Spoordienstregeling Duitsland 2021

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
en-es
Berichten: 1901
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door en-es »

Als ik het goed begrijp gaat de ECE Frankfurt-Milaan ook in het dorpje Ringsheim stoppen? Omdat er toevallig een pretpark in de buurt is?
Sinds begin maart niet meer met OV gereist
cassie127
Berichten: 4592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door cassie127 »

Klopt, Het Europapark gaat 2x per dag worden aangedaan door de ECE, uitberekeningen verwacht men tot 2,5 miljoen reizigers per jaar die naar het europapark willen met de trein.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet & Syntus Overijssel
2017: 26681,3 km 2018: 33296,4 km 2019: 54919,6 km
2020: Trein 9019,3 km, Bus 384,2 km, Metro 68,3 km, Tram 8,0 km, Zweeftrein 6,3 km 04-06
RobertT
Berichten: 264
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door RobertT »

In Berlijn gaat de S Bahnring(S41/42) in het weekend een 5/5/10 minuten takt rijden van 12 tot 20.De S46(Königs Wusterhausen-Westend)rijdt in deze tijd slechts tot Tempelhof.
In de loop van de zomer gaat de nieuwe S15 rijden:Gesundbrunnen-Wedding-Berlin Hbf,in een 10 minuten takt.Deze S15 staat gepland met de nieuwe BR 483/484 als halbzüge.
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11451
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door Ardan »

Kort lijntje wel, die S15! Had verwacht dat die wel aan een andere lijn zou worden doorgekoppeld, de S85 bijvoorbeeld.


1,5 meter

RobertT
Berichten: 264
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door RobertT »

Voorlopig nog niet,eerst moet het perron in het Hbf nog verder afgewerkt worden,dat moet in 2026 klaar zijn.Dan pas gaat ook de verbinding naar Westhafen in gebruik.gepland is dan een doortrekking van de S46 en mogelijk ook de oude Siemensbahn.
Pas als ook de verbinding Hbf-Potsdamer Platz verder wordt gebouwd,komt er een lijnsverandering vanuit Gesundbrunnen
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11451
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door Ardan »

Ah. Dat zal in 2045 wel af zijn denk ik zo. Misschien maken we het nog mee :trein:


1,5 meter

Jef400
Berichten: 5054
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door Jef400 »

Nou ik mag het bij jou toch wel hopen toch. Anders ben je in 25 jaar dood. Gun ik je ook niet toe.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
cassie127
Berichten: 4592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door cassie127 »

In Bayern gaat men vanaf 13-12-2020 op alle regionale lijnen lijnnummering invoeren. Dat was hier (en in het Treindiensten Bayern topic) al gelekt, maar alle nummers zijn nu zichtbaar in de reisinformatie.

Lindau Hbf gaat haar Hbf status ook per 13-12-2020 verliezen. De nieuwe naam voor het station gaat Lindau Insel worden.

Lijkt er overigens ook op dat de Ausserfernbahn geen bediening meer gaat krijgen tussen Pfronten-Steinach en Vils Stadt. Ik zie namelijk geen doorgaande ritten meer verschijnen tussen Pfronten en Vils vrijwel het hele jaar door. Dit zal waarschijnlijk met het plaatsen van een bovenleiding te maken hebben.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet & Syntus Overijssel
2017: 26681,3 km 2018: 33296,4 km 2019: 54919,6 km
2020: Trein 9019,3 km, Bus 384,2 km, Metro 68,3 km, Tram 8,0 km, Zweeftrein 6,3 km 04-06
gpvos
Berichten: 131
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door gpvos »

Daniel schreef: zo 11 okt 2020, 16:59DB heeft inmiddels ook de veranderingen in de dienstregeling 2021 gepubliceerd: https://inside.bahn.de/winterfahrplan/? ... 02021_LZ01
Kijk eens aan, een directe dag-intercity van Berlijn naar Krakau, via Frankfurt/Oder-Rzepin-Breslau deze keer. Beetje onduidelijk waarom die omrijdt via Legnica, maar okee.
DDietzen
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door DDietzen »

Ik gok omdat de rechtstreekse route Glogow-Wroclaw maar 100 km/h toelaat (als ik OpenRailwayMap mag geloven). Glogow-Legnica kan daarentegen met 120 en Legnica-Wroclaw met liefst 160. Dus waarschijnlijk is er relatief weinig tijdverlies tegenover iets meer reizigerspotentieel door de bediening van een stadje van 100k.

Jammer dat deze EC nét een uurtje te vroeg/laat is voor de aansluiting uit/naar Amsterdam. De afstand is weliswaar groot maar Wroclaw, Katowice en Kraków hebben allemaal rechtstreekse vluchten naar Amsterdam en/of Eindhoven, met opgeteld gemiddeld 2000 passagiers per dag (pre-COVID uiteraard) waar je dan toch wel iets vanaf zou kunnen snoepen met een soepele overstap.

Iemand enig idee hoe lang de trein gaat worden? De laatste keer dat de "Wawel" reed had 'ie slechts 4 rijtuigen, maar toen reed 'ie enkel tot Wroclaw.
en-es
Berichten: 1901
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door en-es »

Ik gok dat in deze tijden de trein amper langer zal zijn, wellicht wel korter. Inderdaad jammer dat aansluitingen van/naar Nederland er niet zijn maar dat zal wel te maken hebben dat er weinig vraag is naar treinverbindingen Nederland-Polen.
Sinds begin maart niet meer met OV gereist
Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 9310
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door Z2N »

DDietzen schreef: vr 16 okt 2020, 23:55 Ik gok omdat de rechtstreekse route Glogow-Wroclaw maar 100 km/h toelaat (als ik OpenRailwayMap mag geloven). Glogow-Legnica kan daarentegen met 120 en Legnica-Wroclaw met liefst 160. Dus waarschijnlijk is er relatief weinig tijdverlies tegenover iets meer reizigerspotentieel door de bediening van een stadje van 100k.
De (automatisch vertaalde) Poolse Wikipedia-pagina geeft een betere verklaring. De spoorlijn tussen Rzepin en Wroclaw ligt er over het geheel droevig bij, maar het stuk tussen Glogow en Wroclaw al helemaal: TSB's tot 30 km/h en tweede sporen die vanwege de staat niet meer gebruikt mogen worden. Het is echt sneller via Legnica.
Acla da Fontauna, fermada sin dumonda.
Flickr!
Timon91
Berichten: 729
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door Timon91 »

Sowieso is het een stuk sneller dan via de oude route. Berlin-Wrocław gaat in ruim 4 uur, wat een uur sneller is dan via de route die de Wawel oorspronkelijk reed (via Cottbus en Węgliniec). Oké, deze route heeft ook twee lokwissels minder, maar dan nog. Berlin-Kraków gaat zelfs in 7 uur, wat 3 uur sneller is dan destijds. Dit is vooral te danken aan een reistijd van 52 minuten voor het stuk Katowice-Kraków. Het lijkt erop dat de werkzaamheden tussen die steden eindelijk zijn afgerond en er een fatsoenlijke snelle treindienst aangeboden kan worden. De laatste keer dat Berlin-Kraków in 7 uur ging zal wel voor de Tweede Wereldoorlog zijn geweest :')
Mijn Flickr account.
en-es
Berichten: 1901
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door en-es »

In de winterdienstregeling 1974-1975 deed het treinenpaar D498/D499 er ongeveer 12 uur over via Rzepin. Berlin Ostbf 21.40, Krakow Glowny 10.05/18.15 Berlin Ostbf 6.00
Sinds begin maart niet meer met OV gereist
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 818
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door ICE11 »

De geplande ritten van Flixtrain en RDC (welke trouwens dan ook nog niet elke dag rijden...) vanuit Aachen hebben negatieve gevolgen voor vele forensen: Meerdere ritten van de RE9 van Aachen naar Siegen moeten - ook in de spits - tien minuten in Horrem staan en stoppen om dat te compenseren niet in Deutz of zij rijden vanuit Ehrenfeld via de Südbrücke naar Porz, dus zonder Hauptbahnhof en Deutz aan te doen. Na eigen verklaring was NVR hier machteloos omdat er door DB Netz sinds kort in geval van conflicten altijd de trein waarvoor ze een hogere vergoeding ontvangen voorang heeft en drukke forensentreinen geen prioriteit meer hebben. :S
PHS
Berichten: 3255
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door PHS »

Om welke ritten wanneer gaat het? Als ze niet via Hbf en Deutz rijden, dan nemen ze een door reizigerstreinen heel weinig gebruikt boogje in Keulen richting de Südbrücke.
cassie127
Berichten: 4592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door cassie127 »

Momenteel is het boogje ook in gebruik door een omleiding van de RE 5 en RB 48. ICE's maken soms ook nog wel eens gebruik van het boogje zodat ze in Keulen niet hoeven te keren.

Vanuit Aken zullen de volgende ritten over Köln Süd gaan rijden
07:18, 11:18 en 13:18. De 15:18 en 17:18 zullen 10 minuten stilstaan in Horrem en wel via Köln Hbf rijden, maar stoppen dan niet op Messe/Deutz.

Uit Siegen stoppen de volgende ritten niet op Messe/Deutz:
07:09, 12:09. Vanuit deze richting worden geen treinen over Köln Süd omgeleid.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet & Syntus Overijssel
2017: 26681,3 km 2018: 33296,4 km 2019: 54919,6 km
2020: Trein 9019,3 km, Bus 384,2 km, Metro 68,3 km, Tram 8,0 km, Zweeftrein 6,3 km 04-06
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 818
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door ICE11 »

Klopt. Overigens is er ook een kleine verbetering want toekomstig rijden de RE tussen Köln en Aachen tot 23:15 iedere 30 minuten, nu is dat maar tot 22:15. Helaas rijden de extra ritten van de RE1 in de spits in beide richtingen maar tot/vanaf Ehrenfeld en niet Köln Hbf., ik denk in verband met de werken in Deutz.
Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 9310
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door Z2N »

Volgend jaar gaat dit boogje zelfs bereden worden door enkele ICE's van/naar Nederland, deze krijgen dan een stop op Köln Ehrenfeld (ÖBB Scotty).
Acla da Fontauna, fermada sin dumonda.
Flickr!
dennistd
Berichten: 3798
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door dennistd »

En ook de NightJet vanuit Brussel gaat via dat boogje dacht ik toch? Om dan op -West of -Süd met het deel uit Nederland gecombineerd te worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44694
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door Suus »

Ja, de Nightjet gaat twee keer per week gesplitst/gecombineerd worden in Köln West, zover ik weet kunnen reizigers dan niet in- en uitstappen.

Ik ga binnenkort de startpost aanpassen. Ik was de laatste weken nogal overweldigd met werk door de plotselinge uitval van een collega, tesamen met de jaarlijkse herfstdepressie, dus er is wat vertraging ontstaan.
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 818
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door ICE11 »

Nightjet wordt in Köln-West gesplitst, inderdaad. Een deel van de rijtuigen uit Wien gaat met de ÖBB-Taurus door naar Aachen (- Brussel) en de resterende rijtuigen uit Wien en Innsbruck gaan met een NS-Vectron door via Köln Hbf. naar Amsterdam. Dus geen doorgaande verbinding meer tussen Innsbruck, München en Brussel. Wie dat wil moet overstappen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten