Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Als de toeslag op de HSL blijft bestaan, mag de NS trouwens wel een hoop toeslagpaaltjes gaan bestellen.
Vanaf in elk geval Amsterdam Zuid, Duivendrecht, Hilversum, Amersfoort, Almere Centrum, Almere Buiten, Lelystad Centrum, Zwolle, Assen, Groningen, Heerenveen en Leeuwarden vertrekt dan een trein die (uiteindelijk) op het noordelijke deel van de HSL komt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Het zwaartepunt van de drukte in de 700/1800/2400 was altijd Den Haag - Amsterdam Zuid en niet de Flevolijn. De 1600/11600 tussen Hilversum en Duivendrecht lijkt me een groter probleem, daar waren enkele ritten in de ochtendspits dusdanig druk dat enkeldemsmaterieel eigenlijk geen optie was. Wat dat betreft is het te hopen dat de hyperspits niet meer terugkeert na Corona.
Van/naar Flevoland is er natuurlijk een frequentieverhoging per dienstregeling 2017 ingegaan die de druk wel wat van de ketel heeft gehaald. Dat wil daarbij overigens niet zeggen dat met de "oude" prognoses voor 2023 de drukste enkeldekstreinen in de 700/1800/2400 ruim in hun jasje zouden zitten.
Die moesten toch allen doorgekoppeld worden op de HSL? De ETMET-corridors waren toch Den Haag - Schiphol - Arnhem en Rotterdam - Schiphol - Almere?
Volgens mij de enige treinen op Amsterdam Zuid die niet doorgekoppeld worden over Schiphol heen zijn dan de 2 IC's vanuit Amersfoort?
De HSL krijgt ook 6 treinen per uur maar is geen ETMET corridor want de 6 treinen worden niet gelijkmatig over het uur verdeeld. Ik vraag me echter af wat het voordeel is op deze manier als de 1600 en 1800 vlak achter elkaar aan gaan. De huidige voortrein vlak voor de 9200 kan ik nog begrijpen, maar die moet het straks juist zonder voortrein doen met de huidige tijdliggingen.
Nog sterker: Hoofddorp Opstel wordt zo meteen niet meer voor de kerende treinen gebruikt, maar alleen nog maar voor opstellen. Het keren van de sprinters vanaf de Westtak zal op de twee sporen van Hoofddorp Midden gaan gebeuren (spoor 206 en 207).
Wievank schreef: ↑di 08 sep 2020, 22:53
Nog sterker: Hoofddorp Opstel wordt zo meteen niet meer voor de kerende treinen gebruikt, maar alleen nog maar voor opstellen. Het keren van de sprinters vanaf de Westtak zal op de twee sporen van Hoofddorp Midden gaan gebeuren (spoor 206 en 207).
Er is een dienstregelingsmodel gevonden dat maakbaar is en aansluit bij de ambitie om hoogfrequent te rijden op de SAAL-corridor. Dat is een innovatief vervoersconcept waarbij op de OV SAAL corridor sprinters en intercity’s deels gescheiden worden. In het nieuwe model rijden intercity’s hoogfrequent vanuit Flevoland en het Gooi naar Amsterdam Zuid en sprinters hoogfrequent van Flevoland en het Gooi naar Amsterdam Centraal. Hierdoor hoeven intercity’s de sprinters niet in te halen en zijn de verschillen in rijsnelheid op het spoor kleiner. Het aantal treinen op het spoor kan daardoor in 2029 worden vergroot en daarmee ook het aantal zitplaatsen.
(...)
Door de keuze voor dit model is er geen spooruitbreiding nodig bij Weesp en ook het station Weesp zal niet grootschalig worden verbouwd.
Klinkt allemaal leuk.
Hoie gaan ze het doen met de sprinters naar Schiphol en de IC's naar Amsterdam Centraal.
Verdwijnen deze of krijgen die met extra reistijd te maken?
De IC van Amersfoort naar Amsterdam Centraal verdwijnt, in plaats daarvan zou een extra IC van Amersfoort naar Amsterdam Zuid komen.
Al is de gemeente Amersfoort het daar nog niet mee eens, hoewel het qua reistijd niet eens noemenswaardig langer is om via Utrecht te reizen: da's ook alleen voor de richting Haarlem een extra overstap.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Ik neem aan dat de sprinter naar Utrecht toch wel zal blijven rijden? Dan heb je dus sowieso al 2x per uur bediening. Of wordt die ook helemaal veranderd?
In het nieuwe model rijden intercity’s hoogfrequent vanuit Flevoland en het Gooi naar Amsterdam Zuid en sprinters hoogfrequent van Flevoland en het Gooi naar Amsterdam Centraal. Hierdoor hoeven intercity’s de sprinters niet in te halen en zijn de verschillen in rijsnelheid op het spoor kleiner
Heel moeilijk te rijmen met dit:
Ook wordt de deur tot deur reis voor het overgrote deel van de reizigers korter en voor een kleine groep is sprake van een langere reistijd.
Want Meltrain heeft gelijk dat (een deel van) de intercity's straks op Weesp, Diemen Zuid en Amsterdam RAI moeten gaan stoppen. Dat is gewoon extra reistijd.
Jultar schreef: ↑do 08 okt 2020, 10:29
Ik neem aan dat de sprinter naar Utrecht toch wel zal blijven rijden? Dan heb je dus sowieso al 2x per uur bediening. Of wordt die ook helemaal veranderd?
Ik lees de brief zo dat de sprinters straks allemaal naar Amsterdam Centraal gaan en de intercity's (bijna) allemaal naar Amsterdam Zuid. En een 2x/u bediening op Diemen Zuid en Amsterdam RAI zou wel héél mager zijn.
In het nieuwe model rijden intercity’s hoogfrequent vanuit Flevoland en het Gooi naar Amsterdam Zuid en sprinters hoogfrequent van Flevoland en het Gooi naar Amsterdam Centraal. Hierdoor hoeven intercity’s de sprinters niet in te halen en zijn de verschillen in rijsnelheid op het spoor kleiner
Heel moeilijk te rijmen met dit:
Ook wordt de deur tot deur reis voor het overgrote deel van de reizigers korter en voor een kleine groep is sprake van een langere reistijd.
Ik vermoed dat de kortere reistijd gaat over de sprinters gaan die niet 6 minuten of langer in Weesp stil gaan staan. In het oude plan, met 8-sporig Weesp, zou vermoed ik vrijwel elke sprinter zo'n lange stop gekregen hebben.
Toch krijg je dan problemen dat bijvoorbeeld de verbinding Weesp - Diemen Zuid geboden moet worden, dus dan moet er ook een IC op Weesp gaan stoppen. Valt dan amper nog een IC te noemen als ie op Weesp-DZ-Dvd-RAI-Zuid moet stoppen.
Diemen Zuid dan maar sluiten en RAI downgraden naar een evenementenhalte?
MetroRET schreef: ↑do 08 okt 2020, 09:46
En dat terwijl men volgens mij van plan was met DSSA Haarlem-Weesp doorgaand te kunnen maken.
Zou me niks verbazen dat ze de Airportsprinter willen koppelen aan Amsterdam - Weesp - Almere/'t Gooi. Sowieso lijkt dit plan niet te focussen op waar de reizigers naartoe willen, maar om de capaciteit te creëren op die horrorvoorspellingen voor 2030 met zo min mogelijke investeringen.
Tevens dacht ik ook dat het al vast stond dat Weesp 8-sporig zou worden..?
In die laatste alinea zit de crux: dit ballonnetje lijkt gemaakt te zijn om maar zoveel mogelijk treinen te laten rijden, niet om het meest aantrekkelijke treinproduct te creëren. De wachttijd verkorten naar Amsterdam Centraal is natuurlijk leuk, maar als de treinen veel langer onderweg zijn door alle treinen te laten verworden tot stoptreinen zijn de reizigers veel langer onderweg.
Vanuit Twente was naar Amsterdam Centraal reizen via Utrecht of met de metro vanaf Duivendrecht al sneller dan met de 1500. Nu wordt Twente opgerekt tot Amersfoort. Dan wordt het nog drukker op spoor 5 in Utrecht