Oh op de wiki stond 10 jaar.gkw1969 schreef:Rijn-Waal wordt 2022-2037, een 15-jarige concessie net als Berkel-Dinkel van 2023-2038Rikkel schreef:Het blijft spannend zo, maar zou de concessie dan 2022-2032 worden net als Rijn Waal?
Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
-
- Berichten: 1080
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
De concessie duurt ook 10 jaar, aldus Negometrix. Geen idee waar gwk1969 die 15 jaar vandaan haalt...
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Het kan zijn dat er ergens in de aanbesteding staat dat de concessie 10 jaar duurt met een kans op verlenging van 5 jaar.
De CXX concessie AML die eind 2017 voor 10 jaar begon, is vorig jaar verlengd met 5 jaar. Zou te maken kunnen hebben met het ZE materieel, de afschrijvingstermijn voor ZE is langer dan voor diesel. De vervoerder heeft dan een langere periode om haar (dure) investering af te schrijven.
De CXX concessie AML die eind 2017 voor 10 jaar begon, is vorig jaar verlengd met 5 jaar. Zou te maken kunnen hebben met het ZE materieel, de afschrijvingstermijn voor ZE is langer dan voor diesel. De vervoerder heeft dan een langere periode om haar (dure) investering af te schrijven.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Wel opvallend dat die keuze voor vijftien jaar of tien jaar met verlenging dan niet ook voor IJssel-Vecht gemaakt is. Zou voor de nieuwe aanbesteding van IJssel-Vecht wel alsnog wenselijk zijn. Anders is Keolis wel erg in het voordeel met de afschrijving van de elektrische bussen (twee jaar noodconcessie en tien jaar IJssel-Vecht) in vergelijking met de concurrenten (alleen maar tien jaar). Vijftien jaar concessieduur met de eis dat materieel gedurende de hele concessie niet ouder dan vijftien jaar mag zijn, en het concurrentievoordeel voor Keolis is weg. Althans, qua afschrijvingstermijn.
Dat Keolis in de noodconcessie vast de hele lijnvoering naar eigen wens in mag richten (inclusief nieuwe haltes, vervallen haltes, oplaadlocaties e.d.) blijft een voordeel voor Keolis ten opzichte van de andere vervoerders die wellicht een heel ander aanbod voor ogen hadden. En dat terwijl er eerst uitdrukkelijk gezegd werd dat de noodconcessie gebaseerd zou zijn op de huidige lijnvoering en dienstregeling. Hoe meer ik erover nadenk, hoe discutabeler ik deze koerswijziging van de provincies vind. Dit maakt de kans groter dan andere vervoerders er bij de nieuwe aanbesteding IJssel-Vecht helemaal geen brood meer in zien, en Keolis dan de hoofdprijs kan vragen (cq veel minder vervoer kan bieden). Het ontbreken van een level playing field is daarmee uiteindelijk ook niet in het belang van de reizigers.
Dat Keolis in de noodconcessie vast de hele lijnvoering naar eigen wens in mag richten (inclusief nieuwe haltes, vervallen haltes, oplaadlocaties e.d.) blijft een voordeel voor Keolis ten opzichte van de andere vervoerders die wellicht een heel ander aanbod voor ogen hadden. En dat terwijl er eerst uitdrukkelijk gezegd werd dat de noodconcessie gebaseerd zou zijn op de huidige lijnvoering en dienstregeling. Hoe meer ik erover nadenk, hoe discutabeler ik deze koerswijziging van de provincies vind. Dit maakt de kans groter dan andere vervoerders er bij de nieuwe aanbesteding IJssel-Vecht helemaal geen brood meer in zien, en Keolis dan de hoofdprijs kan vragen (cq veel minder vervoer kan bieden). Het ontbreken van een level playing field is daarmee uiteindelijk ook niet in het belang van de reizigers.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
ff zijspoor:Abus schreef: (..)
Hier wat meer over eisen aan de keten. Ben benieuwd welke verklaring Keolis afgelegd heeft over het sociaal recht en arbeidsrecht in de keten... Juist Guangdong, waar ook BYD gevestigd is, is berucht.
https://www.pianoo.nl/nl/themas/maatsch ... -sociale-4
Goed dat dit soort zaken meewegen in aanbestedingen.. alleen als ik dan dat voorbeeld van elektronica lees:
Vervang kinderen voor een (jong)volwassen arbeidsmigrant.. en in ons land wordt hetzelfde mechanisme toegepast door de inlenende bedrijven en verlenende uitzendbureaus... toch?(..) Fabrieken en scholen dwingen kinderen om te werken om vermeende collegegelden af te betalen. Zij noemen dit 'stage', maar kinderen hebben gemeld dat zij gedwongen werden om te blijven. De helft van het loon gaat direct naar de school en na aftrek van kost en inwoning blijft voor de kinderen weinig over.(..)
Natuurlijk, kinderarbeid is niet goed en de dwang helemaal niet.. maar het is, vind ik, een beetje zoals Rutte laatst in Europa de zuidelijke landen de les las over hervormingen.. terwijl in ons land ook hervormingen (geadviseerd vanuit de EU commissie) niet opgepakt worden (lees: de belastingparadijs voor bedrijven, de hypotheekrenteaftrek..).
Ach ja.. als het eigen straatje maar (op papier) schoon is hè.
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
De lijnvoering kan bij de aanbesteding toch gewoon weer volledig veranderen? Nieuwe haltes zijn verantwoordelijkheid van de provincie en de gemeenten.Abus schreef:Wel opvallend dat die keuze voor vijftien jaar of tien jaar met verlenging dan niet ook voor IJssel-Vecht gemaakt is. Zou voor de nieuwe aanbesteding van IJssel-Vecht wel alsnog wenselijk zijn. Anders is Keolis wel erg in het voordeel met de afschrijving van de elektrische bussen (twee jaar noodconcessie en tien jaar IJssel-Vecht) in vergelijking met de concurrenten (alleen maar tien jaar). Vijftien jaar concessieduur met de eis dat materieel gedurende de hele concessie niet ouder dan vijftien jaar mag zijn, en het concurrentievoordeel voor Keolis is weg. Althans, qua afschrijvingstermijn.
Dat Keolis in de noodconcessie vast de hele lijnvoering naar eigen wens in mag richten (inclusief nieuwe haltes, vervallen haltes, oplaadlocaties e.d.) blijft een voordeel voor Keolis ten opzichte van de andere vervoerders die wellicht een heel ander aanbod voor ogen hadden. En dat terwijl er eerst uitdrukkelijk gezegd werd dat de noodconcessie gebaseerd zou zijn op de huidige lijnvoering en dienstregeling. Hoe meer ik erover nadenk, hoe discutabeler ik deze koerswijziging van de provincies vind. Dit maakt de kans groter dan andere vervoerders er bij de nieuwe aanbesteding IJssel-Vecht helemaal geen brood meer in zien, en Keolis dan de hoofdprijs kan vragen (cq veel minder vervoer kan bieden). Het ontbreken van een level playing field is daarmee uiteindelijk ook niet in het belang van de reizigers.
Verbaast mij overigens niet, zoals ik al eerder betoogd had hadden de vervoerders de bovenhand in de onderhandeling. De provincie heeft vanaf december vervoer nodig en vervoerders zijn niet (meer) contractueel gebonden om dit aan te bieden.
Arbeidsmigranten kunnen waarschijnlijk ook gewoon leven in hun eigen land, maar kiezen er bewust voor om in Nederland te werken, omdat de lonen hier hoger liggen.Durashift schreef:ff zijspoor:Abus schreef: (..)
Hier wat meer over eisen aan de keten. Ben benieuwd welke verklaring Keolis afgelegd heeft over het sociaal recht en arbeidsrecht in de keten... Juist Guangdong, waar ook BYD gevestigd is, is berucht.
https://www.pianoo.nl/nl/themas/maatsch ... -sociale-4
Goed dat dit soort zaken meewegen in aanbestedingen.. alleen als ik dan dat voorbeeld van elektronica lees:
Vervang kinderen voor een (jong)volwassen arbeidsmigrant.. en in ons land wordt hetzelfde mechanisme toegepast door de inlenende bedrijven en verlenende uitzendbureaus... toch?(..) Fabrieken en scholen dwingen kinderen om te werken om vermeende collegegelden af te betalen. Zij noemen dit 'stage', maar kinderen hebben gemeld dat zij gedwongen werden om te blijven. De helft van het loon gaat direct naar de school en na aftrek van kost en inwoning blijft voor de kinderen weinig over.(..)
Natuurlijk, kinderarbeid is niet goed en de dwang helemaal niet.. maar het is, vind ik, een beetje zoals Rutte laatst in Europa de zuidelijke landen de les las over hervormingen.. terwijl in ons land ook hervormingen (geadviseerd vanuit de EU commissie) niet opgepakt worden (lees: de belastingparadijs voor bedrijven, de hypotheekrenteaftrek..).
Ach ja.. als het eigen straatje maar (op papier) schoon is hè.
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
^^^ natuurlijk, het loon trekt.. maar het is de vraag of die arbeidsmigranten werkelijk beseffen welk avontuur ze aangaan. Dat het niet allemaal zuiver is, is toch wel te lezen in diverse verhalen. Het gaat mij om het mechanisme.. Natuurlijk, de kinderen in China hebben geen keuze.. maar vele kinderen hebben geen keuze. Alle kinderen hadden bij het ter wereld komen geen keuze.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Het belangrijkste argument van Keolis is kapitaalvernietiging, maar het resultaat is kapitaalvernietiging mbt bushaltes. Helemaal asociaal als de gemeenten met die kosten opgezadeld worden. Of de lijnvoering in december 2022 weer aangepast mag worden, zal van het bestek afhangen. De reizigers heeft op zijn zachtst gezegd weinig baat bij ingrijpende veranderingen om de paar jaar. Zeker als er nu een buslijn of busrit opgeheven wordt en die lijn of rit over twee jaar weer terugkomt, ben je die reiziger al lang kwijt. Het terugdraaien van wijzigingen is niet zo eenvoudig. Stel dat een van de andere vervoerders juist een businesscase had gebaseerd op het verbeteren van vervoer in de wijken van Apeldoorn, en Keolis heft die lijn door de wijk juist op, dan staat de andere vervoerder op achterstand met zijn businesscase.sirvinniei schreef: De lijnvoering kan bij de aanbesteding toch gewoon weer volledig veranderen? Nieuwe haltes zijn verantwoordelijkheid van de provincie en de gemeenten.
Verbaast mij overigens niet, zoals ik al eerder betoogd had hadden de vervoerders de bovenhand in de onderhandeling. De provincie heeft vanaf december vervoer nodig en vervoerders zijn niet (meer) contractueel gebonden om dit aan te bieden.
Maar er is een groter probleem: als de nieuwe concessie in december 2022 in moet gaan, dan is vanwege de implementatietermijn gunning rond de zomervakantie 2021 nodig. En dat betekent qua inschrijvingstermijn en beoordelingstermijn dat het bestek rond de jaarwisseling 2020/2021 in de markt gezet moet worden. En dat betekent weer dat de andere vervoerders 0,0 inzicht hebben in wat de nieuwe lijnvoering voor gevolg heeft op de reizigersaantallen. Die zullen daar ongetwijfeld om vragen, maar omdat reizigers weken nodig hebben om te wennen, is er pas op zijn vroegst in maart enigszins zicht op hoe de reizigers zich herverdeeld hebben, of het OV de rug toegekeerd hebben. Ongetwijfeld zal Keolis weer de nodige tijd rekken om die gegevens aan te leveren (ziekte blah blah blah), en dan is het voor de andere vervoerders te laat om daar in de inschrijving nog rekening mee te houden. Ondertussen kan Keolis zelf wel de ontwikkelingen van dag tot dag monitoren en de inschrijving daarop bijschaven.
Er was natuurlijk een prima alternatief: EBS was bereid zijn bod gestand te doen. Zekerheid voor het personeel voor de komende elf jaar over hun werkgever, en ook zekerheid voor de reizigers over de ontwikkeling van het OV. De provincie heeft zichzelf uitgeleverd aan onderhandelingen met Keolis. Het lijkt erop alsof Overijssel er toch moeite mee heeft om de emotionele band met Keolis te doorbreken...
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Niks met een emotionele band te maken, maar met een paar ontactische keuzes en uitspraken van de provincie. Zo waren ze politiek gedwongen om elektrische bussen te laten rijden en bepaalde "extraatjes" van Keolis niet te laten verdwijnen.
Ik heb trouwens nog geen bron gezien voor dat EBS zijn bod wel zou doen. EBS had ook zeker niet in 2021 kunnen rijden, de implimentatietijd is simpelweg te kort.
Ik heb trouwens nog geen bron gezien voor dat EBS zijn bod wel zou doen. EBS had ook zeker niet in 2021 kunnen rijden, de implimentatietijd is simpelweg te kort.
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Dat EBS wil rijden staat in de brief van de gedeputeerde van de provincie Overijssel, die staat ergens op de vorige bladzijden in een van mijn berichten gelinkt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
In de brief van de provincie Overijssel aan PS staat dat EBS zijn bod gestand wilde doen, en ook het jaar noodconcessie wilde rijden. De implementatietermijn was door de provincies al verruimd voor vervoerders die hun bod gestand zouden willen doen: ingangsdatum IJssel-Vecht in december 2021, met een jaar noodconcessie ervoor.
Connexxion wilde alleen de noodconcessie rijden, en Arriva was boos dat het niet gevraagd was, want had ook interesse.
Connexxion wilde alleen de noodconcessie rijden, en Arriva was boos dat het niet gevraagd was, want had ook interesse.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Wie dwong ze daar dan toe? Helemaal niemand. PS in Overijssel wil die Chinese bussen juist helemaal niet. Er is ook helemaal niemand in de politiek die riep dat de gedeputeerde naar de vakbonden, personeelsgroepen en ROVER moest luisteren. Los nog van het feit dat die ook niet bedoelden dat personeel en reizigers weer in onzekerheid zouden moeten komen voor de periode over twee jaar.sirvinniei schreef:Zo waren ze politiek gedwongen om elektrische bussen te laten rijden en bepaalde "extraatjes" van Keolis niet te laten verdwijnen.
Gunning aan EBS had aan het grootste bezwaar van personeel en reizigers tegemoet gekomen: onzekerheid. Misschien ook nog wel aan de motie van PS over de Chinese bussen.
Het bod van EBS is ongetwijfeld beter dan wat we gaan krijgen met een aanbesteding in coronatijd met ook nog een verstoord level playing field.
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Het bezwaar dat door Keolis ingediend is. Provincies hebben al gezegd dat ze daar ontvankelijk voor stonden, ondanks dat ze er niet aan toe gaven. Blijkbaar konden ze die punten wat bereft ZE niet volledig naast zich neer leggen. Daarnaast speelt natuurlijk ook nog mee dat de bezwaren op het intrekken van de concessie werden gedeeld door het personeel (die bang waren hun baan kwijt te raken) en verschillende gemeenten (die bang waren hun beloofde lijnen kwijt te raken). De oplossing die er nu ligt is eigenlijk een nuancepositie tussen het straffen van Keolis en een deel van de geanticipeerde veranderingen toch meenemen.
Voor het laten rijden van EBS was inderdaad alsnog een noodconcessie nodig. Het aanbieden van een noodconcessie aan een niet zittende vervoerder is erg problematisch, zeker omdat de situatie al door fraude komt. Uiteindelijk had je hetzelfde probleem, alleen met een noodconcessie van 1 jaar en een boze Transdev, die de aanbesteding helemaal over wil.
Voor het laten rijden van EBS was inderdaad alsnog een noodconcessie nodig. Het aanbieden van een noodconcessie aan een niet zittende vervoerder is erg problematisch, zeker omdat de situatie al door fraude komt. Uiteindelijk had je hetzelfde probleem, alleen met een noodconcessie van 1 jaar en een boze Transdev, die de aanbesteding helemaal over wil.
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
De aanbestedende overheid kan best eisen opstellen met betrekking tot de arbeidsomstandigheden waaronder de bussen worden gemaakt, net zoals ze dat kunnen doen over bijvoorbeeld het comfort. Dat ze zelf niet de bussen kopen betekent niet dat ze geen invloed hebben. Waar ze wel rekening mee moeten houden is dat ze niet een (of meerdere) aanbieders van bussen mogen voorttrekken. Maar het is vooral een kwestie van willen en daar wringt de schoen. We willen namelijk vooral goedkoop openbaar vervoer en achteraf even scoren met kritiek op het eigen beleid.sirvinniei schreef:Zoals ik al zei heeft BYD geen overeenkomst met de provincie. De provincie besteed busvervoer aan, niet bussen. De eisen worden aan de vervoerder gesteld. Alle eisen die nu al gesteld worden hebben betrekking op de uitvoering door de vervoerder: zij moeten vanaf het begin van de concessie kunnen rijden (en daar dus een garantie voor leveren) en in de uitvoering van het busvervoer geen CO2 uitstoten.
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Doorvoeren naar een eerdere discussie? Prima.
Stoelen zijn een perfect voorbeeld van de moeilijkheid van het controleren van de hele productielijn. Stoelen zijn meestal niet afkomstig van het busbedrijf zelf, maar van andere bedrijven. Veel Nederlandse bedrijven importeren bovendien ook bijvoorbeeld Chinese onderdelen, totdat ze een eigen productie in eigen land kunnen opzetten (Ebusco schiet in mijn hoofd). Door chinese arbeid over de gehele productlijn te verbieden versterk je de huidige monopolies en maak je de productie van elektrische bussen vrijwel onmogelijk (ook door de grote hoeveelheid conflictmaterialen uit bijvoorbeeld Kongo die er worden gebruikt).
Stoelen zijn een perfect voorbeeld van de moeilijkheid van het controleren van de hele productielijn. Stoelen zijn meestal niet afkomstig van het busbedrijf zelf, maar van andere bedrijven. Veel Nederlandse bedrijven importeren bovendien ook bijvoorbeeld Chinese onderdelen, totdat ze een eigen productie in eigen land kunnen opzetten (Ebusco schiet in mijn hoofd). Door chinese arbeid over de gehele productlijn te verbieden versterk je de huidige monopolies en maak je de productie van elektrische bussen vrijwel onmogelijk (ook door de grote hoeveelheid conflictmaterialen uit bijvoorbeeld Kongo die er worden gebruikt).
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Keolis had geen enkel echt punt, ook niet qua materieel. Kapitaalvernietiging qua materieel is toch echt een probleem van Keolis. Het personeel is nu niet beter af, omdat ze weer onzekerheid hebben voor de periode vanaf december 2022. Ook die gemeenten hebben geen enkele zekerheid over het vervoer.sirvinniei schreef:Het bezwaar dat door Keolis ingediend is. Provincies hebben al gezegd dat ze daar ontvankelijk voor stonden, ondanks dat ze er niet aan toe gaven. Blijkbaar konden ze die punten wat bereft ZE niet volledig naast zich neer leggen. Daarnaast speelt natuurlijk ook nog mee dat de bezwaren op het intrekken van de concessie werden gedeeld door het personeel (die bang waren hun baan kwijt te raken) en verschillende gemeenten (die bang waren hun beloofde lijnen kwijt te raken).
Voor dit soort 'argumenten' zwichten is m.i. niet meer dan een emotionele band die blijkbaar niet doorbroken is. Dat beeld wordt versterkt doordat de provincie ook al terugkrabbelt op de eerdere uitspraken over het uitsluiten van Keolis voor de nieuwe aanbesteding. De provincie wordt nu zelf opgezadeld met de onnodige kosten van een nieuwe aanbesteding, en waarschijnlijk ook een heel veel slechter bod dat eraan komt.
Ik denk dat de andere vervoerders behoorlijk sterk staan als ze bezwaar maken tegen deze noodconcessie die op niets anders gebaseerd is dan gepiep van Keolis en zijn personeel. En die ook volstrekt niet overeenkomt met de eerder door de provincie zelf beschreven procedure (eerst de wachtkamerprocedure, en als die niets zou opleveren, een nieuwe aanbesteding). De fraudeur wordt nu beloond met het toch mogen implementeren van de eigen vervoersvisie uit de inschrijving, inclusief bijbehorende infrastructurele investeringen door de overheid. Dat kan gewoon niet.
Het blijft overigens opvallend hoe stil Flevoland blijft over deze keuze.
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Maar zoals ik net uitlegde was er een groot draagvlak voor het niet intrekken van de concessie. Onder chauffeurs en gemeentes (of je nou vind dat ze goede argumenten hebben of niet). In die zin is het meer politiek dan emotioneel.
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Politiek = emotie. De ratio heeft niets meer te maken met zo'n keuze.sirvinniei schreef:Maar zoals ik net uitlegde was er een groot draagvlak voor het niet intrekken van de concessie. Onder chauffeurs en gemeentes (of je nou vind dat ze goede argumenten hebben of niet). In die zin is het meer politiek dan emotioneel.
Groot draagvlak vind ik een te groot woord voor een beperkt aantal piepende werknemers en ROVER, die nu alleen maar meer onzekerheid hebben gekregen. Van de vele tientallen gemeenten heb ik geen reacties gezien. Ik denk dat de gemiddelde inwoner hier het beeld aan over houdt dat fraude bij de provincies loont. En dat doet het op deze manier ook.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Hoe lang heeft EBS de tijd om tegen de beslissing van de provincies in beroep te gaan (aannemende dat ze dat nog kunnen)?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Niet al te beste kwaliteit, maar er zijn foto's opgedoken van de eerste BYDs in RRReis-uitvoering: https://twitter.com/Hippezutphen/status ... 38529?s=20
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 1226
- Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Ik vind de bussen erg log ogen, maar goed.
Ik blub in het Drecht.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
In de brief van Gelderland staat dat ze in gesprek gaan met Keolis over de noodconcessie. Ik weet niet of "in gesprek gaan" al een publiekrechtelijk besluit is waartegen bezwaar mogelijk is; dat hangt van de formulering van het werkelijke beusluit af. De gunning van de noodconcessie staat wel open voor bezwaren, en dat is normaal zes weken. Daarnaast zal er een besluit moeten zijn om af te zien van de biedingen in de wachtkamerprocedure, al is het maar een brief aan EBS "Bedankt voor uw aanbod op ons verzoek om de gestanddoeningstermijn te verlengen, maar we zien er toch maar vanaf om u de concessie te gunnen". Ook dat lijkt mij een publiekrechtelijk besluit waartegen bezwaar mogelijk is.Lijn 45 schreef:Hoe lang heeft EBS de tijd om tegen de beslissing van de provincies in beroep te gaan (aannemende dat ze dat nog kunnen)?
Dat de provincies nu nog in gesprek gaan met Keolis, is natuurlijk helemaal vreemd. Het argument tegen gunnen in de wachtkamerprocedure is immers juist dat de huidige concessies al zo snel vervallen. Maar gunnen aan EBS zou per direct kunnen, en dan beding je als provincie tegelijk dat het extra jaar noodconcessie tegen hetzelfde beschikbare jaarbudget gaat.
Nu dan nog in gesprek gaan met Keolis kost ook tijd, zet de provincies nog meer klem, en vreemd genoeg moet er daarbij volgens de brief blijkbaar ook nog over de kosten van de noodconcessie gesproken worden (het is dus klaarblijkelijk niet per se zo dat Keolis tegen het beschikbare jaarbudget rijdt).
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Gezien de discussie over het nieuwe materieel verloren is gegaan plaats ik het opnieuw.
Op 28 augustus zijn de nieuwe bussen voor deze concessie door diverse reizigersorganisaties geschouwd. Bij de schouw waren de 12 meter standaardbus en 13 meter HOV bus aanwezig.
De 12 meter bus heeft een dubbele voordeur en de bekende BYD vormgeving. Het nummer (1234) dat er nu op zit is geloof ik een voorbeeld bestickering.
Het interieur is erg comfortabel. De inmiddels bekende KIEL stoelen zijn gemonteerd maar het zitkussen is een stuk dikker dan in de nieuwe bussen van bijvoorbeeld connexxion of Qbuzz. Alle plaatsen hebben een usb aansluiting.
De 13 meter lange HOV bus heeft een ander uiterlijk. De dakopbouw loopt volledig door en er is een enkele voordeur.
De stoelen in de HOV bus hebben een 3cm dikker kussen en hebben ook individuele ventilatie en verlichting. Daarnaast zijn er klaptafels en een telefoonhouder in de stoel er voor gemonteerd. Alle stoelen staan in de rijrichting.
Mijn indruk is dat keolis erg haar best heeft gedaan om de bussen in te richten voor de reiziger.
Op 28 augustus zijn de nieuwe bussen voor deze concessie door diverse reizigersorganisaties geschouwd. Bij de schouw waren de 12 meter standaardbus en 13 meter HOV bus aanwezig.
De 12 meter bus heeft een dubbele voordeur en de bekende BYD vormgeving. Het nummer (1234) dat er nu op zit is geloof ik een voorbeeld bestickering.
Het interieur is erg comfortabel. De inmiddels bekende KIEL stoelen zijn gemonteerd maar het zitkussen is een stuk dikker dan in de nieuwe bussen van bijvoorbeeld connexxion of Qbuzz. Alle plaatsen hebben een usb aansluiting.
De 13 meter lange HOV bus heeft een ander uiterlijk. De dakopbouw loopt volledig door en er is een enkele voordeur.
De stoelen in de HOV bus hebben een 3cm dikker kussen en hebben ook individuele ventilatie en verlichting. Daarnaast zijn er klaptafels en een telefoonhouder in de stoel er voor gemonteerd. Alle stoelen staan in de rijrichting.
Mijn indruk is dat keolis erg haar best heeft gedaan om de bussen in te richten voor de reiziger.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Afgelopen woensdag zag ik Keolis met de HOV bus door Zwolle rijden. Wellicht ter voorbereiding van inzet in de noodconcessie???
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
De 2 bussen hebben een paar dagen in Zwolle op de stalling gestaan en toen vast een rondje gereden.
Momenteel ligt de implementatie voor de concessie stil (hij is tenslotte afgenomen) en wordt er druk gesproken met de provincies over de noodconcessie. Gezien het de bedoeling is dat er met de elektrische bussen gereden wordt zullen de voorbereidingen die daarmee te maken hebben grotendeels wel doorgaan.
Momenteel ligt de implementatie voor de concessie stil (hij is tenslotte afgenomen) en wordt er druk gesproken met de provincies over de noodconcessie. Gezien het de bedoeling is dat er met de elektrische bussen gereden wordt zullen de voorbereidingen die daarmee te maken hebben grotendeels wel doorgaan.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten