Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Ik ken niet veel Universiteiten en Hogescholen die zo'n beperkte bediening hebben als dat Windesheim vanaf december heeft. Heb jij een aantal voorbeelden voor mij? Middelbare scholen hebben die misschien wel, maar scholieren hebben meer contacturen dan studenten en zitten dan ook gewoonlijk hele dagen op school. Als student is het niet ongewoon om maar een halve dag naar de hogeschool of universiteit te moeten voor college. Als je dan nog een aantal uur moet wachten op de eerstvolgende bus (of op college omdat je zo vroeg de bus moest hebben) haalt dat flink wat flexibiliteit uit je leven.
Het is ook niet dat een goede verbinding naar Windesheim extra geld hoeft te kosten. De huidige route van lijn 6 (via de Pilotenlaan) is even snel als de nieuwe route van lijn 14 (via de Jofferenlaan) en de nieuwe, 'snellere' route van de lijnen 6 en 8 is maar één minuut sneller dan de huidige route van lijn 8 over de Vrouwenlaan. De bediening van Windesheim kan dus gehandhaafd worden, zonder dat de bediening van Zuid daar negatieve gevolgen van ondervind en zonder dat daar veel extra DRU's voor nodig zijn. Het vervallen van de bediening van Windesheim is dus niets meer dan een gevolg van de angst dat aan de vervoerplicht uit het PvE niet voldaan kan worden. Een angst die naar mijn mening nergens voor nodig is, ik heb tot nu toe nooit gezien dat reizigers bij de bushalte achterbleven.
De kans dat scholieren de plaats van andere (mindervalide) reizigers bezetten acht ik gering, het gebruik van de bus naar Zuid is laag. Niet voor niets is de frequentie op deze lijnen de afgelopen jaar teruggeschroefd van 4x/uur naar 2x/uur. Bovendien gaat de grootste stroom 's ochtends van de wijken naar het station en 's middags omgekeerd, precies tegenovergesteld aan de grootste stroom studenten.
Het is ook niet dat een goede verbinding naar Windesheim extra geld hoeft te kosten. De huidige route van lijn 6 (via de Pilotenlaan) is even snel als de nieuwe route van lijn 14 (via de Jofferenlaan) en de nieuwe, 'snellere' route van de lijnen 6 en 8 is maar één minuut sneller dan de huidige route van lijn 8 over de Vrouwenlaan. De bediening van Windesheim kan dus gehandhaafd worden, zonder dat de bediening van Zuid daar negatieve gevolgen van ondervind en zonder dat daar veel extra DRU's voor nodig zijn. Het vervallen van de bediening van Windesheim is dus niets meer dan een gevolg van de angst dat aan de vervoerplicht uit het PvE niet voldaan kan worden. Een angst die naar mijn mening nergens voor nodig is, ik heb tot nu toe nooit gezien dat reizigers bij de bushalte achterbleven.
De kans dat scholieren de plaats van andere (mindervalide) reizigers bezetten acht ik gering, het gebruik van de bus naar Zuid is laag. Niet voor niets is de frequentie op deze lijnen de afgelopen jaar teruggeschroefd van 4x/uur naar 2x/uur. Bovendien gaat de grootste stroom 's ochtends van de wijken naar het station en 's middags omgekeerd, precies tegenovergesteld aan de grootste stroom studenten.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Ideetje: de halte bij Windesheim wordt afgesloten en beveiligd door een medewerker van de school. Alleen mensen die niet anders kunnen dan met de bus mogen gebruik maken hiervan, geselecteerd en gecontroleerd door de school. Wordt er toch vanuit het station hier uitgestapt is het aan de school om sancties op te leggen aan deze personen.
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Dat is niet handhaafbaar. Zolang het openbaar vervoer is moet het voor iedereen met een geldig vervoersbewijs open zijn.
Dan lijkt me handiger om binnen de school een vervoersdienst op te zetten. Iemand die vervoer nodig heeft tussen station en campus kan dit kort van te voren telefonisch of digitaal aangeven, waarna een medewerker even op en neer rijdt. Dan hoeft alleen het werkpakket van een (aantal) medewerker(s) worden aangepast. Ik weet niet hoe het met het Windesheim zit, maar mijn vorige Hogeschool had een dienstauto speciaal voor medewerkers.
Dan lijkt me handiger om binnen de school een vervoersdienst op te zetten. Iemand die vervoer nodig heeft tussen station en campus kan dit kort van te voren telefonisch of digitaal aangeven, waarna een medewerker even op en neer rijdt. Dan hoeft alleen het werkpakket van een (aantal) medewerker(s) worden aangepast. Ik weet niet hoe het met het Windesheim zit, maar mijn vorige Hogeschool had een dienstauto speciaal voor medewerkers.
Ik heb geen onderschrift
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
En vervolgens zal de rechter je keihard uitlachen, want:dennistd schreef:Ideetje: de halte bij Windesheim wordt afgesloten en beveiligd door een medewerker van de school. Alleen mensen die niet anders kunnen dan met de bus mogen gebruik maken hiervan, geselecteerd en gecontroleerd door de school. Wordt er toch vanuit het station hier uitgestapt is het aan de school om sancties op te leggen aan deze personen.
1) een school heeft hier helemaal geen bevoegdheden over en mag dus helemaal geen sancties op het gebruik van openbaar vervoer zetten
2) het is openbaar vervoer, dus iedereen met een geldig vervoersbewijs heeft gewoon recht om er gebruik van te maken.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Hoe zit dat dan bij die business-lijn in Apeldoorn die ook alleen met een sticker(?) op de chipkaart te gebruiken is/was?
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Dat was volgens mij de businessline in Zwolle. Apeldoorn is altijd toegankelijk geweest voor iedereen.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9201
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Ja, dat was inderdaad Zwolle. En die lijn was geen groot succes. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Ik ben benieuwd waar de midis naartoe gaan. Volgens mij zijn het er een stuk of twintig. Ik kan zo snel alleen op de stadsdienst van Harderwijk komen, andere lijnen lijken ze me niet echt geschikt voor. Misschien drukke VraagRRReis lijnen?
Ik heb geen onderschrift
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Er zitten her en der natuurlijk wel flink wat frequentieverhogingen in het vervoerplan.
-
- Berichten: 4402
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Welke bussen zijn er voor deze concessie besteld en hoeveel?
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8831
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Er zijn 256 BYD's besteld.
Heb je het over de Optares van de huidige concessie? Die zullen denk ik niet meegaan.sirvinniei schreef:Ik ben benieuwd waar de midis naartoe gaan. Volgens mij zijn het er een stuk of twintig. Ik kan zo snel alleen op de stadsdienst van Harderwijk komen, andere lijnen lijken ze me niet echt geschikt voor. Misschien drukke VraagRRReis lijnen?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 08-06-2024 --> 56 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 08-06-2024 --> 56 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
De gemeente Lelystad heeft ergens in het voortraject van de aanbesteding aangegeven dat de wijken niet geschikt zijn voor 12m-bussen. Er rijden nu ook midibussen in Lelystad. Ik verwacht ze dus hier. Gaat dan tegelijk om een behoorlijk aantal. Arriva heeft volgens mij nu iets van 15 of 16 bussen in Lelystad.sirvinniei schreef:Ik ben benieuwd waar de midis naartoe gaan. Volgens mij zijn het er een stuk of twintig. Ik kan zo snel alleen op de stadsdienst van Harderwijk komen, andere lijnen lijken ze me niet echt geschikt voor. Misschien drukke VraagRRReis lijnen?
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Bussen van BYD: 259 stuks, waarvan 206 van 12 meter en de overige 53 midibus of 13 meter. Onderverdeling van die 53 staat niet in het artikel.CamilleKreemers schreef:Welke bussen zijn er voor deze concessie besteld en hoeveel?
https://www.ovpro.nl/bus/2019/12/06/keo ... t-bij-byd/
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Ik weet in elk geval dat lijn 110 tussen Scherpenzeel en Barneveld met midi's gaat rijden. Waarbij ik bij die lijn nog altijd wel benieuwd ben hoe Keolis de geplande route op woensdagochtend denkt te gaan rijden: de buurtbus kan via naburige straten om de markt heen rijden, maar met een bus past dat niet.sirvinniei schreef:Ik ben benieuwd waar de midis naartoe gaan. Volgens mij zijn het er een stuk of twintig. Ik kan zo snel alleen op de stadsdienst van Harderwijk komen, andere lijnen lijken ze me niet echt geschikt voor. Misschien drukke VraagRRReis lijnen?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
170 gaat ook met midi's rijden voortaan. Denk dat lijn 15, 112 en 101 ook wel kandidaat zijn.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Als de stadsdienst Harderwijk met midi's gereden gaat worden, betekent dat ook dat lijn 104 door midi's uitgevoerd worden. Immers staat in het vervoerplan dat die aan elkaar gekoppeld worden. Het lijkt me verder sterk dat die midi's voor VraagRRReis gebruikt gaan worden, als de vervoersvraag zo groot zou zijn zouden die ritten namelijk wel gewoon vast rijden.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Ze krijgen ruim 70 8-persoonsbussen. Neem toch aan dat die voornamelijk bedoeld zijn voor de vraagrrreis en niet alleen voor de buurtbussen.
Grt. Stefan
-
- Berichten: 1226
- Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Die 8tax worden voor zover ik begrijp ook allemaal elektrisch, wat betekend dat er bij véél buurtbussen óf een gat in de dienstregeling komt, óf er busjes uitgewisseld moeten worden. Dan gaat het aantal busjes rap omhoog, helemaal in een gebied als deze met relatief veel buurtbussen.
Ik blub in het Drecht.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
ik gok dat een stuk of 50 a 60 van die busjes voor de buurtbuslijnen zullen zijn. Zover ik weet is de verdeling in Overijssel van buurtbussen als volgt:
Dan ga ik er vanuit al al deze lijnen (met 1 busje) nog een extra bus krijgen voor het opladen, waarmee je op pak hem beet een 27 busjes in Overijssel gaat komen. Want bij de meeste verenigingen met twee busjes rijdt dat tweede busje hooguit 1 of 2 ritten mee.
- Spoiler: show
Dan ga ik er vanuit al al deze lijnen (met 1 busje) nog een extra bus krijgen voor het opladen, waarmee je op pak hem beet een 27 busjes in Overijssel gaat komen. Want bij de meeste verenigingen met twee busjes rijdt dat tweede busje hooguit 1 of 2 ritten mee.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Zat ik ook aan te denken, maar ik wist niet of de oude ritten van 611 daar niet met te druk voor zouden zijn.Daniel schreef:Ik weet in elk geval dat lijn 110 tussen Scherpenzeel en Barneveld met midi's gaat rijden. Waarbij ik bij die lijn nog altijd wel benieuwd ben hoe Keolis de geplande route op woensdagochtend denkt te gaan rijden: de buurtbus kan via naburige straten om de markt heen rijden, maar met een bus past dat niet.sirvinniei schreef:Ik ben benieuwd waar de midis naartoe gaan. Volgens mij zijn het er een stuk of twintig. Ik kan zo snel alleen op de stadsdienst van Harderwijk komen, andere lijnen lijken ze me niet echt geschikt voor. Misschien drukke VraagRRReis lijnen?
In Zutphen wordt de avondvlinder ook met midi gereden. Het kan soms simpelweg het uitsparen van omlopen zijn via het combineren van lijnen of het rijden van korte routes.BrengMe schreef:Als de stadsdienst Harderwijk met midi's gereden gaat worden, betekent dat ook dat lijn 104 door midi's uitgevoerd worden. Immers staat in het vervoerplan dat die aan elkaar gekoppeld worden. Het lijkt me verder sterk dat die midi's voor VraagRRReis gebruikt gaan worden, als de vervoersvraag zo groot zou zijn zouden die ritten namelijk wel gewoon vast rijden.
Voor C1 zijn er op zijn minst 16 bussen nodig (omloop van 4 uur die 4 keer per uur wordt gereden) voor C2 op z'n minst 6 (4 keer per uur een omloop van ongeveer 78 minuten) dan hou je met een redelijke reserve nog zo'n 20 midi over.Abus schreef:Bussen van BYD: 259 stuks, waarvan 206 van 12 meter en de overige 53 midibus of 13 meter. Onderverdeling van die 53 staat niet in het artikel.CamilleKreemers schreef:Welke bussen zijn er voor deze concessie besteld en hoeveel?
https://www.ovpro.nl/bus/2019/12/06/keo ... t-bij-byd/
Kan natuurlijk dat een deel van die bussen in uitstroomgebied blijven rijden tot de instroom van Lelystad/Flevoland.
170 wordt toch op het moment met 8p gereden? Verder mee eens, hoewel lijn 112 misschien net iets te druk is, voor de route naar Apeldoorn (zeker gezien de groeiambitie op deze route).ovVeluwe schreef:170 gaat ook met midi's rijden voortaan. Denk dat lijn 15, 112 en 101 ook wel kandidaat zijn.
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Lelystad is al vanaf 4 sept 2021 deel van IJssel-Vecht. Dan zijn er nog geen gebieden uitgestroomd.
IJsselmond is vanaf dec 2023 deel van IJssel-Vecht. Dan zijn Zuid-Veluwe en Deventer wel al uitgestroomd. Die verschuiving van bussen zou heel logisch zijn.
IJsselmond is vanaf dec 2023 deel van IJssel-Vecht. Dan zijn Zuid-Veluwe en Deventer wel al uitgestroomd. Die verschuiving van bussen zou heel logisch zijn.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
We weten inmiddels ook dat de lijnen C3 Ede-Wageningen en C4 Emmeloord-Lelystad-Harderwijk er komen. Daar zullen dus ook 13m-bussen gaan rijden? C3 is natuurlijk maar tijdelijk deel van IJssel-Vecht, maar de bussen kunnen daaarna naar C4.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Lijn 104 rijdt momenteel ook volledig met Optare, maar als het echt zal groeien zou het me niks verbazen als er 12m op komt. Lijn 170 rijdt nu idd met 8p busjes, maar door het doortrekken naar 't Harde gaan er nu grote bussen op rijden, zoals in het vervoersplan was aangegeven. Echter lijkt me de huidige route niet geschikt voor 12m, dus een midi zou wel voldoen.sirvinniei schreef: 170 wordt toch op het moment met 8p gereden? Verder mee eens, hoewel lijn 112 misschien net iets te druk is, voor de route naar Apeldoorn (zeker gezien de groeiambitie op deze route).
Lijn C3 gaat waarschijnlijk net als nu met Citaro's gereden worden. Geen idee of ze voor lijn C4 nu al bussen bestellen of later een vervolgorder doen.Abus schreef:We weten inmiddels ook dat de lijnen C3 Ede-Wageningen en C4 Emmeloord-Lelystad-Harderwijk er komen. Daar zullen dus ook 13m-bussen gaan rijden? C3 is natuurlijk maar tijdelijk deel van IJssel-Vecht, maar de bussen kunnen daaarna naar C4.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
De 611 rijdt nu met 15-persoons busjes, een midi is dan dus zelfs groter.sirvinniei schreef:Zat ik ook aan te denken, maar ik wist niet of de oude ritten van 611 daar niet met te druk voor zouden zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Lijn C2 Apeldoorn-Arnhem stroomt natuurlijk ook nog uit naar Rijn-Waal. Die bussen kunnen ook over naar C4.ovVeluwe schreef:Lijn C3 gaat waarschijnlijk net als nu met Citaro's gereden worden. Geen idee of ze voor lijn C4 nu al bussen bestellen of later een vervolgorder doen.Abus schreef:We weten inmiddels ook dat de lijnen C3 Ede-Wageningen en C4 Emmeloord-Lelystad-Harderwijk er komen. Daar zullen dus ook 13m-bussen gaan rijden? C3 is natuurlijk maar tijdelijk deel van IJssel-Vecht, maar de bussen kunnen daaarna naar C4.
Ik ben overigens benieuwd of die C-nummers blijven. De verwarring met stadslijnnummers 1, 2, 3 en 4 ligt voor de hand. Veel reizigers komen nog uit de tijd dat een letter als S voor een lijnnummer duidde op een routevariant. De S bijvoorbeeld voor een snelbus die een deel van de haltes oversloeg.
Zelf associeer ik 301 t/m 304 toch eerder met HOV dan C1 t/m C4.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten