SuperGhost schreef: ↑do 10 sep 2020, 21:10Zo'n metro-achtige kaart is dan ook niet bedoeld om een goede topografische representatie te zijn he?
Volgens de gemeente zou je met deze kaart op een snelle en eenduidige manier je route moeten kunnen vinden, ook als je niet bekend bent in de stad. Dat gaat dan wellicht op als je naar een specifieke halte wilt reizen, maar als je net je bus gemist hebt en een alternatieve lijn zoekt die wellicht sneller vertrekt en ook in de buurt van je bestemming komt dan wordt je door deze kaart soms ernstig voor de gek gehouden.
Mooi voorbeeldje: als je naar Birkhoven Park wilt reizen en op een zondag tot de conclusie komt dat lijn 1 niet rijdt, zou jij dan uit deze kaart halen dat je ook lijn 70 naar halte Soesterweg kunt nemen? Da's nog geen 200 meter lopen, maar op de kaart lijkt lijn 70 een eind uit de buurt te stoppen.
The Greyhound schreef: ↑do 10 sep 2020, 21:19Er was in London in de jaren 30 iemand die na lang testen en aanpassen tot de ultime leesbare kaart kwam. Alleen rechte lijnen en (afgeronde) hoeken van 45 graden maakt de kaart na 90 jaar nog steeds goed leesbaar.
Voor metro's werkt zo'n kaart ook uitstekend omdat daar de logische route geen relatie met een stratenpatroon o.i.d. heeft.
Maar ook in de Londense metrokaart zitten plekken waar de kaart je voor de gek houdt en je beter op een ander station kunt uitstappen voor een overstap tussen twee verschillende stations.
Littlebusdriver schreef: ↑do 10 sep 2020, 21:23Maar in de officiële kaarten van Syntus en CartoStudio zitten ook altijd wel fouten.
Da's deels bewust is mij ooit verteld. Kaartenmakers stoppen bewust een foutje in hun kaarten om plagiaat te kunnen herkennen, als altijd alles exact klopt kan je immers niet zien dat iemand jouw kaart heeft overgenomen of die van iemand anders.