In mijn ervaring is het bijzonder vervelend om na een lange reis natransport uit te moeten vogelen, inclusief waar je kaartjes koopt, hoeveel ze moeten kosten, enzovoorts. Je bent dan moe en je wilt naar je bestemming toe en van je bagage af. Dat kan ook een reden zijn om (als je jong en sterk bent) te gaan lopen in plaats van het circus in te gaan van kaartautomaten op een druk, onbekend station met ook wat rare types en volle bussen met koffers in de spits.
Dat is ook de reden waarom ik voor steden waar ik nog verwacht terug te komen altijd een paar simpele kaartjes op voorraad heb (Praha, Bratislava bijvoorbeeld), zodat ik bliksemsnel naar huis kan wanneer ik geen zin heb ter plekke iets te regelen (omdat er lange rijen staan, omdat het loket dicht is, omdat ik mijn driedaagse kaartje ook de dag erna pas kan laten ingaan wanneer ik er 4 dagen ben, omdat ik geen zin heb 20 minuten te wachten op de volgende verbinding, vul maar in...).
In de tijd dat je heel Wenen nog doormoest, adviseerden de planners altijd van
Wien Westbahnhof naar
Wien Südbahnhof tram 18 te nemen. In de praktijk bleek de U3 naar Simmering handiger, want dan kon je nog wel eens een trein halen naar Bratislava die op Südbahnhof al weg was.
Na een tijdje wisten we precies waar op
Wien West de kaartautomaten stonden, welke kaartjes we nodig hadden, hoeveel deze kostten en was het alleen nog zaak om de munten gepast van tevoren klaar te leggen. Zo hebben we wel eens een trein op Simmering nét gehaald (met rennen en 10 seconden over) en ons een uur bespaard (of misschien zelfs 2 uur, dat weet ik niet meer zeker). Ben je er voor het eerst, dan raak je sowieso onnodig tijd kwijt. En gewoon kunnen overstappen op Hbf is toch echt heel veel handiger.
Voor voortransport geldt ook: je moet er toch maar weer rekening mee houden. Wat als de metro defect raakt? Zit je dan met je non-flex Eurostarticket. Dus moet je veel speling inbouwen. Het is een stuk aangenamer als je het monumentale Centraal Station op loopafstand hebt dan dat je met voortransport naar betonbak Zuid moet. Al duurt het even lang.
Vanuit de internationale reiziger gedacht lijkt het me heel veel prettiger als de trein naar Centraal rijdt met een overstap op Schiphol voor wie liever naar Zuid wil. Eurostartreinkaartje standaard ook geldig maken tussen Schiphol en Zuid, klaar.