Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Ik heb al jaren (door een erfenis) een plakkaat van de NS uit 1907 in mijn bezit. Geen idee in welk treinstel dit heeft gehangen, en waarschijnlijk ook niet meer te achterhalen, maar ik ben toch benieuwd of iemand misschien iets weet. En is dit zeldzaam? En zo ja, zou er een museum zijn dat dit plakkaat zou willen? Want ik vind het erg leuk hangen in mijn huis, maar het zou denk ik beter in een museum passen.
(op de foto lijkt de tekst misschien een beetje vaag, maar in het echt is de tekst natuurlijk haarscherp)
Boeiend. De N.V. Nederlandsche Spoorwegen is opgericht in 1937, dus ergens klopt er iets niet helemaal.
Ah, het miegelt ervan op het interweb. Zoekterm "h.heinen directeur n.s.". Kennelijk een moderne replica, hoewel dat laatste gezien de datering ook niet erg plausibel is.
Prachtige replica(!) bordje van de NS, uit ca jaren '70
De tekst omvat:
N.V. NEDERLANDSCHE SPOORWEGEN
Het is verboden in den wagen en op de balkons te spuwen en in den wagen te rooken of aldaar eene brandende sigaar, cigarette of pijp mede te brengen.
It is prohibited to spit in the compartment and on the balconies, also to smoke in the compartment or to carry a lighted cigar, cigarette or pipe.
H. HEINEN
DIRECTEUR DER NEDERLANDSCHE SPOORWEGEN SEPTEMBER 1907
De afmetingen van het koperen bordje zijn: 16,4 x 7,4 cm
Leuk verzamelobject, maar duidelijk niet uit 1907, de NS bestond nog niet.
Een grapje van de NS uit de jaren '70
En zoals daar ook staat is 't een replica-bordje, ook herkenbaar doordat er nooit een H. Heinen directeur geweest is van een spoorwegmaatschappij in Nederland.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Ah, helaas. Bedankt voor jullie reacties, dan laat ik hem gewoon hier in huis hangen, want ik vind hem, ondanks dat het blijkbaar een replica is, erg leuk en mooi :)
Ik vraag me vooral af waarom een bordje uit die tijd Engels als tweede taal zou hebben; Frans was de taal van de UIC (Internationale Spoorwegeunie) en Duits was ook veel belangrijker als (spoorweg)taal.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
JordiBrabant schreef:Ik vraag me vooral af waarom een bordje uit die tijd Engels als tweede taal zou hebben; Frans was de taal van de UIC (Internationale Spoorwegeunie) en Duits was ook veel belangrijker als (spoorweg)taal.
Omdat demense dat dus niet weten, en gewoon maar wat knutselen. :Y
Overigens mag het bordje altijd gedoneerd worden aan Aking's Železnički muzej *O* *trein* *O* :Y
En waar kan ik dat Акинга железнички музеј vinden dan?
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.