Als X80-ervaringsdeskundige kan mijn reactie natuurlijk niet uitblijven, waarbij ik die voor het gemak maar even opsplits in specifieke ervaringen op ritniveau en algemeen commentaar op de analyse.Maxim schreef:Hierbij dan de beloofde analyse-grafieken van de X80. Reacties zijn uiteraard welkom. Let wel, het blijft natuurlijk een enigszins theoretische benadering, het gaat altijd over percentages en langere perioden. Dus een dag met puin op de weg is nooit te verwerken in een dienstregeling.
Op ritniveau
Bij mijn vrij vaste ochtendrit (52663) is vrij duidelijk de, zeker in verhouding tot de andere ritten, relatief lange stilstand bij Woudenberg De Poort te zien. Het valt me hier op dat dit één van de weinige vertrektijden is waarbij 85% van de gereden ritten een minuut te vroeg aankomt, op de 80% zit dat zelfs rond de 2 minuten.
Alleen op de 90%-lijn is de stilstand minder dan een minuut, maar mijn praktijkervaring is dat dat ritten zijn die door vertraging eerder in de omloop te laat van station Amersfoort zijn vertrokken. In je meetperiode is er überhaupt maar één dag geweest waarin er daadwerkelijk vertraging is opgelopen onderweg, maar het lijkt me niet zinvol om een dienstregeling te gaan maken op een korte stremming door werk langs de weg.
Kijk ik vervolgens verder op het trajectdeel naar De Voorposten dan zie je de rijtijd vaak niet gehaald worden. Je stelt daar zelf ook vast dat de rijtijd eigenlijk net wat te krap is. In de praktijk is het echter niet persé een te krappe rijtijd: eigenlijk elke dag staat de bewuste rit wel kort tijd af te wachten bij Woudenberg Spoorlaan en soms ook nog bij het Holevoetplein. Je zou de punctualiteit op dat deeltraject dus wellicht kunnen verbeteren door de beschikbare rijtijd net iets anders te verdelen. Aan de extra tijd die de bus nu staat te wachten heb je immers meer van Holevoetplein naar De Voorposten, dat zijn de haltes met veruit de meeste instappers wat nu eenmaal tijd kost.
Voor het laatste stuk naar De Klomp klopt de rijtijd zoals je al constateert inderdaad best goed, wat overigens in mijn ervaring ook verbetert is ten opzichte van de vorige dienstregeling: zoals de analyse al toont wordt er vaker te vroeg dan te laat aangekomen terwijl de instappers in Renswoude nu ook niet opeens massaal de bus missen. De gewenning dat een X80 ook op tijd kan zijn begint langzaam op te treden, een jaar terug had je eerst nog heel veel rennende reizigers
Dan de terugrit, daar heb ik vaak rit 54422 maar soms ook de 52710. Op die van 16.07 uur vanaf De Klomp valt op dat het systeem een langere rijtijd voorsteld en ook 85% van de ritten die meer tijd nodig heeft dan er nu is. Terwijl er in de praktijk toch best vaak even gewacht wordt bij De Voorposten. Kan niet zo goed bedenken waar dat nu vandaan komt.
Op de rit van een kwartier later stapelen zich duidelijk zaken op: die komt vaak vertraagd van de 87 af, heeft vervolgens veel instappers (drukke treinaansluiting) en ook nog een chauffeurswissel. Dat lijkt gezien het grote verschil tussen de 80 en 90%-lijn nogal een impact op de punctualiteit te hebben, terwijl het probleem daar misschien wel meer in de krappe doorkoppeling zit dan in de daadwerkelijke rijtijd. Qua verkeer is de situatie op die rit en de rit van een kwartier eerder namelijk heel erg vergelijkbaar en het aantal uitstappers in Renswoude is ook niet zo heel groot, dus daar kan de langere benodigde tijd ook niet vandaan komen.
Op Scherpenzeel - Woudenberg zie ik dan weer een voorstel voor een langere rijtijd. Opmerkelijk, want vaak wordt er wel even afgewacht bij De Poort en lijken de gemiddelde rijtijden wel de meest voorkomende. Van de werkzaamheden rond de halte Zegheweg is relatief weinig merkbaar in de praktijk. Ik heb hier zelf meer het idee dat het tekort aan rijtijd ontstaat doordat de bus al iets vertraagd bij De Voorposten is (dat laat je analyse ook zien) en vervolgens dat in Scherpenzeel niet zo kan inlopen. Ofwel door veel uitstappers (dat gaat vanaf net voor spitstijd spelen) ofwel juist doordat er overdag gewoon meer verkeer in Scherpenzeel is. En de smalle Dorpsstraat aldaar leent zich ook niet echt voor het kruisen met een tegemoetkomende bus, auto of soms vrachtwagen waardoor wat meer tijd nodig is: vaak moet het verkeer in één van beide richtingen even op een wat breder punt aan de kant.
Algemeen
In het ochtendspitsblok van 6.30 tot 8.00 uur naar De Klomp valt me de ene rit van Pouw Vervoer op die veel meer tijd nodig heeft naar De Poort. Die rit is extreem rustig op dat trajectdeel (soms maar één passagier) en qua verkeer is er amper verschil met de rit ervoor. Daarmee vervuilt waarschijnlijk een vertraagde uitruk je analyse. Het teveel aan tijd in de middagspits is aannemelijk gekomen door de verlenging van de rijtijden een jaar eerder, terwijl de doorstroming bij de Hertenkop tegenwoordig een stuk beter is met de nieuwe weginrichting. Verder zie ik weinig raars in je analyse richting De Klomp.
Richting Amersfoort valt me op het eerste stuk naar De Voorposten vooral het effect van de korte koppeling aan 87 op. Precies bij de ritten die van 87 af komen zie je relatief een veel groter verschil tussen de gemiddelde rijtijd en de door 90% van de ritten gerealiseerde rijtijd. Wellicht dat een iets ruimere koppeling daar verbetering in brengt zonder dat je veel meer tijd nodig hebt.
Op het stuk tot Woudenberg zit de vertraging 'm niet in de werkzaamheden in Woudenberg zoals ik eerder al schreef, eerder tussen de Europaweg en de rotonde. Op dat stuk zie ik 's ochtends nog wel eens lichte filevorming optreden.
Tot slot het stuk naar Amersfoort: die enorme piek in de ochtendspits verbaast mij (als bewoner van het Julianaplein, dus ik zie de drukte ook vaak genoeg) eigenlijk wel een beetje. Ik ken zelf vooral de middagspitsdrukte, waarbij ik wel eens grappend gesteld heb dat de Kersenbaan als enige invloed heeft gehad dat er nu van drie kanten een file naar het Julianaplein staat in plaats van van twee kanten. Maar opvallend genoeg zie ik die middagspitspiek juist niet echt in de plaatjes terug.
Wat de ochtendspits betreft had ik nooit het idee dat het echt zo erg was. In ieder geval staat de file niet op de Kersenbaan zelf, maar komt de drukte vooral van de Leusderweg af. Maar als ik 'm zie dan rijdt het op zich nog wel door.
Ben op zich ook wel benieuwd wat de gemeente daar aan zou willen doen: het probleem zit 'm waarschijnlijk vooral in verkeer dat er niet tussendoor komt de Stadsring op omdat het daar ook druk is. Maar je zou er bijna voor overwegen om in de ochtendspits via de Bergstraat en Vlasakkerweg richting station te gaan rijden. Overigens zou de halte Zonnehof-Oost een paar meter naar voren laten verplaatsen (zeg maar ter hoogte van het voormalige notariskantoor) wellicht ook al schelen.
Bij drukte is één van de grotere problemen namelijk ook dat een bus die bij Zonnehof-Oost halteert slechts met moeite weer op de linksafstrook komt, gezien de halte feitelijk op de rechtsafstrook ligt en precies daar waar de rij voor het verkeerslicht al staat. Stopt de bus net ietsjes eerder dan ben je van dat probleem af.