Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Met daar onder de slogan: "NS laat je niet in de steek"? _O-
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Ik weet niet of het "besmette" imago van het OV iets zou verbeteren als de steek tussen zitplaatsen verruimd zou worden? Al red je daar de 1,5 meter niet mee, ik denk dat het openbaar vervoer daardoor wel iets veiliger zal gaan voelen. De ICNG doet het op dat punt al vrij goed, ICNG16 heeft zodoende toch al 70 zitplaatsen minder dan het zelfs iets kortere ICM12. De stoelopstelling van de SLT mag echter grondig gewijzigd worden. Zouden de stoelen op vloerhoogte verplaatst kunnen worden zonder dat daarvoor het interieur vernieuwd hoeft te worden? Op podesten kun je dan de helft van de zitplaatsen weghalen, dat geeft voor de verandering ook eens beenruimte.
Het gaat met name om de gewichtsverdeling volgens mij. Nou verwacht ik niet dat je bij een verwijderd stoeltje al een nieuwe toelating moet hebben (want die stoel blijft natuurlijk ook wel eens leeg enzo), maar als je een toilet gaat inbouwen moet het zeker wel omdat dat de constructie echt wijzigt.
Stoelen weghalen kan ook betekenen dat er meer staanplaatsen ontstaan, waardoor het beladen gewicht bij maximale bezetting groter wordt. Daar is bij het verder uit elkaar zetten van stoelen geen sprake van natuurlijk (iemand moet wel heel brutaal zijn om jouw beenruimte als staanplaats te gaan benutten) maar probeer maar eens een wet te maken die op een begrijpelijke manier uitlegt in welke situaties je wel en in welke situaties je geen nieuwe toelating nodig hebt, zonder ruimte voor discussie en zonder mogelijkheid tot misbruik.
Dat is inderdaad lastig, zo niet onmogelijk. Aan de andere kant is het fascinerend dat er niemand in de keten zich bedenkt dat de wetgeving er is om een veiligheidsniveau te handhaven, en dat herkeuring alleen nodig is als dat in het geding is. Waar dat niet het geval is, zou er zomaar een keuringsbewijs danwel een ontheffing afgegeven kunnen worden, zonder eindeloze procedures. Maar inderdaad, dat is evengoed een utopie.
Misschien ligt het aan de rijtuigen die gefilmd zijn, maar wat een overload aan 4-zits plaatsen (ofwel plaatsen waar werken vrijwel onmogelijk is en zelden alle 4 plaatsen gebruikt zullen worden).
Er zitten meer vierzits-plekken in ICNG ja, de tweezits zijn vooral te vinden in de stiltecoupés achter de cabinedeuren. Daarentegen komen er wel veel meer plekken voor fietsen (12 in een ICNG-V), wat zeker op de routes naar het noorden in de zomer geen overbodige luxe is.
Marrick schreef:Misschien ligt het aan de rijtuigen die gefilmd zijn, maar wat een overload aan 4-zits plaatsen (ofwel plaatsen waar werken vrijwel onmogelijk is en zelden alle 4 plaatsen gebruikt zullen worden).
Man man man, wat ga ik de ICM missen.
De tafels bij die vierzitters zien er wel werkvriendelijker uit dan de vierzitstafels van ICM