een verband, maar omdat echt iedereen thuis is, lijkt het me onmogelijk aan te tonen dat grenzen dicht in dit geval hoofdoorzaak van de daling is.ICE11 schreef:"Ein Grund für den Rückgang von Autodiebstählen und Wohnungseinbrüchen ist einerseits, dass viel mehr Menschen (...) zu Hause sind. Ein weiterer Grund, den erfahrene Ermittler aber nur hinter vorgehaltener Hand nennen ist der, dass die Tätergruppen aus einigen früheren Ostblockstaaten (...) derzeit gar nicht in Deutschland sind und auch wegen der Wiedereinführung von Grenzkontrollen (...) derzeit nicht ohne Weiteres hereinkommen. (...) Dass Grenzkontrollen fast immer dazu führen, dass die Kriminalität sinkt, ist ein Thema über das die Politik nicht gerne spricht."
(Bron: Aachener Zeitung, 08.04.2020, pagina 6)
- Z2N
- Donateur
Wat je nu beschrijft is geen EU-probleem, en ik denk dan ook niet dat het splitsen van de EU dat ook op gaat lossen. Je beschrijft hier een trend die in de hele wereld merkbaar is: etnisch nationalisme. Het idee dat mensen, doordat ze aan weerszijden van een willekeurig getrokken lijn anders zijn, en daardoor niet samen kunnen werken, is in zichzelf vrij extreem. Italianen en Nederlanders zijn fysiek niet anders, dus dat is geen reden waarom de beide landen niet in staat zijn om afspraken te maken over steun in deze coronacrisis. De oorzaken zijn elders te vinden, en hebben niets met de EU te maken.PHS schreef: Het feit dat de 'Europese Unie' steeds minder een unie is. Het is onmogelijk geworden om een compromis lijkt te bereiken onder de2827 lidstaten, en als het wel lukt dat zijn daar vaak meerdere marathonvergaderingen aan vooraf gegaan. Er schijnt nu - eindelijk - een akkoord te zijn over een financiële injectie voor Zuid-Europa, maar zo'n akkoord kan blijkbaar niet worden bereikt voordat de halve Europese Unie met elkaar publiekelijk over straat is gerollebold. Ondertussen voegen meerdere lidstaten zich niet naar de kernwaarden van de unie, zoals vrijheid, democratie en meer concreet, een humane opvang van vluchtelingen. De Europese Unie begint steeds meer op een slecht huwelijk te lijken, en slechte huwelijken monden meestal uit in een scheiding. Misschien is dat ook wel beter. Ik zeg niet dat we uit de Europese Unie moeten gaan, maar als de EU blijft disfunctioneren zoals nu het geval is, dan lijkt het me niet onredelijk om te kijken of de Europese samenwerking niet op andere, kleinschaligere manier moeten gaan vormgeven.
-
Ik zie vooral een onwil bij bepaalde landen om zich aan de gemaakte afspraken te houden. En dan vervolgens landen die wél willen vasthouden aan de afspraken gaan beschuldigen en blackmailen.
Op zich ben ik wel voor de EU, maar niet op deze manier. Als we zo doorgaan wordt de EU onbestuurbaar en valt het vanzelf uit elkaar doordat er geen overeenstemming meer bereikt kan worden. Juist als je iets wil behouden moet je soms een stapje terug doen, en/of elkaar de ruimte geven om ergens verschillend over te denken. Met name de euro is een project waar Europa nog niet klaar voor was en waardoor nu Noord en Zuid juist tegenover elkaar komen te staan in plaats van elkaar sterker maken. Dat hebben we bij de vorige eurocrisis al gezien, en dat gaan we bij de komende eurocrisis opnieuw zien.
Nederlanders en Italianen zijn fysiek niet anders, maar ze hebben over diverse onderwerpen wel een andere opvatting. Dat is niet raar of extreem, want je normen en waarden zijn voor een groot deel cultureel bepaald. Het is juist extreem om te denken dat iedereen gelijk is. Mensen zijn niet gelijk, maar gelijkwaardig. Dat is iets anders.
Het gaat er ook niet om dat landen geen afspraken kunnen maken: die afspraken over steun aan lidstaten in problemen zijn er al jaren, alleen willen de Zuid-Europese landen die ESM-afspraken nu niet nakomen. De afspraken ZIJN er dus, maar een aantal landen wil zich daar niet aan houden.
Op zich ben ik wel voor de EU, maar niet op deze manier. Als we zo doorgaan wordt de EU onbestuurbaar en valt het vanzelf uit elkaar doordat er geen overeenstemming meer bereikt kan worden. Juist als je iets wil behouden moet je soms een stapje terug doen, en/of elkaar de ruimte geven om ergens verschillend over te denken. Met name de euro is een project waar Europa nog niet klaar voor was en waardoor nu Noord en Zuid juist tegenover elkaar komen te staan in plaats van elkaar sterker maken. Dat hebben we bij de vorige eurocrisis al gezien, en dat gaan we bij de komende eurocrisis opnieuw zien.
Nederlanders en Italianen zijn fysiek niet anders, maar ze hebben over diverse onderwerpen wel een andere opvatting. Dat is niet raar of extreem, want je normen en waarden zijn voor een groot deel cultureel bepaald. Het is juist extreem om te denken dat iedereen gelijk is. Mensen zijn niet gelijk, maar gelijkwaardig. Dat is iets anders.
Het gaat er ook niet om dat landen geen afspraken kunnen maken: die afspraken over steun aan lidstaten in problemen zijn er al jaren, alleen willen de Zuid-Europese landen die ESM-afspraken nu niet nakomen. De afspraken ZIJN er dus, maar een aantal landen wil zich daar niet aan houden.
-
- OVNL-beheerder
Okee, je geeft aan waarmee je moeite hebt binnen de EU... Maar denk je dat Nederland alleen sterker staat t.o.v China, de VS, GB? Wat is de meerwaarde van geen/een kleinere EU voor de burger?PHS schreef:Ja. Jij?trolly schreef:Lees jij wel wat je zelf allemaal schrijft?
Het feit dat de 'Europese Unie' steeds minder een unie is. Het is onmogelijk geworden om een compromis lijkt te bereiken onder deTom024 schreef:Ik vind het interessanter wat volgens PHS de meerwaarde zou zijn als Nederland uit de EU zou stappen?2827 lidstaten, en als het wel lukt dat zijn daar vaak meerdere marathonvergaderingen aan vooraf gegaan. Er schijnt nu - eindelijk - een akkoord te zijn over een financiële injectie voor Zuid-Europa, maar zo'n akkoord kan blijkbaar niet worden bereikt voordat de halve Europese Unie met elkaar publiekelijk over straat is gerollebold. Ondertussen voegen meerdere lidstaten zich niet naar de kernwaarden van de unie, zoals vrijheid, democratie en meer concreet, een humane opvang van vluchtelingen. De Europese Unie begint steeds meer op een slecht huwelijk te lijken, en slechte huwelijken monden meestal uit in een scheiding. Misschien is dat ook wel beter. Ik zeg niet dat we uit de Europese Unie moeten gaan, maar als de EU blijft disfunctioneren zoals nu het geval is, dan lijkt het me niet onredelijk om te kijken of de Europese samenwerking niet op andere, kleinschaligere manier moeten gaan vormgeven.
Het spelletje wat we Hoekstra de afgelopen week hebben zien spelen is gewoon politique politicienne, zoals onze Belgische vrienden dat noemen. Strategie, zoveel mogelijk uit de brand slepen, je huid duur verkopen. Vermoeiend? Zeker. Kost het tijd? Ja. Maar zo werkt het wel. Uiteindelijk belanden we ergens in het midden. Het woord eurobonds zal nooit gebruikt worden, want dat ligt politiek te gevoelig, maar er zal m.i. niet aan te ontkomen zijn om, naast eventueel geld voor medische noodhulp, geld vrij te maken om de euro verder te stutten.
En in deze moderne tijd kunnen we die hele onderhandeling bijna semi-live meekrijgen via social media, vroeger ging dat gewoon achter gesloten deuren.
Eensch, zonder sterke EU lopen we alleen nog maar verder achter de feiten aan. Als de EU in de eerste weken dat dit virus in Europa rondwaarde het initiatief naar zich toe had getrokken, waren we hier allemaal veel beter uitgekomen.trolly schreef:
Mwah, dat heb ik wel vaker gelezen, en biedt weinig nieuwe inzichten. Wat er vooral uit blijkt is de onwil om tot een compromis te komen, terwijl dat juist de basis van de EU is.
- Suus
- Contacteer:
Wobke Horkstra heeft al eerder blijk gegeven dat hij voormalig McKinsey-man weinig opheeft van tactisch spel, vooral van drammen of het nu pijn doet of niet. Het standpunt wat hij verkondigd is ook niet alleen het standpunt van Nederland, alleen houden landen als Oostenrijk of Finland zich nu bewust eventjes stil om niet op te vallen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- trolly
Diplomatiek optreden is geen sterk punt van Nederlanders, maar het lijkt haast alsof de ministers van Financiën op hun horkerigheid worden geselecteerd. Als er met meer begrip voor de situatie waarin de Zuid-Europese bevolking en regeringen gemanoeuvreerd zou worden, zou er — zonder dat er veel uit handen hoeft te worden gegeven — veel meer bereikt kunnen worden.Suus schreef:Wobke Horkstra heeft al eerder blijk gegeven dat hij voormalig McKinsey-man weinig opheeft van tactisch spel, vooral van drammen of het nu pijn doet of niet. Het standpunt wat hij verkondigd is ook niet alleen het standpunt van Nederland, alleen houden landen als Oostenrijk of Finland zich nu bewust eventjes stil om niet op te vallen.
- trolly
De geschiedenis van de Europese Unie kent vele dode punten, waarop de samenwerking herijkt is. Welke landen "wel van goede wil" zijn, wisselt per onderwerp, en moeten de landen sowieso onderling uitvechten. En wat er ook mis mag zijn met de EU: je kan wel uit de Unie stappen, maar je kan Europa niet verlaten.PHS schreef:Het lijkt mij, als we niet over dit dode punt heen geraken, verstandig om de Europese samenwerking te herijken, en door te gaan met de landen die wel van goede wil zijn.
-
Maar die horkerigheid is misschien juist wat de Nederlander verwacht van zijn minister van financiën. Als je geen geld hebt, kun je het niet uitgeven, punt.trolly schreef:Diplomatiek optreden is geen sterk punt van Nederlanders, maar het lijkt haast alsof de ministers van Financiën op hun horkerigheid worden geselecteerd. Als er met meer begrip voor de situatie waarin de Zuid-Europese bevolking en regeringen gemanoeuvreerd zou worden, zou er — zonder dat er veel uit handen hoeft te worden gegeven — veel meer bereikt kunnen worden.Suus schreef:Wobke Horkstra heeft al eerder blijk gegeven dat hij voormalig McKinsey-man weinig opheeft van tactisch spel, vooral van drammen of het nu pijn doet of niet. Het standpunt wat hij verkondigd is ook niet alleen het standpunt van Nederland, alleen houden landen als Oostenrijk of Finland zich nu bewust eventjes stil om niet op te vallen.
En of dit diplomatiek niet zo handig is, is volgens mij nog maar de vraag. Volgens mij zijn wij gewoon het land dat er met gestrekt been in mogen gaan, waarna de andere zuinige landen dan mooi kunnen proberen een compromis te sluiten. Wat natuurlijk wel afhankelijk is van welke kant Duitsland op beweegt.
- trolly
Waarbij je voorbij gaat aan de vraag of het überhaupt zinvol is om er met gestrekt been in te gaan. Kennelijk vinden Nederlanders dat erg dapper, en andere noordelijke landen zullen het vast fantastisch vinden dat Wobke de kastanjes voor ze uit het vuur haalt, maar als onderhandelingstechniek is het weinig productief, en in Zuid Europa wordt de naam van Nederlanders als lompe vrekken maar weer eens nadrukkelijk onderstreept.
- Z2N
- Donateur
Nou ja, het lijkt wel geholpen te hebben, want Nederland heeft alles gekregen dat het wou. Het ESM wordt aangesproken, medisch-gerelateerde steun komt zonder financiële restricties, de rest volgens de bestaande regels.
-
~^^^ Verstandig en goed dat NL de poot deels stijf heeft kunnen houden. :pos:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Voor de ommekeer:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Voor de ommekeer:
Ewald Engelen & Arjo Klamer: Luidt de coronacrisis de ondergang van de euro in?
https://www.youtube.com/watch?v=nYFhXm3ETcY(..) Op korte termijn zal er iets van een oplossing moeten komen voor de zuidelijke lidstaten. Maar op langere termijn, zo pleiten Klamer en Engelen, dient er meer fundamenteel te worden nagedacht over ons financiële systeem. De economie moet meer lokaal georganiseerd worden, het landschap moet diverser, en instellingen zullen meer maatschappelijk betrokken moeten zijn. Klamer pleit voor meerdere munteenheden, zodat ook op kleinere schaal het financiële verkeer goed kan worden geregeld. Daarmee wijst de huidige problematiek ook op een filosofische vraag. Klamer: de vraag is op welke manier wij de goede samenleving willen vormgeven. Alleen door de gemeenschap goed te organiseren ontstaat er veiligheid en solidariteit.
- trolly
Maar is dat te danken aan het hysterische gekef van onze Wob, of aan het bedaarde njet van onze oosterburen?Z2N schreef:Nou ja, het lijkt wel geholpen te hebben