
In de regio Münster zijn grootse plannen voor het opzetten van een S-Bahn met daarbij flinke frequentieverhogingen en introductie van RE's waar nu alleen nog RB's rijden. Allereerst maar even een kaartje hoe men het voor ogen heeft (opklikken voor groot):

Voor ons als Nederlanders zijn de lijnen vanaf Enschede natuurlijk het belangrijkst, dus die pak ik er even uit.
Richting Münster wordt er ingezet op een halfuursdienst Gronau-Münster die overal stopt, de S4. Daarnaast wordt er een RegionalExpress geïntroduceerd die alleen stopt in Gronau, Ochtrup, Steinfurt-Burgsteinfurt en Steinfurt-Borghorst. Meest opvallende hieraan is dat deze in Enschede gekoppeld wordt aan de IC naar Zwolle. In Münster wil men deze doortrekken naar Hamm en vanaf daar door laten gaan naar Venlo en Eindhoven, zoals de huidige RE13. Je krijgt dan dus een RE Zwolle-Eindhoven via Duitsland. Daarnaast wordt in de spits 1x per uur de S9 vanuit Paderborn vanaf Münster Zentrum Nord doorgetrokken naar Steinfurt-Burgsteinfurt.
Richting Dortmund wordt de uursdienst uitgebreid naar een halfuursdienst, waarbij de trein die vanaf Enschede komt als RegionalExpress rijdt en tussen Bork en Dortmund Hbf alleen stopt op Lünen Hbf.
Tussen Enschede en Gronau krijg je drie treinen per uur, waarvan twee ook stoppen op De Eschmarke en Glanerbrug:
- RE 13 Zwolle-Enschede-Münster(-Hamm-Venlo-Eindhoven), non-stop Enschede-Gronau
- S 4 Enschede-Münster
- RE 51 Enschede-Dortmund
Alle informatie, ook over de andere lijnen, staat in deze pdf: http://dennistd.nl/trein/dump/sbahn_munsterland.pdf