[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Maarheeze heeft van de drie wel het meeste een regiofunctie door de P+R en busaansluiting.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geldrop heeft vrij goede busverbindingen met Eindhoven,dat verklaart ook wel het vrij lage gebruik van de trein.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Er is een kaart online verschenen met de toekomstige aanpassingen aan het spoorwegnet op infraniveau. https://www.treinreiziger.nl/wp-content ... 021-v2.pdf
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Mooie kaart
Maar er zitten wel een aantal wel heel bijzondere saneringsbesluiten tussen, waar ik nog niet van afwist:
- Spoor 1 Breda. Was dat spoor niet ooit bedoeld voor kerende internationale treinen naar Noorderkempen en Antwerpen?
- Spoor 1 Beesd. Onhandig mocht je ooit een kwartiersdienst willen realiseren tussen Gorinchem en Geldermalsen.
- Spoor 3 Helmond & Horst-Sevenum. Daar worden wel goederentreinen over geleid.
- Sporen tussen Groenekan en Maliebaan. Staat bij 'jaar van uitvoering: 2020', maar bij mijn weten ligt het spoor er nog. Lijkt me onhandig voor het vervoer van museumtreinen e.d.
- Wissels Abcoude. We hebben bij de verstoring bij Holendrecht laatst nog gemerkt hoe bruikbaar dergelijke wissels zijn, omdat de stations tussen Amsterdam Bijlmer en Utrecht Centraal geen perrons op de buitensporen hebben.
Maar er zitten wel een aantal wel heel bijzondere saneringsbesluiten tussen, waar ik nog niet van afwist:
- Spoor 1 Breda. Was dat spoor niet ooit bedoeld voor kerende internationale treinen naar Noorderkempen en Antwerpen?
- Spoor 1 Beesd. Onhandig mocht je ooit een kwartiersdienst willen realiseren tussen Gorinchem en Geldermalsen.
- Spoor 3 Helmond & Horst-Sevenum. Daar worden wel goederentreinen over geleid.
- Sporen tussen Groenekan en Maliebaan. Staat bij 'jaar van uitvoering: 2020', maar bij mijn weten ligt het spoor er nog. Lijkt me onhandig voor het vervoer van museumtreinen e.d.
- Wissels Abcoude. We hebben bij de verstoring bij Holendrecht laatst nog gemerkt hoe bruikbaar dergelijke wissels zijn, omdat de stations tussen Amsterdam Bijlmer en Utrecht Centraal geen perrons op de buitensporen hebben.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Hrt spoor 3 is momenteel al buiten gebruik als ik het met goed herinner, dus het is niet heel gek dat die nu gesaneerd wordt.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
De toekomstige situatie bij Schiedam Centrum is ook wel apart. Alle vier de perronsporen zijn geschikt van/naar Den Haag op deze manier, maar er is geen viersporigheid naar Rotterdam toe. Dus hoe wil men deze sporen gaan inzetten? Een inhaling hier is ongewenst, daarmee zou je de reistijd van de ingehaalde trein flink verlengen. Een van de drie sporen in beide richtingen gebruiken ligt ook niet voor de hand met deze layout, dan zou je verwachten dat spoor CB op CC aangesloten zou blijven met een snelle wissel richting BC, maar nu wordt CB op BC aangesloten en pas verderop ligt een traag wissel om van BC naar CC terug te gaan.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Ik verbaas me over wat er in Zutphen weggaat, al is de uitloper van spoor 1 naar het noorden al een tijdje met bielzen afgekruist. Het kruiswissel tussen perronspoor 3 en spoor 4 heb ik gisteravond nog gebruikt wegens een vertraging, dat er zo toch twee treinen tegelijk kunnen staan.
Ik doe ook maar wat
-
- Berichten: 630
- Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Punten die mij opvallen:
- Volgens mij ziet Ede-Wageningen er ook compleet anders uit dan in eerdere besluiten. Doortrekking van de Valleilijn naar Arnhem lijkt me dan ook onmogelijk. (deze kunt u nu afstrepen op de bingokaart )
- Goederentreinen voor de Hoekse Lijn moeten best een stukje linkerspoor in de toekomstplannen
- Op de Maaslijn gaat het inhaalspoor bij Beugen en bij Meerlo-Tienray eruit (heeft dit gevolgen?)
- Verder op de Maaslijn dubbelspoor tussen Reuver en Swalmen
- Geen inhaalmogelijkheden meer tussen Meppel en Onnen
- De lijn Zutphen - Hengelo wordt flink uitgekleed, al valt het mij nog mee dat Lochem niet een simpele halte aan de vrije baan wordt
- Idem voor de Zeeuwse Lijn, waar bijna alle inhaalmogelijkheden verdwijnen
- Volgens mij ziet Ede-Wageningen er ook compleet anders uit dan in eerdere besluiten. Doortrekking van de Valleilijn naar Arnhem lijkt me dan ook onmogelijk. (deze kunt u nu afstrepen op de bingokaart )
- Goederentreinen voor de Hoekse Lijn moeten best een stukje linkerspoor in de toekomstplannen
- Op de Maaslijn gaat het inhaalspoor bij Beugen en bij Meerlo-Tienray eruit (heeft dit gevolgen?)
- Verder op de Maaslijn dubbelspoor tussen Reuver en Swalmen
- Geen inhaalmogelijkheden meer tussen Meppel en Onnen
- De lijn Zutphen - Hengelo wordt flink uitgekleed, al valt het mij nog mee dat Lochem niet een simpele halte aan de vrije baan wordt
- Idem voor de Zeeuwse Lijn, waar bijna alle inhaalmogelijkheden verdwijnen
Tel erbij op dat je even verderop inhaalmogelijkheden hebt bij Gekkengraaf, dan kan ik mij nog wel enigszins inbeelden dat het spoor nutteloos is geworden (en het zou mij ook niet verbazen als het spoor te kort is voor de meeste goederentreinen)
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Lochem wordt een enkele keer per dag gebruikt om te kruisen met LM-ritten.Gebruikersnaam schreef: ↑do 07 jan 2021, 12:05 al valt het mij nog mee dat Lochem niet een simpele halte aan de vrije baan wordt
Markelo wordt bij vertragingen als alternatieve kruisplaats gebruikt om weer terug op tijd te kunnen rijden. Raar dat die weggaat, idem voor soortgelijke plaatsen op de Maaslijn.
Ik doe ook maar wat
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Daarvoor moet je toch al spoor aanleggen, dat past namelijk alleen met ook dubbelspoor in Arkel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Net als dat Eefde enkelsporig wordt. Met het verdwijnen van het wissel van 3 naar 2 in Zp en die andere maatregelen daar voorzie ik een hoop vertraging voor ZHO...Ardan schreef: ↑do 07 jan 2021, 11:21 Ik verbaas me over wat er in Zutphen weggaat, al is de uitloper van spoor 1 naar het noorden al een tijdje met bielzen afgekruist. Het kruiswissel tussen perronspoor 3 en spoor 4 heb ik gisteravond nog gebruikt wegens een vertraging, dat er zo toch twee treinen tegelijk kunnen staan.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
De reden dat Meerlo-Tienray verdwijnt is volgens mij omdat het dubbelspoor tot daar toe wordt doorgetrokken vanaf Venray.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Dat heeft zeker gevolgen, want op beide inhaalsporen heb ik al meermaals stilgestaan. (Tenzij er ook nog dubbel spoor komt? Dan zijn ze natuurlijk niet nodig.)Gebruikersnaam schreef: ↑do 07 jan 2021, 12:05 Op de Maaslijn gaat het inhaalspoor bij Beugen en bij Meerlo-Tienray eruit (heeft dit gevolgen?)
- Verder op de Maaslijn dubbelspoor tussen Reuver en Swalmen
Zonder Beugen is de extra spitstrein van Boxmeer naar Nijmegen bovenop de kwartierdienst (die in het verleden reed) niet meer inpasbaar. Ook bij storingen ten zuiden van Boxmeer of ten noorden van Cuijk wordt de boel ingewikkeld, afhankelijk van welke sporen in Boxmeer en/of Cuijk bereikbaar zijn. Een vertraagde trein zal vaker in Boxmeer of Cuijk opgeheven moeten worden met alle gevolgen van dien. Je hebt precies genoeg ruimte voor een kwartierdienst en zowel in Bmr als in Ck een spoor 3, maar daarmee houdt het dan op. Trein Nijmegen-Venray 5 minuten vertraging in Cuijk? Opheffen die hap en op dat spoor 3 wachten op je eigen pad terug. Voorspel ik.
Meerlo-Tienray wordt planmatig gebruikt wanneer de 32300 naar Venlo rijdt; die wacht daar op de tegentrein. In de andere richting wacht hij bij Lottum. Maar als dat richting Venlo ook moet, dan moet hij veel eerder weg uit Venray (en dat past volgens mij niet goed met de kwartierdienst boven Venray) of moet de 32200 naar het noorden eerder weg om in Lottum te wachten (onmogelijk ivm knoop Venlo en enkelspoor onder Venlo) of loopt de 32200 vertraging op, dus de tegentrein uit Venray ook, dus wederom doei knoop Venlo én doei aansluiting Roermond.
Dubbelspoor tussen Reuver en Swalmen scheelt wel. Misschien kan de overstap in Roermond vanuit Mt dan weer naar 3 minuten ipv 2. Misschien wordt de aankomst in Roermond ook punctueler. En die stomme goederentreinen zitten dan hopelijk minder in de weg.
Wat ik niet helemaal begrijp is wat het probleem is met die inhaalsporen? Ze worden gebruikt en liggen niemand in de weg, toch?
Edit: als Venray - Meerlo-Tienray dubbelspoor wordt, is daar inderdaad geen overloop nodig denk ik. Dan verleng je in feite het inhaalspoor tot Venray, dat vind ik prima. Het zou wel handig zijn als dan wel ook spoor 1 vanaf dat spoor bereikbaar wordt en niet alleen 2 en 3.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Klopt, maar een extra spoor in Arkel aanleggen is een stuk minder begrotelijk dan een extra spoor in Arkel én Beesd aanleggen
Alles in naam van de vooruitgang
Wat mij nog meer opviel:
- Sappemeer Oost staat nog ingetekend. Gaan ze het station niet verwijderen, of blijven de perrons liggen tot een eventuele heringebruikname?
- De inhaalsporen Lisse worden (nog) niet gesaneerd, terwijl deze bij mijn weten geen functie hebben.
- De baanvaksnelheid gaat bij Snippeling aansluiting (Deventer richting Zutphen/Almelo) gaat van 60/70 km/u omhoog naar 80 km/u, terwijl er daar bij mijn weten niets gaat veranderen.
- Vanaf het nieuwe, meest westelijke perronspoor in PHS Nijmegen kan er niet worden doorgereden richting Den Bosch. Why?
-
- Berichten: 630
- Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
- Locatie: Ede
- Contacteer:
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: vr 08 jul 2016, 22:42
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
De viersporigheid in Schiedam is niet bedoelt voor een inhaling, maar puur om te zorgen dat treinen al binnen kunnen rijden als de trein op het andere perronspoor pas net vertrokken is. Daarmee is de opvolgtijd iets korter met als gevolg dat de intercity's in Schiedam kunnen blijven stoppen.
EDIT: onderstaande tekst bevat fake news:
Het meest westelijke perronspoor in Nijmegen is puur bedoelt voor de kerende intercity's richting Utrecht. Ik heb het vermoeden dat een aansluiting op het spoor naar het spoor richting Den Bosch daarnaast extra ruimte zou kosten, wat ten koste gaat van de lengte van de opstelsporen.
In de presentatie marktconsultatie die ik op deze webpagina vond staat een flink deel van de kleinere projecten die ook op de kaart te vinden zijn. Voor Snippeling Aansluiting vind ik Functiehandavingswerk knoop Deventer in 2021, Bovenbouwvernieuwing Deventer in 2022 en het Vernieuwing treinbeveiliging Zwolle-Deventer-Zutphen in 2022
Laatst gewijzigd door John Hill op do 07 jan 2021, 23:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Aha, het gaat dus om de opvolgtijd tussen sprinter en stoppende IC terug te brengen van 4 naar 3 minuten?John Hill schreef: ↑do 07 jan 2021, 14:28De viersporigheid in Schiedam is niet bedoelt voor een inhaling, maar puur om te zorgen dat treinen al binnen kunnen rijden als de trein op het andere perronspoor pas net vertrokken is. Daarmee is de opvolgtijd iets korter met als gevolg dat de intercity's in Schiedam kunnen blijven stoppen.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Exact. Uiteindelijk rijden ze gewoon weer achter elkaar aan over de twee viaducten bij Rotterdam Centraal. Overigens is op de kaart te zien dat daar ook enkele aansluitende kruiswissels worden vervangen door snellere wissels.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Snellere wissels bij Rotterdam Centraal was al onderdeel van het tracébesluit, alleen de aanpassingen bij Schiedam Centrum zijn er later bijgekomen. Eerst was het idee om de wissels daar juist te saneren om zo de boog te versnellen, maar in plaats daarvan lijkt de snelheid nu juist lager te worden (80 i.p.v. 90km/u)
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Weet je toevallig wat de perronindeling wordt op Rotterdam Centraal na PHS?John Hill schreef: ↑do 07 jan 2021, 15:38Exact. Uiteindelijk rijden ze gewoon weer achter elkaar aan over de twee viaducten bij Rotterdam Centraal. Overigens is op de kaart te zien dat daar ook enkele aansluitende kruiswissels worden vervangen door snellere wissels.Bemined schreef: ↑do 07 jan 2021, 15:19Aha, het gaat dus om de opvolgtijd tussen sprinter en stoppende IC terug te brengen van 4 naar 3 minuten?John Hill schreef: ↑do 07 jan 2021, 14:28De viersporigheid in Schiedam is niet bedoelt voor een inhaling, maar puur om te zorgen dat treinen al binnen kunnen rijden als de trein op het andere perronspoor pas net vertrokken is. Daarmee is de opvolgtijd iets korter met als gevolg dat de intercity's in Schiedam kunnen blijven stoppen.
Weer wat geleerdGebruikersnaam schreef: ↑do 07 jan 2021, 13:27 De inhaalsporen te Lisse worden gebruikt voor het inhalen van goederentreinen in de richting Leiden.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Dan moeten ze er wel even een perron langs leggen. Vooral de toegang naar dat perron lijkt me een uitdaging, volgens mij was die tijdens de verbouwing ook alleen maar bereikbaar met een stalen trap buitenom.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Ik vind de nieuwe situatie voor Apeldoorn wel apart met die twee keersporen. Wel praktisch uiteraard mochten de sprinters uit Zutphen en Almelo in de toekomst tegelijk op het station willen staan. Had het echter mooier gevonden als men er gewoon één eilandperron van zou hebben gemaakt, waarbij het 2 zaksporen zouden worden. Dan had je alles mooi op één perron gehad.
Ik dacht dat dat westelijke rangeerterrein puur voor sprinters bedoeld was en het huidige opstelterrein langs de Maaslijn dan voor de intercity's en de Maaslijn-treinen.
De sprinter Dordrecht-Arnhem kan in Arnhem moeilijk het rangeerterrein bereiken, omdat dan vrijwel al het andere treinverkeer gekruist moet worden. Het aftrappen/bijplaatsen kan dan in Nijmegen plaatsvinden op spoor 5 (dus wel alleen ri. Dordrecht).
Ik dacht dat spoor 6 verder bedoeld was voor de avond/weekendinvulling van de sprinters uit Zutphen, die dan in Nijmegen eindigen en ook op station Nijmegen kruisen. Spoor 6 kan dan gebruikt worden voor de binnenkomende sprinter, die dan gerangeerd kan worden naar de opstelsporen, terwijl tegelijk de sprinter naar Zutphen dan op spoor 5 gereed gezet kan worden.
Waren daar sporen 3 en 4 al niet voor?John Hill schreef: ↑do 07 jan 2021, 14:28Het meest westelijke perronspoor in Nijmegen is puur bedoelt voor de kerende intercity's richting Utrecht. Ik heb het vermoeden dat een aansluiting op het spoor naar het spoor richting Den Bosch daarnaast extra ruimte zou kosten, wat ten koste gaat van de lengte van de opstelsporen.
Ik dacht dat dat westelijke rangeerterrein puur voor sprinters bedoeld was en het huidige opstelterrein langs de Maaslijn dan voor de intercity's en de Maaslijn-treinen.
De sprinter Dordrecht-Arnhem kan in Arnhem moeilijk het rangeerterrein bereiken, omdat dan vrijwel al het andere treinverkeer gekruist moet worden. Het aftrappen/bijplaatsen kan dan in Nijmegen plaatsvinden op spoor 5 (dus wel alleen ri. Dordrecht).
Ik dacht dat spoor 6 verder bedoeld was voor de avond/weekendinvulling van de sprinters uit Zutphen, die dan in Nijmegen eindigen en ook op station Nijmegen kruisen. Spoor 6 kan dan gebruikt worden voor de binnenkomende sprinter, die dan gerangeerd kan worden naar de opstelsporen, terwijl tegelijk de sprinter naar Zutphen dan op spoor 5 gereed gezet kan worden.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Het is overigens spoor 2, niet spoor 1.
Dat perron was tijdens de verbouwing (en daarvoor trouwens ook, spoor 2 werd al een perronspoor ergens in 2003/4 toen ik nog in Breda studeerde) inderdaad alleen buitenom bereikbaar. Een perron heeft het nu trouwens al, alleen is dat een nogal bijzonder perron aangezien er geen trappen naartoe aanwezig zijn vanuit de tunnel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Gn gaat er wel vreemd uit zien net zo te zien spoor 1 t/'m 3 of 4 niet meer in gebruik?
Toegang is altijd buiten het station om geweest, ook voor de verbouwing. De lift mocht ook alleen onder begeleiding van het personeel gebruikt worden.
Is eigenlijk spoor 2. Spoor 1 is al heel lang weg. Spoor 2 betreft het voormalige postperron. Deze werd in het verleden gebruikt voor de toenmalige sneltrein Asd - Bd.
Toegang is altijd buiten het station om geweest, ook voor de verbouwing. De lift mocht ook alleen onder begeleiding van het personeel gebruikt worden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten