Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Plaats reactie
Durashift

Re: Coronavirus

Bericht door Durashift »

Suus schreef:Oost-Brabant heeft ook bijna vier jaar lang problemen gehad met Q-koorts.
(..).
Mede omdat daar Landbouw ambtenaren adviezen van het OMT van destijds niet hebben opgevolgd, las ik in de krant (NRC) van 't weekend.
VIRM

Bericht door VIRM »

ArrivaBas schreef:
Suus schreef:
ArrivaBas schreef:Als ik Rutte zo peil zijn alle huidige maatregelen wat hem betreft permanent. :X
Heb jij naar een andere Rutte zitten gluren dan ik op TV zag?
Als Rutte zegt dat hij zelfs moeite heeft met een van de kleinst mogelijke versoepelingen...
Volgens mij heeft Rutte gezegd dat hij maar een hele korte periode vooruit kan kijken, en dat het ook uitmaakt of het aantal IC-bedden toereikend is. En hij geeft ook aan dat het ook duivelse dilemma' zijn waar het kabinet voor staat.
Beul van de blindegeleidelijn
Statler Rail

Bericht door Statler Rail »

Ik ben intussen vrij hoopvol dat het virus dankzij seizoensinvloeden gestaag zal blijven afnemen. Vanaf midden mei is de eerste versoepeling met o.a. de lagere scholen, vanaf begin juni kunnen de middelbare scholen beperkt open. In de zomervakantie zijn de scholieren en studenten er toch niet, dus kunnen de normale reizigers weer langzaam terugkeren in het OV - wellicht mét mondkapjes en desinfectie bij de deur.

En dan hopen we dat de coronacrisis na de zomervakantie voorlopig voorbij is. Hij kan weer terugkeren bij het nieuwe griepseizoen, dus zolang er geen vaccin is moeten we thuiswerken, afstand houden en mondkapjes dragen zoveel mogelijk blijven doen. Aan het einde van het jaar is er waarschijnlijk wel een vaccin; het is alleen de vraag wanneer precies. Ja, normaal duurt een vaccin langer, maar het is nu niet normaal. Wereldwijd wordt door tientallen bedrijven en onderzoeksinstellingen gewerkt aan een vaccin, en ook de tests en administratieve afhandeling zullen topprioriteit hebben.

In het begin van dit topic werd ik "doemdenker" genoemd omdat ik vond dat mensen maar een beetje melig deden en het virus niet serieus namen. Intussen is de mainstream een doemdenker geworden en ben ik juist positief dat we in de zomer weer richting een "nieuw normaal" (met afstand en veel thuiswerken) en dan richting de winter weer naar een "normaal normaal" kunnen gaan.

Er is geen reden om aan te nemen dat deze toestand nog jaren gaat duren. Dat neemt niet weg dat een aantal zaken wél blijvend zal veranderen. Meer thuiswerken maar ook blijvende aandacht voor besmettingsrisico´s - bijvoorbeeld bij evenementen, maar ook in het OV.
Daantje
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daantje »

Er is wel testcapaciteit qua apparatuur en personeel op laboratoria, wij hebben ook al geïnventariseerd in de regio maar de spullen die je ervoor nodig hebt, reagentia maar ook wattenstaafjes zijn gewoon schaars. De hele wereld aast erop en bedrijven vragen de hoofdprijs.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

NOS meldt dat een instituut van de Oxford University een voorsprong heeft in de race om een coronavaccin. De voorsprong is te danken aan kleinschalige tests op mensen voor een vaccin tegen een ander coronavirus, waaruit geen bijwerkingen naar voren zijn gekomen. Dit vaccin vormt de basis van het vaccin tegen COVID-19, dat al succesvol op apen is getest. Als alles meezit start in september al de productie. Bij de ontwikkeling van dit vaccin zijn ook Nederlanders betrokken.
Bron en meer
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
PHS

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Daantje
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daantje »

Dat klopt maar er is nu veel minder andere diagnostiek omdat mensen minder snel naar de huisarts gaan en veel artsen telefonisch werken en bloedonderzoek soms nog even uitstellen tot er weer een fysiek consult is.

Dat wordt straks wel meer een probleem. Bij ons trekt het werk al meer aan wat opzich prima is maar waardoor we het niet meer weg kunnen werken met een minimum bezetting en het steeds drukker wordt op het lab.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

PHS schreef:Ik dacht dat jij alle vertrouwen in de wetenschap was kwijtgeraakt?
Ik ben wat vaker The Guardian gaan lezen. In deze krant is er meestal meer ruimte voor diepgaander onderzoeken dan het uitspreken van verwachtingen uit de losse pols over een te lange termijn. Sinds ik deze krant heb herontdekt na hem gebruikt te hebben voor schooldoeleinden, is mijn optimisme uit een dal aan het klimmen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
PHS

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Hainje

Bericht door Hainje »

The Guardian is inderdaad een betrouwbare krant, in mijn ogen puur omdat ze artikelen leveren betaald met donaties. Ze zijn niet afhankelijk van bedrijfsbelangen. In Nederland heb je qua journalistiek concept zoiets soortgelijks bij De Correspondent en Follow The Money.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Als je denkt dat er in een papieren exemplaar van The Guardian geen advertenties staan heb je het toch mis...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
trolly

Bericht door trolly »

ArrivaBas schreef:
PHS schreef:Ik dacht dat jij alle vertrouwen in de wetenschap was kwijtgeraakt?
Ik ben wat vaker The Guardian gaan lezen. In deze krant is er meestal meer ruimte voor diepgaander onderzoeken dan het uitspreken van verwachtingen uit de losse pols over een te lange termijn. Sinds ik deze krant heb herontdekt na hem gebruikt te hebben voor schooldoeleinden, is mijn optimisme uit een dal aan het klimmen.
Goede informatie is beter voor je humeur :Y

De Financial Times is niet gratis, maar hun coronaberichten met fraaie grafieken zijn dat wel.

Afbeelding
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Chrysa

Bericht door Chrysa »

Wat een verschrikkelijke Y-as :neg:
PHS

Bericht door PHS »

-
Chrysa

Bericht door Chrysa »

Als je weet wat logaritmische schalen zijn, dan zou je ook weten dat ze een vertekend beeld geven.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Wubbo »

Het startpunt geeft ook een vertekend beeld. Waarom beginnen bij 3 overledenen en niet bij 1, 10 of 100? En waarom niet vanaf de eerste besmetting? De grafieken zien er dan namelijk anders uit, zag ik een paar weken geleden in (volgens mij) de NRC.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Chrysa schreef:Als je weet wat logaritmische schalen zijn, dan zou je ook weten dat ze een vertekend beeld geven.
Logaritmische schalen zijn vooral handig bij exponentiële groei. Als de grafiek in een rechte lijn loopt, is de groei precies exponentieel, dat is niet zo als de groei niet in een rechte lijn verloopt, maar afvlakt of steiler loopt. Dat maakt kleiner wordende toenames bij grote aantallen beter zichtbaar.
Chrysa

Bericht door Chrysa »

Ja, ik heb ook wiskunde gehad. :')
Het hele idee van de lockdown "Flatten the curve" is nu niet meer zichtbaar, omdat deze kaart een heel ander beeld geeft dan de daadwerkelijke situatie.
PHS

Bericht door PHS »

-
Chrysa

Bericht door Chrysa »

Die heb ik ook gezien ja.
Hoe vertekent een normale lineaire schaal het beeld volgens jou?
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Ik zit mij vooral af te vragen, wat heb ik aan de grafiek van Trolly?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking

Bericht door Aking »

#VraaghetTrolly :Y
JordiBrabant

Bericht door JordiBrabant »

Naast dat die logaritmische schaal inderdaad misleidend kan zijn, maar de aandachtige lezer moet het opmerken. Bekritiseer ik ook graag de eenheid op de y-as, het ziet er uit alsof het alleen het aantal overledenen per dag, berekend met een zwevend gemiddelde over 7 dagen, is. Dat is wel een heel suggestieve manier om veel verschillende fruitsoorten met elkaar te vergelijken. Alleen op basis van een aantal overleden per inwoner kun je vergelijkingen maken.
Hier had uw onderschrift kunnen staan.
PHS

Bericht door PHS »

-
Chrysa

Bericht door Chrysa »

Nou, een normale lineaire schaal, net zoals hoe ik hoopte op een normaal antwoord. :')
Plaats reactie