Kort buitenlands nieuws
Re: Kort buitenlands nieuws
Ik heb het over die Jan Sytze. Meer algemeen dus, niet op PHS gericht.
Re: Kort buitenlands nieuws
In het artikel wordt ook beweerd dat Amsterdam-Eindhoven 2 uur duurt terwijl dit slechts 1:15 duurt, zelfs via Rotterdam ben je binnen 2 uur in Amsterdam vanuit Eindhoven.
Re: Kort buitenlands nieuws
Het gaat de Tsjechische spoorwegen niet bepaald voor de wind...
Vanmiddag een ontsporing na passage STS in Lázně Kynžvart. https://zdopravy.cz/osobni-vlak-vyjel-n ... 0i9DYt6mA8
Vanmorgen twee treinen op hetzelfde spoor in Jablonné nad Orlicí, gelukkig is er niets gebeurd. https://zdopravy.cz/dva-vlaky-leo-expre ... W2afjpouMc
Tussen Praha en Beroun stonden vrijdag ook twee treinen tegenover elkaar. https://zdopravy.cz/trat-na-dobrichovic ... dan-55314/
Gisteren was er ook nog een ongeluk op een spoorwegovergang in Borohrád.
https://dopravacek.eu/2020/07/21/u-boro ... tRJujQ9u5E
Vanmiddag een ontsporing na passage STS in Lázně Kynžvart. https://zdopravy.cz/osobni-vlak-vyjel-n ... 0i9DYt6mA8
Vanmorgen twee treinen op hetzelfde spoor in Jablonné nad Orlicí, gelukkig is er niets gebeurd. https://zdopravy.cz/dva-vlaky-leo-expre ... W2afjpouMc
Tussen Praha en Beroun stonden vrijdag ook twee treinen tegenover elkaar. https://zdopravy.cz/trat-na-dobrichovic ... dan-55314/
Gisteren was er ook nog een ongeluk op een spoorwegovergang in Borohrád.
https://dopravacek.eu/2020/07/21/u-boro ... tRJujQ9u5E
Re: Kort buitenlands nieuws
Ik zal maar weer wat toelichting verzorgen voor wie geen Tsjechisch kan. (Hopelijk wordt dit geen regelmatige activiteit. )
Het eerste geval ging om een passage STS; de RegioNova had in het station moeten wachten op een inhaling door een Pendolino, deed dat niet en ontspoorde. De veiligheidssystemen werkten verder goed, zodat de Pendolino netjes stopte. In de RegioNova waren 3 lichtgewonden (machinist + 2 reizigers).
Het tweede geval betrof ook een passage STS; na 40 meter stopte deze trein wel. Hier werkten de systemen blijkbaar ook, want de tegemoetkomende trein kreeg toch een rood sein (terwijl de rijweg al ingesteld was) en stopte daar netjes voor; geen abrupte remming. Er zat nog 508 meter tussen de twee treinen.
In het derde geval stonden geen twee treinen tegenover elkaar, ik weet niet waar je dat leest? Er was alleen sprake van oplopende vertragingen en een korte stop van het treinverkeer. Naast dat er werkzaamheden gaande zijn, moest de treindienstleider om gezondheidsredenen plotseling vervangen worden, wat dat ook moge betekenen... Niets aan de hand dus, behalve vertraging.
Het laatste geval was helaas trein vs. auto op een onbewaakte overweg; 2 inzittenden van de auto overleden.
Het eerste geval ging om een passage STS; de RegioNova had in het station moeten wachten op een inhaling door een Pendolino, deed dat niet en ontspoorde. De veiligheidssystemen werkten verder goed, zodat de Pendolino netjes stopte. In de RegioNova waren 3 lichtgewonden (machinist + 2 reizigers).
Het tweede geval betrof ook een passage STS; na 40 meter stopte deze trein wel. Hier werkten de systemen blijkbaar ook, want de tegemoetkomende trein kreeg toch een rood sein (terwijl de rijweg al ingesteld was) en stopte daar netjes voor; geen abrupte remming. Er zat nog 508 meter tussen de twee treinen.
In het derde geval stonden geen twee treinen tegenover elkaar, ik weet niet waar je dat leest? Er was alleen sprake van oplopende vertragingen en een korte stop van het treinverkeer. Naast dat er werkzaamheden gaande zijn, moest de treindienstleider om gezondheidsredenen plotseling vervangen worden, wat dat ook moge betekenen... Niets aan de hand dus, behalve vertraging.
Het laatste geval was helaas trein vs. auto op een onbewaakte overweg; 2 inzittenden van de auto overleden.
Re: Kort buitenlands nieuws
Elk incidentje zal nu wel naar buiten komen, maar je kunt toch niet ontkennen dat er nogal eens wat fout gaat daar.
Dank voor de toelichting, ik had de moeite niet genomen omdat ik er vanuit ging dat geïnteresseerden zelf wel Google Translate zouden aanwenden. (A)
Dank voor de toelichting, ik had de moeite niet genomen omdat ik er vanuit ging dat geïnteresseerden zelf wel Google Translate zouden aanwenden. (A)
Re: Kort buitenlands nieuws
Sorry hoor. 't Is allemaal ook best Tsjechnisch.umbusko schreef:Ik zal maar weer wat toelichting verzorgen voor wie geen Tsjechisch kan.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Kort buitenlands nieuws
Klartecken för dagliga nattåg ut i EuropaZ2N schreef:Slutredovisning av regeringsuppdraget att utreda nattåg till Europa
Malmö-Köln-Bryssel föreslås som första sträckning vid en eventuell kommande upphandling. Men för att gå vidare krävs ytterligare beslut och överenskommelser med berörda länder.
Bron en meer: Trafikverket
Het Zweedse Trafikverket heeft vandaag zijn rapport gepubliceerd, over nieuw te starten nachttreinverbindingen tussen Zweden en de rest van Europa. Een nachttrein van Malmö naar Keulen werd onderzocht, maar geconcludeerd werd dat een verlenging naar Brussel een logische verlenging zou zijn. De trein zou dan rond 21:10 uit Malmö vertrekken, rond 06:20 in Keulen stoppen, en voor 09:00 in Brussel zijn. Trafikverket staat klaar om deze verbinding aan te besteden en te subsidiëren (alleen op het grondgebied van Zweden en eventueel Denemarken), maar wacht daar op toestemming vanuit de politiek.
Regeringen utlovar att det inom två år ska gå att åka nattåg till kontinenten dagligen, skriver DN. Enligt beslutet ska det finnas dagliga avgångar Malmö–Bryssel och Stockholm–Hamburg.
Bron en meer: Omni.se
De Zweede regering pakt door, en gaat materieel bestellen voor nieuwe nachttreinen. De geplande routes zijn Stockholm - Hamburg en Malmö/Kopenhagen - Brussel, startdatum is gepland in 2022.
Re: Kort buitenlands nieuws
Le ministre délégué aux Transports annonce le retour du train de nuit Paris-Nice
Le train de nuit Paris-Nice sera bientôt de retour. C'est ce qu'annonce Jean-Baptiste Djebbari, ministre délégué aux Transports. Une décision qui satisfait les élus de la Région Sud et devrait intéresser de nombreux usagers de la SNCF.
Jean-Baptiste Djebbari, en marge de l'annonce d'un plan d'aide à la SNCF de "plusieurs milliards d'euros" (autour de quatre milliards semble-t-il), a donc confirmé son souhait de voir deux trains de nuit circuler à nouveau. Entre Paris et Nice d'une part, entre Paris et Tarbes d'autre part.
Bron en meer: Nice Matin
Ook goed nieuws van de nachttrein-fans vanuit Frankrijk. De nationale regering deelde vandaag mee, tijdens een persconferentie over een corona-steunpakket voor de SNCF, dat zij graag het nachttreinnetwerk uit willen breiden. Twee lijnen zijn gepland, de ex-Train Bleu Parijs - Nice, en Parijs - Tarbes. Ook hier is de introductie gepland voor 2022.
Le train de nuit Paris-Nice sera bientôt de retour. C'est ce qu'annonce Jean-Baptiste Djebbari, ministre délégué aux Transports. Une décision qui satisfait les élus de la Région Sud et devrait intéresser de nombreux usagers de la SNCF.
Jean-Baptiste Djebbari, en marge de l'annonce d'un plan d'aide à la SNCF de "plusieurs milliards d'euros" (autour de quatre milliards semble-t-il), a donc confirmé son souhait de voir deux trains de nuit circuler à nouveau. Entre Paris et Nice d'une part, entre Paris et Tarbes d'autre part.
Bron en meer: Nice Matin
Ook goed nieuws van de nachttrein-fans vanuit Frankrijk. De nationale regering deelde vandaag mee, tijdens een persconferentie over een corona-steunpakket voor de SNCF, dat zij graag het nachttreinnetwerk uit willen breiden. Twee lijnen zijn gepland, de ex-Train Bleu Parijs - Nice, en Parijs - Tarbes. Ook hier is de introductie gepland voor 2022.
Re: Kort buitenlands nieuws
Tuurlijk, eindig je nachttrein lekker in Tarbes. Precies voor de grens met de regio Nouvelle-Aquitaine, die zeker geen financiële bijdrage willen leveren :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
Waar moet de trein dan eindigen volgens jou?
Re: Kort buitenlands nieuws
Ik zou zelf in ieder geval Tarbes, Lourdes en Pau als haltes willen zien in die hoek.
Re: Kort buitenlands nieuws
Tenzij de nachttrein niet via Toulouse maar via Bordeaux rijdt, is Tarbes een waardeloze eindbestemming. Rij je via Bordeaux dan gaat de trein via Dax, Tarbes en Lourdes. Rijdt de trein via Toulouse, dan stop je in Tarbes terwijl 25 kilometer verder Lourdes ligt en na nog eens 40 kilometer Pau. Lourdes trekt zes miljoen bedevaartgangers per jaar en Pau als stad is twee keer zo groot als Tarbes.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
Pau is een stad die bijna elk jaar in de Tour de France zit. Dat betekent nog enig extra reizigerspotentieel voor deze stad tijdens de Tour.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Kort buitenlands nieuws
Heeft het ook iets maken dat Tarbes opstelsporen heeft om die treinen te stallen? Ik meen dat de TGV ook naar Tarbes gaat?
Re: Kort buitenlands nieuws
Pau heeft ook opstelsporen, je kan op Google Maps een Z2 en een stam Corail-rijtuigen met een locomotief zien staan achteraan het station. In het station zelf staat nog een X 73500 te niksen. Op Google lijkt er wel iets meer activiteit te zijn in Tarbes, waar twee TGV's, twee Corail-stammen met de loc los ervoor, een of andere vage werktrein bestaande uit drie rijtuigen en twee diesellocs, twee Z2's en (ik denk) twee AGC's.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
Ik denk dat men Lourdes absoluut een stop waard vindt en daardoor de trein naar Tarbes laat doorrijden.
Re: Kort buitenlands nieuws
Dan kunnen de Nederlandse pelgrims ook eindelijk met 1 overstap in Parijs met de trein naar Lourdes.
Re: Kort buitenlands nieuws
Dat kan al sinds de 90er jaren. Heb halverwege jaren 90 eens een dagreis Pau-Nederland gemaakt via Parijs.
Kort buitenlands nieuws
Zoals gezegd hangt dat af van de route die tussen Parijs en Tarbes wordt gereden. De traditionele nachttrein tussen Parijs en Tarbes reed via Les Aubrais, Limoges, Brive en Toulouse en ging nog verder naar Pau, Bayonne en Hendaye. Als je die route weer gaat rijden, kom je dus niet in Lourdes en Pau.en-es schreef:Ik denk dat men Lourdes absoluut een stop waard vindt en daardoor de trein naar Tarbes laat doorrijden.
Aangezien de treinen uit Nederland in Gare du Nord aangekomen, de TGV’s naar Lourdes vertrekken vanaf Montparnasse en de nachttreinen vanaf Austerlitz, heb je alleen in Parijs al twee overstappen nodig. En zeker voor Montparnasse kan je maar beter niet slecht ter been zijn, want metrostation Montparnasse - Bienvenüe is nogal een verzameling trappen bij elkaar...Jay20 schreef:Dan kunnen de Nederlandse pelgrims ook eindelijk met 1 overstap in Parijs met de trein naar Lourdes.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
Weet je zeker dat de nieuwe nachttrein de oude route gaat nemen? Dat hoeft niet per sé, en misschien kan ik er onderweg naar Tarbes dan nog fijn uit in Lourdes (A)
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Kort buitenlands nieuws
Je Mariajerrycan Lourdeswater heeft navulling nodig?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
Okee, altijd gedacht dat die nachttrein naar Tarbes via Bordeaux-Dax reed. Dat was vroeger wel het geval. Overigens heb ik even in mijn Thomas Cook Timetable van 1974/1975 gekeken en toen kon je ook al een dagreis Lourdes-Nederland maken. Met een rapide naar Austerlitz en vanaf Nord met de TEE Etoile Du Nord. Overstaptijd in Parijs was wel krap, ongeveer 1u10m om tussen de twee stations te reizen. Van Lourdes naar Amsterdam was je wel ongeveer 14 uur onderweg.
Re: Kort buitenlands nieuws
Yes, it can (A)Suus schreef:Je Mariajerrycan Lourdeswater heeft navulling nodig?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Kort buitenlands nieuws
In Noord-Frankrijk gaat de spoorlijn Tréport-Mers - Abancourt (en verder naar Beauvais en Parijs) op 1 augustus weer gedeeltelijk open voor reizigerstreinen. Op 23 augustus wordt de 'normale' dienstregeling hervat met 7 tot 8 treinparen per dag. Het traject is ruim twee jaar gesloten geweest voor renovatiewerkzaamheden. Afgelopen december werd het deeltraject Beauvais - Abancourt al heropend.
https://www.lobservateurdebeauvais.fr/2 ... ligne-ter/
Bij toeval kwam ik twee weken geleden, nota bene op 14 juli, een testtrein tegen op het traject tijdens een wandeling in de regio. Ik had enkele minuten eerder aan de roestvorming op de rails geconcludeerd dat daar sinds de werkzaamheden nog geen trein had gereden, maar blijkbaar had ik dat verkeerd ingeschat.
https://www.lobservateurdebeauvais.fr/2 ... ligne-ter/
Bij toeval kwam ik twee weken geleden, nota bene op 14 juli, een testtrein tegen op het traject tijdens een wandeling in de regio. Ik had enkele minuten eerder aan de roestvorming op de rails geconcludeerd dat daar sinds de werkzaamheden nog geen trein had gereden, maar blijkbaar had ik dat verkeerd ingeschat.
Re: Kort buitenlands nieuws
Wat hebben ze daar gerenoveerd? Dat spoor ziet er nog uit alsof het een jaar of 50 geleden is aangelegd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten