Atax, dus in principe AMLflex volgens een vaste uurdienst.
Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Aangezien ook voor deze concessie de nieuwe dienstregeling al goeddeels in OVinfo staat, is het ook al mogelijk om opvallende dingen op ritniveau te bespreken. Wat mij opvalt is dat de ochtendritten van lijn 300 vanaf Gaasperplas anders gaan worden opgezet. De rit die tot Schiphol Airport rijdt gaat namelijk als N30 rijden en vanaf Bijlmer ArenA rechtstreeks naar Knooppunt Schiphol Noord rijden, terwijl de andere rit ongewijzigd als 300 blijft rijden.
Wat is de logica om twee soortgelijke ritten a) onder een ander lijnnummer maar ook onder een ander tarief te laten rijden en b) (vrijwel) dezelfde vertrektijden maar een andere route te geven? Eerlijk gezegd vraag ik me af of de ritten dan niet beter als aparte spitslijn kunnen worden uitgevoerd, beiden via de versnelde route en al dan niet uitgevoerd door GVB (want vanuit hun concessiegebied en er bestaan ook al andere vroege Schiphollijnen met vergelijkbare opzet). Door voor de opzet zoals die nu in de dienstregeling staat te kiezen is (relatief gezien) bij rit 1 het tarief onaantrekkelijk en bij rit 2 de route.
Wat is de logica om twee soortgelijke ritten a) onder een ander lijnnummer maar ook onder een ander tarief te laten rijden en b) (vrijwel) dezelfde vertrektijden maar een andere route te geven? Eerlijk gezegd vraag ik me af of de ritten dan niet beter als aparte spitslijn kunnen worden uitgevoerd, beiden via de versnelde route en al dan niet uitgevoerd door GVB (want vanuit hun concessiegebied en er bestaan ook al andere vroege Schiphollijnen met vergelijkbare opzet). Door voor de opzet zoals die nu in de dienstregeling staat te kiezen is (relatief gezien) bij rit 1 het tarief onaantrekkelijk en bij rit 2 de route.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8787
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Ik zie wel dat lijn 274 in de reisinformatie staat als N74...
Ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar het materieel van lijn 198: blijft dat een Iveco met koppeling aan lijn 171 of wordt het een VDL met wellicht een koppeling met lijn 185? Dat laatste scheelt weer keren op Schiphol-Centrum.
Ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar het materieel van lijn 198: blijft dat een Iveco met koppeling aan lijn 171 of wordt het een VDL met wellicht een koppeling met lijn 185? Dat laatste scheelt weer keren op Schiphol-Centrum.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
De eerste rit van de 300 wordt op dit moment door een nachtdienst van stalling Amstelveen gereden. Aangezien de doordeweekse nachtdiensten (zo-wo) van deze stalling komen te vervallen, zal een andere stalling deze rit over moeten nemen. Aangezien stalling Schiphol het dichtste bij het eindpunt ligt zal het me niet verbazen als zij het gaan rijden.TLP schreef: ↑vr 04 dec 2020, 22:27 Wat mij opvalt is dat de ochtendritten van lijn 300 vanaf Gaasperplas anders gaan worden opgezet. De rit die tot Schiphol Airport rijdt gaat namelijk als N30 rijden en vanaf Bijlmer ArenA rechtstreeks naar Knooppunt Schiphol Noord rijden, terwijl de andere rit ongewijzigd als 300 blijft rijden.
Misschien (maar dit is puur gokken) heeft de vernummering van 300 naar N30 te maken maken met het vervallen van de haltes tussen Bijlmer en knooppunt noord, wat (misschien) nodig is om het binnen de diensttijd van de chauffeur te laten vallen.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
De nieuwe N30 vanaf +/- 4.54 gaasperplas. Dat is de rit die nu gereden word door amstelveen en gaat dan gereden worden door schiphol, en de 198 gaat ook naar schiphol dus met een vdl
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
De verklaring van mp623 leek me al vrij logisch. Maar gaat de N30 vanuit Gaasperplas ook met een Schipholnet-Citea rijden of met iets als een Solaris (en straks Ebusco)?
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Schipholnet citea, want Schiphol-N heeft niks anders
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Inmiddels staat de dienstregeling van AML vanaf 3 januari online.
https://www.connexxion.nl/nl/resultaten/dienstregeling
De nieuwe spitslijn 274 (vervangende lijn voor de 242) staat als N74 in de dienstregeling.
https://www.connexxion.nl/nl/resultaten/dienstregeling
De nieuwe spitslijn 274 (vervangende lijn voor de 242) staat als N74 in de dienstregeling.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Met betrekking tot hierboven: momenteel rijdt er op lijn 300 altijd één rit vanaf Gaasperplas naar Haarlem en één rit vanaf Gaasperplas tot Schiphol Airport. Die laatstgenoemde rit rijdt voortaan als lijn 200 via Bijlmer ArenA en de A9 naar Knooppunt Noord en Airport en wordt gereden door vestiging Schiphol-Noord. Dus niet lijn N30, dit wordt nog hersteld. Zelfde geldt voor lijn 274, deze rijdt ook niet als N74 en wordt nog hersteld.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8787
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Rijdt de doorgaande rit van Gaasperplas naar Haarlem eigenlijk wel met een Solaris of Capacity?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Volgens mij rijdt die rit met een CapaCity.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Ja, die wordt gewoon door stalling Haarlem AML gereden. De andere rit reed vanuit Amstelveen (met een R-net Citea) maar gaat nu dus vanuit Schiphol-Noord gereden worden.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Oeps, Citea 9785 heeft zojuist als lijn 357 richting Aalsmeer bij het binnenrijden van Amstelveen Busstation een fietser geschept. Nou rijden fietsers op de bewuste kruising regelmatig door rood, dus misschien moest het in het donker een keer fout gaan. Mijn huisgenoten hebben de fietser na een kwartier met de ambulance afgevoerd zien worden, dus hopelijk loopt het voor deze persoon goed af.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
2 ambulances en het MMT zijn ter plaatse geweest. Ambulance met fietser ging met sirene richting VUmc.....
Hoop dat het goed komt voor hem/haar.
Hoop dat het goed komt voor hem/haar.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8787
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Ik zit vol verbazing naar de nieuwe dienstregeling van lijn 174 te kijken: de ritten vanaf het KLM Hoofdkantoor staan vervolgens maarliefst 19 minuten stil bij busstation Amstelveen....
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Misschien om een evenwichtige dienstregeling te hebben met lijn 199 tussen busstation en nesserlaan.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Klopt, op die manier wordt er in beide richtingen een kwartierdienst geboden tussen Amstelveen Busstation en de halte Nesserlaan. Doordat de 174 na het rondje Amstelveen altijd aansluiting biedt op de 199 richting Westwijk, hebben reizigers geen extra reistijd door deze stilstand.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8787
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Komen er eigenlijk ook koppelingen tussen lijn 186 en 199 in Amstelveen? De twee lijnen komen immers beide op het busstation aldaar.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Mist er op zaterdag niet trouwens een rit tussen 10:00 uur en 11:00 uur op lijn 348 vanaf Uithoorn?
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Kolom vergeten in de dienstregeling lijkt me......
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Omdat het precies in de overgang van halfuur- naar kwartierdienst gebeurt lijkt het erop alsof Connexxion een rit is vergeten in te passen. Hij ontbreekt namelijk in alle reisinformatie (ook het busboekje).
Dat is dus 'vergeten' met enig voorbehoud omdat het omloopmatig misschien wel beter uitkomt
Dat is dus 'vergeten' met enig voorbehoud omdat het omloopmatig misschien wel beter uitkomt
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Dat zal wel het geval zijn. Wanneer de 348 om 10:08 uur heeft gereden begint de 347 ieder kwartier te rijden in dat patroon. Wanneer de 348 om 11:01 uur weer begint met rijden begint meteen de 7,5-minutendienst.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Als ik even zoek zie ik ook dat de 358 ook precies op dat moment naar een kwartierdienst gaat. Het is op zich oom wel logisch om dan met de 348 te schuiven, omdat die volledig overlapt met andere lijnen. Er zit dan wel een lang gat in voor deze lijn, maar alle haltes blijven een regelmatige bediening houden.
-
- Berichten: 1645
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Ik ben vanmiddag even op busstation Uithoorn wezen kijken.
De lijnen 347 en 348 rijden met dezelfde gelede elektrische bussen als vorig jaar, maar laden nu op in Uithoorn. Er zijn twee laadpalen op perron A (westzijde en verre westzijde) en een op perron C (westzijde). Je kunt daar evenwel niet instappen. De bus rijdt vlak voor vertrek naar voren en vertrekt dan vanaf perron A oostzijde of C oostzijde, al naar gelang; er is geen vast vertrekperron per lijn. Vooral op perron C is dat nu onhandig omdat de achterkant van de abri van perron B daar in de weg staat. Dat schijnt nog verbouwd te gaan worden. Bovendien staan aan die kant geen aanwijzers (die staan nog op de westzijde). Er stond een bus-chauffeur met een geel hesje de reizigers te wijzen naar de juiste opstapplek voor de eerst vertrekkende bus.
Een en ander heeft geleid tot verhuizing van een deel van de overige lijnen, als volgt:
Perron B (oostzijde) is ongebruikt (was vorig jaar ook zo)
Perron D (oostzijde) is ongebruikt voor zover ik kon zien.
Perron E (westzijde): lijn 174 en 274 richting Amstelplein (174 vorig jaar perron D).
Perron F (oostzijde): lijn 149, 174 en 274 richting Amstelveen (174 vorig jaar perron C). Perron F werd vorig jaar door lijn 348 en 242 richting Zuid bediend.
Perron G (westzijde): lijn 340 richting Mijdrecht (vorig jaar perron E). Perron G werd vorig jaar door lijn 347 bediend.
Perron H (oostzijde): lijn 340 richting Haarlem (ongewijzigd).
Perron I (westzijde): lijn 123, 130 en 526 richting Mijdrecht (ongewijzigd).
Perron J (oostzijde): lijn 147 en 247 richting Alphen (147 vorig jaar perron D), net als tot twee jaar terug. Perron J kwam beschikbaar doordat lijn 342 is opgeheven.
Volgens de huidige bebording zijn de perrons G, H, I en J R-net haltes; vorig jaar klopte dat voor driekwart, nu nog maar voor de helft. Wellicht worden de haltes A-oost en C-oost binnenkort "opgewaardeerd" naar R-net. Perron J was eigenlijk te krap voor R-net 342; in- en uitstappers, hoe weinig ook, liepen elkaar in de weg.
Wat me nog opviel is dat de chauffeurs van de ritten van lijn 340 die eindigen in Uithoorn erg moeten wennen aan de nieuwe indeling. Ze waren gewend hun bus zo dicht mogelijk bij de personeelsruimte neer te zetten (de toegang zit aan perron A oostzijde), maar dat kan nu echt niet meer, zelfs passeren is lastig.
De lijnen 347 en 348 rijden met dezelfde gelede elektrische bussen als vorig jaar, maar laden nu op in Uithoorn. Er zijn twee laadpalen op perron A (westzijde en verre westzijde) en een op perron C (westzijde). Je kunt daar evenwel niet instappen. De bus rijdt vlak voor vertrek naar voren en vertrekt dan vanaf perron A oostzijde of C oostzijde, al naar gelang; er is geen vast vertrekperron per lijn. Vooral op perron C is dat nu onhandig omdat de achterkant van de abri van perron B daar in de weg staat. Dat schijnt nog verbouwd te gaan worden. Bovendien staan aan die kant geen aanwijzers (die staan nog op de westzijde). Er stond een bus-chauffeur met een geel hesje de reizigers te wijzen naar de juiste opstapplek voor de eerst vertrekkende bus.
Een en ander heeft geleid tot verhuizing van een deel van de overige lijnen, als volgt:
Perron B (oostzijde) is ongebruikt (was vorig jaar ook zo)
Perron D (oostzijde) is ongebruikt voor zover ik kon zien.
Perron E (westzijde): lijn 174 en 274 richting Amstelplein (174 vorig jaar perron D).
Perron F (oostzijde): lijn 149, 174 en 274 richting Amstelveen (174 vorig jaar perron C). Perron F werd vorig jaar door lijn 348 en 242 richting Zuid bediend.
Perron G (westzijde): lijn 340 richting Mijdrecht (vorig jaar perron E). Perron G werd vorig jaar door lijn 347 bediend.
Perron H (oostzijde): lijn 340 richting Haarlem (ongewijzigd).
Perron I (westzijde): lijn 123, 130 en 526 richting Mijdrecht (ongewijzigd).
Perron J (oostzijde): lijn 147 en 247 richting Alphen (147 vorig jaar perron D), net als tot twee jaar terug. Perron J kwam beschikbaar doordat lijn 342 is opgeheven.
Volgens de huidige bebording zijn de perrons G, H, I en J R-net haltes; vorig jaar klopte dat voor driekwart, nu nog maar voor de helft. Wellicht worden de haltes A-oost en C-oost binnenkort "opgewaardeerd" naar R-net. Perron J was eigenlijk te krap voor R-net 342; in- en uitstappers, hoe weinig ook, liepen elkaar in de weg.
Wat me nog opviel is dat de chauffeurs van de ritten van lijn 340 die eindigen in Uithoorn erg moeten wennen aan de nieuwe indeling. Ze waren gewend hun bus zo dicht mogelijk bij de personeelsruimte neer te zetten (de toegang zit aan perron A oostzijde), maar dat kan nu echt niet meer, zelfs passeren is lastig.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Dank diederickx.... Er was sprake van dat lijn 347/348 met diesels gingen rijden tot oplevering van de Uithoorntram, maar heb zo mijn vermoeden dat de elektrische Citea’s blijven tot 2024.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 61 gasten