Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 3955
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Die tram is veel eerder besteld dan die bussen heb ik het idee.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ziet er hip uit hoor
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
In het wit/blauw ziet de tram er inderdaad mooier uit.
In welke kleurstelling gaan de trams op lijn 5 eigenlijk rijden?
In welke kleurstelling gaan de trams op lijn 5 eigenlijk rijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Wit/blauw.....
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Toen bestonden witte LEDs ook al hoor. Zie de DRIS-palen op de haltes. Ik heb vooral niet het idee dat bij GVB echt wordt nagedacht of vooruit gedacht over dit soort stijlzaken. Los van de kleur vind ik het vooral jammer dat een decennia lang bussen besteld worden die netjes displays met een bestemming achterop hebben. Vervolgens wordt daar weer op bezuinigd met de nieuwste generatie e-bussen.hauptbahnhof schreef: ↑wo 04 nov 2020, 21:02 Die tram is veel eerder besteld dan die bussen heb ik het idee.
-
- Berichten: 3955
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Het gaat er meer om dat ze op een gegeven moment een keus hebben gemaakt voor witte leds (DRIS-panelen en de nieuwe bussen). Volgens mij is de aanbesteding van de tram ruim daarvoor gebeurd, waar oranje leds nog heel standaard waren.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
De huidige generatie DRIS-palen dateren volgens mij van voor de aanbesteding van de 15G-trams en sowieso van voor de M7-metro's. Als we de mockup mogen geloven krijgen de nieuwe metro's ook oranje displays.
-
- Berichten: 275
- Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Paar /\:
- je koopt trams en bussen tegenwoordig in belagrijke mate van de plank. Als je monochrome diaplya specificeert, levert de ene leverancier witte, de andere oranje
- contrast: is voor over ik weet geen wetgeving, misschien op het spoor een regel/ En wit v. zwart zoals de onderhelft hier is het grootste contrast wat je kan krijgen.
- R Net kleuren: er zijn opdrachtgevers die een verkeerde kleur ongeveer erger vinden dan rituitval. Omdat de wagens van de 25 ergens in de polder gestald worden zal er ook niet makkelijk een wit/blauwe verdwalen vanuit de Havenstraat
- je koopt trams en bussen tegenwoordig in belagrijke mate van de plank. Als je monochrome diaplya specificeert, levert de ene leverancier witte, de andere oranje
- contrast: is voor over ik weet geen wetgeving, misschien op het spoor een regel/ En wit v. zwart zoals de onderhelft hier is het grootste contrast wat je kan krijgen.
- R Net kleuren: er zijn opdrachtgevers die een verkeerde kleur ongeveer erger vinden dan rituitval. Omdat de wagens van de 25 ergens in de polder gestald worden zal er ook niet makkelijk een wit/blauwe verdwalen vanuit de Havenstraat
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
"Onze" CAF Urbos 100 heeft oranje LED-displays en die voor Oslo bestemd is witte. De elektrische VDL Citea van GVB heeft witte LED-displays, die van de RET oranje. Zelfde fabrikant, verschillende kleuren LEDs. Als GVB witte LED-displays wou had CAF daar vast in kunnen faciliteren. Sporveien Trikken is het ook gelukt.
Wat betreft de stalling: er is een nieuwe verbindingsboog tussen Stadshart en Westwijk aangelegd o.a. zodat ook trams van lijn 5 makkelijk op het nieuwe opstelterrein gestald kunnen worden.
Wat betreft de stalling: er is een nieuwe verbindingsboog tussen Stadshart en Westwijk aangelegd o.a. zodat ook trams van lijn 5 makkelijk op het nieuwe opstelterrein gestald kunnen worden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Dat is dus blijkbaar een Europese eis. En als de kleur rond de ramen wit was geweest, was er wel voldoende contrast.robert1955 schreef: ↑do 05 nov 2020, 19:25 - contrast: is voor over ik weet geen wetgeving, misschien op het spoor een regel/ En wit v. zwart zoals de onderhelft hier is het grootste contrast wat je kan krijgen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Aan de onderkant heb je dat contrast. Blijkbaar is dat genoeg om aan die regelgeving te voldoen? Zie onze bussen. Bij een tram als de Flexity Berlin heb je hetzelfde: de deuren vallen weg tegen de ramen maar hebben de onderste helft wel duidelijk contrast.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ja, aan de onderkant. Maar dat is dus (voor de meeste mensen) niet op ooghoogte.
Maar als een Duitse team geen doorgaande rode lijn onderaan mag hebben en dit wel prima is, is er iets goed fout in de wetgeving.
Maar als een Duitse team geen doorgaande rode lijn onderaan mag hebben en dit wel prima is, is er iets goed fout in de wetgeving.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ik vraag mij dan sowieso af hoe de R-Netkleurstelling dan voldoet aan die Europese eisen...
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Addendum winterdienstregeling GVB ingaande 3 januari, i.p.v. 13 december. Uitgezonderd lijn 25, die start wel op 13 december.
https://online.ibabs.eu/ibabsapi/public ... 1be66a2a90
https://online.ibabs.eu/ibabsapi/public ... 1be66a2a90
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
15G als tweede naar lijn 5 in plaats van lijn 2 of hebben ze het puur over de inzet van de 15G op lijn 25?Lijn 5
Deze lijn krijgt met de komst van lijn 25 weer ondersteuning op het drukste deel van de route. Door de frequentie verlaging naar zes ritten per uur overdag kan de dienstregeling ook beter worden afgestemd op de dienstregeling van lijn 25. Voor het deel tussen Station Zuid en de binnenstad is de lagere frequentie voldoende. Door de inzet van het nieuwe 15G materieel wordt, naast de kwaliteit, ook de capaciteit van de voertuigen verhoogd.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Viel mij ook al op.
Denk toch dat men hier bedoelt: frequentie van lijn 5 wordt verlaagd naar 6x per uur, maar de voertuigen op lijn 5 hebben een grotere capaciteit. M.a.w. 15G gaat ook op lijn 5 rijden. Zo lees ik het.
Denk toch dat men hier bedoelt: frequentie van lijn 5 wordt verlaagd naar 6x per uur, maar de voertuigen op lijn 5 hebben een grotere capaciteit. M.a.w. 15G gaat ook op lijn 5 rijden. Zo lees ik het.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Dit verhaal is voor lijn 5 iig begrijpelijker: die rijdt met kleinere trams muv 4 Combino's. Op lijn 2 speelt dat niet. Tenminste, niet iets dat de 15G kan oplossen.
-
- Berichten: 275
- Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
wat is de motivatie van de Vervoersregio voor tijdelijk minder trams in de Leidsestraat? Meer ruimte voor voetgangers?
-
- Berichten: 3955
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Er is toch nooit gezegd dat lijn 2, de 2e lijn wordt die die trams krijgt?
Verder:
De hele tekst staat onder het kopje van lijn 5, dus het gaat over inzet van de 15G-trams op lijn 5.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ja, lijn 2 is wel genoemd door GVB als zijnde een lijn die ook met 15G geëxploiteerd zou gaan worden in de loop van 2021, stond in het oorspronkelijke Vervoerplan 2021.
Passage over lijn 2 in dit oorspronkelijke Vervoerplan is door n-evo op 12 oktober hier gepost:
viewtopic.php?f=34&t=9634&p=703834&hili ... 5g#p703834
Passage over lijn 2 in dit oorspronkelijke Vervoerplan is door n-evo op 12 oktober hier gepost:
viewtopic.php?f=34&t=9634&p=703834&hili ... 5g#p703834
-
- Berichten: 3955
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ik vraag specifiek als tweede. Dat is nooit gezegd. En jij zegt nu ook zelf: in de loop van 2021.
Ik zou het zelf raar vinden als de nieuwe trams die vooral ter vervanging van de oude trams zijn, eerst gebruikt gaan worden om Combino te vervangen.
Ik zou het zelf raar vinden als de nieuwe trams die vooral ter vervanging van de oude trams zijn, eerst gebruikt gaan worden om Combino te vervangen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Klopt, het had moeten zijn de lijn die als tweede is genoemd door GVB waarop de 15G gaat rijden.
In eerdere documenten viel trouwens terug te lezen dat de 11/12G t/m 2024 ingezet zou worden voordat ze het veld ruimen. Op zich benieuwd of dat nog nodig is dankzij de huidige crisis.
In eerdere documenten viel trouwens terug te lezen dat de 11/12G t/m 2024 ingezet zou worden voordat ze het veld ruimen. Op zich benieuwd of dat nog nodig is dankzij de huidige crisis.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
GVB schreef “in de loop van”.hauptbahnhof schreef: ↑di 10 nov 2020, 11:33 Ik vraag specifiek als tweede. Dat is nooit gezegd. En jij zegt nu ook zelf: in de loop van 2021.
Ik zou het zelf raar vinden als de nieuwe trams die vooral ter vervanging van de oude trams zijn, eerst gebruikt gaan worden om Combino te vervangen.
Ik begrijp je logica niet.....waarom kan lijn 2 geen CAF-lijn worden in de loop van 2021? De Combino’s van lijn 2 kunnen dan naar lijnen waar de oude trams nog rijden. Zo kan het toch ook? GVB zal wel een reden hebben, waarom ze met name lijn 2 genoemd hebben als lijn waar de CAF’s in gaan stromen. Ze kunnen toch schuiven met materieel?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
In theorie heb je gelijk, maar het lijkt me niet zo handig als Combino's de Hangbuiken op lijn 5 gaan vervangen....
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Je kunt sinds kort toch driehoeken in Amstelveen?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten