regenmaker schreef:In deze tijd wil je ook geen nieuwe aanbesteding hoeven starten. Gewoon doorgaan met Keolis is voor de reiziger de beste oplossing, prima dus. De gedeputeerde van Gelderland heeft dat ook al laten doorschemeren dat doorgaan met Keolis de beste optie is.
Ik vind 'het is in het belang van de reiziger' hier een slecht argument, want dan zou je nooit de winnaar van een aanbesteding de winst kunnen ontnemen als blijkt dat deze onreglementair heeft gehandeld. In Limburg was het bod van Abellio ook beter dan dat van Arriva, in jouw redenering zou Abellio daar dan ondanks de fraude hebben mogen rijden. Dat lijkt mij een zeer onwenselijke situatie, omdat je daarmee de deur wagenwijd open zou zetten voor het overtreden van de aanbestedingsregels die moeten waarborgen dat een aanbesteding eerlijk verloopt.
HOV38 schreef:Ik krijg soms de indruk dat de provincie Overijssel (Gedeputeerde Bert Boerman) koste wat het kost wil voorkomen dat Keolis de concessie wordt afgenomen... Iedere keer komen ze met nieuwe argumenten waarom het echt niet anders kan dan door te gaan met Keolis, wat Keolis ook heeft gedaan.
Voor de provincies is het uiteraard aantrekkelijk om de gunning van de concessie aan Keolis in stand te houden. Een nieuwe aanbesteding en de huidige concessies verlengen kost veel geld en er komen waarschijnlijk veel minder DRU's voor terug, zeker onder de huidige omstandigheden, als je al een succesvolle aanbesteding kunt houden...
Deze kosten kun je natuurlijk op Keolis proberen te verhalen, maar dan gaat Keolis Nederland vrijwel zeker failliet (ze mogen immers waarschijnlijk niet meedoen bij de volgende aanbesteding en zitten met een enorme busorder bij BYD) en dan blijf je als opdrachtgever met de kosten zitten.
sirvinniei schreef:Op zich wel logisch dat ze de aanbestedingsdocumenten geheim houden. Die informatie is erg concurrentie gevoelig.
Het gevoelige deel van de aanbestedingsdocumenten moet in dit stadium natuurlijk geheim blijven, maar de niet-gevoelige informatie zou moeten kunnen worden geopenbaard; het is ook het goed recht van de andere inschrijvers om zicht te krijgen wat Keolis nou precies fout heeft gedaan, ook met het oog op hun aansprakelijkheid.
julsteren schreef:De beste concessie IJssel-Vecht die je kunt bedenken is iedereen zonder auto een elektrische Chineze auto geven, stickertjes van Keolis erop en gaan. Coronaproof en geen OV, want dat is de toekomst!
Word je nou nooit eens moe van je negativiteit? -o-