Daniel schreef:Een bericht op Somda had het er ook over dat de tegenwoordige witte LED-frontseinen slecht zichtbaar zijn onder bepaalde omstandigheden, dat zou in het verleden juist de reden geweest zijn om gele frontseinen toe te passen zoals je die nu ook nog op ouder materieel ziet.
Het eerste dat ik overdag van een trein zie zijn de contouren, niet de frontseinen of de kleur. Daarna komen pas de frontseinen. Overdag maakt het voor mij niet uit of het LED of ouderwetse pitjes zijn, je ziet ze allebei pas later, zeker met felle zon. Alleen in de regen zijn de gele pitjes vaak iets eerder te zien dan de witte LED lampen, maar dan zijn de contouren zelf ook al zichtbaar.
In de nacht is er wel een verschil, maar dan zullen machinisten met de moderne treinen over het algemeen met de schijnwerpers aan rijden en zie je die treinen al van vele kilometers ver. De treinen met de oude gele lampen zijn daar dan een stuk minder opvallend.
Een wit vlak zoals hierboven gaat dan ook echt niet meteen helpen. Het is niet voor niks dat al jaren geleden van het hele idee van een contrastvlak afgestapt is.
Maar goed, het zou mij ook weer niks verbazen als er bij SNG toch weer zoiets terug gaat komen, samen met een regel dat er met schijnwerpers aan gereden moet worden. Dan heeft NS alles eraan gedaan om te voorkomen dat er weer zoiets gebeurd.