Heengegane treinstellen en rijtuigen
Heengegane treinstellen en rijtuigen
Vandaag ben ik bezig geweest om na te gaan welke treinen ik totnogtoe heb gespot. Ik ben in oktober 2006 begonnen met spotten, en naderhand is het beetje uit de hand gelopen tot fanatiek nummertjesjagen. Aangezien ik meer geï�nteresseerd ben in de achtergrond van de stellen, in plaats van louter nummertjes, heb ik besloten het op OVNL te zetten en niet op Somda.
Op dit moment moet ik nog van de bestaande/actief zijnde stellen/rijtuigen spotten:
DDM-1: 6872 (doch met schade!)
SGM: 2004 (gaat moeilijk nu hij in revisie is)
ICK: 5355 (ook met schade al)
IRM: 9420
DM'90: 51, 56 (allebei Syntus)
Lint: 22, 24, 28, 43
En nogal wat GTW's
Maar goed, bij het nagaan van de database, miste ik bijvoorbeeld heel wat treinstellen en rijtuigen waar ik de benodige vragen over heb. Het gaat bijna allemaal om stellen/rijtuigen met flinke schade die een enkele reis naar de schroot zijn gegaan of die op een een of andere manier weg zijn. Wat is de exacte toedracht en wanneer is dat gebeurd?
Ik zou graag willen wat er is gebeurd met... (sommige weet ik wel; het gaat mij voornamelijk om de mat '64):
Mat'64:
+ 401-438, 442, 448, 459-462, 468, 481 ==> ik weet dat 401-438 gewoon gesloopt zijn en 462 een oefenstel is. Verder staan 472, 473 en 483 op Dijksgracht
+ 501, 523, 525
+ 815, 826, 852, 871, 878 (van 852 weet ik dat het brandschade had opgelopen)
+ 916, 938, 959
ICM:
+ 4001-4007: 4001 staat ergens in Arnhem, 4005 staat bij Utrecht Cartesiusweg, de rest is gesloopt
ICR(m):
+ Waar zijn de 5100- en 5700-stammen naar toe gegaan? Revisie? 5700 opgegaan in de 5800?
DDM-1:
+ 6873, 6874, 6875, 6878
DD-AR:
+ 7414/7814, voor het laatst in 2005 gezien, daarna nog éé��n keer als 7814 (alhoewel ik vermoed dat het een foute spot is)
+ 7420
+ 7872
DM'90:
+ 3405 (was geloof ik het stel van de aanrijding bij Roermond op 20 maart 2003)
+ Vraagje: de vroegere NS-stellen 3437-3442 en 3450-3453 zijn thans Syntusstellen 50-59. Maar welk huidig syntusstel hoort bij welk vroeger NS-stel? Ik kan niet zomaar er van uit gaan dat 3450 bijvoorbeeld 56 is. Of wel?
Lint:
+ 31 (Botsing dacht ik)
DH-I/II:
Heb ik het minste zicht in. Natuurlijk zijn ze uitgerangeerd, maar zijn er daar nog 'leuke' malaises in geweest? Zoals de 3227 die vorig jaar in brand vloog?
Dat was het geloof ik!
Op dit moment moet ik nog van de bestaande/actief zijnde stellen/rijtuigen spotten:
DDM-1: 6872 (doch met schade!)
SGM: 2004 (gaat moeilijk nu hij in revisie is)
ICK: 5355 (ook met schade al)
IRM: 9420
DM'90: 51, 56 (allebei Syntus)
Lint: 22, 24, 28, 43
En nogal wat GTW's
Maar goed, bij het nagaan van de database, miste ik bijvoorbeeld heel wat treinstellen en rijtuigen waar ik de benodige vragen over heb. Het gaat bijna allemaal om stellen/rijtuigen met flinke schade die een enkele reis naar de schroot zijn gegaan of die op een een of andere manier weg zijn. Wat is de exacte toedracht en wanneer is dat gebeurd?
Ik zou graag willen wat er is gebeurd met... (sommige weet ik wel; het gaat mij voornamelijk om de mat '64):
Mat'64:
+ 401-438, 442, 448, 459-462, 468, 481 ==> ik weet dat 401-438 gewoon gesloopt zijn en 462 een oefenstel is. Verder staan 472, 473 en 483 op Dijksgracht
+ 501, 523, 525
+ 815, 826, 852, 871, 878 (van 852 weet ik dat het brandschade had opgelopen)
+ 916, 938, 959
ICM:
+ 4001-4007: 4001 staat ergens in Arnhem, 4005 staat bij Utrecht Cartesiusweg, de rest is gesloopt
ICR(m):
+ Waar zijn de 5100- en 5700-stammen naar toe gegaan? Revisie? 5700 opgegaan in de 5800?
DDM-1:
+ 6873, 6874, 6875, 6878
DD-AR:
+ 7414/7814, voor het laatst in 2005 gezien, daarna nog éé��n keer als 7814 (alhoewel ik vermoed dat het een foute spot is)
+ 7420
+ 7872
DM'90:
+ 3405 (was geloof ik het stel van de aanrijding bij Roermond op 20 maart 2003)
+ Vraagje: de vroegere NS-stellen 3437-3442 en 3450-3453 zijn thans Syntusstellen 50-59. Maar welk huidig syntusstel hoort bij welk vroeger NS-stel? Ik kan niet zomaar er van uit gaan dat 3450 bijvoorbeeld 56 is. Of wel?
Lint:
+ 31 (Botsing dacht ik)
DH-I/II:
Heb ik het minste zicht in. Natuurlijk zijn ze uitgerangeerd, maar zijn er daar nog 'leuke' malaises in geweest? Zoals de 3227 die vorig jaar in brand vloog?
Dat was het geloof ik!
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen
DH-1 3119 is na een botsing met een boom hier in Limburg (begin 2007) terzijde gesteld en zou niet meer gerepareerd worden. De laatste keer dat ik in Zwolle was (februari 2008), stond hij daar. Ik weet niet of er inmiddels nog iets mee gebeurd is.
DM'90 3405 is bij mijn weten gesloopt, althans de bak die flinke schade had, inderdaad van de botsing in Roermond in 2003. Ik kan me namelijk herinneren dat er ergens op het web (Nico Spilt?) een foto staat waar die bak per dieplader afgevoerd wordt.
Een aantal van die mat '64 nummers komen me wel bekend voor en het zou me niets verwonderen als daar nog het een en ander van tussen Roermond en Maastricht en Sittard en Heerlen rijdt. Dat weet ik echter niet zeker.
De overige treinen/mat weet ik niets van, daarvoor kom ik er te weinig mee in aanraking omdat ze hier in het zuiden niet rijden.
DM'90 3405 is bij mijn weten gesloopt, althans de bak die flinke schade had, inderdaad van de botsing in Roermond in 2003. Ik kan me namelijk herinneren dat er ergens op het web (Nico Spilt?) een foto staat waar die bak per dieplader afgevoerd wordt.
Een aantal van die mat '64 nummers komen me wel bekend voor en het zou me niets verwonderen als daar nog het een en ander van tussen Roermond en Maastricht en Sittard en Heerlen rijdt. Dat weet ik echter niet zeker.
De overige treinen/mat weet ik niets van, daarvoor kom ik er te weinig mee in aanraking omdat ze hier in het zuiden niet rijden.
Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen
Overzicht van de Syntus-stellen is hier te vinden: http://buffel.diesel-trein.nl/teksten/inzet.html#Syntus" onclick="window.open(this.href);return false;Justin schreef:DM'90:
+ 3405 (was geloof ik het stel van de aanrijding bij Roermond op 20 maart 2003)
+ Vraagje: de vroegere NS-stellen 3437-3442 en 3450-3453 zijn thans Syntusstellen 50-59. Maar welk huidig syntusstel hoort bij welk vroeger NS-stel? Ik kan niet zomaar er van uit gaan dat 3450 bijvoorbeeld 56 is. Of wel?
Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen
Die heeft toch lange tijd in Zwolle gestaan? Meen dat er nog een repo over is gemaakt op OHIH.DubbeleP schreef:DM'90 3405 is bij mijn weten gesloopt, althans de bak die flinke schade had, inderdaad van de botsing in Roermond in 2003. Ik kan me namelijk herinneren dat er ergens op het web (Nico Spilt?) een foto staat waar die bak per dieplader afgevoerd wordt.
Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen
De Bk-bak (oftewel 2e klas bak) van DM'90 3405 heeft lange tijd met schade in Zwolle gestaan. Dit stel was inderdaad betrokken bij een aanrijding in Roermond. En daar is ook een repo van gemaakt destijds door Mark en mij ;) .
Enkele plaatjes:
Het leek alsof de tijd had stilgestaan: alle spullen t.b.v. hulpverlening waren nog aanwezig
Enkele plaatjes:
Het leek alsof de tijd had stilgestaan: alle spullen t.b.v. hulpverlening waren nog aanwezig
-
- Berichten: 48
- Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 12:14
- Locatie: Gn
Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen
501 -> gesloopt (dit was het treinstel TT, oftewel treinstel toekomst).
4007 middenbak -> middenbak 4044.
4007 middenbak -> middenbak 4044.
Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen
Toevallig kwam ik gisteravond op een website daarover: http://www.enkelspoor.com/fotos113.php" onclick="window.open(this.href);return false; .Doc Zenith schreef:501 -> gesloopt (dit was het treinstel TT, oftewel treinstel toekomst).
Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen
Leuk zo die rode banken in dat T'tje!
Dank iig voor de benodigde informatie.
Ik was V 846 trouwens nog vergeten aan het lijstje toe te voegen.
Staat de 3405 nog steeds in Zwolle?
Dank iig voor de benodigde informatie.
Ik was V 846 trouwens nog vergeten aan het lijstje toe te voegen.
Staat de 3405 nog steeds in Zwolle?
Laatst gewijzigd door Justin op di 15 apr 2008, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen
Lijkt me heerlijk werk, zo'n grijper bedienen.Trein-O-Fiel schreef:Toevallig kwam ik gisteravond op een website daarover: http://www.enkelspoor.com/fotos113.php" onclick="window.open(this.href);return false; .
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen
Volgens mij nu in de loods in Amersfoort.Justin schreef:Staat de 3405 nog steeds in Zwolle?
Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen
Maar dit lijkt me dan toch niet de bak die de aanrijding zelf heeft gehad. Het was namelijk een forse, frontale botsing, dus daar moet weinig meer van de cabine over zijn geweest.
Ik heb de foto's waarop ik doelde gevonden. Mijn vermoeden was juist, ze staan inderdaad op Nico Spilt:
Bron: http://www.nicospilt.com" onclick="window.open(this.href);return false;
En van die overgebleven bak die T-o-F fotografeerde, heeft men inmiddels een DM-1 stel gemaakt en omgenummerd tot 3323:
;)
Ik heb de foto's waarop ik doelde gevonden. Mijn vermoeden was juist, ze staan inderdaad op Nico Spilt:
Bron: http://www.nicospilt.com" onclick="window.open(this.href);return false;
En van die overgebleven bak die T-o-F fotografeerde, heeft men inmiddels een DM-1 stel gemaakt en omgenummerd tot 3323:
;)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen
Waren volgens mij terzijde gesteld i.v.m. verstrijken van de revisietermijn (revisie is destijds bij de 470 opgehouden dacht ik)Justin schreef:Verder staan 472, 473 en 483 op Dijksgracht
Beide brandschadegevallen en niet meer compleet... de 525 staat op onderstaande foto in de brand bij Barendrecht. De B van deze T zit in de 518 en de Bk1 in de 514, het restant is afgevoerd. Van de 523 zit een Bk in de 522.523, 525
De 687x-stammen waren gedeklasseerde ABv's en daarvan zijn er een aantal terugverbouwd naar ABv heb ik ooit gelezen (geldt in ieder geval voor de 6873 en 6874, die heb ik toevallig vandaag als 6673 en 6674 gespot :) )DDM-1:
+ 6873, 6874, 6875, 6878
- HOV-RN van februari 2006 meldt een extra DDAR-stam 7814 opgebouwd uit reserverijtuigen en een weer gecompleteerde Bvk 7014 (die geplukt was). Zou me niks verbazen als die rijtuigen nu weer gewoon reserve staan, want hij bestond alleen maar i.v.m. ruimtegebrek in Leidschendam.DD-AR:
+ 7414/7814, voor het laatst in 2005 gezien, daarna nog éé��n keer als 7814 (alhoewel ik vermoed dat het een foute spot is)
+ 7420
+ 7872
- Bvk 7420 is plukbak en aangezien de Bvk bepalend is voor het stamnummer bestaat er dus geen 7420
- Bvk 7072 heeft zware brandschade, daarom hetzelfde geval als hierboven...
Voor de rest heb ik even geen zin te zoeken, maar even googlen op het nummertje met daarachter site:www.hov-rn.nl levert een gigantische berg informatie op
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen
Oke, alles op een rijtje:
31: In 2003 afgevoerd na botsing te Lichtenvoorde-Groenlo.
401-438 In 2004 afgevoerd na verlopen revisietermijn, met uitzondering van 419.
442: In 2003 uitgebrand te Hulten, daarna gesloopt.
448: In 2003 uitgebrand te Utrecht, daarna gesloopt.
459: In 2005 uitgebrand te Mari
31: In 2003 afgevoerd na botsing te Lichtenvoorde-Groenlo.
401-438 In 2004 afgevoerd na verlopen revisietermijn, met uitzondering van 419.
442: In 2003 uitgebrand te Hulten, daarna gesloopt.
448: In 2003 uitgebrand te Utrecht, daarna gesloopt.
459: In 2005 uitgebrand te Mari
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen
Niet allemaal. Behalve dat de 419 dus niet gesloopt werd, is de 424 na een brand maar voor de helft gesloopt, de Bk hiervan rijdt nog altijd rond als kopbak van de 528.Justin schreef:ik weet dat 401-438 gewoon gesloopt zijn
Van deze en veel andere V'tjes, staat hier een uitgebreid (maar al 2 jaar niet meer bijgewerkt) overzicht wat er precies mee gebeurd is: http://www.nltrein.net/site/maatschappi ... /index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
"Laat je ledematen bewegingen maken"
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen
Ahum... die staat als oefenobject in Dordrecht Om precies te zijn hierMark schreef:460: In 2005 terzijde na verlopen revisietermijn, daarna oefenobject Ossendrecht.
Zie 't overzichtje wat ik al gepost had, Bvk 7014 is een tijdelijk herstelde plukbak geweest, die met reserverijtuigen een extra stam gevormd heeft tijdens ruimtegebrek in Leidschendam. Voor de 7420 (Bvk 7020) geldt hetzelfde...7414: Terzijde na brandschade(?), staat nu in Leidschendam
7420: Terzijde na bakwisselingen, staat nu in Leidschendam
7872: In 2006 terzijde na brandschade Putten, staat nu in Leidschandam.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen
Ik kan het niet zo vinden in dit topic, dus mogelijk is het al gemeld. De middenbak van de 4007 is omgebouwd en doet nu dienst in een ICM III stel, dat brandschade had. Ik dacht de 4044. Voor het interieur is deels gebruik gemaakt van interieurdelen,die bij de modernisatie vrijkwamen uit ICR(m).
Er zweeft me ook een volgnummer 47 door het hoofd, maar volgens mij slaat dat op de 4247, die ook schade heeft gehad en nu met binnendeuren in afwijkend bruin rond rijdt.
Er zweeft me ook een volgnummer 47 door het hoofd, maar volgens mij slaat dat op de 4247, die ook schade heeft gehad en nu met binnendeuren in afwijkend bruin rond rijdt.
Dick van den Hoven
Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen
4247 is in 2004 uitgebrand te Schiedam Centrum, en heeft daarna ICR-interieur in de A gekregen ;)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen
Nee, de stellen waren bij vorige revisies al niet meer in volgorde behandeld. De genoemde drie waren de laatste drie die nog een kleine revisie moesten, en zijn dus niet gereviseerd (want: materieel genoeg).Reiziger Ddrs schreef:Waren volgens mij terzijde gesteld i.v.m. verstrijken van de revisietermijn (revisie is destijds bij de 470 opgehouden dacht ik)
Wat dingetjes die ik weet:
514: brand motorgenerator Bk1 (2004)
518: brandschade B (2004)
523: B zware brandschade (2005)
525: Bk2 brandschade (2003)
410: botsschade Venlo en revisietermijn (bijna) verstreken (2003)
413: brandstichting ABk (2002)
420: verongelukt Oud-Heeze (1978)
424: brandstichting ABk (Bk naar 528) (2002 / 2003)
442: brandstichting ABk (2003)
444: brandstichting Bk (2001)
448: brandstichting Bk (2002)
472: botsschade Mt (2006)
481: schade ABk (2005)
959: botsschade (1982)
Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen
Hartstikke bedankt iedereen! Ik ga even mijn excel bestandje updaten nu!
Spijtig ook dat er vandaag weer een treinbrand bij Rijswijk gebeurd zou zijn. Hoop niet dat ik die aan het lijstje moet toevoegen!
Spijtig ook dat er vandaag weer een treinbrand bij Rijswijk gebeurd zou zijn. Hoop niet dat ik die aan het lijstje moet toevoegen!
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen
Hoe zit het met de Virms? Ik zat laatst in een 4tje met een nr in de 9500. Er was met stickertjes op de kopbak het een en ander omgenummerd. Dat stel bestaat uit 3 bakken met stoffe stoelen, en 1 plastic ding. Ben het nr helaas vergeten.
Alles met 9500 en hoger is toch stoffe bekleding in Virm?
Alles met 9500 en hoger is toch stoffe bekleding in Virm?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen
Dat was oorspronkelijk wel zo ja, maar er zijn in de loop van de tijd nogal wat bakken gewisseld waardoor oude en nieuwe exemplaren door elkaar heen geraakt zijn.
Zolang de nummergevende bak van een viertje een nieuwe is, krijgt het stel gewoon een 9500-nummer
Zag vandaag bv. ook nog een 8600je met een nieuwe kopbak en er zijn zelfs nieuwe kopbakken met oude koersdisplays en andersom...
Zolang de nummergevende bak van een viertje een nieuwe is, krijgt het stel gewoon een 9500-nummer
Zag vandaag bv. ook nog een 8600je met een nieuwe kopbak en er zijn zelfs nieuwe kopbakken met oude koersdisplays en andersom...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen
Even voor de zekerheid: is de hele 3405 gesloopt, of staat er nog ergens een bak? En zo ja, waar? En is die te spotten ergens?Mark schreef:3405: In 2003 terzijde na botsing Roermond, daarna gesloopt.
Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen
De ABk 3405 is gesloopt. De Bk 3405 staat geplukt in de wagenwerkplaats te Amersfoort.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen
Wat is er eigenlijk gebeurd met de twee 4400'en? Ik zie ze nooit meer. Of waren het er meer dan twee?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Heengegane treinstellen en rijtuigen
Welke bedoel je? De 4444?
De 4248 is nu ook uniek trouwens, heeft nu een ICMm afdekplaat voor de doorloopkop.
De 4248 is nu ook uniek trouwens, heeft nu een ICMm afdekplaat voor de doorloopkop.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten