Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Ja, opeens heeft die IC opeens 7 minuten extra nodig tussen Apeldoorn en Amersfoort (31 i.p.v. 24 minuten), waardoor anders de intercity niet meer inpasbaar is op Amersfoort-Den Haag. Maar waarom opeens die extra 7 minuten?
Nog leuker: de sprinters rijden niet tussen Amersfoort Schothorst en Amersfoort Centraal. Als je een reis plant van Schothorst naar Centraal, dan krijg je het volgende reisadvies (tijd willekeurig, dit kan op elk half uur): 11:17 Amersfoort Schothorst - NS Sprinter richting Zwolle
11:39 Harderwijk
11:50 Harderwijk - NS Sprinter richting Amersfoort Schothorst
12:13 Amersfoort Schothorst
12:18 Amersfoort Schothorst - NS Stopbus i.p.v. trein richting Amersfoort Centraal
12:30 Amersfoort Centraal
SuperGhost schreef: ↑vr 27 nov 2020, 11:19
Ja, opeens heeft die IC opeens 7 minuten extra nodig tussen Apeldoorn en Amersfoort (31 i.p.v. 24 minuten), waardoor anders de intercity niet meer inpasbaar is op Amersfoort-Den Haag. Maar waarom opeens die extra 7 minuten?
In Hoevelaken stoppen alle treinen op spoor 2, dus kennelijk wordt er over enkelspoor gereden tussen Amersfoort en (minimaal) Stroe. Dat zal ongetwijfeld wat extra tijd kosten.
Ik zie het nu... Meteen ook voor het eerst sinds lange tijd dat de Valleilijn weer een mooie symmetrie heeft (kruising in Lunteren rond .15), echter rijdt die wel slechts 1x p/u (omdat bij 2x p/u tussen Hoevelaken en Barneveld Noord gekruist moet worden)
Volgens mij zijn de intercity's nu wel erg strak ingelegd aangezien er bij Stroe pas weer tweesporig gereden kan worden (vanuit Amersfoort gezien) en de Valleilijn die direct na de IC vertrekt Barneveld Noord niet eens kan bereiken zonder zijn tegentrein tegen te komen (als die had gereden uiteraard).
Maar waarom de stop in Apeldoorn dan niet iets langer maken (om de extra reistijd vanuit Apeldoorn iets te beperken)? Ik snap dat je op Apeldoorn->Amersfoort iets extra reistijd wil, zodat je niet te laat bij Hoevelaken gaat komen en direct na passeren van de tegentrein het enkelspoor op kan, maar 7 minuten lijkt me wel erg veel...
SuperGhost schreef: ↑vr 27 nov 2020, 11:19
Ja, opeens heeft die IC opeens 7 minuten extra nodig tussen Apeldoorn en Amersfoort (31 i.p.v. 24 minuten), waardoor anders de intercity niet meer inpasbaar is op Amersfoort-Den Haag. Maar waarom opeens die extra 7 minuten?
In Hoevelaken stoppen alle treinen op spoor 2, dus kennelijk wordt er over enkelspoor gereden tussen Amersfoort en (minimaal) Stroe. Dat zal ongetwijfeld wat extra tijd kosten.
Yours truly zag dat in Amersfoort een heleboel sporen aan de noordzijde gewoon weg zijn. Op de fly-over en op het stuk tussen CS en de Koppelpoort. Dat is een flinke vervangbezigheid.
Casper schreef: ↑di 24 nov 2020, 15:00
Ik begrijp het nut van zo'n aanmeldsysteem natuurlijk, maar de uitvoering is nog niet helemaal geweldig. In de app word je doodleuk doorgestuurd naar de site, en al die e-mails bij het aanmelden/wijzigen/vertrektijd bereiken/annuleren zijn wat mij betreft eerder een reden om niet aan te melden dan wel. Als al die notificaties en aanmeldingen nou gewoon via de NS-app zouden gaan zou het al een stuk soepeler lopen, maar ik neem aan dat ze daar nog mee aan de slag zijn.
Ik snap het doorsturen naar de site ook niet. Ik ben in de app al aangemeld, en via de app kan ik ook dingen zoals aanmelden voor reisassistentie. Dan moet het met de aanmeldservice toch ook lukken?
Ik vroeg het eigenlijk omdat ik hier ook nog in de schemering zit. Dat bracht mij tot de volgende scenario's:
De HC was druk bezig alle lichten aan te doen bij passage van Deventer
De HC vond dat nog een beetje vroeg, maar het leek hem wel handig wat licht op de balkons te hebben, terwijl het de bistroboy (m/v/x) wel handig leek dat klanten hun drankje konden vinden
De HC heeft gefaald
De boel was defect
Gezien de duisternisgraad leken A en B me nog redelijk plausibel. Benieuwd hoe het er ondertussen uitziet, want ik ga nu toch maar eens een lichtje aan doen
Het wil ook wel eens helpen om niet strak naar een opleiding te kijken maar naar ervaring in een gelijkwaardige functie. Maar het eerste waar ze naar kijken is de theoretische opleiding en dan vallen veel geschikte mensen al af.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
Als mensen zwaar en zeer verantwoordelijk werk moeten verrichten, waar ook maar weinig mensen voor geschikt zijn, en ze daarvoor een fooi salaris van 2400 euro oplopend naar 3900 euro bruto geven, tja, dan moet je niet verbaasd zijn als er personeelstekorten ontstaan Penny wise, pound foolish.
gkw1969 schreef: ↑ma 30 nov 2020, 19:40
Het wil ook wel eens helpen om niet strak naar een opleiding te kijken maar naar ervaring in een gelijkwaardige functie. Maar het eerste waar ze naar kijken is de theoretische opleiding en dan vallen veel geschikte mensen al af.
Ik heb nou juist niet het idee dat de opleiding tot treinverkeersleider een groot probleem is. De opleiding is zwaar, en de meeste sollicitanten vallen af, maar misschien is dat voor de veiligheid van het treinverkeer wel beter: het vereist nou eenmaal enorm veel inzichtelijk vermogen, snel schakelen en een hoog niveau van vooruitdenken in verschillende scenario's. En een minimumvereiste opleiding op MBO-4 niveau is ook niet zo bijzonder, voor de luchtverkeersleiding heb je bijvoorbeeld minimaal VWO of een HBO-propedeuse nodig. Maar zoals PHS aanhaalt: mensen die op hoger niveau opgeleid worden kunnen meer verdienen op een andere positie.
Volgens mij houdt marktconform nog altijd in dat niet opleidingsniveau of verantwoordelijkheid maar schaarste het salaris bepaald. Zijn er onvoldoende geschikte kandidaten voor een functie dan bied je te weinig. Een CAO waarin alle functies ingedeeld zijn in hokjes die verwijzen naar een salaristabel werkt in zo'n geval nadelig, je kunt bij schaarste niet zomaar wat extra's bieden.
Zijn bij dat salaris van treindienstleider ook nog de vergoedingen voor onregelmatige uren meegenomen, die variërt van €4,77 tussen 19:00 en 23:00 op maan- t/m donderdag tot € 13,75 per uur voor zon- en feestdagen? Of de vergoeding die je krijgt als je een dienstwijziging hebt in je rooster of als je op een feestdag werkt? En de doorbetaalde pauze die bij die functie hoort?
Het basissalaris is dan inderdaad niet zo hoog, maar je toeslagen kunnen zo nog enige honderden euro’s per maand zijn. Plus als ik zo snel kijk vijf weken doorbetaalde vakantie per jaar en een eindejaarsuitkering.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.