Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Er wordt al langer gesproken over een automatisering van de Noord-Zuidlijn, omdat die lijn als eerste aan de beurt is voor nieuw materieel. Ik vermoed dat dat ook de uitkomst van het onderzoek gaat zijn. Wat ik hoop is dat ze vaststellen dat de hele lijn van Den Haag tot Spijkenisse nieuw materieel moet hebben. Het materieel en een deel van het personeel dat dan op de Randstadrail vrij komt kan gebruikt worden om de Oost-Westlijn nog tien jaar te versterken totdat daar automatisering heeft plaatsgevonden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Het was de bedoeling dat de 5300-serie nog zeker tot 2034 ingezet kon worden, ik denk dat men al eerder met nieuw materieel moet komen ter uitbreiding. Wel is dit natuurlijk het moment om voor toekomstbestendig materieel te kiezen, dus een basisorder voor wat je nodig hebt ter uitbreiding en opties om in de jaren erna de complete 5300- en 5400-serie te vervangen. En de laatste stellen van die opties zullen dan zeker tot 2065 moeten rijden, dus ze moeten wel voorbereid zijn op automatisch bedrijf.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
2034 is het sneller dan je denkt. Als je de financiering, aanbesteding en bouw van een geautomatiseerde lijn rond hebt zit je al aardig dicht in de buurt van 2034.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Materieel kan je in 5 tot 7 jaar hebben, afhankelijk van hoeveel stellen je nodig hebt voor je gewenste uitbreiding. Ombouwen tot automatisch bedrijf kan later, in Londen zijn ook eerst de S7 en S8 metro's ingestroomd en is men daarna pas de boel gaan ombouwen voor automatisch bedrijf.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Hebben we nog vijf jaar nodig voor de besluitvorming en twee jaar plus twee jaar uitloop voor de bouw. Taadaa: 2034.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Als ze hier 5 jaar over gaan ouwehoeren stel ik voor dat ze de kreet "Geen woorden maar daden" afpakken van Rotterdam.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Hoe lang is er over de Hoekse Lijn geouwehoerd ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Dat is toch echt iets geheel anders
- Visgraatmodel
- Berichten: 617
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Terugkomend op station Alexander: wat is de reden waarom dat station de enige sneltramhalte was met poortjes?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
De poortjes komen toch weer terug? De poortjes waren er omdat Alexander by far het drukste station op de sneltram is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
En hierbij de folder: https://assets.ret.production.redkiwi.i ... i_2020.pdfSuus schreef:Op zondag 12 juli werkt de RET aan de bovenleiding bij metrostation Prinsenlaan, zodat we veilig, snel en comfortabel kunnen blijven reizen. Vanwege de werkzaamheden rijden er geen metro’s tussen stations Capelsebrug en Binnenhof/Hesseplaats. Reis je tussen deze stations? Maak dan gebruik van de pendelbus.Bemined schreef:RET website meld nog geen werkzaamheden, maar de reisinformatie voor zondag 12 juli meld dat er geen metroverkeer is tussen Capelsebrug en Binnenhof/Hesseplaats. Er rijdt een buslijn 709 die 8x per uur gaat rijden.
Uit de RET-nieuwsbrief.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Voor werkzaamheden die alleen bij Prinsenlaan plaatsvinden, rijden wel op een behoorlijk lang traject geen metro's. Ik zou verwachten dat er dan alleen tussen Capelsebrug en Alexander geen metro's zouden rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Het zijn werkzaamheden aan de bovenleiding, dus als die spanningloos moet zit Alexander ook zonder stroom. Waarom er ook bij Graskruid niets rijdt weet ik niet, mogelijk dat er gecombineerde werkzaamheden zijn hier? Of misschien is het gelijkrichterstation bij Alexander ook uitgeschakeld?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Waar zitten de verschillende onderbrekingen waar je de stroom kunt uitschakelen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
De stroomgroepen 230 (spoor 2) en 231 (spoor 1) lopen zo te zien vanaf het wisselcomplex ten zuiden van Prinsenlaan totaan het wisselcomplex tussen Graskruid en Alexander:
https://corporate.ret.nl/media/2511/spo ... ndlijn.pdf
https://corporate.ret.nl/media/2511/spo ... ndlijn.pdf
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Over het algemeen lopen de stroomgroepen van het ene wisselcomplex tot het volgende. De scheidingen zijn zo gemaakt dat je wanneer er één spoor spanningloos is je nog kunt overlopen naar het andere spoor, maar wanneer beide sporen spanningloos zijn is het wisselcomplex ook niet bruikbaar en zul je op het voorlaatste station moeten keren (en dus links moet rijden want je moet over hetzelfde spoor terug). Rondom de splitsing van de lijnen A en B is het iets complexer, daar loopt de stroomgroep door over de twee binnenbochten, terwijl de twee buitenbochten doorverbonden zijn. Dus hoewel je niet rechtstreeks van Hesseplaats naar Romeynshof kan rijden, is het wel één stroomgroep.
In dit geval lijkt het erop dat 226B, 227B, 228, 230, 231, 233, 234 en 235 spanningloos zijn. De pendel van lijn B keert op Hesseplaats spoor 1 wat onder groep 236 valt. Romeynshof - Binnenhof heeft dan dus ook stroom op spoor 2, maar dat is niet echt een pendel waard.
In dit geval lijkt het erop dat 226B, 227B, 228, 230, 231, 233, 234 en 235 spanningloos zijn. De pendel van lijn B keert op Hesseplaats spoor 1 wat onder groep 236 valt. Romeynshof - Binnenhof heeft dan dus ook stroom op spoor 2, maar dat is niet echt een pendel waard.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Interessante kaart. :pos: Bedankt voor het delen.MetroRET schreef:De stroomgroepen 230 (spoor 2) en 231 (spoor 1) lopen zo te zien vanaf het wisselcomplex ten zuiden van Prinsenlaan totaan het wisselcomplex tussen Graskruid en Alexander:
https://corporate.ret.nl/media/2511/spo ... ndlijn.pdf
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: za 29 feb 2020, 14:17
- Locatie: Hoeksche Waard
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Lijn D richting RCS stoppend op Zuidplein om 14:56:45 (5703) overschoot platform op Zuidplein. Eerste keer dat ik het zie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Eerste keer dat je wat ziet? Je bericht is mij niet helemaal duidelijk.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Ik maak uit het bericht op dat de bestuurder te laat zou hebben geremd waardoor hij met (een deel van) de metro buiten het perron zou zijn gestopt.
-
- Berichten: 427
- Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Of op tijd geremd maar ongepland later tot stilstand gekomen omdat er wat op de baan lag, er een technisch defect was, etc. Je weet het niet.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Voor de geïnteresseerden: de opening van het nieuwe station Rotterdam is nu live volgen via YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=pe8RIQR ... e=emb_logo.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam
Dat artikel is uit 2018?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten