Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Dit klopt niet helemaal. De twee series trams die bij NS in dienst zijn geweest waren de reeksen 6000 (TW6000 voor Houten) en 6100 (A32 voor Alphen - Gouda). En voor de komst van de 6400's bij NS Cargo werden voornamelijk diesellocs van de serie 2201-2350 en 2401-2530 ingezet (en je had nog de kleine series 2601-2606 en 2901-2905).
Een aanzienlijk deel van de groep 2000-2999 was dus al gereserveerd toen SGM als eerste materieelserie een nummer boven de 1000 kreeg. Vermoedelijk had men voor SGM alles tot 2199 gereserveerd voor als er meer stellen zouden komen dan de uiteindelijke 95. Maar ja, toen er driedelige stellen kwamen was er geen mogelijkheid naar 2100 uit te wijken, dus had men alleen nog maar de keuze uit 2700 of 2800. Extreme speculatie van mijn kant is dat ze toen voor 2800 hebben gekozen omdat de driedelige SGM oorspronkelijk 8 deuren per kant had
Maar de 6000-trams hebben toch de nummers van Hannover die de HTM ook heeft gebruikt.
Suus schreef:
Vermoedelijk had men voor SGM alles tot 2199 gereserveerd voor als er meer stellen zouden komen dan de uiteindelijke 95. Maar ja, toen er driedelige stellen kwamen was er geen mogelijkheid naar 2100 uit te wijken, dus had men alleen nog maar de keuze uit 2700 of 2800.
Waarom was die mogelijkheid er niet? De NS had toch de tweedelige stellen in de 2000 kunnen nummeren en de driedelige in de 2100?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Niet als een serie al gereserveerd is voor ander materieel Komt op hetzelfde neer als waarom ze nu de 2800-serie nog niet (kunnen) hergebruiken.
MetroRET schreef:Wordt met de 5000-trams niet het SIG-materieel gebruikt, op de sneltram van Utrecht... een lijn waar uiteindelijk NS zou hebben gereden.
Nee want als NS daar was gaan rijden hadden er geen trams maar SGM op gereden (wat al Nieuwegein op de koersrollen had).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
SGM is doorlopend genummerd. Pas een paar jaar nadat de tweede serie (2021-2080) was afgeleverd is besloten om 45 van die stellen van een middenbak te voorzien en nog eens 15 stellen aan te schaffen die direct met middenbak zijn geleverd. Dat is een verschil met het daaropvolgende ICM, waar de stellen al in hun definitieve samenstelling naar Nederland kwamen. En waar eveneens de reeks 4100 is vrijgehouden voor een extra bestelling drietjes.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET schreef:Wordt met de 5000-trams niet het SIG-materieel gebruikt, op de sneltram van Utrecht... een lijn waar uiteindelijk NS zou hebben gereden.
Suus schreef:SGM is doorlopend genummerd. Pas een paar jaar nadat de tweede serie (2021-2080) was afgeleverd is besloten om 45 van die stellen van een middenbak te voorzien en nog eens 15 stellen aan te schaffen die direct met middenbak zijn geleverd. Dat is een verschil met het daaropvolgende ICM, waar de stellen al in hun definitieve samenstelling naar Nederland kwamen. En waar eveneens de reeks 4100 is vrijgehouden voor een extra bestelling drietjes.
Wat ik heb begrepen is dat NS nooit drietjes wilde maar met de toenmalige techniek konden er geen viertjes gebouwd worden. Later was die ontwikkeling dus wel.
Ik heb juist begrepen dat NS de ICM viertjes oorspronkelijk niet gepland had, maar dat na een plan om op de bakkilometers te besparen bleek dat alleen maar drietjes minder flexibiliteit gaf in de samenstelling en dus soms met grotere treinen gereden zou moeten worden dan noodzakelijk. Dat was op te lossen door viertjes te bestellen, dan is elke samenstelling van drie of meer bakken, uitgezonderd vijf, mogelijk. Met drietjes alleen kan je alleen de tafel van drie nadoen.
Ik vermoed dat die argumentatie nu ook weer gebruikt is bij de bestelling van SNG en daarop aanhakend de FLIRT. SLT heeft op dat punt wat minder flexibiliteit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
De flexibiliteit is vergelijkbaar want bij SNG en FLIRT heb je maximaal 12 bakken en bij SLT 16. Verhoudingsgewijs is de flexibiliteit hetzelfde. De SLT is alleen echt als sprinter voor drukke sprintercorridors bedoeld terwijl de SNG juist ook veel op rustiger baanvakken wordt ingezet.
Gaan er nog verschillen zitten (ongeacht exterieur of interieur) tussen de SNG die nu al op het spoor rijdt (2xxx nummering) en de series die nu gebouwd worden (nummering 3xxx)?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/ Updates: 25-05-2025NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam! 14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Correct. Exacte details weet ik niet, maar ik meen dat er ook wat aanpassingen in zitten voor de Airportsprinter die met eenmansbediening moet gaan rijden. Of die wijzigingen ook al in deze 3001 zit zou ik niet weten.
De Airportsprinter moet dezelfde halteertijden gaan halen als met eenmansbediening wordt bereikt in metrosystemen of op de regionale baanvakken. De precieze invulling kan in theorie nog alle kanten op gaan. Grote kans dat er wel een Mikos op de trein blijft alleen dan met een ietwat aangepast takenpakket.
Een dieselloc die een ICNG over de spoorlijn Magdeburg - Braunschweig aan het verplaatsen was is vandaag ontspoord. Ook het nieuwe treinstel raakte beschadigd.
Suus schreef:SGM is doorlopend genummerd. Pas een paar jaar nadat de tweede serie (2021-2080) was afgeleverd is besloten om 45 van die stellen van een middenbak te voorzien en nog eens 15 stellen aan te schaffen die direct met middenbak zijn geleverd. Dat is een verschil met het daaropvolgende ICM, waar de stellen al in hun definitieve samenstelling naar Nederland kwamen. En waar eveneens de reeks 4100 is vrijgehouden voor een extra bestelling drietjes.
Wat ik heb begrepen is dat NS nooit drietjes wilde maar met de toenmalige techniek konden er geen viertjes gebouwd worden. Later was die ontwikkeling dus wel.
Het waren juist bewust drietjes geworden omdat op veel ritten een tweetje tekort en een viertje te lang was. Zo reed de getrokken Intercity Amsterdam-Utrecht-Arnhem(-Ruhrgebied) buiten de spits meestal ook met 3 rijtuigen. Het zou wel kunnen dat de chopper het mogelijk maakte om makkelijker een viertje te bouwen omdat een viertje 1 extra motor draaistel heeft.
Ik heb onlangs gelezen dat er ICM viertjes uit bezuiniging zijn gekomen. Met viertjes waren/zijn meer verschillende lengtes te maken en daardoor kon er efficiënter gelland worden.