Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Plaats reactie
Mikos
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Mikos »

En precies dat is wat er gezegd wordt (en wat ik probeer te zeggen): Reis alleen als het echt moet en vermijdt drukke plaatsen en momenten.

Kennelijk is het aantal noodzakelijke verplaatsingen niet zo hoog als je zou denken, want er is inderdaad nog de nodige ruimte beschikbaar (ook dat houdt trouwens niet altijd over, we hebben er echt drukke treinen tussen zitten en daar valt geen peil op te trekken).
Klaasje schreef:Een reis om een keer familie of een zeer goede vriend op te zoeken na drie maanden is uitstekend als "noodzakelijk" te bestempelen als je geen auto tot je beschikking hebt.
Ik beweer volgens mij ook nergens dat dat niet zo is. Mensen maken zelf die afweging, de verantwoordelijkheid is ook bij mensen zelf neergelegd, zoals Alargule al zegt.

Wat dat betreft denk ik dat we allemaal wel op dezelfde lijn zitten. :)
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Als ik dan lees wat Van Dissel vandaag zegt over vliegtuigen heb ik het idee dat een branche hier vaak besproken op dit forum geen goede lobby heeft en een andere branche een iets te goede lobby: https://nos.nl/artikel/2336448-rivm-exp ... klein.html

Het hele gebeuren met vliegtuigen heeft er in ieder geval voor gezorgd dat Thalys nu een infographic over luchtverversing heeft...
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Suus op zo 07 jun 2020, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Suus schreef:Als ik dan lees wat Van Dissel vandaag zegt over vliegtuigen heb ik het idee dat er een branche hier vaak besproken op dit forum geen goede lobby heeft en een andere branche een iets te goede lobby: https://nos.nl/artikel/2336448-rivm-exp ... klein.html
Dat lijkt me inderdaad een zeer terechte conclusie. Had je ook al wel een beetje kunnen verwachten met NS aan die het voortouw nam voor het OV protocol.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

NS is zeer waarschijnlijk ook de enige die zijn treinen en stations helemaal heeft volgeplakt met stickers. De stickers op de ramen kan ik zien zitten vanuit mijn huis. Ik vind het in ieder geval geen gezicht.

Desondanks wordt de 'intelligente lockdown' wel geprezen door Bloomberg. Nederland had een van de kortste pieken en veel cijfers zijn in korte tijd significant gedaald. De IC-bezetting door coronapatiënten is bijvoorbeeld al met 93% afgenomen sinds de piek. Dat is in het vrijere Zweden slechts 45%.
https://www.bloomberg.com/news/features ... -the-rules
Of lees een vertaling van het artikel bij De Morgen (al is het best hypocriet dat juist de Belgen nu Nederland gaan prijzen, terwijl ze ons eerst gevaarlijk bezig vonden):
https://www.demorgen.be/nieuws/nu-zwede ... ~baecc7fb/
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
trolly

Bericht door trolly »

ArrivaBas schreef:al is het best hypocriet dat juist de Belgen nu Nederland gaan prijzen, terwijl ze ons eerst gevaarlijk bezig vonden
Een journalist van De Morgen is natuurlijk niet helemaal hetzelfde als "de Belgen". En dan nog: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Dennenboom

Bericht door Dennenboom »

Ben ook van mening dat de Nederlandse aanpak best goed is. Alleen lijkt het er op dat er na 3 maanden allerlei ongerijmdheden ontstaan, die politiek gemotiveerd lijken te zijn: sportscholen open, vliegvakanties, maar een ongewijzigd OV beleid.

Overigens is de maatregel om de Belgen een 10 rittenkaart te geven genomen zonder de NMBS te 'contacteren'.
TLP

Bericht door TLP »

Eens met bovenstaande. Wat is er bijvoorbeeld mis met het door Z2N opgeworpen credo geniet, maar reis met mate? En in een begeleidende tekst bijvoorbeeld te zeggen: reis met ons mee; als het te druk is, neem een andere rit en geef voorrang aan mensen die gebonden zijn aan deze rit. Als je dan specificeert wanneer een voertuig te druk is (bijvoorbeeld bij volledige bezetting van de gemarkeerde stoelen), dan geef je volgens mij de matigende boodschap nog steeds goed mee zonder dat je de (naar mijn idee aanmatigende) sociale drempelboodschap van wat doe je hier, is het wel echt nodig? meegeeft.
VIRM

Bericht door VIRM »

trolly schreef: Ik ben niet ongevoelig voor de opmerkingen van Wubbo hierboven, en denk ook dat er best wat meer kan dan een paar weken geleden. Het punt is alleen, dat als iedereen zich tegelijk in het OV stort, de drukte snel problematisch kan worden. Enige terughoudendheid is daarom zeker nog wenselijk.
:pos:

Suus schreef:Als ik dan lees wat Van Dissel vandaag zegt over vliegtuigen heb ik het idee dat er een branche hier vaak besproken op dit forum geen goede lobby heeft en een andere branche een iets te goede lobby: https://nos.nl/artikel/2336448-rivm-exp ... klein.html
Als je in het vliegtuig alleen mensen om je heen besmet, dan kan dat sowieso nog een aardig aantal zijn...
Beul van de blindegeleidelijn
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

ArrivaBas schreef:Of lees een vertaling van het artikel bij De Morgen (al is het best hypocriet dat juist de Belgen nu Nederland gaan prijzen, terwijl ze ons eerst gevaarlijk bezig vonden):
https://www.demorgen.be/nieuws/nu-zwede ... ~baecc7fb/
Wat wel goed is om te weten, is dat De Morgen en De Volkskrant zeer regelmatig stukken met elkaar uitwisselen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Dennenboom schreef:Ben ook van mening dat de Nederlandse aanpak best goed is. Alleen lijkt het er op dat er na 3 maanden allerlei ongerijmdheden ontstaan, die politiek gemotiveerd lijken te zijn: sportscholen open, vliegvakanties, maar een ongewijzigd OV beleid.

Overigens is de maatregel om de Belgen een 10 rittenkaart te geven genomen zonder de NMBS te 'contacteren'.
Ja, de CEO van de NMBS heeft zich behoorlijk geïrriteerd uitgelaten op Twitter. Dit is wel een beetje hoe ik België het beste ken :')

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/06/07 ... enkaarten/
Durashift

Bericht door Durashift »

Mikos schreef:(..); Ken je het begrip crowd management? ..
Jawel hoor. Daar heb je ook een regisseur bij nodig. De man/vrouw achter het stuur, in dit geval.
Tom98 schreef:Over de landelijke richtlijnen (en die van het RIVM) laat ik mij niet uit. (..)
Jammer, gezien de juridische expertise die je aan het opbouwen bent. :wink:

Tom98 schreef: (..)
• Deze getallen zijn adviezen. Als een bus voller is dan deze aantallen vragen wij je een melding te maken
bij de KRC. Deze meldingen worden elke dag gemonitord. Het blijft de verantwoordelijkheid van de
passagiers zelf wel of niet in te stappen in de bus.
Het is dan ook NIET de bedoeling om bussen stil te
zetten of om passagiers uit de bus te zetten bij overschrijding van de richtlijn."

Dit is een kleine greep uit het 22 pagina's tellende document. In het document wordt nergens gesproken over absolute maxima en regels. Overal wordt gesproken over adviezen en richtlijnen. (..)
In hoeverre conflicteert dit dan met de noodverordening?

Pagina 7, artikel 2.6 Inrichting en beëindiging voorziening openbaar vervoer.
1. Vervoerders richten voorzieningen voor openbaar vervoer zodanig in en nemen daarmee samenhangende maatregelen, zodat reizigers in staat worden gesteld zoveel mogelijk een afstand van tenminste 1,5 meter ten opzichte van alle andere in de voorzieningen aanwezige personen in acht te nemen en reizigers van 13 jaar en ouder een niet-medisch mondkapje dragen in voertuigen en vaartuigen.

2. De voorzitter kan na overleg met de vervoerder voorzieningen voor openbaar vervoer beëindigen of beperken, indien:

a. de inrichting van deze voorzieningen en de daarmee samenhangende maatregelen reizigers
niet of onvoldoende in staat stelt zoveel mogelijk een afstand van tenminste 1,5 meter ten opzichte van alle andere in de voorzieningen aanwezige personen in acht te nemen
en het dragen van een mondkapje door reizigers van 13 jaar en ouder niet in acht wordt genomen; en

b. de beëindiging van deze voorziening het transport van personen die werkzaam zijn in vitale processen of transport dat anderszins noodzakelijk is voor de mobiliteit van Nederland niet onnodig belemmert.
[/quote]

https://vru.nl/images/ghor_covid-19/noo ... i_2020.pdf

In hoeverre stelt een chauffeur een reiziger in staat om zoveel mogelijk een afstand van minimaal 1,5 meter in achte te nemen bij een voertuig dat voller is dan capaciteit op de sticker in de bus?
Ardan
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Ardan »

Ik verbaas me er enorm over hoeveel mensen uit verschillende huishoudens toch bij ons uit eten willen gaan en zich niet aan de regels willen houden. Ik heb zo'n zin om zo'n mens als ze belt om te reserveren eens goed de les te lezen, maar dat kan ik nou eenmaal niet maken.

Het zet ons voor een erg lastige keuze want er zijn restaurants in de buurt die ook willens en wetens gewoon de hut vol pakken, dus als wij die gasten weigeren of zeggen dat we ze uit elkaar laten plaatsnemen zijn we ze kwijt en gaan wij eraan onderdoor omdat ze dan wel ergens anders heen gaan.

Mijn faith in humanity is weer een heel stuk lager sinds deze week.
#liefdagboek
Gediplomeerd ongeluksmagneet
Durashift

Bericht door Durashift »

^^^ dan doe je toch een melding bij de handhaving? Ruim je zo lekker je concurrenten op :wink:
nvdw
Donateur

Bericht door nvdw »

Het 1,5-meterprincipe is in de voertuigen al deels losgelaten met de invoering van de plicht om mondbescherming te dragen. Zou die 1,5 meter nog wel de norm zijn, dan was de capaciteit van een standaard bus nog steeds 10 personen. En ook toen was het in eerste aanleg de verantwoordelijkheid van de reiziger om in een 'volle' bus te stappen.

En dat kan ook bijna niet anders, want niets menselijks is ons vreemd: als de keuze bestaat uit instappen in een volle bus of twee minuten wachten op de volgende, gaan de meeste mensen toch echt voor die eerste optie. Dat was voor de hele coronatoestand niet anders.

De meeste mensen zeggen pal achter allerlei strenge maatregelen te staan, zo lang ze er zelf maar geen hinder van hebben. Daar zou ik als chauffeur ook geen scheidsrechter in gaan spelen.
Feed the childrens
trolly

Bericht door trolly »

Durashift schreef:^^^ dan doe je toch een melding bij de handhaving? Ruim je zo lekker je concurrenten op :wink:
Brrr.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift

Bericht door Durashift »

Ja nee, je gasten 'de schuld geven' (maar ze toch accepteren) is lekker.

Mijn voorkeur heeft het ook niet.. het is slechts een advies voor de klager. :wink:
Durashift

Bericht door Durashift »

nvdw schreef: (..)

En dat kan ook bijna niet anders, want niets menselijks is ons vreemd: als de keuze bestaat uit instappen in een volle bus of twee minuten wachten op de volgende, gaan de meeste mensen toch echt voor die eerste optie. Dat was voor de hele coronatoestand niet anders.
(..).
Als die mensen de zekerheid hebben dat een volgende bus wél voldoet aan de noodverordening willen ze misschien wel daarop wachten.

Maar goed, het toont mij (weer) dat er geen eenduidigheid is en die noodverordening, dat artikel, kennelijk een wassen neus is.. maar de boete en de gevolgen, dan weer niet. :twisted:
AppleMoose

Bericht door AppleMoose »

Voor de coronaperikelen heb ik vaak zat meegemaakt dat mensen geen geduld hebben om op een bus later te wachten als de eerste bus vol zit. Zelfs als ze direct achter elkaar rijden, proberen mensen zich nog in de volle bus te proppen ipv in de bus die erachter zit met nog zeeën aan ruimte...
Durashift schreef: Maar goed, het toont mij (weer) dat er geen eenduidigheid is en die noodverordening, dat artikel, kennelijk een wassen neus is.. maar de boete en de gevolgen, dan weer niet. :twisted:
Je leest ook maar wat je wil lezen he...
En blandning av sött och salt.
en-es

Bericht door en-es »

Mensen hebben gewoon de neiging om in de eerste trein te stappen die ze zien. Je ziet vaak dat een perron propvol is met reizigers die op een vertraagde trein wachten en reizigers die op de volgende trein staan te wachten. Zodra de vertraagde trein aankomt dan probeert iedereen zich in die trein te proppen. :lol:
AppleMoose

Bericht door AppleMoose »

En ondertussen klagen dat het zo druk is #kudtNS (A)
En blandning av sött och salt.
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

Interview Jaap van DIssel met de NOS

Met o.a. deze schitterende quote:
NOS schreef:In treinen zitten minder mensen in een coupe om de anderhalve meter enigszins te respecteren. Waarom zou je dat in een vliegtuig niet doen?
Van Dissel: "Ik kan me voorstellen dat het ingewikkelder is om dat in vliegtuigen aan te kunnen houden, om toch nog tegen redelijke prijzen te kunnen vliegen. Maar in eerste instantie is het aan vliegtuigmaatschappijen om te laten zien dat de mensen die zij vervoeren op een veilige wijze doen. En dat begint met het feit dat iemand die vliegt thuis blijft als hij zich ziek voelt. Dus ik denk dat we daar zelf ook allemaal een belangrijke verantwoordelijkheid in hebben."
Ofwel: poen, poen, poen, poen. Ik dacht dat we het anders gingen doen post-Corona? (A)
Dennenboom

Maar in het buitenland mogen bij het OV toch ook alle zitplaatsen gebruikt worden?

Zie overigens wel dat ook de theaterwereld zich nu in de discussie mengt. '30 mensen in Carre en volle vliegtuigen is toch ook een beetje in tegenspraak'
Aking

Bericht door Aking »

Carré vliegt niet en daar bewegen de virusdeelaerosollen zich dus compleet anders natuurlijk, da kunde heul nie vergelijken :N
Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Wubbo »

Daniel schreef:
Dat lijkt me inderdaad een zeer terechte conclusie. Had je ook al wel een beetje kunnen verwachten met NS aan die het voortouw nam voor het OV protocol.
Want? NS heeft geen belang bij reizigers vervoeren en Arriva wel?

Als ik nu zie/hoor/lees hoeveel mensen een (extra) auto of een speedpedelec aanschaffen om niet afhankelijk te zijn van het openbaar vervoer denk ik dat de sector zichzelf een slechte dienst bewijst met deze opstelling. Maar goed, ik heb niet doorgeleerd voor lobbyist.
Het is eenvoudiger om iets simpels moeilijk te maken dan iets simpels simpel te houden
Dennenboom

Zo langzamerhand is overigens het dagelijkse aantal mensen dat met Corona sterft ongeveer even hoog als het aantal verkeersdoden. Maar dat telt nu even niet.
Plaats reactie