reisthijs schreef:Ik vind dat deurenverhaal wel apart. Toen NS bezig was met de plannen voor de ICNG, was een argument om voor 200km/h te kiezen (in plaats van 250) dat er bij 200 nog dubbelblads deuren mogelijk waren. Groot was mijn verbazing toen het uiteindelijke ontwerp die toch niet bleek te hebben.
Nu wordt hetzelfde argument hier dus weer van stal gehaald, maar nu voor 160 - als de geschiedenis zich weer herhaalt krijgen we straks treinen voor 160 met enkelblads deuren...
Voor de mensen die niet geloven dat er dubbeldekkers bestaan met dubbelblads deuren die wel 200 km/u kunnen: bij onze zuiderburen zijn een deel van de M6 en alle nieuwe M7 rijtuigen gecertificeerd voor 200 km/u.
Nog verder naar het zuiden, in Frankrijk, rijden in heel wat regio's Alstom Coradia's rond als Régiolis (weliswaar geen dubbeldekker, maar toch), en die zijn deels geschikt voor 200 km/u, maar hebben altijd dubbelblads deuren. Dubbelblads deuren en 200 km/u is dus prima mogelijk, alleen wil de NS er niet aan, ongetwijfeld omdat het duurder is en maar een beperkt nut zou hebben op het Nederlandse spoor.