Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Even wat zaken wat betreft het noorden er uit gehaald:
- Harlingen Haven - Leeuwarden voortaan zuivere halfuursdienst met aansluiting in Leeuwarden op IC Zwolle en Sneltrein Groningen.
- Sneltreinen Winschoten - Groningen doen er 27 minuten over. De stoptrein doet er 33 minuten over omdat Sappemeer Oost dicht gaat. Hierdoor ook sneller naar/van Veendam
- Sneek - Leeuwarden naar kwartierdienst in spits, daarbuiten halfuurdienst. Extra ritten stoppen niet in Mantgum. Hierdoor welk elk halfuur relatief snelle reis naar Groningen mogelijk. Ook kan hierdoor de reis Stavoren - Leeuwarden of terug 4-5 minuten sneller worden afgelegd,
- Eemshaven wordt regulier bediend.
Laatst gewijzigd door Dennenboom op wo 16 sep 2020, 14:44, 2 keer totaal gewijzigd.
DDietzen schreef: ↑wo 16 sep 2020, 13:40
Qua versnelde IC Berlijn ben ik een beetje in de war waarom Apd moet worden overgeslagen ri Asd. De geplande non-stop-rijtijd Dv-Amf is namelijk 36 minuten, en in precies dezelfde tijd past nu wél een stop in Apd. Spoor 1 is ook gewoon beschikbaar rond :49 bij mijn weten, zelfs in de avonduren (omdat de nu nog conflicterende 30400 een halfuur wordt gedraaid met de 17800, die dan geen conflict vormt).
Ik vermoed dat dat te maken heeft met de (nu nog in de planner ontbrekende) 31400. Die komt namelijk 3 minuten achter de 140 binnen in Amf, maar heeft ook nog een stop op Hvl. Dat betekent dus dat die er bij Bnva heel kort achter moet invoegen. Daardoor kan de 140 niet stoppen in Apd, want anders is ie te laat bij Bnva.
Dan moet de IC Berlijn vlak voor Amersfoort sterk uitgebogen worden. De 146 vertrekt 5 minuten na de 1754 uit Deventer en komt 6 minuten na de 1754 in Amersfoort aan. Dan moet de 146 wel heel erg langzaam gaan rijden voorbij Hoevelaken.
Sluiting van Kropswolde lijkt me logischer dan Sappemeer Oost. Beide stations liggen aan de rand van de bebouwing, maar Martenshoek kan als goed alternatief voor Kropswolde dienen. Hoogezand-Sappemeer is wel echt verder weg van Sappemeer Oost gelegen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Vinny schreef: ↑wo 16 sep 2020, 22:31
Dat is toch het enige station dat sluit? Oorspronkelijk zou ook Kropswolde sluiten, maar dat is door de provincie toch van afgezien.
Volgens Wikipedia hadden beide stations in 2009 ca. 500 instappers per dag.
Als ik op Google maps kijk, is sluiting van Sappemeer-oost inderdaad logischer dan sluiting van Kropswolde, want:
- de meeste woonbebouwing rond Sappemeer-Oost ligt ook vlakbij station Hoogezand
- station Kropswolde ligt redelijk centraal tussen de woonbebouwing van het dorp Kropswolde, maar dat ligt wel weer verder bij Martenshoek vandaan
en zo te zien is er in Kropswolde de afgelopen 20 jaar best wel wat nieuwbouw geweest (weet niet of ze daar nog meer nieuwbouwplannen hebben).
Meltrain schreef: ↑do 17 sep 2020, 08:16
Sluiting van Kropswolde lijkt me logischer dan Sappemeer Oost. Beide stations liggen aan de rand van de bebouwing, maar Martenshoek kan als goed alternatief voor Kropswolde dienen. Hoogezand-Sappemeer is wel echt verder weg van Sappemeer Oost gelegen.
Station Hoogezand ligt misschien wel verder van Sappemeer-Oost, maar de woonwijken rond Sappemeer-Oost liggen wel vlakbij Hoogezand-Sappemeer.
Voor de woonbebouwing in de kern Kropswolde (volgens Wikipedia 1.640 inwoners) ligt Martenshoek wel significant verder weg dan station Kropswolde.
Al ben ik het met je eens dat het om relatief kleine afstanden gaat.
Bovendien, de meeste reizigers nemen de trein naar Groningen. Het is (als je toch naar Groningen moet) voor Sappemeerders logischer om dan alvast een stukje in de goede richting te fietsen, dan dat het voor Kropwoldenaren zou zijn, om eerst verder van Groningen af te fietsen
Misschien nog iets radicaler:
- sluiten stations Martenshoek, Hoogezand-Sappemeer en Sappemeer Oost
- bouw nieuw station "Hoogezand" ter hoogte van de overweg met de N385, met aansluiting op onderliggend busnet (lijnen 76, 107, 171)
- bouw nieuw station "Sappemeer" ter hoogte van het viaduct over de Klinker/Croonhoven
Volgens mij verdeel je de stations op die manier beter over de verbouwing. Martenshoek heeft dan met station Kropswolde nog steeds een station dichtbij en voor Martenshoek-Oost is ook dat nieuwe station Hoogezand niet zo ver weg. Dat station Hoogezand kan dan ook aansluiten op het busnet, aangezien lijnen 107 en 171 over die weg rijden en dan een halte bij het station kunnen krijgen. Lijn 76 kan met een kleine wijziging dan hier ook zijn eindpunt krijgen, zodat daar overgestapt kan worden op de trein.
Dat is ook exact wat de provincie graag wilde, maar waar de gemeente faliekant op tegen was. De provincie kan niet zo makkelijk nieuwbouw cq verplaatsen van stations doorvoeren als de gemeente blijft dwarsliggen, maar kan wel zelfstandig besluiten een station niet langer aan te doen.
Even wat zaken wat betreft het noorden er uit gehaald:
- Harlingen Haven - Leeuwarden voortaan zuivere halfuursdienst met aansluiting in Leeuwarden op IC Zwolle en Sneltrein Groningen.
- Sneltreinen Winschoten - Groningen doen er 27 minuten over. De stoptrein doet er 33 minuten over omdat Sappemeer Oost dicht gaat. Hierdoor ook sneller naar/van Veendam
- Sneek - Leeuwarden naar kwartierdienst in spits, daarbuiten halfuurdienst. Extra ritten stoppen niet in Mantgum. Hierdoor welk elk halfuur relatief snelle reis naar Groningen mogelijk. Ook kan hierdoor de reis Stavoren - Leeuwarden of terug 4-5 minuten sneller worden afgelegd,
- Eemshaven wordt regulier bediend.
In aanvulling hierop. De stoptrein 37400 tussen Leeuwarden en Groningen gaat van 49 minuten rijtijd naar 44 minuten en is daarmee nog maar 10 minuten langzamer dan de sneltrein tussen beide plaatsen.
SuperGhost schreef: ↑vr 18 sep 2020, 14:57
Waarom was de gemeente dan tegen?
Omdat een gemeente over het algemeen alleen naar het eigen belang kijkt, en niet het belang over de gemeentegrens. De meerderheid van de inwoners van de gemeente Midden-Groningen heeft vooral belang bij zoveel mogelijk stations in de eigen gemeente, terwijl de belanghebbenden van versnelling door minder stops buiten die gemeente zitten, namelijk voornamelijk de gemeentes Oldambt en Veendam.
Uiteindelijk kan een provincie ervoor kiezen om over te gaan op een Provinciaal InpassingsPlan (PIP), maar dat is wel een heel zwaar middel. Nu is hetzelfde bereikt zonder dat te moeten gebruiken maar dan minder ideaal.
Verder nog een aanvulling op de wijzigingen:
De sneltrein 37300 gaat 2x/u rijden tussen Lw en Gn met afwisselend een stop op Zh of Bp, en altijd op Fwd.
Oke, ik dacht dat je bedoelde dat de gemeente tegen dat plan was ten opzichte van het plan met sluiten Sappemeer Oost (dus in beide gevallen 3 stations), aangezien dat dus al in de plannen stond (alleen dan 2 jaar later pas). In dat geval vond ik het wat raar, omdat ze dan tegen een plan waren dat die gemeente het beste zou ontsluiten.
Maar als het ten opzichte van de oude situatie is (4 stations dus), dan is het wel logisch uiteraard. Maar wellicht dat er nu opnieuw te praten valt, nu het de gemeente duidelijk is dat er echt maar 3 stations gaan zijn?
ov'tje schreef: ↑vr 18 sep 2020, 15:26In aanvulling hierop. De stoptrein 37400 tussen Leeuwarden en Groningen gaat van 49 minuten rijtijd naar 44 minuten en is daarmee nog maar 10 minuten langzamer dan de sneltrein tussen beide plaatsen.
Hoe komen ze ineens aan 5 minuten tijdsbesparing? Had die stoptrein dan lange wachttijden op tussenliggende stations?
Door het dubbelspoor tussen Zuidhorn en Hoogkerk kan de trein uit Groningen later vertrekken, omdat de kruising met de trein uit Leeuwarden niet meer op station Zuidhorn hoeft plaats te vinden, maar op het nieuwe dubbelsporige gedeelte mogelijk is. Daarnaast gaat de snelheid tussen Zuidhorn en Hoogkerk omhoog.
Een vliegende kruising scheelt echt behoorlijk wat reistijd. Met partiele spoorverdubbelingen kun je vaak al snel de dienstregeling echt verbeteren zonder dat het gehele baanvak naar twee sporen moet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
ov'tje schreef: ↑vr 18 sep 2020, 15:26In aanvulling hierop. De stoptrein 37400 tussen Leeuwarden en Groningen gaat van 49 minuten rijtijd naar 44 minuten en is daarmee nog maar 10 minuten langzamer dan de sneltrein tussen beide plaatsen.
Hoe komen ze ineens aan 5 minuten tijdsbesparing? Had die stoptrein dan lange wachttijden op tussenliggende stations?
Richting Groningen stond de stopper vaak enkele minuten wortel te schieten in Zuidhorn en richting Leeuwarden gold hetzelfde voor Hurdegaryp.
Overweg Hurdegaryp eruit en je wint richting Leeuwarden zo weer een minuut. Tussen Buitenpost en Grijpskerk lag een flinke rijtijdmarge voor de stopper richting Groningen. Daar komen de snelheidsverhogingen tussen Hoogkerk en Zuidhorn (120 km/h) en tussen Leeuwarden en Feanwâlden (130 km/h) nog bij, waardoor je richting die 5 minuten gaat.
ergo: de stoptreinen hoefden tot nu toe lang niet altijd de baanvaksnelheid aan te tikken om ruim op tijd te rijden.
Even wat zaken wat betreft het noorden er uit gehaald:
- Harlingen Haven - Leeuwarden voortaan zuivere halfuursdienst met aansluiting in Leeuwarden op IC Zwolle en Sneltrein Groningen.
- Sneltreinen Winschoten - Groningen doen er 27 minuten over. De stoptrein doet er 33 minuten over omdat Sappemeer Oost dicht gaat. Hierdoor ook sneller naar/van Veendam
- Sneek - Leeuwarden naar kwartierdienst in spits, daarbuiten halfuurdienst. Extra ritten stoppen niet in Mantgum. Hierdoor welk elk halfuur relatief snelle reis naar Groningen mogelijk. Ook kan hierdoor de reis Stavoren - Leeuwarden of terug 4-5 minuten sneller worden afgelegd,
- Eemshaven wordt regulier bediend.
Moet ik alleen de stations MET perron als stop zien?
Dit is een bekende bug die kan ontstaan bij het inladen van dienstregelingen in Hafas, de doorkomsttijden langs stations zijn ook meegenomen, maar alleen als je op de stationsnaam klikt. Dat verdwijnt nadat de dienstregeling opnieuw ingeladen is, tot die tijd zijn alleen de stations waar de tijden ook in de dienstregelingtabel opgeschreven zijn echte stops.
Kleine wijzigingen zijn tot zeker midden-oktober nog wel mogelijk, maar ik zou het best prima kunnen begrijpen als deze rit komt te vervallen. Zoveel mensen hoeven niet meer per sé om 05:30 op Schiphol te zijn, Sprinter 4308 komt alternatief om 05:43 aan.