Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Plaats reactie
VIRM

Re: Coronavirus

Bericht door VIRM »

Het kabinet wil de noodverordeningen van de Veiligheidsregio's vervangen door een spoedwet.

Voordeel voor de grondrechten van burgers is dat de Raad van State en Tweede Kamer zich over moeten buigen, en dat de Tweede Kamer ook altijd moet instemmen met verlenging (Hongarije, schrijven jullie mee?).

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/27/sp ... n-a3997955
Beul van de blindegeleidelijn
ICE11

Bericht door ICE11 »

Ik had niet gedacht dat er daadwerkelijk mensen de advies van Donald Trump volgen om desinfectiemiddel te slikken:

https://www.stern.de/panorama/trump-und ... 40104.html

_O- _O- _O-
Hainje

Bericht door Hainje »

Oh, mij verbaast het dan weer helemaal niets.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

VIRM schreef:en dat de Tweede Kamer ook altijd moet instemmen met verlenging (Hongarije, schrijven jullie mee?).
In Hongarije stemde het parlement ook in met verlenging, maar dat is vooral omdat 2/3 van het parlement op de hand van Orban is.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Deze spoedwetten komen de Tweede Kamer bijna gegarandeerd niet door, misschien zelfs niet eens door de Raad van State. De hele oppositie is al precies de helft. Ik vind het allemaal net zo zorgelijk als jullie.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Durashift

Bericht door Durashift »

^^^ volgens mij is de 2e kamer toch wel in meerderheid eens met de genomen maatregelen als de afstandsnorm, evenementenverbod e.d.
VIRM

Bericht door VIRM »

Je kunt wel verwachten dat de Raad van State heel kritisch gaat kijken naar de inbreuk op grondrechten, en of dat in verhouding staat tot de genomen maatregelen in de spoedwet. Als de wet naar de Tweede Kamer wordt doorgestuurd, is het advies van de Raad van State ook gewoon openbaar.

Ik denk ook niet dat per definitie de verdeling in de Kamer 'coalitie voor en oppositie tegen'. zal zijn. Maar het is ook afwachten wat er precies in de wet gaat staan.
Beul van de blindegeleidelijn
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

ArrivaBas schreef:Deze spoedwetten komen de Tweede Kamer bijna gegarandeerd niet door, misschien zelfs niet eens door de Raad van State. De hele oppositie is al precies de helft. Ik vind het allemaal net zo zorgelijk als jullie.
De noodverordeningen zijn helemaal een gedrocht. De politie doet dingen die grondwettelijk zeer twijfelachtig zijn zoals binnenshuis optreden in studentenwoningen die blijkbaar geen huishouden vormen voor de wet op basis van de noodverordeningen worden verordend. De huidige noodverordeningen zijn ook van toepassing totdat ze worden ingetrokken, en als je iets niet wil hebben zijn het noodverordeningen die in theorie oneindig doorlopen, daar worden mensen die dol zijn op macht altijd erg enthousiast van.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Juist dat maakt het zorgelijk. Deze twijfelachtige optredens van de politie worden voor onbepaalde tijd gelegaliseerd. De spoedwetgeving draait een aantal grondrechten rigoureus de nek om. :X
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Uit de bovenstaande berichten maak ik juist op dat de noodverordeningen mogelijk in strijd zijn met de grondwet en de spoedwet niet, aangezien die altijd voor een bepaalde tijd is.
Dus dan is een spoedwet toch juist beter?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

De spoedwet zet bepaalde burgerrechten buitenspel totdat de spoedwet wordt opgeheven. Deze burgerrechten maken volgens het kabinet de noodverordeningen onhoudbaar.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

@Meltrain: Niet persé, aangezien je daarmee gelijk al dingen voor een bepaalde tijd vastlegt die wellicht helemaal niet nodig bleken gedurende de volledige periode.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift

Bericht door Durashift »

Suus schreef: (..) De politie doet dingen die grondwettelijk zeer twijfelachtig zijn zoals binnenshuis optreden in studentenwoningen die blijkbaar geen huishouden vormen voor de wet op basis van de noodverordeningen worden verordend. (..)
Daar hoorde ik burgemeester Bruls van de week over horen zeggen: interpretatieverschil van de handhavende eenheid. Hij heeft dat 'probleem' niet in Nijmegen en volgens hem mag je, met inachtneming van de 1,5 meter, ook in de tuin van een studentenhuis zitten.
trolly

Bericht door trolly »

ICE11 schreef:Ik had niet gedacht dat er daadwerkelijk mensen de advies van Donald Trump volgen om desinfectiemiddel te slikken:

https://www.stern.de/panorama/trump-und ... 40104.html

_O- _O- _O-
Dat is omdat je de intelligentie van de Trump-aanhang zwaar overschat. Ergens begrijp ik dat je je daar vrolijk om maakt, maar mensen doen compleet achterlijke dingen op zijn advies, en sterven op een buitengewoon onaangename manier. Ik mag hopen dat er vervolging tegen Trump wordt ingesteld wegens moord, doodslag, toebrengen van zwaar lichamelijk letsel en/of soortgelijke delicten.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Hainje

Bericht door Hainje »

President is onschendbaar toch?
PHS

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

De politie beweert dat het kan op basis van de noodverordening. Daarmee is de noodverordening een probleem, want die is blijkbaar verkeerd te hanteren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Bericht door PHS »

-
Aking

Bericht door Aking »

Dus de politie is het probleem! :Y
trolly

Bericht door trolly »

:Y

En de polletiek. En de buitenlanders. En het weer. En de wetgeving, dus.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

In Tsjechië worden de maatregelen inmiddels al wat versoepeld: groepjes tot 10 personen zijn toegestaan, en in juni gaan de grenzen met Slowakije weer helemaal open. Goed nieuws voor mijn familie, die in de zomer hun appartement in Praag kunnen verruilen voor het huisje in Slowakije. Of wij daar deze zomer ook nog heen kunnen, daar ben ik een stuk minder zeker van.
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

Wellicht ben je geintereseerd in een interview met de burgemeester van Praag, o.a. over corona. Hij is niet zo positief over de rol van China, maar wel weer positief over een "corona-app," waar ze in Tsjechië al ervaring mee hebben.

Ik heb in oktober drie weken vakantie en hoop tegen die tijd het land weer in te kunnen. Plan B is Duitsland, plan C de Ardennen, plan D Drenthe. :D
PHS

Bericht door PHS »

-
en-es

Bericht door en-es »

Ik zou inderdaad niks boeken voorlopig.
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

Boeken is inderdaad niet verstandig, maar hopen mag nog, toch? ;)
Plaats reactie