Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Plaats reactie
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Daniel »

We testen gewoon te weinig. Als je besmette personen effectief weet te identificeren en isoleren is het risico voor de rest al een stuk kleiner zolang die gewoon de standaard hygiënemaatregelen toepassen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Wubbo »

Alleen moet je eigenlijk al testen voordat mensen zichtbare symptomen hebben. Hoe doe je dat praktisch?
Het is eenvoudiger om iets simpels moeilijk te maken dan iets simpels simpel te houden
Durashift

Bericht door Durashift »

^^^ dat heeft geen zin, zeggen de mensen die er verstand van zouden moeten hebben.... (A)
(..) Zelfs getest worden zonder klachten is straks in principe mogelijk, al benadrukt ook het ministerie dat dit geen zin heeft. De test die bij de GGD wordt afgenomen laat zien of je op dat moment besmet bent met het virus en niet of je eerder besmet bent geweest.(..)
https://nos.nl/artikel/2334835-vanaf-1- ... orden.html
AppleMoose

Bericht door AppleMoose »

Misschien goed lezen in plaats van gelijk af te geven op deskundigen waar je blijkbaar niet zo'n hoge pet van op hebt?
Zonder klachten te hebben kun je toch besmet zijn en dat kan een test aantonen. Dat is waar Wubbo volgens mij op doelt, niet om te testen of je het al gehad hebt. (Daar zijn andere testen voor) Maar dat is dus praktisch niet haalbaar, want je laat je pas testen wanneer je er iets van merkt (dus klachten hebt) of met een besmet persoon in aanraking bent gekomen.
En blandning av sött och salt.
Durashift

Bericht door Durashift »

Ik denk dat ik wel goed lees hoor.

Zonder klachten of zonder zichtbare symptomen. Wat is het verschil?
De overeenkomst is dat in beide gevallen de beste mens zich niet bewust is van een (eventuele) besmetting.

Eens?

Dat stukje over de historie van een besmetting is slechts het einde van het citaat en is de bloedproef. In het artikel van de link staat ergens anders ook nog geschreven dat preventief testen (want dat is wat je dan eigenlijk doet) wel kan maar niet zinvol is, volgens de betrokken, geciteerde, persoon.
Durashift

Bericht door Durashift »

Michael schreef:
Durashift schreef:Ik vraag het mij af hoe dat met de horeca gaat.. Iets 'simpels' als een bezoekje aan de McD.. wordt dus al een reservering. (niet de drive natuurlijk)
McDonald's heeft daar al iets op verzonnen. Hoeft niet gereserveerd te worden. (..).
Ja, onder het kopje fastservice in het horeca protocol hoeft er geen reservering voor een bezoek gemaakt te worden.

https://cdn.khn.nl/downloads/Protocol-H ... 052020.pdf

Ervan uitgaande dat de fastfoodketens daaronder vallen.. want dat wordt in de beschrijving op pagina 15 niet genoemd. :roll:

Bijzonder ook.. dát wat misschien wel belangrijk is voor veel mensen (met 2 mensen die geen huishouden vormen wél gezellig bij elkaar op een terras wat nuttigen) niet specifiek omschreven wordt. Nee, dat moet iedereen er maar weer zelf uithalen.. waardoor het wel op een wettekst lijkt, vind ik: dát wat er niet geschreven staat is soms nog belangrijker. :twisted:
en-es

Bericht door en-es »

Suus schreef:Het coronavirus is in een restaurant in de regio Leer opgedoken. Zeven vastgestelde besmettingen, vijftig mensen in quarantaine: http://presse-service.de/data.aspx/static/1045174.html

Het zijn dit soort berichten waarom ik nog steeds twijfel of het volgende week al heropenen van indoor horeca een goed idee is :|
Uit mediaberichten begrijp ik dat dit restaurant een besloten feest had en dat ze zich niet hielden aan de corona-regels.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Eén keer de boog niet gespannen houden en je ziet wat er gebeurt. Denk je dat mensen deze boog gespannen kunnen houden totdat er een vaccin is of er groepsimmuniteit is bereikt? Ik twijfel daaraan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
trolly

Bericht door trolly »

#Leermoment
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
VIRM

Bericht door VIRM »

Suus schreef:Eén keer de boog niet gespannen houden en je ziet wat er gebeurt. Denk je dat mensen deze boog gespannen kunnen houden totdat er een vaccin is of er groepsimmuniteit is bereikt? Ik twijfel daaraan.
Nope. Maar het helpt natuurlijk ook niet mee als je in de media hoort dat de kans op besmettingen buiten verwaarloosbaar zijn, terwijl de adviezen en verordeningen om buiten anderhalve meter afstand te houden daar niet op worden aangepast.
Beul van de blindegeleidelijn
Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Wubbo »

Ronaldussen schreef:Misschien goed lezen in plaats van gelijk af te geven op deskundigen waar je blijkbaar niet zo'n hoge pet van op hebt?
Zonder klachten te hebben kun je toch besmet zijn en dat kan een test aantonen. Dat is waar Wubbo volgens mij op doelt, niet om te testen of je het al gehad hebt. (Daar zijn andere testen voor) Maar dat is dus praktisch niet haalbaar, want je laat je pas testen wanneer je er iets van merkt (dus klachten hebt) of met een besmet persoon in aanraking bent gekomen.
Klopt. Eigenlijk zou je dus moeten testen voordat je zichtbare symptomen hebt. Volgens mij betekent dat dat je iedereen elke week (als dat de goede frequentie is) moet testen, omdat je dus zelf niet merkt of je ziek bent. Dat lijkt me praktisch onmogelijk, maar ik laat me graag overtuigen als ik ongelijk heb.
Het is eenvoudiger om iets simpels moeilijk te maken dan iets simpels simpel te houden
trolly

Bericht door trolly »

VIRM schreef:
Suus schreef:Eén keer de boog niet gespannen houden en je ziet wat er gebeurt. Denk je dat mensen deze boog gespannen kunnen houden totdat er een vaccin is of er groepsimmuniteit is bereikt? Ik twijfel daaraan.
Nope. Maar het helpt natuurlijk ook niet mee als je in de media hoort dat de kans op besmettingen buiten verwaarloosbaar zijn, terwijl de adviezen en verordeningen om buiten anderhalve meter afstand te houden daar niet op worden aangepast.
Wat je ziet is m.i. precies waar ze zich bij bijvoorbeeld het RIVM (is dat trouwens familie, VIRM?) zorgen over maken. Er wordt een heldere en effectieve regel afgesproken, waar op het moment dat het aantal geïnfecteerden terugloopt een hoop kritiek komt (mogelijk ook terecht, hoewel die kritiek gebaseerd is op kennis die er op het moment van invoering van die regel nog niet was), vervolgens vinden een hoop mensen dat het allemaal maar onzin is, en hop! — tweede golf.

Dat je niet bij elke ontmoeting op minder dan anderhalve meter afstand geïnfecteerd wordt is helder. Toch is het handig je aan de anderhalvemeterroutine te houden, omdat gedragswisselingen snel tot vergissingen leiden. In combinatie met een paar coronafeessies heb je dan als het tegenzit de IC's over een week of drie weer vol.

________________________________________________________________________________________________
Daantje
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daantje »

Wubbo schreef:Klopt. Eigenlijk zou je dus moeten testen voordat je zichtbare symptomen hebt. Volgens mij betekent dat dat je iedereen elke week (als dat de goede frequentie is) moet testen, omdat je dus zelf niet merkt of je ziek bent. Dat lijkt me praktisch onmogelijk, maar ik laat me graag overtuigen als ik ongelijk heb.
Dit is wat KLM gaat doen. Die gaat al het personeel voor elke dienst testen, voor zover ik weet ook als ze geen klachten hebben.

Ik weet niet precies vanaf wanneer je besmettelijk bent in de periode tussen dat je besmet bent en klachten krijgt. Dat zou de frequentie van testen moeten bepalen.
VIRM

Bericht door VIRM »

trolly schreef:
VIRM schreef:
Wat je ziet is m.i. precies waar ze zich bij bijvoorbeeld het RIVM (is dat trouwens familie, VIRM?) zorgen over maken. Er wordt een heldere en effectieve regel afgesproken, waar op het moment dat het aantal geïnfecteerden terugloopt een hoop kritiek komt (mogelijk ook terecht, hoewel die kritiek gebaseerd is op kennis die er op het moment van invoering van die regel nog niet was), vervolgens vinden een hoop mensen dat het allemaal maar onzin is, en hop! — tweede golf.

Dat je niet bij elke ontmoeting op minder dan anderhalve meter afstand geïnfecteerd wordt is helder. Toch is het handig je aan de anderhalvemeterroutine te houden, omdat gedragswisselingen snel tot vergissingen leiden. In combinatie met een paar coronafeessies heb je dan als het tegenzit de IC's over een week of drie weer vol.
Maar is het dan niet een kwestie van een beetje meebuigen aan beide kanten? De ik-bepaal-het-zelf-wel-mentaliteit van veel Nederlanders helpt niet mee, maar het helpt ook niet als het RIVM eindeloos wacht op vervolgonderzoek. of het wijzigen van de opvattingen.
Beul van de blindegeleidelijn
Pascal1998
Contacteer:

Bericht door Pascal1998 »

Wat ik nu even niet snap is het volgende: Er wordt per 1 juni gesteld dat je thuis moet blijven in dien van klachten, maar thuiswerken houdt de voorkeur.

Toch gaan de basis en middelbare scholen weer open, ook het MBO gaat wat meer open. Daarnaast gaan de Horeca en culturele instellingen open.

Daarom is gezegd: Dienstregeling OV gaat naar 100% met 40% capaciteit per voertuig

Waarom blijft het rijk dan toch stug volhouden dat men niet met het OV moet gaan als dit niet nodig is. Ik vind het eigenlijk heel erg dubbel, er zijn versoepelingen waardoor we meer naar buiten mogen, maar het vervoer om ergens naartoe te komen mag je niet gebruiken.

Ik zie het echt gebeuren dat vanaf 1 juni het OV weer veel meer gebruikt gaat worden, dan wat het RIVM of de overheid wil. Ze lopen nu al bij Keolis te roepen in Almere dat het te druk is in hun bussen, laat staan vanaf 1 juni
nvdw
Donateur

Bericht door nvdw »

Het is een dringend verzoek, geen verbod. Daarmee blijft de capaciteit die er nog is in de eerste plaats beschikbaar voor reizigers die het ov nodig hebben voor bijvoorbeeld werk of mantelzorg.
Feed the childrens
trolly

Bericht door trolly »

VIRM schreef:Maar is het dan niet een kwestie van een beetje meebuigen aan beide kanten? De ik-bepaal-het-zelf-wel-mentaliteit van veel Nederlanders helpt niet mee, maar het helpt ook niet als het RIVM eindeloos wacht op vervolgonderzoek. of het wijzigen van de opvattingen.
Het RIVM kan volgens mij alleen de epidemiologisch optimale koers adviseren. Dat betekent dus het reproductiegetal zo laag mogelijk houden. De regering mag bepalen of ze dat maatschappelijk verantwoord vindt, maar kan zich eigenlijk ook niet veroorloven dat getal boven de 1 te laten komen. De beschikbare manoeuvreerruimte is daarmee veel kleiner dan wat wenselijk is, en dat is een lastige boodschap. Iedereen is het er over eens dat de slag gewonnen is, maar niet iedereen realiseert zich dat de oorlog daarmee nog niet voorbij is.

WSM

Bericht door WSM »

Wars are not won by lockdowns.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
trolly

Bericht door trolly »

Dat zegt ook niemand.

umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

trolly schreef:Het RIVM kan volgens mij alleen de epidemiologisch optimale koers adviseren.
Dat zouden ze moeten doen, ja. Toch heb ik Van Dissel een hele hoop "politieke uitleg" horen geven, terwijl dat eigenlijk op het bordje van Rutte lag. :') Daardoor is de boodschap van het RIVM altijd op zijn minst schimmig, want epidemiologische redenen en politieke redenen lopen voortdurend door elkaar heen. Van de politiek kun je dat verwachten; vanuit het RIVM vind ik dat kwalijk. Het leidt in ieder geval niet tot een beter begrip onder de mensen hoe de maatregelen tot stand komen en waarom ze er zijn.
Durashift

Bericht door Durashift »

Wubbo schreef:
Ronaldussen schreef:Misschien goed lezen in plaats van gelijk af te geven op deskundigen waar je blijkbaar niet zo'n hoge pet van op hebt?
Klopt. Eigenlijk zou je dus moeten testen voordat je zichtbare symptomen hebt. Volgens mij betekent dat dat je iedereen elke week (als dat de goede frequentie is) moet testen, omdat je dus zelf niet merkt of je ziek bent. Dat lijkt me praktisch onmogelijk, maar ik laat me graag overtuigen als ik ongelijk heb.

De chef van de GGD NL is het daar niet mee eens:
Uit datzelfde NOS linkje:
(..)Of je zo'n test ook echt nodig hebt, bepaal je straks zelf. Met zelfs de minste klachten van verkoudheid of koorts kan je al voor een test naar de GGD. "Er komt geen arts aan te pas en er is niemand die je tegenhoudt", zegt De Gouw. De uitslag van de test volgt 24 uur na afname.

Hij benadrukt dat een test wel zin moet hebben. "Het heeft dus geen zin om te komen als je geen enkele klacht hebt, of als je klachten hebt die niets te maken hebben met verkoudheid."(..)
Duss.. of dit wordt door de GGD gezegd om een toeloop aan testmensen te vermeiden, zodat de capaciteit van 30 duizend tests per dag niet snel volloopt.. OF er zit medisch een kern van waarheid in?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Wubbo »

Volgens mij bedoelt hij dat het geen zin heeft om te komen testen of je corona hebt gehad (want dat wordt niet getest), wel of je nu corona hebt. Of die test alleen werkt als je symptomen hebt of ook voordat je symptomen hebt wordt me uit het artikel niet duidelijk.
trolly

Bericht door trolly »

Durashift schreef:Duss.. of dit wordt door de GGD gezegd om een toeloop aan testmensen te vermeiden, zodat de capaciteit van 30 duizend tests per dag niet snel volloopt.. OF er zit medisch een kern van waarheid in?
De test werkt alleen als je een op het moment van testen CoViD-19 hebt. Als je geen enkel symptoom hebt, is de kans dat dat het geval is niet uitgesloten, maar wel buitengewoon klein. Daarnaast is de kans op overdracht bij toepassen van de corona-regels erg beperkt. Als je wel een of meer (lichte) symptomen hebt, is de kans dat je CoViD-19 hebt nog steeds erg klein, maar wel aanzienlijk groter dan zonder symptomen.

Omdat de capaciteit niet onbeperkt is en de tests niet gratis zijn ligt de keus alleen mensen die daadwerkelijk symptomen hebben dus voor de hand. Mocht iemand positief getest worden, dan zal iedereen in zijn/haar/hets omgeving ongetwijfeld ook getest worden, of die persoon nu symptomen heeft of niet.

Alargule

Bericht door Alargule »

Het wordt nog erger: het virus lijkt ook overdraagbaar van nerts op mens. Dus daar sta je dan, met je goede gedrag anderhalve meter afstand te houden in de nertsenfokkerij:

https://nos.nl/artikel/2335011-tweede-c ... erust.html

Als er straks nóg meer dieren blijken te zijn die het virus kunnen oplopen én op mensen kunnen overdragen, dan wordt het helemaal een feest. Daar kan geen anderhalve meter meer tegenop.
Aking

Bericht door Aking »

WE GAAN ALLEMAAL DEAUDT! Afbeelding
Plaats reactie